kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Den akuta, snabbt övergående stressen är inte farlig i sig men blir stressen långvarig och kronisk bryter den ner kroppen. När vi stressar frisätts kortisol, ett stresshormon som till att börja med hjälper kroppen att hantera den akuta stressreaktion, men upprepas stressen blir kortisol istället nedbrytande. Det är då den orsakar sjukdom.
– Problemet är att dagens stress ger oss ett mer eller mindre konstant påslag av kortisol, och det är inte våra kroppar designade för. Förr i tiden utsattes vi av sekvenser av stress, men idag är stressen en del av vardagen för de flesta, och vi utsätts för både fysisk och psykisk stress, berättar Zarah Öberg, funktionsmedicinsk terapeut, ayurveda-rådgivare och näringsexpert på Kurera.

 

Det viktiga kortisolet
Kortisol ska utsöndras för att göra oss pigga på morgonen och hjälpa oss att vakna, för att sedan minska under dagen och ersättas av sömnhormonet melatonin framåt kvällen. När vi utsätts för långvarig stress med ständigt påslag av kortisol signalerar det att kroppen ska gå ner i ett energisparläge. Detta gör att vi blir trötta, får koncentrationssvårigheter men även sömnproblem. Ämnesomsättningen sjunker samtidigt som blodsocker- och insulinnivåerna ökar, vilket i sin tur påverkar fettinlagringen och kaloriförbrukning och det kan på sikt leda till viktökning. Stress kan även ge hjärt-kärlsjukdomar med högt blodtryck samt försämrat immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Könshormonerna minskar
– Vid långvarig stress prioriterar kroppen alltid att producera kortisol för att hantera stressen, med resultat att könshormonerna blir lägre och lägre. Progesteron är ett hormon som är viktigt för en normal ägglossning och graviditet. Stress är i stor grad en av orsakerna till att så många har brist på progesteron vilket ger en mängd olika problem så som PMS, svåra klimakteriebesvär, infertilitet och hudbesvär som till exempel akne, berättar Zarah Öberg.
Precis som att kvinnor får för låga nivåer av progesteron på grund av långvarig stress får män för låga nivåer av testosteron. Dessa hormonella obalanser ger i sin tur minskad sexlust men de påverkar även fertiliteten negativt. Progesteron är exempelvis viktigt för att en kvinna ska kunna behålla barnet genom hela graviditeten och missfall kan bero på lågt progesteron.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Se det goda i andra"

Ashwagandha balanserar kortisolet
Ashwagandha är en ayurvedisk ört med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Den har ansetts vara allmänt stärkande, balanserande och föryngrande. Idag vet man att dessa effekter, som nu även påvisats i flertal studier, beror på att ashwagandha påverkar stresshormonet kortisol. Ashwagandha stärker kroppens motstånd mot stress samtidigt som kortisolet sjunker, vilket gör att kroppen kan börja fungera optimalt igen.
– Ashwagandha har en fantastisk effekt på produktionen av kortisol, främst genom att den minskar de toppar av frisättning som vi har vid hård eller långvarig stress. Ashwagandha ser till att frisättningen av kortisol blir lägre, och på så vis blir det lättare för en stressad person att få ner sina stressnivåer, berättar Zarah Öberg.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Kliniska studier bevisar effekten
KSM-66 är ett fullspektrumextrakt av ekologisk ashwagandharot. Tretton nya kliniska studier visar att KSM-66 minskar stress och oro, förbättrad muskelstyrka, ger lägre BMI, ökad kondition och uthållighet, förbättrar minne och inlärning, ökar sexuell lust, normaliserar sköldkörtelhormonerna, aktiverar immunförsvaret, samt lindrar klimakteriebesvär. KSM-66 påverkar alltså till synes flera olika problem – men, med den gemensamma nämnaren att samtliga indikationer uppkommer eller förvärras av stress och stresshormonet kortisol.
– Eftersom ashwagandha påverkar kroppens kortisolfrisättning och därmed också vår hormonella balans, så är effekten inte alls förvånande. När stressnivån sjunker ökar både produktionen av energi och av våra uppbyggande könshormon. Kroppen kan börja fungera normalt igen, säger Zarah Öberg.

 

Studier om träningseffekter
Studierna på KSM-66 har bland annat kunnat påvisa ökad styrka och uthållighet, bättre muskeluppbyggnad och snabbare återhämtningen.
– Ashwagandha och dess påverkan på muskeluppbyggnad och uthållighet kan delvis förklaras med att den minskar kortisolets nedbrytande effekt på muskler. Men lika viktigt är ökningen av muskeluppbyggande hormon som testosteron och östrogen. Dessutom ökar KSM-66 produktionen av kroppseget kreatin vilket gör att musklerna orkar arbeta hårdare. Men även hemoglobinet ökar vilket förbättrar syretillförseln, säger Zarah Öberg.
Samtliga studier på KSM-66 är utförda på friska, aktiva människor som lever ett normalt liv med ett normalt stresspåslag. Dosen som använts är en kapsel morgon och kväll vilket motsvarar sex gram ashwagandharot. Att återskapa kroppens balans tar tid och man får räkna med två till fyra veckor innan effekten blir tydlig. Effekten förstärks sedan över tid.

Ekologiskt och effektivt
– Det viktiga när man vill ha effekt av ett kosttillskott är att man väljer en produkt som håller jämn, hög nivå och att den har tagits fram på ett skonsamt sätt så att alla verksamma ämnen finns bevarade. Det är också viktigt att tillskottet inte innehåller tillsatser eller sötningsmedel och att det är lättupptagligt, säger Zarah Öberg. Fördelen med KSM-66 är att den innehåller samma aktiva ämnen som i färsk, ekologisk ashwagandharot och att den är standardiserad vilket garanterar samma höga halt aktiva ämnen i varje kapsel.
– För att sammanfatta det, så är det enormt viktigt att få ner hög stress för över tid kommer den alltid att slå ut kroppens viktiga funktioner, mer eller mindre, eftersom kroppen prioriterar överlevnad snarare än minne, muskeluppbyggnad och fortplantning. Och där har KSM-66 en viktig funktion att fylla, avslutar Zarah Öberg.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.