Tält ute på kulle

Foto: Emma V Larsson

Att vandra 80 mil på El Camino: “Varje dag var ett äventyr”

Emmas tips:

1. Bra utrustning är A och O.
2. Byt strumpor flera gånger om dagen, fuktiga strumpor ger skavsår. Låt strumporna hänga på tork utanpå ryggsäcken.
3. Ha gärna dubbla strumpor för friktionen.
4. Gå in dina kängor ordentligt innan du åker.
5. Ha gärna lite för stora kängor om du ska gå i ett varmt klimat, för fötterna sväller.
6. Merinoullkläder är perfekta för vandring, de svalkar när de är varmt och värmer när det är svalt samt att de håller sig fräscha och luktfria längre.
7. Ha en bra ryggsäck som är speciellt utprovad för dig.
8. Stressa inte, ha gott om tid så du kan njuta av naturen och utsikten.
9. Emma bloggade om vandringen på sin blogg Outdoorsy, där finns fler tips!

Kan man verkligen vandra 80 mil? Bevisligen går det – frilansjournalisten, tillika Kureras webbredaktör, Emma V Larsson vandrade tillsammans med sin pojkvän pilgrimsleden "El Camino" under fem veckor i somras.

Emma är inte ensam om att göra denna långa och tuffa vandring. El Camino de Santiago eller "El Camino" som den också kallas, är en vandringsled i Spanien som uppskattningsvis 80 000 människor går varje år. Pilgrimsleden slutar vid Sankt Jakobs grav i staden Santiago de Compostela i nordvästra Spanien och går bland annat över bergskedjan Pyrenéerna. Leden togs i bruk på 800-talet och under 1300-talet gick heliga Birgitta leden med sin man som en del av sin vandring från Sverige.
– Det var säkert tio år sedan jag fick upp ögonen för den här vandringen, berättar Emma. Sedan visade det sig, redan på en av de första dejterna, att min kille också var sugen och denna sommar passade ovanligt bra rent tidsmässigt för oss båda.

► Läs också: 3 superfoods att äta varje dag

vandringen2

Emma med 16 kg på ryggen, men glad ändå.

Den populäraste sträckan
Det finns många olika sträckor på vandringsleden men en av de populäraste, som även sägs vara den vackraste, är 80 mil lång och börjar i St Jean Pied de Port i Frankrike. Det var här Emma och hennes pojkvän började sin resa i mitten av juni. Men redan innan resan hade de gjort en hel del helgutflykter runt omkring Stockholm.
– Vi vandrade mycket med de kängor som vi skulle gå i. Det var emellertid ingen extrem träning inför resan. Jag tränade som jag brukar, simning, yoga och såklart en hel del vandring i skog och mark, berättar Emma.

 

Emma och pojkvännen bestämde sig för att tälta längst med vandringsleden. Ett lite mer udda tilltag. De flesta som går leden bor på härbärgen, men under högsäsong kan det ändå vara en bra idé då de ofta blir fullbelagda.
– Förberedelserna bestod till stor del av att planera packningen. Eftersom vi vandrade med tält hade vi betydligt mer utrustning än vad många andra vandrare har. Min ryggsäck vägde ungefär 16 kilo, det var mer än dubbelt så mycket jämfört med de andra som vi träffade på leden, säger Emma.

Smart packning
Rekommendationen är att man inte ska ta med sig mer än fem kilo packning och att man ska ha med tvättmedel istället för extrakläder.
– Vi hade med oss två ombyten vandringskläder, vilket bestod i byxor som kunde göras till shorts samt t-shirts, linnen, strumpor och underkläder i merinoull. Vi hittade tvättmöjligheter och hade med oss ett särskilt tvättmedel för ull, samt en allt-i-allo-tvätt som är miljövänlig och kan användas i vattendrag. Det fungerar både som tvål, tvätt, disk och schampo.

Vädret var soligt och varmt under nästan hela vandringen. Under en veckas tid gick vandringen över en högplatå och då blev nätterna riktigt kalla. Regnade gjorde det bara under ett par dagar.
– Ett gott råd, utbrister Emma, köp inte en 10 kronors regnponcho! Välj en av högre kvalitet. Hade det regnat fler dagar hade jag inte haft något regnskydd. Annars är vi nöjda med packningen – det enda jag hade för mycket var ett par linnen för kvällsbruk. Det jag saknade var en tunn långärmad tröja – och som sagt – en rejälare regnponcho.

Uppför berg och nedför igen, genom skog och vinmarker. Caminon passerar genom fantastiska landskap.

Uppför berg och nedför igen, genom skog och vinmarker. Caminon passerar genom fantastiska landskap.

"Gryningen var magisk"
Emma och hennes pojkvän slog ofta ner sitt tält i trädgården till de små vandrarhemmen och härbärgena som fanns utmed leden. De tältade drygt hälften av tiden, de andra nätterna tog de in på små hotell där de kunde få eget rum. I vandrarhemmen bor man mestadels i sovsalar.
– Sängplatserna tog ofta slut så var man beroende av sovplats behövde man vara i tid på nästa ställe. Därför börjar man ofta vandringen i gryningen varje dag. Vi valde också att börja tidigt  eftersom det var svalare då. Det är dessutom smått magiskt att vandra i gryningen, att se soluppgången i detta fantastiska landskap.

Ibland var de framme vid dagens slutmål vid tretiden på eftermiddagen, andra dagar kunde det dröja ända fram till sjutiden på kvällen.
– Vi tog det lugnt. Passerade vi en fin plats tog vi en vattenpaus eller en fikarast. Ledordet var att inte stressa. Vi hade inget flyg bokat för hemresan och inga tider att passa, säger Emma belåtet.

Utmed vandringsleden fanns vattenkällor i form av kranar och brunnar.
– Vi klarade oss hyfsat bra och blev inte sjuka av vattnet, berättar Emma. Vi hade även med en guidebok som talade om på vilka sträckor det fanns gott om vatten och när man behövde ha med mycket eget. Vi var ju beroende av många liter vatten om dagen i värmen.

 

► Läs också: Så ska du träna inför sommarens vandringstur

Hälsporre och blåsor
Fötterna är det som är mest utsatt under vandringen. Många vandrare vrickar fötterna och får blåsor som blir infekterade.
– Man hade förstås krämpor lite av och till – det är inget man kommer undan. Jag fick känning av hälsporre som jag löste med sulor, sen smärtade hålfötterna och dessutom fick jag enorma blåsor på hälarna.

Bland berg och dalar.

Bland berg och dalar.

Men det var inget av detta som gjorde att hon inte ville fortsätta vandra. Mot slutet gick det brant nedför i flera dagar och knäna började kännas av – men det löste Emma med att börja gå med vandringsstav, vilket gjorde att hon fick stöd.

Många som går El Camino är i medelåldern. Det är självklart många spanjorer men Emma och hennes pojkvän stötte också på väldigt många amerikanare.
– Alla går ju inte hela leden. Det är vanligt att man går de tre sista dagarna och i slutet mötte vi många yngre vandrare. Annars var vi bland de yngsta, berättar Emma. Vi mötte faktiskt bara fyra svenskar på hela tiden.

Att vandra som par beskriver hon som spännande och roligt.
– Det är härligt att vandra ihop med någon som man trivs så bra med och vi hade mycket roligt ihop hela tiden. Det är viktigt att både kunna vara tysta tillsammans men även att peppa varandra när det känns tungt. Även om vi var dödströtta varje kväll var vi sugna på att börja vandra igen morgonen därpå. Varje dag var ett äventyr, och det känns fint att kunna dela alla upplevelser tillsammans. Det är så många härliga minnen som vi kan prata om länge framöver.

Vandringsglädje!

Vandringsglädje!

 

Blandade känslor vid slutmålet
Den 20 juli var vandringen slut och de nådde Santiago de Compostela där man samlas framför katedralen och sedan går för att hämta ut sitt certifikat. Det får man om man har vandrat minst 10 mil, och det hade ju Emma och hennes resesällskap gjort med råge.
– Det kändes fantastiskt, märkligt och sorgligt, allt på en gång, när vi stod där framför katedralen. Lättnaden över att allt gått så bra, euforisk över hur långt vi faktiskt vandrat. Det var otroligt konstigt att inte gå längre. Men framförallt var jag glad över att vi hade gjort det. Vi klarade det!

De kom hem till vardagen igen med blandade känslor.
– Jag hade drömt om att sova i min egen säng, laga mat i ett riktigt kök och att bara tassa omkring hemma i riktigt rena kläder. Och det var underbart. Det var så skönt att bara kunna lägga ifrån sig något utan att hålla på att packa, packa upp, packa igen. Men nästan direkt så kom vandringsabstinensen ändå, berättar hon.

Väldigt glada, framme vid slutmålet.

Väldigt glada, framme vid slutmålet.

Och därför börjar Emma redan planera nästa långvandring.
– Jag skulle gärna vilja gå någon av de andra vandringslederna som går till Santiago de Compostela.

Men till dess så vandrar och tältar Emma vidare hemma.

 

 

Emmas packning:

Ryggsäck (Osprey Ariel) på 55 liter, vilket är mer än vad många brukar bära på leden, men Emma bar även tältutrustning.

4 par strumpor

2 sport-BH och 3 trosor i ull – tvättades ofta!

2 t-shirts i merinoull samt ett linne

Vandringsbyxor som kan bli shorts

Skaljacka

Ordentliga kängor, samt vandringssandaler

Regnponcho

Fleecetröja

Tält, sovsäck och liggunderlag

Gaskök med tillbehör

Ett litet spel ett par böcker

Toalettartiklar samt en första hjälpen-låda

Solhatt och solglasögon

Lättviktshandduk och bikini

Pannlampa

En omgång sköna kläder för kvällsbruk

 

Av Malin Duvstedt


Emmas tips:

1. Bra utrustning är A och O.
2. Byt strumpor flera gånger om dagen, fuktiga strumpor ger skavsår. Låt strumporna hänga på tork utanpå ryggsäcken.
3. Ha gärna dubbla strumpor för friktionen.
4. Gå in dina kängor ordentligt innan du åker.
5. Ha gärna lite för stora kängor om du ska gå i ett varmt klimat, för fötterna sväller.
6. Merinoullkläder är perfekta för vandring, de svalkar när de är varmt och värmer när det är svalt samt att de håller sig fräscha och luktfria längre.
7. Ha en bra ryggsäck som är speciellt utprovad för dig.
8. Stressa inte, ha gott om tid så du kan njuta av naturen och utsikten.
9. Emma bloggade om vandringen på sin blogg Outdoorsy, där finns fler tips!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

 

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.