Annons
Annons

Att kolla jobbmejlen – en dålig start på dagen

Tillhör du dem som börjar dagen med att kolla mejlen? Det är du i så fall inte ensam om. Däremot är det inget smart drag om du vill vara effektiv och slippa onödig stress. Det menar i alla fall psykologen Ron Friedman.

Redaktionen

21 augusti, 2014
Att kolla jobbmejlen – en dålig start på dagen
Dela inlägget

Tillhör du dem som börjar dagen med att kolla mejlen? Det är du i så fall inte ensam om. Däremot är det inget smart drag om du vill vara effektiv och slippa onödig stress. Det menar i alla fall psykologen Ron Friedman.

Börjar man dagen med att kolla jobbmejlen eller lyssna av missade jobbsamtal – vilket många av oss gör – ska man genast sluta, annars låter man andra diktera din dag. Det hävdar i alla fall den amerikanske psykologen Ron Friedman i tidningen Harvard Business Review.
– Det är på många vis ett av de sämsta sätten att börja dagen på. Bägge aktiviteterna ”kapar” vårt fokus och gör att vi ställer in oss på att reagera, vilket gör att andra personers prioriteringar hamnar i centrum, skriver han.

Börja med att planera din dag
Börjar man dagen med att fokusera på andras behov istället för sina egna får man svårare känslan av att ha kontroll över sin dag.
Istället bör man börja arbetsdagen med att sätta sig ner i tio minuter och planera sin dag, frågar sig själv vad man vill ha fått gjort vid dagens slut och sedan lägger man sitt fokus på att åstadkomma det, skriver tidningen Metro.
– Det hjälper dig att skilja på uppgifter som känns brådskande från sådana som verkligen är viktiga, hävdar Freidman.

Av Isabelle Hedander

Annons
Annons