Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Är du sur eller?

Rekommendationer

Rekommendationer vid försurning (efter utesluten sjukdom):

•Enzymer till måltiderna för bättre matsmältning.
•Antioxidanttillskott för minskad oxidation.
•Probiotika för bättre tarmflora.
•Citronvatten innan måltiderna för förbättrat pH-värde.
•Basica, björkaska, basmineral eller greenspulver som tillskott morgon och kväll.

Faktum är att många människor är just sura. Och då är det inte deras humör det är fel på utan deras pH-balans.
Detta beror huvudsakligen på våra kostvanor, dålig mineralstatus och den stress vi utsätts för, skriver Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

En av de viktigaste faktorerna för ett fungerande matsmältningssystem och för en frisk kropp, är att vi har rätt pH-värde i kroppen. Det är livsnödvändigt att blodets pH-värde ligger lätt basiskt. Om blodet blir för surt, uppstår ett förgiftningstillstånd som till och med kan leda till döden. Blodet strävar alltid efter att hålla blodet i rätt pH, vilket främst sker genom inlagring och utarmning av mineraler i vår benstomme. Om ditt pH riskerar att bli för lågt, kompenseras detta med mineraler som dras ut från din benstomme. En kropp som är sur, kan på så sätt bidra till urlakning av skelettet.
pH-värdet är oerhört viktigt även i matmältningssystemet, både med hänsyn till pH-beroende enzymer men också för frisättning av magsyra och god tarmflora. Redan i munnen krävs god balans mellan syra och bas för att maten ska spjälkas och för att frisättning av amylas (det enzym som bryter ner kolhydrater) ska ske.
Nere i magen ska miljön vara väldigt sur, då magsyrans funktion är att både smälta maten men också eliminera de mikrober och gifter som inte bör komma ner i tarmen och ut i kroppen.

Skapar en ogynnsam miljö
När den nedsmälta matmassan portioneras ut från magsäcken till tunntarmens början, ska matmassan basas upp av bikarbonatjoner från bukspottkörteln. Om detta inte sker på grund av dålig bukspottkörtel eller annan orsak, transporteras för sur matmassa genom tarmen. Anledningen till att matmassan basas upp efter att den vistats i magsäcken är att det låga pH-värdet i magsäcken är oerhört surt. När denna process inte fungerar ökar riskerna för skador i tarmen eftersom miljön blir för sur och på så sätt kan skapa en ogynnsam miljö.

 

Vad försuras vi av? 

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Zarah Öberg, näringsexpert på Kurera.se.

Var kommer då försurningen ifrån? Vi försuras av stress, miljöstress, intag av sur mat som till exempel läsk, vete, socker och så vidare samt på grund av dålig mineralstatus. Flertalet mineraler är uppbasande, såsom kalcium och magnesium och en kombination av dessa används ofta för att basa upp kroppen. Även björkaska, potatisvatten, Basica, Basmineral är alternativ på uppbasande produkter. Det krävs också att kosten förändras, och att de livsmedel och råvaror som är försurande ersätts med uppbasande råvaror, såsom gröna grönsaker, korngräs eller vetegräs.
För att ta reda på vad man har för pH-värde kan man mäta saliv, urin och blod på morgonen. Mät dina värden innan du startar en basisk 4-6 veckorsdetox, och mät därefter pH-värdet igen.

 

Av Zarah Öberg


Rekommendationer

Rekommendationer vid försurning (efter utesluten sjukdom):

•Enzymer till måltiderna för bättre matsmältning.
•Antioxidanttillskott för minskad oxidation.
•Probiotika för bättre tarmflora.
•Citronvatten innan måltiderna för förbättrat pH-värde.
•Basica, björkaska, basmineral eller greenspulver som tillskott morgon och kväll.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.