Armhävningar förlänger livet | Kurera.se
Armhävningar förlänger livet

Armhävningar förlänger livet

Armhävningar och sit ups kan förlänga livet visar ny forskning från University of Sydney. Styrketräning har tidigare visat sig ha goda effekter för funktionalitet och hälsa medan vi åldras men nu visar sig styrketräning även minska risken att dö i förtid och även minska risken att dö i cancer.

I en ny studie från University of Sydney som gjorts på över 80 000 vuxna där man jämfört sambandet med olika träningsövningar och dödlighet, har det visat sig att styrkeövningar ger 23 procents lägre risk att dö i förtid och 31 procent lägre risk att dö i cancerrelaterad sjukdom.

 

Inte bara funktionalitet
Styrketräning har tidigare studerats för dess goda effekter på kroppens funktionalitet medan vi åldras men lite uppmärksamhet har getts för dess påverkan på dödlighet. Nu kan man se att styrketräning verkar ha lika stor påverkan på dödligheten som konditionsträning som exempelvis cykling och jogging.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Dåliga ursäkter hjälper inte
Att komma med ursäkter för att inte träna håller inte. Du behöver varken investera i dyrt gymmedlemskap eller utrustning för att få ta del av hälsovinsterna. Kroppsviktövningar som du kan utföra hemma eller utomhus visade sig ge lika bra hälsoeffekter som att träna med vikter på gym. Armhävningar, sit ups, utfallsteg, tricepspress, knäböj är bra exempel på styrkeövningar som kan utföras utan krav på specifik utrustning.

LÄS OCKSÅ: Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Störst effekt
Störst effekt för reducerad dödlighet kan ses för de som kombinerar rekommendationerna för både kondition- och styrketräning. Att följa en av riktlinjerna för antingen styrketräningen eller konditionsträning minskade dödligheten med 16-18 procent jämfört med de som var inaktiva.

LÄS O CKSÅ: Högintensiv träning – så funkar det

 

Endast styrketräningen minskade risken för cancer
Dock kunde effekten för minskad dödlighet i cancer endast ses hos dem som följde riktlinjerna för styrketräning. Ingen sådan effekt kunde ses hos dem som endast ägnade sig åt konditionsträning. Istället såg man att konditionsträning minskade risken att dö i förtid i hjärtrelaterad sjukdom vilket inte kunde påvisas för dem som endast styrketränade. Rekommendationen för en vuxen enligt Världshälsoorganisationen WHO är 150 minuter konditionsträning och styrketräning gånger per per vecka.

Av Miriam Granat

Källor:
Strengh exercise as vital as aerobic, new research finds (2017) Medical Xpress
Strength training can have unique health benefits, and it doesn't have to happen in a gym (2017) Medical Xpress

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.