Är du chef? Så kan du minska risken för psykisk ohälsa på ditt jobb

Fakta

Den 31 mars 2016 börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla.
De nya reglerna förtydligar och skärper kraven för det förebyggande arbetsmiljöarbete som arbetsgivare är skyldiga att bedriva.

Arbetsgivarens ansvar enligt de nya föreskrifterna är bland annat:
• En rimlig arbetsbelastning.
• Hälsosamma arbetstider.
• Rutiner kring kränkningar.

Syftet är att minska den psykiska ohälsan på Sveriges arbetsplatser som kraftigt har ökat under de senaste åren.
Läs mer här.

I morgon börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter för att motverka psykisk ohälsa på arbetsplatsen att gälla. Då ska alla arbetsplatser kunna leva upp till de nya kraven. Har du koll på vad du som chef måste göra för att anpassa din arbetsplats till de nya reglerna?
Arbetsmiljöexperten Malin Strömberg delar med sig av fem konkreta råd du som chef bör följa.

Den sista mars 2016 börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla. De nya reglerna förtydligar och skärper kraven för det förebyggande arbetsmiljöarbete som arbetsgivare är skyldiga att bedriva.
Läs mer om de nya arbetsmiljöföreskrifterna här.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket kortisol

 

Så anpassar du din arbetsplats till de nya reglerna
Malin Strömberg är projektledare och sakkunnig i organisatoriska och sociala frågor på arbetsmiljöorganisationen Prevent.
Tidningen Chef bad henne att läsa igenom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter och ge sina bästa råd om hur man ska göra för att anpassa sin organisation till de nya reglerna.
Här är fem konkreta tips som kan hjälpa dig att förebygga arbetsmiljöproblem i din organisation.

Expertens tips för att förebygga arbetsmiljöproblem:


1. Ta reda på hur personalen mår


I föreskriften står:

Chefer och arbetsledare ska ha kunskap i hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling av medarbetare.

Malin Strömberg:
– Tillräcklig kunskap har man när alla medarbetare är friska och krya och producerar och mår bra på jobbet. Det handlar om att behandla människor väl. Ta reda på hur personalen mår, till exempel genom medarbetarundersökningar och var uppmärksam på om medarbetare under en särskild chef inte klarar deadlines, jobbar övertid eller har sämre hälsa. Då kan du anta att den chefen inte har tillräckligt med kunskap. Gå kurser och utbildningar.

Läs också: Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

2. Säg inte bara att det är okej att stänga av


I föreskriften står:

Arbetsgivaren ska motverka ohälsosamma arbetstider som nattarbete, skiftarbete eller arbete på distans där medarbetare förutsätts vara ständigt nåbara.

Malin Strömberg:
– Jag tror inte det räcker med att främja en kultur där det är okej att stänga av. Jag tror att man behöver en skriftlig policy för vad som gäller, som att det inte är okej att mejla efter arbetstid eller att ringa en kollega på kvällen och börja prata jobb.
– Gör en skriftlig policy för vad som gäller arbete efter arbetstid och gör klart att det gäller precis som andra regler. Ha samtal med personer som inte respekterar policyn.

3. Bygg på er befintliga arbetsmiljöpolicy


I föreskriften står:
Företag med minst tio anställda ska ha skriftliga mål för hur man arbetar med den organisatoriska och sociala social arbetsmiljön.

Malin Strömberg:
– Föreskriften säger att policyn ska främja arbetsmiljön. Ett råd är att bygga på arbetsmiljöpolicyn som redan ska finnas på arbetsplatsen. Se till att chefer, skyddsombud och eventuellt andra parter samverkar för att komma fram till hur ert företag ska göra och hur ni vill ha det. Hitta inspiration från andra företag kan vara bra men kopiera aldrig utan omforma det till vad som passar ert företag, era arbetsuppgifter och arbetstider. Om din policy ska fungera måste alla på företaget känna igen sig i policyns språk och utformning.

► Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

4. Våga fråga


I föreskriften står:

All kränkande särbehandling ska vara oacceptabel som till exempel mobbning – det är inte kopplat till diskrimineringspunkterna.”

Malin Strömberg:
– Den här lagen har funnits sedan 1993 men har bakats in i de nya föreskrifterna så det borde chefer ha koll på. Kom ihåg att det alltid är offret som har rätt i sin tolkning. Man kan aldrig säga att ‘det där var ingen gliring – du tycker fel’. Det kan leda till ohälsa och att personen mår dåligt.
– Vi är så olika som personer och en del kommer alltid att känna sig utanför och kanske behöver hjälp med sin egen självbild och självkänsla. Alla chefer kan inte vara psykologer eller vänner. Men man ska se till att verksamheten funkar. Yttersta ansvaret ligger på arbetsgivaren.
– Gör en medarbetarundersökning. Det är ofta lättare att skriva ner att man känner sig mobbad eller utanför än att gå in till chefen och tala om det. Blunda inte för problemen och ha rutiner för hur företaget ska hantera liknande situationer.

► Läs också: Ny undersökning: Allt fler sjukskrivs på grund av jobbpress

5. Var särskilt uppmärksam på arbetsuppgifter som innebär stor psykisk press


I föreskriften står:

”Chefer ska vara särskilt uppmärksamma på tjänster som innefattar stor psykisk press, som att lösa konflikter eller fatta svåra beslut.”

Detta gäller främst tjänster inom den offentliga sektorn som hanterar svåra situationer och krissituationer – som socialtjänst, poliser och brandmän. Den här lagen har delvis funnits i föreskrifterna om ‘omvårdnadsarbete i enskilt hem’ men har nu förts in i de nya föreskrifterna och breddats för att gälla fler branscher som kan vara psykiskt påfrestande.

Malin Strömberg:
– Se till att det finns tid för debriefing och avlastande samtal. Se till att medarbetare har kompetens, kunskap, mandat och resurser att utföra sitt arbete. Ibland kan en mentor eller handledare med erfarenhet från arbetet vara till hjälp.

► Läs också: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Av Redaktionen

Källa: Tidningen Chef

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Den 31 mars 2016 börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla.
De nya reglerna förtydligar och skärper kraven för det förebyggande arbetsmiljöarbete som arbetsgivare är skyldiga att bedriva.

Arbetsgivarens ansvar enligt de nya föreskrifterna är bland annat:
• En rimlig arbetsbelastning.
• Hälsosamma arbetstider.
• Rutiner kring kränkningar.

Syftet är att minska den psykiska ohälsan på Sveriges arbetsplatser som kraftigt har ökat under de senaste åren.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.