ax av korn

Ät mer korn – få mindre aptit och stabilare blodsocker

Ny svensk forskning vid Lunds universitet visar att en kost rik på kornkärnor påverkar hälsan positivt. Minskad aptit, stabilare blodsocker samt en minskad risk för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar har påvisats. Hemligheten ligger i den unika kostfibersammansättningen.   

Fibrer är kolhydrater som inte bryts ner vid matsmältningen utan når tjocktarmen så gott som opåverkade. Att man ska äta en kost rik på fibrer vet de flesta är bra för hälsan, det är bland annat bra för magen, vikten och kolesterolvärdena. Nu har svenska forskare vid Lunds universitet visat att ett dagligt intag av kornkärnor på väldigt kort tid ger flera positiva hälsoeffekter.
– Vi såg en ökning av tarmhormoner som reglerar ämnesomsättning och aptit. Vi såg även en ökning av ett tarmhormon som hjälper till att sänka kronisk låggradig inflammation, vilket i förlängningen kan hindra uppkomsten av både hjärt- kärlsjukdomar och diabetes, säger Anne Nilsson, docent vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning vid Lunds universitet och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

 

Läs också: 11 fakta om diabetes 

Stimulerar goda bakterier och tarmhormoner
Fibrer finner man i bland annat livsmedel som grönsaker, rotfrukter, frukter, bönor, linser, gryner och i fullkornsprodukter som pasta, ris och bröd. I studien som pågick under tre dagar fick friska medelålders personer äta ett bröd innehållandes 85 procent kornkärnor till samtliga tre huvudmåltider. När man dagen efter undersökte riskmarkörer för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar upptäckte man att försökspersonernas ämnesomsättning påverkats positivt. De hade bland annat ett minskat blodsocker- och insulinpåslag efter måltid, ökad insulinkänslighet och en förbättrad aptitreglering. Enligt forskarna uppkommer effekten tack vare kostfibersammansättningen som når tjocktarmen och där stimulerar tillväxten av goda bakterier samt frisättningen av viktiga tarmhormoner.
– Det är förvånande men mycket lovande att rätt val av kostfiberblandning på väldigt kort tid kan få påfallande hälsosamma effekter på friska människor, säger Anne Nilsson.

Läs också: Guide till nio superfrön för hälsan

Forskarna har tillsammans med en annan forskargrupp vid Göteborgs universitet även sett att kostfibrer från kornkärnor ger en ökning av tarmbakterien Prevotella copri som har en direkt blocksockerreglerande effekt samt en minskning av en annan tarmbakterie som anses ohälsosam. I studien såg man också att vår tarmflora har betydelse, de försökspersoner som hade en högre koncentration av tarmbakterien Prevotella copri fick bättre hälsoeffekter av att äta kornkärnsbrödet än de som hade en låg koncentration av bakterien.

Med ökad kunskap om specifika kostfibrers effekter på hälsan hoppas nu forskarna att diabetes och andra livsstilsrelaterade sjukdomar ska minska.

 

Läs också: Ny forskning: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Så håller du blodsockret stabilt:

  • Undvik vitt mjöl och socker
  • Välj bröd med så stor andel hela kärnor som möjligt - gärna av blandade sädesslag.
  • Ät kornkärnor istället för vitt ris.
  • Ät bönor, linser och kikärtor - de innehåller en bra blandning av kostfiber
  • Ät mycket grönsaker

 

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.