Aromaterapi – välgörande för kropp och själ

Vad är egentligen aromaterapi och vad är det bra för? Kurera har tagit reda på svaret.

Kurera träffade Zandra som driver hälsokostbutik i Varberg. Zandra är aromaterapeut i grunden och eteriska oljor ligger henne fortfarande varmt om hjärtat. Hon förklarade för oss vad aromaterapi kan vara bra för.

Vad är aromaterapi och vad har det för ursprung?
– Ordet aromaterapi är ganska nytt men kunskapen är gammal. Eteriska oljor användes av egyptierna för 4000 år sedan. De grekiska och romerska kulturerna använde aromatiska bad för medicinska syften. Kineser och indier använder traditionsenligt aromatiskaoljor som en del i sin örtmedicinska läkekonst.
I aromaterapi använder man växternas naturliga aromatiska beståndsdelar. Oljan utvinns ur kärnor, frön, bark, blommor, trä, rötter eller kåda, beroende på typen av växt. Det finns olika sätt att utvinna oljorna, ångdestillering är mest förekommande.

 

Hur fungerar aromaterapi på oss människor?
– Det är lätt att tro att det bara är dofterna i oljorna som påverkar oss. Doften är viktig men den är inte allt. Under en massage med aromaoljor försvinner stora mängder ut i luften, det mesta tas dock upp i huden och passerar mellan döda hudceller i hornlagret och sedan vidare ner i cellerna.
När oljorna inandas tas snabbt upp i blodet. Metoden att förånga oljor genom att använda doftlampor är mycket effektivt vid luftvägsinfektioner. Dessutom påverkar eteriska oljor vårt känslomässiga och mentala tillstånd. Vårt luktsinne är nära förbundet våra känslor och minnen.
Hon fortsätter:
– Två luktnerver går rakt in i hjärnan och påverkar framför allt det limbiska systemet eller reptilhjärnan som man brukar kalla det. Det limbiska systemet har stor påverkan på våra känslor och instinkter. Det påverkar även olika körtlar bland annat hypothalamus och hypofysen. Dessa körtlar styr stora delar av kroppens nerv- och hormonsystem. Åtrå, kreativitet och känslor av välmående bidrar dessa körtlar med.
– Vår reaktion på dofter är väldigt individuell men att vi påverkas råder det ingen tvekan om. Aromaterapi arbetar på flera olika nivåer där det fysiska och känslomässiga engageras.

Kan du ge några exempel på behandlingar och användningsområden?
– En avslappnande massage kan hjälpa både vid stress, sömnbesvär och muskelvärk, ska ej ges om man har en akut infektion i kroppen. Massagen görs med lätta rörelser men går via nervsystemet in och verkar på djupet. Ett kurbad kan vara både avslappnande eller uppiggande beroende på vilka olja man väljer. Det stimulerar både blodcirkulation och lindrar muskelvärk.
Ta några droppar eterisk olja i ett varmt fotbad när du är förkyld eller har dålig cirkulation. Vid besvär med luftvägarna är inhalering välgörande. Hälla hett vatten i en djup skål och tillsätt exempelvis eukalyptusolja och inhalera ångan försiktigt. Var försiktig om du har astma eller någon doftallergi.
– Har du besvär med urinvägarna kan ett sittbad hjälpa. Några droppar olja på en aromasten eller aromalampa kan användas för att desinficera luften och ger en mysig stämning. Vid värk kan ett varmt omslag vara lindrande.
Hon fortsätter:
– Ett presenttips är att tillverka egna krämer och tvålar. Blanda valfri eterisk olja med en neutral kräm, lotion, vegetabilisk olja eller duschtvål. Väldoftande, välgörande och personligt.

Har du några tips, vad man ska tänka på vid köp av eteriska oljor?
– Det är inte alltid priset som avgör om en olja är av hög kvalité eller ej. Priset beror mycket på vad det är för typ av olja, apelsindoft kan man köpa för en ganska liten peng medan exempelvis ros och neroli kostar betydligt mer då råvaran är betydligt dyrare. Var med rätta misstänksam om alla oljor kostar lika mycket, då är det något som är fel. Droppa en droppe av oljan på ett papper, det ska inte bli någon fet fläck.
– Tänk på att samma typ av olja kan dofta olika beroende på var växten har vuxit och vilken växtdel som använts.

Hur förvarar man oljan på bästa sätt?
– Eteriska oljor ska vara förpackade i mörka glasflaskor men en lufttät kork. Förvara oljorna svalt och mörkt.

Vad ska man tänka på när man använder oljorna?
– Eteriska oljor är mycket koncentrerade. Resultatet blir inte bättre för att du tar mer. De eteriska oljorna kan lösa upp plast, så pass starka är de. Använd bara oljor som du har kunskap om.

Vilka råd kan du ge till gravida?
– Var försiktig de första tre månaderna, då bör eteriska oljor bara användas som doft i exempelvis aromalampor eller på aromastenar. I behandlingar bör man inte använda några eteriska oljor då de har så stora effekter. De kan verka sammandragande, utrensande, stimulera både lever, njurar och hormoner, allt beroende på vilken olja man använder. Efter de tre första månaderna kan det däremot vara hjälpande.
– En helkroppsmassage med eterisk olja är ljuvlig! Är man gravid bör man dock hålla sig till låga doseringar. 15 millliter vegetabilisk olja – tistelolja, mandelolja, aprikokärnolja eller jojobaolja som blandas tre till fem droppar eteriskolja. Eller tre, fyra droppar i ett bad.

Hur använder du dig själv av aromaterapi?
– När jag jobbade aktivt som aromaterapeut gjorde jag krämer, läppbalsam, kropplotioner, schampon och tvålar till mina kunder. Nu har vi så bra produkter i butiken från Weleda, Dr Hauscka, Rosenserien och Börlind. Det är naturliga och rena produkter.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.