Person på kryckor

Är du drabbad av benskörhet – eller i riskzonen? Här är tre tips för dig

Fakta benskörhet

Benskörhet, eller osteoporos, betyder att skelettet har blivit för svagt. Det gör att redan små påfrestningar kan orsaka svåra frakturer. Skelettet blir naturligt svagare när vi åldras. Att vi idag blir äldre än förr gör därför att förekomsten av benskörhet har ökat. Andra orsaker till benskörhet kan vara en dålig kost, för låg kroppsvikt eller för mycket tobak och alkohol. Att röra på sig regelbundet och belasta skelettet är mycket viktigt för att benen ska hålla sig starka.

"För mycket A-vitamin är inte bra för benhälsan"
Att Sverige har mest benskörhet i världen beror inte bara på D-vitaminbrist. För mycket A-vitamin är lika illa för benhälsan, menar överläkare Mats Humble. Han är kritisk till att många mejeriprodukter i dag A-vitaminberikas i Sverige.
– Livsmedelsverket borde ompröva sina rekommendationer för A-vitaminberikning. Idag har de däremot gjort ett undantag för ekologisk mjölk. Där tillsätts bara D-vitamin, har han sagt i en tidigare intervju med Kurera.
Ekologisk mjölk är bättre för benhälsan, menar han, detta eftersom den inte innehåller A-vitamin.
– Mjölk från djur som betar naturligt har dessutom bättre fettsammansättning och högre halt K-vitamin.
Läs hela intervjun här:

Är du benskör är skelettet skörare och du får lättare benbrott. Idag är benskörhet, eller osteoporos som det också kallas, en av de stora folksjukdomarna och enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade.
Många väljer att äta produkter med mycket kalcium, som mjölk och ost – men det är inte säkert att det är lösningen på problemet. 
Här får du tips på framför allt tre ämnen som främjar bentäthet: Vitamin D3, K2 och magnesium.

En frisk människa har en balans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben men när man lider av benskörhet är skelettet skörare och risken för att få benbrott ökar. Sjukdomen kommer smygande och beror på att balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av ben i kroppen är rubbad, så att mer ben bryts ned än vad som återbildas. När vi bryter ner benmassa snabbare än vi kan bygga upp den får skelettet en sämre hållfasthet.

 

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

Var tredje kvinna och var sjätte man över 70
I Sverige lider var tredje kvinna och var sjätte man över 70 år av benskörhet. Att sjukdomen är vanligare hos kvinnor beror på att deras skelett främst byggs upp under de första 20 åren. Män fortsätter bygga upp skelettet ytterligare några år och får då en högre benmassa. Sedan behåller man i stort sett sin benmassa upp till 50 års ålder.

När östrogenet minskar minskar också benmassan
När kvinnan går in i övergångsåldern minskar mängden kvinnligt könshormon, östrogen. När östrogenproduktionen minskar ökar nedbrytningen av ben. Benmassan minskar som mest under de första åren efter det att menstruationen har upphört.

► Läs också: Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

Upptäcks ofta först vid fraktur
Benskörhet upptäcks vanligtvis inte förrän man får ett benbrott eller en spricka i skelettet. Misstänker man att man har benskörhet kan man genomgå en bentäthetsmätning för att få rätt diagnos.
Nya rön visar att tillgången på kalcium i kroppen ofta är tillräcklig, det är transportörerna som flyttar kalciumet till benen som saknas. Tre ämnen som främjar bentäthet och hjälper din kropp att lagra in kalcium i skelettet är vitamin D3, vitamin K2 samt magnesium.

 

För att stärka skelettet rekommenderas följande tillskott:

  • Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium.
  • C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
  • D3-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
  • Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.*
  • Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.

Relaterad läsning

*Enligt dr Patrick Kingsley äter vi alltför mycket kalciumrik mat och alltför lite magnesiumrik föda. Vid många tillstånd där kalciumtillskott rekommenderas kan man få samma eller bättre resultat med tillskott av magnesium, zink och B6. Ju högre kalcium till magnesiumintag desto mer osteoporos förekommer. Upptaget av magnesium minskar vid stort kalcium-, fosfor-, D-vitamin-, protein- och fettintag. Brist på magnesium har satts i samband med ökad risk för migrän, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, högt blodtryck och benskörhet.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta benskörhet

Benskörhet, eller osteoporos, betyder att skelettet har blivit för svagt. Det gör att redan små påfrestningar kan orsaka svåra frakturer. Skelettet blir naturligt svagare när vi åldras. Att vi idag blir äldre än förr gör därför att förekomsten av benskörhet har ökat. Andra orsaker till benskörhet kan vara en dålig kost, för låg kroppsvikt eller för mycket tobak och alkohol. Att röra på sig regelbundet och belasta skelettet är mycket viktigt för att benen ska hålla sig starka.

"För mycket A-vitamin är inte bra för benhälsan"
Att Sverige har mest benskörhet i världen beror inte bara på D-vitaminbrist. För mycket A-vitamin är lika illa för benhälsan, menar överläkare Mats Humble. Han är kritisk till att många mejeriprodukter i dag A-vitaminberikas i Sverige.
– Livsmedelsverket borde ompröva sina rekommendationer för A-vitaminberikning. Idag har de däremot gjort ett undantag för ekologisk mjölk. Där tillsätts bara D-vitamin, har han sagt i en tidigare intervju med Kurera.
Ekologisk mjölk är bättre för benhälsan, menar han, detta eftersom den inte innehåller A-vitamin.
– Mjölk från djur som betar naturligt har dessutom bättre fettsammansättning och högre halt K-vitamin.
Läs hela intervjun här:

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.