Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Att vara snäll mot sig själv är inte att vara självisk”

Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

När jultomten kommer frågar han om det finns några snälla barn. Snällhet lyfts fram som en eftersträvansvärd egenskap och vem vill inte bli vänligt bemött. Men vi tänker oftast på snällhet som något vi är eller gör mot andra – inte oss själva. Maria Helander har skrivit boken "Konsten att vara självsnäll" och i den här krönikan berättar hon om hur vi kan göra för att vara lite snällare mot oss själva.

Jag är övertygad om att du behärskar konsten att vara snäll. Du hjälper människor omkring dig, om de ber om det eller kanske till och med innan du ens har fått en fråga. Jag misstänker att det svåra blir när du, försöker att vända samma värme och omtänksamhet mot dig själv. Men visste du att hälsosamma vanor växer fram ur en självsnällhet och inte ur disciplin och karaktär? 

 

Att vara snäll är att i tanke och handling visa omsorg och medkänsla för andra människor. Att vara självsnäll är att rikta samma omtanke mot sig själv. Men hur kommer det sig att det är så svårt? Jag tror att många av oss inte får möjlighet att blomma för att vi trycker ned oss själva. Vi är så upptagna med att tänka på allt vi borde och måste göra eller vara, att vi helt enkelt glömmer bort att se det vi redan gör eller den vi är. Och vi är så inskolade i att försöka lista ut vad andra vill att vi totalt har glömt att fråga oss själva vad vi vill eller vad vi behöver.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

När jag föreläser om självsnällhet möter jag ofta argumentet att ”om jag skulle bli självsnäll kommer jag att bli egoistisk”. När vi säger nej till människor omkring oss eller försökte prioritera oss själva känner vi oss själviska. Jag tror att vi gör ett tankefel när vi upplever att omtänksamhet om andra utesluter omtänksamhet om oss själva. Att ge tid och omsorg till andra människor är något som får oss att må bra, så länge vi upplever att det är okej att vi sätter gränser. Det behöver finnas en frivillighet bakom snällheten. Om vi har kraven som drivkraft kommer vår ork snabbt att ta slut och vi känner oss slitna. Kraven behöver inte alltid komma från vår omgivning, utan de kan vara vi själva som skapar dem.

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt – elakhet aldrig

En grundregel är att du behöver fylla på din egen energi för att ha kraft och glädje att orka ge till andra. Men att ta hand om sig själv står inte i motsatsförhållande till att kunna ge till andra – tvärtom. Med det sagt är det inte alltid lätt att börja prioritera sig själv. Om vi genom åren har tagit för vana att ständigt finnas tillgängliga för andra kan det vara svårt att lyssna in sig själv och ens veta vilka behov vi har.

LÄS OCKSÅ: Genom att bada året runt är jag starkare och gladare”

I mitt arbete med mina klienter ser jag hur självsnällhet är grunden till hälsa. Att tro att vi kommer att bli friska och sunda genom att driva på oss med självdisciplin och hårda ord gör att vi snart tappar motivationen till att skapa hållbara vanor. Vi behöver kunna peppa och coacha oss igenom motståndet och det förhållningssättet växer fram ur en omtanke om oss själva. Självsnällhet är inget som kommer att göra dig passiv, utan kan snarare hjälpa dig att upptäcka dina egna behov och vad just du mår bra av – både på kort och lång sikt. 

 

Så övar du upp din självsnällhet
• Du behöver öva dig i att vara självsnäll. Din hjärna lär sig genom upprepning.
• Kom ihåg att din egentid och dina må-bra-saker även gynnar din omgivning. Om du är snäll mot dig själv orkar du vara snäll mot andra.
• Motivation och glädje är något vi själva skapar genom att göra mer av det vi tycker om och mår bra av. Också när du är stressad, bör du försöka prioritera att fika med bästa vännen eller ägna en stund åt din hobby. Din hjärna kommer att belöna dig med må-bra-hormoner.
• Fråga dig själv ofta ”vad vill jag och vad behöver jag?”. Även om du inte alltid kan prioritera dina egna behov så är det viktigt att du lyssnar på dem.

Av Maria Helander

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.