Är du magstark? Så enkelt kan du bli! | Kurera.se
kvinnor gör plankan

Är du magstark? Så enkelt kan du bli!

Fakta

Sets och reps
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om Jamina:
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.

Aktuell med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.

Läs mer på: www.gattitraining.se

Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Känner du inte igen kroppen efter du fått barn? Med hjälp av stabiliserande övningar för mage och bäckenbotten kan du återställa kroppen efter graviditet och förlossning. MammaMage-certifierade PT:n Jamina Gatti berättar hur.

Efter graviditet och förlossning får många kvinnor problem med ländrygg och försvagade magmuskler. Under graviditeten töjs magmusklerna och bukhinnan ut i takt med att barnet växer. Ju mer magen växer desto mer påverkas dina magmuskler. Efter förlossningen mister de djupa magmusklerna sin spänst och det är därför viktigt att åter hitta kontakt med och aktivera sina muskler.

Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper!

 

Jamina Gatti, certifierad MammaMage-tränare och personlig tränare träffar ständigt nya kvinnor i behov av stabiliserande och stärkande övningar för mage och bäcken. Här har hon listat tre effektiva övningar för dig som tidigare varit gravid.
– De här tre övningarna hjälper dig att hitta aktivering igen. Passa på att träna magmusklerna i vardagen. Att hitta magmuskelkontrollen kräver ofta mer fokus och närvaro. Hitta tid och utrymme där du får möjlighet att öva i lugn och ro eller vid lugnare tillfällen, säger Jamina Gatti.

Läs också: Vill du bli gravid? Testa fertilitetsyoga

I många av övningarna ingår aktivering av bäckenbotten.
– Tänk att du har ett blixtlås som går bakifrån i bäckenbotten och hela vägen fram. När du aktiverar musklerna så börjar du bakifrån och fortsätter framåt som om du har en hiss som ska hela vägen upp till naveln, förklarar Jamina.

Här är 3 övningar för att bli magstark:

1. Sidoliggande magindrag

Ligg på sidan och titta rakt fram. Placera en hand på magen, strax under naveln. Aktivera bäckenbotten och känn att magen dras in. Håll i ca 6 till 10 sekunder, slappna sedan av och upprepa. Växla till andra sidan. Krumma inte utan försök att håll ryggen stilla.

Träna i 20 sekunder, två gånger, vila sedan 10 sekunder.
Jamina visar liggande magindrag

2. Fyrfotad magindrag

Stå på alla fyra. Händerna under axlarna, knäna under höfterna. Håll ryggen i neutral position och med en neutral svank. Håll nacken rakt och i samma linje som din ryggrad. Aktivera bäckenbotten och sedan området under naveln, dra upp området aktivt och stabilisera resten av magen. Håll spänningen i cirka fyra till sex sekunder, slappna av och upprepa igen 4-6 gånger.

 

Arbeta under 3 x 20 sekunder med 10 sekunders vila mellan varje set.
Jamina visar fyrotad magindrag

3. Stående magindrag

Stå med fötterna höftbrett isär. Håll rygg och svank i en neutral position. Placera en hand under naveln och en i din svank. Aktivera bäckenbotten, dra sedan in området under naveln och aktivera magen hela vägen. Håll ryggen i en neutral position. Håll spänningen i 4-10 sekunder, slappna av och upprepa. Sänk dina axlar och håll en stolt position.

Arbeta under 3 x 20 sekunder med 10 sekunder vila mellan varje set.
Jamina visar stående magindrag

Övningen kan även utföras med ryggen mot en vägg. Väggen används som en referens om du behöver mer stabilitet.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Sets och reps
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om Jamina:
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.

Aktuell med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.

Läs mer på: www.gattitraining.se

Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.