Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Uteslut mjölk om du har dessa besvär:

Prova att helt utesluta mjölk och andra mejeriprodukter under en månad om de har några av dessa problem:
Allergi
Eksem och/eller andra hudproblem
Depression, nedstämdhet
Ledbesvär
Magproblem
Migrän
Övriga autoimmuna sjukdomar

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

LCHF, stenålderskost, Michael Mosleys 8/800-metod, 5:2-dieten, raw food, periodisk fasta, medelhavskost med flera. Det finns många olika sätt att äta idag, och kosten har nästan blivit som en religion där utövarna inom varje kostområde håller hårt på sin övertygelse och att just deras sätt att äta är rätt.

Cathrine Schück är kostrådgivare och svarar på läsarfrågor på kurera.se. Hon gör dagligen inlägg på sociala medier där hon belyser olika ämnen och ger goda råd om kosten. För en tid sedan skrev hon om mjölk och ifrågasatte om vi vuxna verkligen behöver dricka mjölk eller om vi skulle må bättre av att avstå. Cathrine brukar rekommendera en mejerifri månad för att vi själva ska upptäcka hur vi mår när vi avstår mjölk.

 

LÄS OCKSÅ: Är du i riskzonen för benskörhet

Kalcium från växtriket lättare att ta upp

Cathrine Schück

– Evolutionsmässigt är vi inte gjorda för att dricka mjölk från andra djurarter. Det fungerar när vi är spädbarn och dricker bröstmjölk. När jag växte upp fick jag alltid höra att mjölk, som innehåller kalcium, behövs för att göra benen starka. Men när kroppen får i sig mjölk bildas en syra i kroppen som gör att kroppen försvarar sig genom att använda fosfat. Fosfat finns i skelettet och där plockar kroppen fosfatet för att neutralisera syran. Men för att vi ska få sig tillräckligt med kalcium, som finns i mjölk, behövs väldigt stora mängder. Kalcium är därför bättre att få i sig via växtbaserad kost, för då behöver du inte samma mängd kalcium. Din kropp har lättare att ta upp kalcium från växtriket. Det finns gott om kalcium i gröna bladgrönsaker och nötter som mandlar, förklarar Cathrine Schück.

LÄS OCKSÅ: Ger mjölk starka ben

Kan ge åderförkalkning
Det är vanligt att vuxna blir känsliga för mjölksockret, laktos, vilket beror på att kroppen producerar mindre av enzymet laktas som bryter ner laktosen. Allergi mot mjölkprotein är ännu vanligare, och då bör man utesluta all sorts mat med mjölk i.

Bland de länder som konsumerar mest mjölk och mjölkprodukter i världen återfinns USA, England, Sverige, Finland och Norge. Det är också här som problem med benskörhet är störst. Mjölk har en liten biotillgänglighet och ett problem som uppstår är att kalcium hamnar i blodkärlen och för mycket kalcium kan orsaka åderförkalkning.

 

LÄS OCKSÅ: Mjölk kan förkorta livet

Inge-Mo Haraldh.

Skillnad på kor och kor
Inge-Mo Haraldh driver en närings- och alternativmedicinsk grupp på Facebook med över 15 000 deltagare. Hon började intressera sig för hälsa när hon fick problem med sköldkörteln för tio år sedan, och nu sedan hon blev pensionär ägnar hon sig åt hälsa på heltid. Inom kort är bland annat hon diplomerad kost- och näringsrådgivare. Inge-Mo var en av de som gav sig in i mjölkdebatten på Facebook för att tydligare visa på varför mjölk skapar problem med hälsan.

– Det är skillnad på dagens mjölk och den vi drack förut. Tidigare fick vi mjölk från en ko av typ A2. I dag får vi vår mjölk från en ko av typ A1. Mjölken från A2 är inte kopplad till sjukdomar, vilket tyvärr A1 är. A1-kornas mjölk innehåller mer av ett ämne som heter kaseinmorfin, vilket är en morfinliknande substans. A2 kor är fjällkor, jerseykor men även får och get har den typen av mjölk, därför brukar kroppen lättare klara produkter från dem. I dag tror man att kasein av A1-typ ökar risken för inflammationer och andra moderna sjukdomar och att mjölk av A2-typ är ett bättre val. Vissa, inte alla, får ett sug och ett beroende efter mjölk, hårdost och yoghurt på grund av kaseinet, förklarar Inge-Mo Harald.

– Men även den växt som ger oss vetemjöl har bytts ut. Förr var det ett enkorn, som är ett långt strå som böjer sig för vinden. I dag är det ett dvärgvete, Triticum aestivum. Gluten i enkorn har 14 kromosomer och dagens gluten har 42, vilket skapar stora problem för våra kroppar.

 

LÄS OCKSÅ: Dagens mjölk är inte nyttig

Äter lite glass och hårdost
I Sverige är den allmänna uppfattningen att mjölk är bra, men utanför Sverige ser det annorlunda ut. Där pratas det mer om risken för benskörhet, om att mjölk ger oxidativ stress och en låggradig inflammation i kroppen. Studier där råttor getts galaktos, den ena av monosackariderna i laktos, åldras snabbare.
– Vilken mat vi tål är individuell, man får prova sig fram helt enkelt. En del får acne och andra hudproblem av mejeriprodukter och upplever att dessa försvinner när de gör ett uppehåll. Andra märker att de bildar betydligt mer slem och måste harkla sig ofta när de äter mejeriprodukter. Problem med svullen mage är det vanligaste symtomen för den som är känslig för mejeriprodukter. Själv äter jag en glasskula av bästa sort ibland och jag tar lite mjölk i en kopp starkt kaffe varje dag. Det klarar min mage. Den klarar även lite hårdost. Jag tror inte på förbud, istället ska man göra kloka val som gynnar hälsan. Problemen blir tydliga när mat vi äter skapar ett beroende, menar Inge-Mo Haraldh.

Av Inger Palm 

Här kan du läsa mer om Fjällkor, mjölk- och ostkasein

Här kan du läsa vad kostrådgivaren och sjuksköterskan Marie Norder Aspholm skriver om mejeriprodukter.

 


Uteslut mjölk om du har dessa besvär:

Prova att helt utesluta mjölk och andra mejeriprodukter under en månad om de har några av dessa problem:
Allergi
Eksem och/eller andra hudproblem
Depression, nedstämdhet
Ledbesvär
Magproblem
Migrän
Övriga autoimmuna sjukdomar

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.