Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr" | Kurera.se
Tält ute på kulle

Foto: Emma V Larsson

Att vandra 80 mil på El Camino: “Varje dag var ett äventyr”

Emmas tips:

1. Bra utrustning är A och O.
2. Byt strumpor flera gånger om dagen, fuktiga strumpor ger skavsår. Låt strumporna hänga på tork utanpå ryggsäcken.
3. Ha gärna dubbla strumpor för friktionen.
4. Gå in dina kängor ordentligt innan du åker.
5. Ha gärna lite för stora kängor om du ska gå i ett varmt klimat, för fötterna sväller.
6. Merinoullkläder är perfekta för vandring, de svalkar när de är varmt och värmer när det är svalt samt att de håller sig fräscha och luktfria längre.
7. Ha en bra ryggsäck som är speciellt utprovad för dig.
8. Stressa inte, ha gott om tid så du kan njuta av naturen och utsikten.
9. Emma bloggade om vandringen på sin blogg Outdoorsy, där finns fler tips!

Kan man verkligen vandra 80 mil? Bevisligen går det – frilansjournalisten, tillika Kureras webbredaktör, Emma V Larsson vandrade tillsammans med sin pojkvän pilgrimsleden "El Camino" under fem veckor i somras.

Emma är inte ensam om att göra denna långa och tuffa vandring. El Camino de Santiago eller "El Camino" som den också kallas, är en vandringsled i Spanien som uppskattningsvis 80 000 människor går varje år. Pilgrimsleden slutar vid Sankt Jakobs grav i staden Santiago de Compostela i nordvästra Spanien och går bland annat över bergskedjan Pyrenéerna. Leden togs i bruk på 800-talet och under 1300-talet gick heliga Birgitta leden med sin man som en del av sin vandring från Sverige.
– Det var säkert tio år sedan jag fick upp ögonen för den här vandringen, berättar Emma. Sedan visade det sig, redan på en av de första dejterna, att min kille också var sugen och denna sommar passade ovanligt bra rent tidsmässigt för oss båda.

► Läs också: 3 superfoods att äta varje dag

vandringen2

Emma med 16 kg på ryggen, men glad ändå.

Den populäraste sträckan
Det finns många olika sträckor på vandringsleden men en av de populäraste, som även sägs vara den vackraste, är 80 mil lång och börjar i St Jean Pied de Port i Frankrike. Det var här Emma och hennes pojkvän började sin resa i mitten av juni. Men redan innan resan hade de gjort en hel del helgutflykter runt omkring Stockholm.
– Vi vandrade mycket med de kängor som vi skulle gå i. Det var emellertid ingen extrem träning inför resan. Jag tränade som jag brukar, simning, yoga och såklart en hel del vandring i skog och mark, berättar Emma.

 

Emma och pojkvännen bestämde sig för att tälta längst med vandringsleden. Ett lite mer udda tilltag. De flesta som går leden bor på härbärgen, men under högsäsong kan det ändå vara en bra idé då de ofta blir fullbelagda.
– Förberedelserna bestod till stor del av att planera packningen. Eftersom vi vandrade med tält hade vi betydligt mer utrustning än vad många andra vandrare har. Min ryggsäck vägde ungefär 16 kilo, det var mer än dubbelt så mycket jämfört med de andra som vi träffade på leden, säger Emma.

Smart packning
Rekommendationen är att man inte ska ta med sig mer än fem kilo packning och att man ska ha med tvättmedel istället för extrakläder.
– Vi hade med oss två ombyten vandringskläder, vilket bestod i byxor som kunde göras till shorts samt t-shirts, linnen, strumpor och underkläder i merinoull. Vi hittade tvättmöjligheter och hade med oss ett särskilt tvättmedel för ull, samt en allt-i-allo-tvätt som är miljövänlig och kan användas i vattendrag. Det fungerar både som tvål, tvätt, disk och schampo.

Vädret var soligt och varmt under nästan hela vandringen. Under en veckas tid gick vandringen över en högplatå och då blev nätterna riktigt kalla. Regnade gjorde det bara under ett par dagar.
– Ett gott råd, utbrister Emma, köp inte en 10 kronors regnponcho! Välj en av högre kvalitet. Hade det regnat fler dagar hade jag inte haft något regnskydd. Annars är vi nöjda med packningen – det enda jag hade för mycket var ett par linnen för kvällsbruk. Det jag saknade var en tunn långärmad tröja – och som sagt – en rejälare regnponcho.

Uppför berg och nedför igen, genom skog och vinmarker. Caminon passerar genom fantastiska landskap.

Uppför berg och nedför igen, genom skog och vinmarker. Caminon passerar genom fantastiska landskap.

"Gryningen var magisk"
Emma och hennes pojkvän slog ofta ner sitt tält i trädgården till de små vandrarhemmen och härbärgena som fanns utmed leden. De tältade drygt hälften av tiden, de andra nätterna tog de in på små hotell där de kunde få eget rum. I vandrarhemmen bor man mestadels i sovsalar.
– Sängplatserna tog ofta slut så var man beroende av sovplats behövde man vara i tid på nästa ställe. Därför börjar man ofta vandringen i gryningen varje dag. Vi valde också att börja tidigt  eftersom det var svalare då. Det är dessutom smått magiskt att vandra i gryningen, att se soluppgången i detta fantastiska landskap.

Ibland var de framme vid dagens slutmål vid tretiden på eftermiddagen, andra dagar kunde det dröja ända fram till sjutiden på kvällen.
– Vi tog det lugnt. Passerade vi en fin plats tog vi en vattenpaus eller en fikarast. Ledordet var att inte stressa. Vi hade inget flyg bokat för hemresan och inga tider att passa, säger Emma belåtet.

Utmed vandringsleden fanns vattenkällor i form av kranar och brunnar.
– Vi klarade oss hyfsat bra och blev inte sjuka av vattnet, berättar Emma. Vi hade även med en guidebok som talade om på vilka sträckor det fanns gott om vatten och när man behövde ha med mycket eget. Vi var ju beroende av många liter vatten om dagen i värmen.

 

► Läs också: Så ska du träna inför sommarens vandringstur

Hälsporre och blåsor
Fötterna är det som är mest utsatt under vandringen. Många vandrare vrickar fötterna och får blåsor som blir infekterade.
– Man hade förstås krämpor lite av och till – det är inget man kommer undan. Jag fick känning av hälsporre som jag löste med sulor, sen smärtade hålfötterna och dessutom fick jag enorma blåsor på hälarna.

Bland berg och dalar.

Bland berg och dalar.

Men det var inget av detta som gjorde att hon inte ville fortsätta vandra. Mot slutet gick det brant nedför i flera dagar och knäna började kännas av – men det löste Emma med att börja gå med vandringsstav, vilket gjorde att hon fick stöd.

Många som går El Camino är i medelåldern. Det är självklart många spanjorer men Emma och hennes pojkvän stötte också på väldigt många amerikanare.
– Alla går ju inte hela leden. Det är vanligt att man går de tre sista dagarna och i slutet mötte vi många yngre vandrare. Annars var vi bland de yngsta, berättar Emma. Vi mötte faktiskt bara fyra svenskar på hela tiden.

Att vandra som par beskriver hon som spännande och roligt.
– Det är härligt att vandra ihop med någon som man trivs så bra med och vi hade mycket roligt ihop hela tiden. Det är viktigt att både kunna vara tysta tillsammans men även att peppa varandra när det känns tungt. Även om vi var dödströtta varje kväll var vi sugna på att börja vandra igen morgonen därpå. Varje dag var ett äventyr, och det känns fint att kunna dela alla upplevelser tillsammans. Det är så många härliga minnen som vi kan prata om länge framöver.

Vandringsglädje!

Vandringsglädje!

 

Blandade känslor vid slutmålet
Den 20 juli var vandringen slut och de nådde Santiago de Compostela där man samlas framför katedralen och sedan går för att hämta ut sitt certifikat. Det får man om man har vandrat minst 10 mil, och det hade ju Emma och hennes resesällskap gjort med råge.
– Det kändes fantastiskt, märkligt och sorgligt, allt på en gång, när vi stod där framför katedralen. Lättnaden över att allt gått så bra, euforisk över hur långt vi faktiskt vandrat. Det var otroligt konstigt att inte gå längre. Men framförallt var jag glad över att vi hade gjort det. Vi klarade det!

De kom hem till vardagen igen med blandade känslor.
– Jag hade drömt om att sova i min egen säng, laga mat i ett riktigt kök och att bara tassa omkring hemma i riktigt rena kläder. Och det var underbart. Det var så skönt att bara kunna lägga ifrån sig något utan att hålla på att packa, packa upp, packa igen. Men nästan direkt så kom vandringsabstinensen ändå, berättar hon.

Väldigt glada, framme vid slutmålet.

Väldigt glada, framme vid slutmålet.

Och därför börjar Emma redan planera nästa långvandring.
– Jag skulle gärna vilja gå någon av de andra vandringslederna som går till Santiago de Compostela.

Men till dess så vandrar och tältar Emma vidare hemma.

 

 

Emmas packning:

Ryggsäck (Osprey Ariel) på 55 liter, vilket är mer än vad många brukar bära på leden, men Emma bar även tältutrustning.

4 par strumpor

2 sport-BH och 3 trosor i ull – tvättades ofta!

2 t-shirts i merinoull samt ett linne

Vandringsbyxor som kan bli shorts

Skaljacka

Ordentliga kängor, samt vandringssandaler

Regnponcho

Fleecetröja

Tält, sovsäck och liggunderlag

Gaskök med tillbehör

Ett litet spel ett par böcker

Toalettartiklar samt en första hjälpen-låda

Solhatt och solglasögon

Lättviktshandduk och bikini

Pannlampa

En omgång sköna kläder för kvällsbruk

 

Av Malin Duvstedt


Emmas tips:

1. Bra utrustning är A och O.
2. Byt strumpor flera gånger om dagen, fuktiga strumpor ger skavsår. Låt strumporna hänga på tork utanpå ryggsäcken.
3. Ha gärna dubbla strumpor för friktionen.
4. Gå in dina kängor ordentligt innan du åker.
5. Ha gärna lite för stora kängor om du ska gå i ett varmt klimat, för fötterna sväller.
6. Merinoullkläder är perfekta för vandring, de svalkar när de är varmt och värmer när det är svalt samt att de håller sig fräscha och luktfria längre.
7. Ha en bra ryggsäck som är speciellt utprovad för dig.
8. Stressa inte, ha gott om tid så du kan njuta av naturen och utsikten.
9. Emma bloggade om vandringen på sin blogg Outdoorsy, där finns fler tips!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.

Experten: Så skyddar du huden mot föroreningar

Hud

Du är kanske noga med att skydda dig mot solens strålar för att undvika att bränna dig men vad gör du för att skydda huden från föroreningar? Visste du att avgaser och andra föroreningar kan bidra till att huden åldras i förtid? Här berättar Kureras hudvårdsexpert, hudterapeuten Johanna Bjurström om vad vi kan göra för att skydda huden om vi exponeras mycket för avgaser.