Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Uteslut mjölk om du har dessa besvär:

Prova att helt utesluta mjölk och andra mejeriprodukter under en månad om de har några av dessa problem:
Allergi
Eksem och/eller andra hudproblem
Depression, nedstämdhet
Ledbesvär
Magproblem
Migrän
Övriga autoimmuna sjukdomar

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

LCHF, stenålderskost, Michael Mosleys 8/800-metod, 5:2-dieten, raw food, periodisk fasta, medelhavskost med flera. Det finns många olika sätt att äta idag, och kosten har nästan blivit som en religion där utövarna inom varje kostområde håller hårt på sin övertygelse och att just deras sätt att äta är rätt.

Cathrine Schück är kostrådgivare och svarar på läsarfrågor på kurera.se. Hon gör dagligen inlägg på sociala medier där hon belyser olika ämnen och ger goda råd om kosten. För en tid sedan skrev hon om mjölk och ifrågasatte om vi vuxna verkligen behöver dricka mjölk eller om vi skulle må bättre av att avstå. Cathrine brukar rekommendera en mejerifri månad för att vi själva ska upptäcka hur vi mår när vi avstår mjölk.

 

LÄS OCKSÅ: Är du i riskzonen för benskörhet

Kalcium från växtriket lättare att ta upp

Cathrine Schück

– Evolutionsmässigt är vi inte gjorda för att dricka mjölk från andra djurarter. Det fungerar när vi är spädbarn och dricker bröstmjölk. När jag växte upp fick jag alltid höra att mjölk, som innehåller kalcium, behövs för att göra benen starka. Men när kroppen får i sig mjölk bildas en syra i kroppen som gör att kroppen försvarar sig genom att använda fosfat. Fosfat finns i skelettet och där plockar kroppen fosfatet för att neutralisera syran. Men för att vi ska få sig tillräckligt med kalcium, som finns i mjölk, behövs väldigt stora mängder. Kalcium är därför bättre att få i sig via växtbaserad kost, för då behöver du inte samma mängd kalcium. Din kropp har lättare att ta upp kalcium från växtriket. Det finns gott om kalcium i gröna bladgrönsaker och nötter som mandlar, förklarar Cathrine Schück.

LÄS OCKSÅ: Ger mjölk starka ben

Kan ge åderförkalkning
Det är vanligt att vuxna blir känsliga för mjölksockret, laktos, vilket beror på att kroppen producerar mindre av enzymet laktas som bryter ner laktosen. Allergi mot mjölkprotein är ännu vanligare, och då bör man utesluta all sorts mat med mjölk i.

Bland de länder som konsumerar mest mjölk och mjölkprodukter i världen återfinns USA, England, Sverige, Finland och Norge. Det är också här som problem med benskörhet är störst. Mjölk har en liten biotillgänglighet och ett problem som uppstår är att kalcium hamnar i blodkärlen och för mycket kalcium kan orsaka åderförkalkning.

 

LÄS OCKSÅ: Mjölk kan förkorta livet

Inge-Mo Haraldh.

Skillnad på kor och kor
Inge-Mo Haraldh driver en närings- och alternativmedicinsk grupp på Facebook med över 15 000 deltagare. Hon började intressera sig för hälsa när hon fick problem med sköldkörteln för tio år sedan, och nu sedan hon blev pensionär ägnar hon sig åt hälsa på heltid. Inom kort är bland annat hon diplomerad kost- och näringsrådgivare. Inge-Mo var en av de som gav sig in i mjölkdebatten på Facebook för att tydligare visa på varför mjölk skapar problem med hälsan.

– Det är skillnad på dagens mjölk och den vi drack förut. Tidigare fick vi mjölk från en ko av typ A2. I dag får vi vår mjölk från en ko av typ A1. Mjölken från A2 är inte kopplad till sjukdomar, vilket tyvärr A1 är. A1-kornas mjölk innehåller mer av ett ämne som heter kaseinmorfin, vilket är en morfinliknande substans. A2 kor är fjällkor, jerseykor men även får och get har den typen av mjölk, därför brukar kroppen lättare klara produkter från dem. I dag tror man att kasein av A1-typ ökar risken för inflammationer och andra moderna sjukdomar och att mjölk av A2-typ är ett bättre val. Vissa, inte alla, får ett sug och ett beroende efter mjölk, hårdost och yoghurt på grund av kaseinet, förklarar Inge-Mo Harald.

– Men även den växt som ger oss vetemjöl har bytts ut. Förr var det ett enkorn, som är ett långt strå som böjer sig för vinden. I dag är det ett dvärgvete, Triticum aestivum. Gluten i enkorn har 14 kromosomer och dagens gluten har 42, vilket skapar stora problem för våra kroppar.

 

LÄS OCKSÅ: Dagens mjölk är inte nyttig

Äter lite glass och hårdost
I Sverige är den allmänna uppfattningen att mjölk är bra, men utanför Sverige ser det annorlunda ut. Där pratas det mer om risken för benskörhet, om att mjölk ger oxidativ stress och en låggradig inflammation i kroppen. Studier där råttor getts galaktos, den ena av monosackariderna i laktos, åldras snabbare.
– Vilken mat vi tål är individuell, man får prova sig fram helt enkelt. En del får acne och andra hudproblem av mejeriprodukter och upplever att dessa försvinner när de gör ett uppehåll. Andra märker att de bildar betydligt mer slem och måste harkla sig ofta när de äter mejeriprodukter. Problem med svullen mage är det vanligaste symtomen för den som är känslig för mejeriprodukter. Själv äter jag en glasskula av bästa sort ibland och jag tar lite mjölk i en kopp starkt kaffe varje dag. Det klarar min mage. Den klarar även lite hårdost. Jag tror inte på förbud, istället ska man göra kloka val som gynnar hälsan. Problemen blir tydliga när mat vi äter skapar ett beroende, menar Inge-Mo Haraldh.

Av Inger Palm 

Här kan du läsa mer om Fjällkor, mjölk- och ostkasein

Här kan du läsa vad kostrådgivaren och sjuksköterskan Marie Norder Aspholm skriver om mejeriprodukter.

 


Uteslut mjölk om du har dessa besvär:

Prova att helt utesluta mjölk och andra mejeriprodukter under en månad om de har några av dessa problem:
Allergi
Eksem och/eller andra hudproblem
Depression, nedstämdhet
Ledbesvär
Magproblem
Migrän
Övriga autoimmuna sjukdomar

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.