Foto: Ateljé Photos 4 U

Äntligen slipper Ingrid värken i höfterna

Ingrid Hall

Ålder: 61.
Bor: egen gård utanför Enköping.
Gör: driver gården och är personlig assistent åt sin son.
Familj: Make och fyra vuxna barn.
Fritidsintresse: Djur. Just nu har hon hästar, katter, hönor, hundar och en kajunge på gården. Rida, måla, plantera, vara i trädgården och bygga. Hon stickar och syr hon och klär om möbler.

Många år som flygvärdinna gav Ingrid så mycket värk i höfterna att hon inte ens kunde gå sträckan över gårdsplanen hemma. Nu äter hon grönläppad mussla som håller värken borta och gör att hon kan leva det aktiva liv hon vill.

På gården där Ingrid bor finns det alltid något att göra. Hon har hästar, hönor, katter och hundar och förutom att alla djur ska skötas så måste stall och lador underhållas.
– Jag är inte typen som sitter still. Jag bygger hönshus, snickrar på stallet, målar och tar hand om djuren. Jag sitter inte framför teven precis. Jag är helst utomhus kan man säga, skrattar Ingrid.

I hela Ingrids liv har det varit fart och fläkt. Bakom sig har hon en lång karriär som flygvärdinna och hon har varit i jordens alla hörn. Hon tror också att det kan vara det som gjort att hon fått ont i höfterna.
– Jag har gått och stått i hela livet och det har tagit på kroppen. Mina höfter är utslitna och det är därför jag började få ont för fyra-fem år sedan. När det var som värst så var jag gråtfärdig och kunde inte ens gå till stallet. Jag kunde inte heller gå upp för trappan inne i huset, det var jättejobbigt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens "mirakel" vid artros, inflammation och ledvärk 

Kollagen
Ingrid försökte hitta en lösning och hon hade hört att kollagen var bra att tillföra om man hade ont i lederna. Kollagen är ett kroppseget ämne som finns i all bindvävsstruktur som till exempel leder, brosk, hud och hår, så det tänkte hon prova. Hon sökte i sin hälsokostbutik efter en produkt med mycket kollagen i och hittade Glyc.

Tabletterna innehåller extrakt från grönläppad mussla men också kollagen, zink och C-vitamin – alla ämnen som är kända för sin positiva inverkan på leder och ledbrosk. Den grönläppade musslan som lever i de kalla, rena vattnen utanför Nya Zeelands kust är väldigt näringsrik och har ett naturligt innehåll av glykosaminoglykaner, omega-3. Extrakt från den grönläppade musslan har antiinflammatorisk effekt och det har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad rörelseförmåga vid artros.

LÄS OCKSÅ: Ny syn på vad som orsakar artros och hopp om ny bot 

Börjat rida
Ingrid har alltid längtat efter att börja rida och för några år sedan så kunde hon till slut realisera sin dröm. Att få umgås med hästarna ger ett lugn och hon säger själv att det är mysigt.
– Det är fantastiskt att rida. De är stora djur som väger nästa ett halvt ton men de lyssnar på dig, väntar på ditt kommando och de har lärt sig tolka mina små signaler och gör som jag vill, berättar hon.

Ingrid tycker det är mysigt och avkopplande att umgås med hästarna.

Blev värkfri
När hon för fyra år sedan började äta grönläppad mussla så blev hon nästan direkt bättre i höfterna och sedan har värken avtagit mer och mer. Hon kan nästan inte fatta själv att det är så effektivt och hon har till och med slutat ett par gånger för att hon trott att hon var värkfri, utan tabletter.
– Jag började ta dem och blev successivt bättre. Det är svårt att förstå att de gör sådan skillnad, men det gör de verkligen. De ger mig rörligheten tillbaka och jag blir mycket mindre stel.

 

LÄS OCKSÅ: 7 saker du ska äta om du vill stärka dina leder

Sadlade om
När jobbet blev mer och mer stressigt och hon kände att allt flygande blev för tungt för henne, valde hon att sluta. Hon tog till att börja med tjänstledigt och flyttade samtidigt hem sin son, som är gravt autistisk.
– Han hade en lägenhet då, men det fungerade inte med grannarna så jag ville se om han kunde bo här och jag kunde jobba med honom som personlig assistent – och det fungerade bra, så jag sade upp mig när tjänstledigheten var slut, säger hon och ler.

Eftersom hon rider och ständigt är i rörelse behöver hon inte ge sig ut och träna och det är bra, för varken långa promenader eller att springa hade varit bra för höfterna. Det räcker gott med jobbet på gården, sonen och att rida.
– Att rida ger mycket träning, jag är ju helt genomsvettig efter ett pass! Vi tränar mycket balans också och det är bra när man börjar bli äldre. Hade jag inte sluppit värken i höfterna hade jag aldrig ens kommit upp på hästen, avslutar hon.

Av Jessika Devert 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Ingrid Hall

Ålder: 61.
Bor: egen gård utanför Enköping.
Gör: driver gården och är personlig assistent åt sin son.
Familj: Make och fyra vuxna barn.
Fritidsintresse: Djur. Just nu har hon hästar, katter, hönor, hundar och en kajunge på gården. Rida, måla, plantera, vara i trädgården och bygga. Hon stickar och syr hon och klär om möbler.

Grönläppad mussla

Glyc innehåller grönläppad mussla, kollagen, zink och C-vitamin. Kroppen producerar kollagen själv men produktionen minskar ju äldre vi blir. 70 procent av huden består av kollagen, men ett tecken på att det minskar är att vi mer rynkiga med åldern. Glyc innehåller vitamin C som bidrar till normal kollagenbildning, vilket har betydelse för benstommens och broskets normala funktion samt zink som bidrar till att behålla en normal benstomme.

Extrakt från den grönläppade musslan har antiinflammatorisk effekt på grund av sitt innehåll av omega-3 och omega-6. Extrakt av hela den grönläppade musslan har visat mycket positiva resultat på lindring av symptom och förbättrad funktionsförmåga vid artros.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.