Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man jobbar utomhus

Astma och träning – en bra kombo

Fakta

Världsastmadagen, eller Internationella astmadagen som den också kallas, är ett årligt event som infaller första tisdagen i maj, vilket 2017 är den 2 maj.
Dagen är initierad av Global Initiative for Asthma (GINA) och har som syfte att uppmärksamma och öka kunskapen om astma.

Fakta astma
I Sverige lever cirka 800 000 personer med astma.
Samhällskostnaden för astma är cirka 30 miljarder kronor.
Samhällskostnaden för rinitastma är cirka 26 miljarder kronor årligen (läs mer här)
Pollen är den absolut vanligaste orsaken till rinit hos både barn och vuxna.
Källa: Doktorn 2015

Astma sågs länge som ett hinder för ett aktivt liv. Idag vet man att det istället är tvärtom, att personer med astma får en bättre livskvalitet – med färre symtom, färre akutbesök och färre sjukdagar. I alla fall de som tränar kondition och styrka.

Astma är en av världens mest utbredda sjukdomar, vilket inte många känner till. Oavsett om sjukdomen beror på allergier eller andra orsaker, som till exempel luftföroreningar, är astma ofta en extremt stressfull åkomma för dem som lider av det. En gång om året, på Världsastmadagen (som 2017 infaller den andra maj) läggs fokus på denna obotliga sjukdom, dess riskfaktorer, varningssignaler och olika behandlingsmöjligheter.

► Läs också: Gravida som utsätts för höga pollenhalter i slutet av graviditeten ökar risken för astma hos barnet

 

Nära en miljon drabbade i Sverige
Organisationen Global Initiative for Asthma (GINA) uppskattar att 300 miljoner människor världen över påverkas av denna sjukdom. I Sverige uppskattas antalet vara drygt 800 000. Och antalet fortsätter att öka i många länder, särskilt bland barn, vilket också är anledningen till att GINA har initierat Världsastmadagen (World Asthma Day).

Går att sänka medicineringen med kompletterande behandling
Studier visar att det på ett enkelt och riskfritt sätt går att sänka medicineringen med upp till 50 procent. Kompletterande behandling med kosttillskott (till exempel Lyprinol) minskar ofta medicinbehovet. Läs mer här.
Även träning förbättrar symtomen avsevärt, berättar Astma- och Allergiförbundet i ett pressmeddelande.

Läs också: Lindrigare astma med kosttillskott

Vanligt med andningsbesvär vid fysisk ansträngning
Personer med astma upplever ofta andningsbesvär i samband med fysisk ansträngning, så kallad ansträngningsutlöst astma. Besvären kommer vanligtvis efter fem–tio minuters ansträngning, men kan också dyka upp efter ansträngningens slut.
Fysisk aktivitet i kall väderlek kan ytterligare förstärka de ansträngningsutlösta andningsbesvären.

Ett aktivt liv höjer livskvaliteten för astmatiker 
Många med ansträngningsutlöst astma sänker den dagliga aktivitetsnivån, minskar träningsmängden eller slutar träna helt och hållet, vilket ökar risken för sämre hälsa och livskvalitet.
I samband med Internationella astmadagen 2017, som i år infaller den andra maj, presenterar Astma- och Allergiförbundet ett par saker att tänka på i samband med konditions- och styrketräning, för att på bästa sätt träna med astma och lägga grunden för ett friskare liv.

 Läs också: D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

 

Goda råd att tänka på:
• Ta din luftrörsvidgande medicin precis innan träningen om du brukar få problem med ansträngningsutlöst astma.
• Var inte rädd för att utmana dig själv fysiskt, men ta hänsyn till dagsformen och anpassa träningen efter hur luftrören känns.
• Låt uppvärmningen ta uppemot 20 minuter och stegra sedan träningen långsamt
• Använd en värmeväxlare om det är kallt (finns bland annat att köpa på apotek).
• Avstå all träning vid förkylning eller feber.
• Om du även är pollenallergiker bör du motionera inomhus eller på morgonen under pollensäsongen, eftersom dagg binder och minskar nivåerna i luften.
Läs mer om träning på Astma- och Allergiförbundets hemsida.

Mer läsning om astma, allergi, pollen och luftvägar:

• Fördelar med kosttillskott vid astma
• Kemikalier i smink och tvättmedel orsak till astma hos barn
D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• För tidigt födda barn löper ökad risk för lungsjukdomar
• Parfymämnen ger allergi visar ny analys
• 7 tips på naturlig hjälp vid pollenallergi
• Parfymfria veckan – för att uppmärksamma doftöverkänslighet
• Är du pollenallergiker? Var försiktig med dessa livsmedel
• Inomhusluften påverkar vår hälsa
• Sätt stopp för din pollenallergi – utan mediciner
• Ny studie: Probiotiska bakterier hjälper mot pollenallergi
• Barn och allergier

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Världsastmadagen, eller Internationella astmadagen som den också kallas, är ett årligt event som infaller första tisdagen i maj, vilket 2017 är den 2 maj.
Dagen är initierad av Global Initiative for Asthma (GINA) och har som syfte att uppmärksamma och öka kunskapen om astma.

Fakta astma
I Sverige lever cirka 800 000 personer med astma.
Samhällskostnaden för astma är cirka 30 miljarder kronor.
Samhällskostnaden för rinitastma är cirka 26 miljarder kronor årligen (läs mer här)
Pollen är den absolut vanligaste orsaken till rinit hos både barn och vuxna.
Källa: Doktorn 2015

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.