kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Den akuta, snabbt övergående stressen är inte farlig i sig men blir stressen långvarig och kronisk bryter den ner kroppen. När vi stressar frisätts kortisol, ett stresshormon som till att börja med hjälper kroppen att hantera den akuta stressreaktion, men upprepas stressen blir kortisol istället nedbrytande. Det är då den orsakar sjukdom.
– Problemet är att dagens stress ger oss ett mer eller mindre konstant påslag av kortisol, och det är inte våra kroppar designade för. Förr i tiden utsattes vi av sekvenser av stress, men idag är stressen en del av vardagen för de flesta, och vi utsätts för både fysisk och psykisk stress, berättar Zarah Öberg, funktionsmedicinsk terapeut, ayurveda-rådgivare och näringsexpert på Kurera.

 

Det viktiga kortisolet
Kortisol ska utsöndras för att göra oss pigga på morgonen och hjälpa oss att vakna, för att sedan minska under dagen och ersättas av sömnhormonet melatonin framåt kvällen. När vi utsätts för långvarig stress med ständigt påslag av kortisol signalerar det att kroppen ska gå ner i ett energisparläge. Detta gör att vi blir trötta, får koncentrationssvårigheter men även sömnproblem. Ämnesomsättningen sjunker samtidigt som blodsocker- och insulinnivåerna ökar, vilket i sin tur påverkar fettinlagringen och kaloriförbrukning och det kan på sikt leda till viktökning. Stress kan även ge hjärt-kärlsjukdomar med högt blodtryck samt försämrat immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Könshormonerna minskar
– Vid långvarig stress prioriterar kroppen alltid att producera kortisol för att hantera stressen, med resultat att könshormonerna blir lägre och lägre. Progesteron är ett hormon som är viktigt för en normal ägglossning och graviditet. Stress är i stor grad en av orsakerna till att så många har brist på progesteron vilket ger en mängd olika problem så som PMS, svåra klimakteriebesvär, infertilitet och hudbesvär som till exempel akne, berättar Zarah Öberg.
Precis som att kvinnor får för låga nivåer av progesteron på grund av långvarig stress får män för låga nivåer av testosteron. Dessa hormonella obalanser ger i sin tur minskad sexlust men de påverkar även fertiliteten negativt. Progesteron är exempelvis viktigt för att en kvinna ska kunna behålla barnet genom hela graviditeten och missfall kan bero på lågt progesteron.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Se det goda i andra"

Ashwagandha balanserar kortisolet
Ashwagandha är en ayurvedisk ört med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Den har ansetts vara allmänt stärkande, balanserande och föryngrande. Idag vet man att dessa effekter, som nu även påvisats i flertal studier, beror på att ashwagandha påverkar stresshormonet kortisol. Ashwagandha stärker kroppens motstånd mot stress samtidigt som kortisolet sjunker, vilket gör att kroppen kan börja fungera optimalt igen.
– Ashwagandha har en fantastisk effekt på produktionen av kortisol, främst genom att den minskar de toppar av frisättning som vi har vid hård eller långvarig stress. Ashwagandha ser till att frisättningen av kortisol blir lägre, och på så vis blir det lättare för en stressad person att få ner sina stressnivåer, berättar Zarah Öberg.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Steg ett för att minska ohälsosam stress"

Kliniska studier bevisar effekten
KSM-66 är ett fullspektrumextrakt av ekologisk ashwagandharot. Tretton nya kliniska studier visar att KSM-66 minskar stress och oro, förbättrad muskelstyrka, ger lägre BMI, ökad kondition och uthållighet, förbättrar minne och inlärning, ökar sexuell lust, normaliserar sköldkörtelhormonerna, aktiverar immunförsvaret, samt lindrar klimakteriebesvär. KSM-66 påverkar alltså till synes flera olika problem – men, med den gemensamma nämnaren att samtliga indikationer uppkommer eller förvärras av stress och stresshormonet kortisol.
– Eftersom ashwagandha påverkar kroppens kortisolfrisättning och därmed också vår hormonella balans, så är effekten inte alls förvånande. När stressnivån sjunker ökar både produktionen av energi och av våra uppbyggande könshormon. Kroppen kan börja fungera normalt igen, säger Zarah Öberg.

 

Studier om träningseffekter
Studierna på KSM-66 har bland annat kunnat påvisa ökad styrka och uthållighet, bättre muskeluppbyggnad och snabbare återhämtningen.
– Ashwagandha och dess påverkan på muskeluppbyggnad och uthållighet kan delvis förklaras med att den minskar kortisolets nedbrytande effekt på muskler. Men lika viktigt är ökningen av muskeluppbyggande hormon som testosteron och östrogen. Dessutom ökar KSM-66 produktionen av kroppseget kreatin vilket gör att musklerna orkar arbeta hårdare. Men även hemoglobinet ökar vilket förbättrar syretillförseln, säger Zarah Öberg.
Samtliga studier på KSM-66 är utförda på friska, aktiva människor som lever ett normalt liv med ett normalt stresspåslag. Dosen som använts är en kapsel morgon och kväll vilket motsvarar sex gram ashwagandharot. Att återskapa kroppens balans tar tid och man får räkna med två till fyra veckor innan effekten blir tydlig. Effekten förstärks sedan över tid.

Ekologiskt och effektivt
– Det viktiga när man vill ha effekt av ett kosttillskott är att man väljer en produkt som håller jämn, hög nivå och att den har tagits fram på ett skonsamt sätt så att alla verksamma ämnen finns bevarade. Det är också viktigt att tillskottet inte innehåller tillsatser eller sötningsmedel och att det är lättupptagligt, säger Zarah Öberg. Fördelen med KSM-66 är att den innehåller samma aktiva ämnen som i färsk, ekologisk ashwagandharot och att den är standardiserad vilket garanterar samma höga halt aktiva ämnen i varje kapsel.
– För att sammanfatta det, så är det enormt viktigt att få ner hög stress för över tid kommer den alltid att slå ut kroppens viktiga funktioner, mer eller mindre, eftersom kroppen prioriterar överlevnad snarare än minne, muskeluppbyggnad och fortplantning. Och där har KSM-66 en viktig funktion att fylla, avslutar Zarah Öberg.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.