Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Konsten att vara självsnäll" och i den här krönikan berättar hon om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Jag är övertygad om att du behärskar konsten att vara snäll. Du hjälper människor omkring dig, om de ber om det eller kanske till och med innan du ens har fått en fråga. Jag misstänker att det svåra blir när du, försöker att vända samma värme och omtänksamhet mot dig själv. Men visste du att hälsosamma vanor växer fram ur en självsnällhet och inte ur disciplin och karaktär? 

 

Att vara snäll är att i tanke och handling visa omsorg och medkänsla för andra människor. Att vara självsnäll är att rikta samma omtanke mot sig själv. Men hur kommer det sig att det är så svårt? Jag tror att många av oss inte får möjlighet att blomma för att vi trycker ned oss själva. Vi är så upptagna med att tänka på allt vi borde och måste göra eller vara, att vi helt enkelt glömmer bort att se det vi redan gör eller den vi är. Och vi är så inskolade i att försöka lista ut vad andra vill att vi totalt har glömt att fråga oss själva vad vi vill eller vad vi behöver.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

När jag föreläser om självsnällhet möter jag ofta argumentet att ”om jag skulle bli självsnäll kommer jag att bli egoistisk”. När vi säger nej till människor omkring oss eller försökte prioritera oss själva känner vi oss själviska. Jag tror att vi gör ett tankefel när vi upplever att omtänksamhet om andra utesluter omtänksamhet om oss själva. Att ge tid och omsorg till andra människor är något som får oss att må bra, så länge vi upplever att det är okej att vi sätter gränser. Det behöver finnas en frivillighet bakom snällheten. Om vi har kraven som drivkraft kommer vår ork snabbt att ta slut och vi känner oss slitna. Kraven behöver inte alltid komma från vår omgivning, utan de kan vara vi själva som skapar dem.

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt – elakhet aldrig

En grundregel är att du behöver fylla på din egen energi för att ha kraft och glädje att orka ge till andra. Men att ta hand om sig själv står inte i motsatsförhållande till att kunna ge till andra – tvärtom. Med det sagt är det inte alltid lätt att börja prioritera sig själv. Om vi genom åren har tagit för vana att ständigt finnas tillgängliga för andra kan det vara svårt att lyssna in sig själv och ens veta vilka behov vi har.

LÄS OCKSÅ: Genom att bada året runt är jag starkare och gladare”

I mitt arbete med mina klienter ser jag hur självsnällhet är grunden till hälsa. Att tro att vi kommer att bli friska och sunda genom att driva på oss med självdisciplin och hårda ord gör att vi snart tappar motivationen till att skapa hållbara vanor. Vi behöver kunna peppa och coacha oss igenom motståndet och det förhållningssättet växer fram ur en omtanke om oss själva. Självsnällhet är inget som kommer att göra dig passiv, utan kan snarare hjälpa dig att upptäcka dina egna behov och vad just du mår bra av – både på kort och lång sikt. 

 

Så övar du upp din självsnällhet
• Du behöver öva dig i att vara självsnäll. Din hjärna lär sig genom upprepning.
• Kom ihåg att din egentid och dina må-bra-saker även gynnar din omgivning. Om du är snäll mot dig själv orkar du vara snäll mot andra.
• Motivation och glädje är något vi själva skapar genom att göra mer av det vi tycker om och mår bra av. Också när du är stressad, bör du försöka prioritera att fika med bästa vännen eller ägna en stund åt din hobby. Din hjärna kommer att belöna dig med må-bra-hormoner.
• Fråga dig själv ofta ”vad vill jag och vad behöver jag?”. Även om du inte alltid kan prioritera dina egna behov så är det viktigt att du lyssnar på dem.

Av Maria Helander

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.