Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Ashwagandha, heter Withania somnifera på latin, vilket betyder örten som ger sömn. Den har använts i Asien under lång tid, bland annat för stressrelaterade problem, och modern forskning styrker detta.

 

I en placebokontrollerad studie där 98 stressade personer deltog fick den ena gruppen ett tillskott med ashwagandha, i olika doser, och den andra gruppen fick placebo. I studien användes sensoril, ett ekologiskt extrakt från både rot och blad av ashwagandha.

Efter 60 dagar hade deltagarna som fick ashwagandha signifikant mindre symtom på stress, lägre nivå av stresshormonet kortisol och högre nivå av DHEA jämfört med placebo. DHEA beskrivs ibland som ett superhormon som kan bromsa åldrande men vi vet ännu inte så mycket om hur DHEA fungerar.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Signifikant förbättring
Studien visade också att blodtryck och puls hade sjunkit och intressant nog också nivån av C-reaktivt protein (CRP). CRP är ett protein som bildas i kroppen i samband med inflammation. Sjunker CRP är det ett tecken på minskad inflammation i kroppen.

Bäst gick det för gruppen som fick högst dos ashwagandha, 250 mg två gånger per dag.

I en annan studie där 20 unga män var försökspersoner fick halva gruppen 500 milligram av extraktet Sensoril två gånger per dag eller placebo under två veckor. Före och efter studien fick männen göra ett antal tester för att titta på reaktionshastighet och mentala fokus.

Efter 14 dagar bytte man piller. De som fått placebo fick ashwagandha i 14 dagar och tvärtom. Samma tester gjordes igen. Ashwagandha-tillskottet hade signifikant bättre resultat än placebogruppen. Forskarna drog slutsatsen att ashwagandha kan vara ett bra stöd vid kognitiva problem, det vill säga problem med minne, inlärning, viljestyrd motorik och problemlösning.

 

Den som vill testa ashwagandha kan göra detta i två till tre månader. Ett bra grundtänk för medicinska örter är att sedan göra ett uppehåll under en månads tid, innan man tar dem igen. Det är också bra att variera sig mellan olika örter med likartad effekt.

Av Inger Palm

Källor: A Standardized Withania Somnifera Extract Significantly Reduces Stress-Related Parameters in Chronically Stressed Humans: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Study och Effect of standardized aqueous extract of Withania somnifera on tests of cognitive and psychomotor performance in healthy human participants


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.