Annons
Annons

Rapport: Arbetsrelaterad ohälsa – inte ett ”kvinnoproblem”

Vad finns det för samband mellan organisatoriska faktorer, psykosocial arbetsmiljö och hur vi mår? Och varierar det mellan kvinnor och män? På uppdrag från Arbetsmiljöverket har en forskargrupp vid Stockholms universitet sammanställt befintlig forskning och statistik på området för att få svar.

Redaktionen

8 april, 2016
Rapport: Arbetsrelaterad ohälsa – inte ett ”kvinnoproblem”
Dela inlägget

Vad finns det för samband mellan organisatoriska faktorer, psykosocial arbetsmiljö och hur vi mår? Och varierar det mellan kvinnor och män?
På uppdrag från Arbetsmiljöverket har en forskargrupp vid Stockholms universitet sammanställt befintlig forskning och statistik på området för att få svar.

Enligt den officiella arbetsskadestatistiken har antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på stress på grund av brister i den sociala och organisatoriska arbetsmiljön ökat med drygt 70 procent sedan år 2010. Alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt och problem i relationerna på arbetsplatsen ligger bakom siffrorna.

Läs också: Experten: ”5 saker alla borde veta om utmattning”

Över hälften känner någon i riskzonen
En ny undersökning gjord på uppdrag av Arbetsmiljöverket bekräftar också den bilden. Över hälften av de cirka 1 000 arbetsgivarna och 2 000 arbetstagarna som tillfrågades känner någon som är i riskzonen för att bli sjuk på grund av stress på jobbet (55 procent respektive 72 procent).
Många känner också någon som blir eller har blivit mobbad eller kränkt på jobbet (36 procent respektive 44 procent).

En bra arbetsmiljö leder till hälsa och engagemang
Magnus Sverke är professor vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet:
– Vi vet idag väldigt mycket om hur organisatoriska faktorer och psykosocial arbetsmiljö hänger samman med arbetstrivsel, prestation på arbetet samt psykisk och fysisk hälsa. En dålig arbetsmiljö leder till ohälsa och lägre engagemang i arbetet, medan en god arbetsmiljö leder till det motsatta, säger han i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket.

Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

För höga krav och för få resurser leder till sämre psykisk hälsa
De samband som dokumenterats i kunskapssammanställningen visar att alltför höga krav och begränsade resurser i arbetet generellt hänger samman med lägre arbetstrivsel, en ökad vilja att säga upp sin anställning, samt sämre psykisk och fysisk hälsa.

Sämre arbetsmiljö i kvinnodominerade yrken
Organisatoriska faktorer och den psykosociala arbetsmiljön formas av hur arbetet är organiserat. Det kan variera mellan olika yrken, organisationer och sektorer. Traditionellt kvinnodominerade yrken inom skola, vård och omsorg har ofta en sämre arbetsmiljö med höga krav och låga resurser. Både kvinnor och män som arbetar inom dessa områden har högre ohälsa än andra.

Läs också: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

”Ojämn fördelning av kvinnor och män på olika hierarkiska nivåer”
Det är viktigt att uppmärksamma att det inte är ett ”kvinnoproblem”, poängterar professor Magnus Sverke.
– Det är ett strukturellt problem snarare än könsrelaterat, säger han och förklarar:
– Kvinnor och män är till exempel verksamma inom olika sektorer på arbetsmarknaden och det är en ojämn fördelning av kvinnor och män på olika hierarkiska nivåer.

Läs också: Är du chef? Så kan du minska risken för psykisk ohälsa på ditt jobb

Angeläget att organisera arbetet så att alla har en god arbetsmiljö
Forskargruppen konstaterar att det är angeläget att organisera arbetet på ett sådant sätt att alla har en god arbetsmiljö. Det gäller såväl kvinnor som män, yngre och äldre, utlandsfödda och svenskfödda eller andra grupper i olika yrken, organisationer och sektorer på den svenska arbetsmarknaden.

Av Redaktionen

Källa: Arbetsmiljöverket

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

En ny undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört bekräftar problemet med ökande ohälsa. Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de anser riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet.
Källa: Arbetsmiljöverket

Annons
Annons