Dekorationskål.

Ät dig frisk med nya supermaten

Finns det mat som kan släta ut hyn, motverka åldrande, förebygga cancer och ge dig mer energi?
Ja, det och lite till, påstås det.

Här är nio livsmedel som ingår i begreppet ”den nya supermaten”.

Kefir

Kefir.

1. Kefir
Kefir har mer protein och mindre socker än yoghurt men samma krämiga konsistens, probiotika och lite syrliga smak. Dess hälsosamma bakterier är dessutom en välkänd immunförsvars-främjare och påstås kunna skydda mot koloncancer, säger läkaren Tamara Freuman till Womens Health Magazine.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: Istället för yoghurt i salladsdressing eller smoothies, eller istället för gräddfil när du äter tacos. Till exempel.

 
Jicama

Jicama. Foto: Alex Pronove

2. Jicama
Jicama är en krispig och kalorisnål rotfrukt med något söt smak av äpple. Den är rik på fiber och järn samt kalcium och fosfor, vilket bygger starka tänder och skelett. Dessutom är den rik på folsyra, som behövs för att bilda röda blodkroppar och på vitamin A samt C, vilket påstås ge fin och slät hy.
Den kan vara svårhittad i Sverige men går att odla i växthus.
Använd: Skala och ha i sallad, salsa, till tacos eller som grönsakssnacks.

Avokados i hög

Avokado.

3. Avocado
Avokado har många hälsofrämjande effekter. Dels innehåller det gott om enkelmättade fetter som hjälper till att sänka det onda kolesterolet, minskar risken för hjärtsjukdom och gynnar hjärnans funktioner. Dels är det väldigt fiberrikt.
Avokado är också rikt på vitamin E, vitamin B6 samt karotenoider, en grupp organiska fettlösliga näringsämnen och färgämnen, vilka i sin sin tur är rika på vitamin A och påstås minska risken för cancer, hjärtsjukdom och synförsämring.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: I sallader, som mellanmål, i guacamole eller njut av den som den är.

Chiafrön

Chiafrön.

5. Chiafrön
En tesked av dessa nötsmakande frön har lika mycket fiber som en hel skål havregryn, vilket främjar matsmältningen. Chiafrön är rikt på kalcium, som bygger starka ben samt på hjärtvänligt omega-3. Dessa små frön är också en mycket god proteinkälla samt innhåller aminosyror som hjälper kroppen bygga muskler. Dessutom är chiafröna en bra källa till järn, som hjälper vår kropp att transportera syre till våra celler, och är något många kvinnor inte får tillräckligt av.
Hittas i hälsokostbutiker.
Använd: I bröd, på flingor, i sallad eller i grytan.

Groddar som växer i groddhus

Alfalfagroddar. Foto: Therese Argus

4. Groddar
Groddar innehåller mycket vitaminer och mineraler. Här hittar du inte bara vitamin A, B, C, D och E utan även järn, kalcium och kostfiber. Dessutom är groddar rika på en typ av enzymer som hjälper kroppen med matsmältningen samt att ta upp näringsämnen från maten på ett bra sätt.
Hittas i livsmedelsbutiken eller grodda själv hemma.
Använd: På mackor, i gröna smoothies, bröd, i grönsaksbiffar, pizza, bakpotatis, i grytor, på wokar, till tacos eller till nästan vad du än kan komma på.

Korn

Korn.

5. Korn
Den här söta, nötiga superspannmålet är rikt på niacin – vilket är bra bland annat för hår och hud – samt på cancerbekämpande lignaner. Korn anses också ha en positiv inverkan på kolesterolet och kan minska risken för hjärtsjukdom.
Hittas i livsmedelbutiken eller på kornfältet.
Använd: Istället för risk, pasta, potatis eller havregryn.

Vitlök

Vitlök.

6. Vitlök
Många gillar inte vad vitlök gör med deras andedräkt men det är en god nog anledning att avstå från denna superfood. Vitlök kan göra så mycket mer än att bara förhöja smaken, den har i årtionden använts både som mat och som medicin. Idag används vitlök till allt från wokar till att behandla högt blodtryck, hjärtsjukdom och vissa typer av cancer, skriver hälsosajten Greatist.com. Plus, studier visar att vitlöksextrakt kan användas för att behandla svampinfektioner för kvinnor och prostatarelaterade besvär för män. Hittas i livsmedelsbutiken.
Håll även utkik efter den mer hångelvänliga svarta vitlöken, som ännu inte är så vanlig i Sverige men som inte ger dålig andedräkt, smakar sött och som dessutom har positiv inverkan på kolesterolet.
Använd: I sallad, mat, som smaksättare eller tillbehör till kött eller kyckling eller bara rå på till exempel en smörgås.

Fiskar i havet simmar nära sjögräs

Sjögräs ser inte så gott ut men är nyttigt.

7. Kelp
Sjögräs är snålt på kolhydrater, fett och socker men däremot rikt på magnesium och zink, vilket är bra för bland annat hår, naglar och ben. Kelp innehåller dessutom selen, vilket skyddar våra celler. Och jod, som gynnar vår förbränning. Se bara till att vara försiktigt om du har högt blodtryck, eftersom kelp innehåller mycket koksalt.
Hittas i asiatiska specialbutiker samt vissa hälsokostbutiker.
Använd: Som pulverform i soppor eller grytor.

 

Kål växer på fält. Blå himmel och gård i bakgrunden.

Ett av kåls många utseenden.

8. Kål
Det spelar ingen roll vad du tidigare tänkt, kål är allt annat än tråkigt. Det är gott, billigt och extremt nyttigt. Studier visar att kål kan förebygga cancer, sänka kolesterol och bota magsår (då ska kålen gärna ätas rå). Kål är till exempel magens bästa vän eftersom den är full av fiber. Men kom ihåg att det finns mer än bara vitkål. Rödkål kryllar till exempel av anthocyaniner, en typ av antioxidanter som annars vanligtvis hittas i blå, lila och röda grödor. Studier visar att antioxidanter kan minska inflammationer, skydda mot cancer och stimulera hjärnans funktioner. Grönkål är en enormt bra källa tillf iber, kalcium och järn. Den är också fullspäckad med vitaminer. Bland annat K, A och C samt karotenoider, flavonoider och annat som visat sig minska risken för cancer.
Hittas i livsmedelsbutiker.
Använd: Bland annat i sallader (rå) eller wokar.

Marijuanablad på träbord.

Marijuanablad.

9. Hampa
Hampafrön må komma från samma källa som marijuana men dessa superfrön är magiska på ett helt annat sätt – nämligen genom sitt extremt bra näringsinnehåll. Hampafrön innehåller hela 25 procent protein, är proppfulla med essentiella fettsyror (omega-3 och omega-6), vitaminer och mineraler. Hampafrön är dessutom en superkälla till magnesium, zink och järn och erbjuder också en del kalium fosfor och kalcium, vilka alla är nödvändiga för att våra kroppar ska fungera och utvecklas normalt.
Hittas i hälsokostbutiker.
Använd: Oskalade hampafrön kan användas vid exempelvis bakning medan skalade hampafrön passar bättre till sallader, blandas i gröt eller som snacks. Hampaproteinpulver fungerar utmärkt som ett naturligt proteintillskott vid träning och diet. Passar även bra i smoothies, på gröten, yoghurten eller müslin.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Tillagningstid: ca 5 min

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.