Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

Att äta efter säsong är att följa naturens cykler och skapar en naturlig variation. Det ger många vinster, kanske framförallt för miljön särskilt om vi väljer närproducerat. Råvaror i säsong är dessutom, vilket gynnar din ekonomi. Ekologiska grönsaker är att föredra eftersom de odlas utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.

LÄS OCKSÅ: Matens miljöpåverkan – Så äter du mer klimatsmart

Närproducerat smakar bättre
Långa transporter har negativ inverkan på råvarornas smak. Grönsaker som fått mogna naturligt och växa färdigt vid rätt tid på året smakar mer och bättre. Tomater är ett sådant exempel. Smaken utvecklas när tomaterna får mogna klart. Tomater som transporteras längre sträckor plockas ofta omogna och får eftermogna under transporten, en process som går ut över smaken.

Ett bra sätt att äta klimatsmart är att välja grönsaker och rotfrukter som är i säsong i Sverige och i våra grannländer. De har lång hållbarhet om de förvaras rätt, vilket gör att svinnet minskas både i ditt eget kylskåp och i butikerna. Bra exempel är potatis, rödkål, vitkål, och kålrabbi. Andra grönsaker som inte håller lika länge är extra bra att äta när de är i säsong, då de resten av året ofta fraktas med flyg.

 

LÄS OCKSÅ: Ny konsumentmärkning för närodlat

Välj klimatsmart mat
Nötter och baljväxter som bönor, ärtor och linser är mer klimatsmarta källor till protein än nötkött, enligt Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). På deras Mat-klimat-lista framgår olika råvarors klimatpåverkan i form av utsläpp av växthusgaser. Mejeriprodukter som ost och smör orsakar relativt höga utsläpp medan potatis har minimal påverkan.

Men bara för att du väljer att äta efter säsong behöver du inte helt avstå från importerade frukter och grönsaker. Välj då att äta det som är i den säsong där vi befinner oss.

I slutet av sommaren har vi mest nyskördade råvaror i Sverige och vi kan med gott samvete äta mycket äpplen, selleri, paprika, rödlök och plommon. Om du inte odlar själv kan du söka upp Bondens marknad på din ort eller besöka en självplock nära dig.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.