Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

När du säger "tack", menar du det verkligen eller gör du det bara av artighet? Det kan spela större roll än du kanske tror. Tacksamhetens inflytande på vårt mående går bortom att må bra för stunden, det har en även positiv inverkan på vårt liv och vår hälsa i stort.

Nu har forskare funnit att de som verkligen känner tacksamhet när de säger tack är både lyckligare och friskare. Att uttrycka sin tacksamhet är inte bara en trend bland för nyandliga, det är en viktig aspekt av vår mänskliga natur som för med sig flera  fördelar för dem som verkligen upplever det.

 

Försök gjordes med dagböcker
Psykologerna Robert Emmons från University of California i Davis och Dr. Michael McCullough från University of Miami har utfört en studie där de undersökte de fysiska effekterna av att känna tacksamhet. En tredjedel av försökspersonerna ombads föra dagbok över sådant som de var tacksamma för. En tredjedel ombads att skriva upp dagliga irritationsmoment och den sista tredjedelen uppmanades skriva ner händelser utan att utrycka vare sig positiva eller negativa åsikter om dem. I slutet av de tio veckor som studien pågick ombads varje grupp att lägga märke till hur de mådde både fysiskt och rent allmänt.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Tacksamma människor är mer optimistiska 
Tacksamhetsgruppen rapporterade att de kände sig mer optimistiska och positivt inställda till sina liv än de andra grupperna. Dessutom var de i tacksamhetsgruppen mer fysiskt aktiva och rapporterade färre läkarbesök än de som skrev om sina negativa upplevelser. Annan forskning om de fysiska effekterna av tacksamhet visar ännu tydligare resultat. Att fokusera på det positiva och känna sig tacksam kan förbättra både sömnkvaliteten och minska känslor av ångest och depression. Dessutom hänger graden av tacksamhet ihop med bättre humör och mindre trötthet och inflammation, vilket dessutom minskar risken för hjärtsvikt.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Se det goda i andra"

Allt börjar i hjärnan
Anledningen till att tacksamhet har så stark inverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande börjar i hjärnan. I ett experiment genomfört av forskare vid University of California i Los Angeles mättes hjärnaktiviteten med hjälp av magnetisk resonansavbildning när personer fick känna tacksamhet genom att ta emot gåvor. De områden i hjärnan som visade ökad aktivitet var den främre delen av hjärnan i delar som är förknippade med moralisk och social kognition, belöning, empati och omdöme. Något som ledde till slutsatsen att känslan av tacksamhet bidrar till ett positivt förhållande till våra medmänniskor och till att minska känsligheten för olika stressfaktorer.

LÄS OCKSÅ: Tacksamhet lika viktigt som träning

Tacksamhet påverkar dopaminnivåerna
Tacksamhet aktiverar hypotalamus och påverkar bland annat  ämnesomsättning och stress. Hypotalamus är belägen vid hjärnans bas och reglerar hormoner som ansvarar för flera viktiga funktioner, såsom kroppstemperatur, känslomässiga reaktioner samt aptit och sömn . En av signalsubstans som är förknippad med de delar av hjärnan som påverkas av tacksamhet är dopamin, ett så kallat må-bra-hormon.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: “Du är värdefull”

Öva upp förmågan att känna tacksamhet 
I perioder med stora utmaningar och stress kan det kännas svårt att vara tacksam. Men om du verkligen tänker efter har vi alla något att vara tacksamma för.  Här är tre enkla sätt att öka din förmåga att känna tacksamhet.

 

Tre övningar
1.
För dagbok över saker du är tacksam för - lista minst tre varje dag. De bästa tiderna för att skriva i dagboken är på morgonen eller innan du går och lägger dig.
2. Gör det en vana att berätta för personerna i ditt liv att du uppskattar om dem.
3. När du tittar i spegeln, ge dig själv en stund att tänka på något du gillar med dig själv eller något som du nyligen har åstadkommit.

Genom tacksamhetens kraft kan du få din hjärna att vara mer optimistisk och medkännande och på så sätt må bättre. Ju mer du uppmärksammar desto mer har du att vara tacksam för, något som också kan sprida sig till din omgivning.

Av redaktionen

Källa: Daily Health Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.