kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Den akuta, snabbt övergående stressen är inte farlig i sig men blir stressen långvarig och kronisk bryter den ner kroppen. När vi stressar frisätts kortisol, ett stresshormon som till att börja med hjälper kroppen att hantera den akuta stressreaktion, men upprepas stressen blir kortisol istället nedbrytande. Det är då den orsakar sjukdom.
– Problemet är att dagens stress ger oss ett mer eller mindre konstant påslag av kortisol, och det är inte våra kroppar designade för. Förr i tiden utsattes vi av sekvenser av stress, men idag är stressen en del av vardagen för de flesta, och vi utsätts för både fysisk och psykisk stress, berättar Zarah Öberg, funktionsmedicinsk terapeut, ayurveda-rådgivare och näringsexpert på Kurera.

Det viktiga kortisolet
Kortisol ska utsöndras för att göra oss pigga på morgonen och hjälpa oss att vakna, för att sedan minska under dagen och ersättas av sömnhormonet melatonin framåt kvällen. När vi utsätts för långvarig stress med ständigt påslag av kortisol signalerar det att kroppen ska gå ner i ett energisparläge. Detta gör att vi blir trötta, får koncentrationssvårigheter men även sömnproblem. Ämnesomsättningen sjunker samtidigt som blodsocker- och insulinnivåerna ökar, vilket i sin tur påverkar fettinlagringen och kaloriförbrukning och det kan på sikt leda till viktökning. Stress kan även ge hjärt-kärlsjukdomar med högt blodtryck samt försämrat immunförsvar.

 

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Könshormonerna minskar
– Vid långvarig stress prioriterar kroppen alltid att producera kortisol för att hantera stressen, med resultat att könshormonerna blir lägre och lägre. Progesteron är ett hormon som är viktigt för en normal ägglossning och graviditet. Stress är i stor grad en av orsakerna till att så många har brist på progesteron vilket ger en mängd olika problem så som PMS, svåra klimakteriebesvär, infertilitet och hudbesvär som till exempel akne, berättar Zarah Öberg.
Precis som att kvinnor får för låga nivåer av progesteron på grund av långvarig stress får män för låga nivåer av testosteron. Dessa hormonella obalanser ger i sin tur minskad sexlust men de påverkar även fertiliteten negativt. Progesteron är exempelvis viktigt för att en kvinna ska kunna behålla barnet genom hela graviditeten och missfall kan bero på lågt progesteron.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Se det goda i andra”

Ashwagandha balanserar kortisolet
Ashwagandha är en ayurvedisk ört med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Den har ansetts vara allmänt stärkande, balanserande och föryngrande. Idag vet man att dessa effekter, som nu även påvisats i flertal studier, beror på att ashwagandha påverkar stresshormonet kortisol. Ashwagandha stärker kroppens motstånd mot stress samtidigt som kortisolet sjunker, vilket gör att kroppen kan börja fungera optimalt igen.
– Ashwagandha har en fantastisk effekt på produktionen av kortisol, främst genom att den minskar de toppar av frisättning som vi har vid hård eller långvarig stress. Ashwagandha ser till att frisättningen av kortisol blir lägre, och på så vis blir det lättare för en stressad person att få ner sina stressnivåer, berättar Zarah Öberg.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Kliniska studier bevisar effekten
KSM-66 är ett fullspektrumextrakt av ekologisk ashwagandharot. Tretton nya kliniska studier visar att KSM-66 minskar stress och oro, förbättrad muskelstyrka, ger lägre BMI, ökad kondition och uthållighet, förbättrar minne och inlärning, ökar sexuell lust, normaliserar sköldkörtelhormonerna, aktiverar immunförsvaret, samt lindrar klimakteriebesvär. KSM-66 påverkar alltså till synes flera olika problem – men, med den gemensamma nämnaren att samtliga indikationer uppkommer eller förvärras av stress och stresshormonet kortisol.
– Eftersom ashwagandha påverkar kroppens kortisolfrisättning och därmed också vår hormonella balans, så är effekten inte alls förvånande. När stressnivån sjunker ökar både produktionen av energi och av våra uppbyggande könshormon. Kroppen kan börja fungera normalt igen, säger Zarah Öberg.

Studier om träningseffekter
Studierna på KSM-66 har bland annat kunnat påvisa ökad styrka och uthållighet, bättre muskeluppbyggnad och snabbare återhämtningen.
– Ashwagandha och dess påverkan på muskeluppbyggnad och uthållighet kan delvis förklaras med att den minskar kortisolets nedbrytande effekt på muskler. Men lika viktigt är ökningen av muskeluppbyggande hormon som testosteron och östrogen. Dessutom ökar KSM-66 produktionen av kroppseget kreatin vilket gör att musklerna orkar arbeta hårdare. Men även hemoglobinet ökar vilket förbättrar syretillförseln, säger Zarah Öberg.
Samtliga studier på KSM-66 är utförda på friska, aktiva människor som lever ett normalt liv med ett normalt stresspåslag. Dosen som använts är en kapsel morgon och kväll vilket motsvarar sex gram ashwagandharot. Att återskapa kroppens balans tar tid och man får räkna med två till fyra veckor innan effekten blir tydlig. Effekten förstärks sedan över tid.

Ekologiskt och effektivt
– Det viktiga när man vill ha effekt av ett kosttillskott är att man väljer en produkt som håller jämn, hög nivå och att den har tagits fram på ett skonsamt sätt så att alla verksamma ämnen finns bevarade. Det är också viktigt att tillskottet inte innehåller tillsatser eller sötningsmedel och att det är lättupptagligt, säger Zarah Öberg. Fördelen med KSM-66 är att den innehåller samma aktiva ämnen som i färsk, ekologisk ashwagandharot och att den är standardiserad vilket garanterar samma höga halt aktiva ämnen i varje kapsel.
– För att sammanfatta det, så är det enormt viktigt att få ner hög stress för över tid kommer den alltid att slå ut kroppens viktiga funktioner, mer eller mindre, eftersom kroppen prioriterar överlevnad snarare än minne, muskeluppbyggnad och fortplantning. Och där har KSM-66 en viktig funktion att fylla, avslutar Zarah Öberg.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.