Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

buddha och gurkmeja

Ayurvedan visar vägen till en antiinflammatorisk livsstil

Detta är en ayurvedisk läkare

En ayurvedisk läkare har en akademisk läkarexamen, precis som en ” västerländsk läkare”, men är specialiserad på ayurvedisk medicin. Dr. Tejal Athavle-Limaye har t.ex. studerat medicin på universitet i 6,5 år och är utbildad både för att arbeta med ”västerländsk” och ayurvedisk medicin. Dr. Tejal har varit verksam läkare i drygt 15 år och arbetat både i Indien och USA innan hon kom till Sverige.

Inflammation är en vanlig orsak till ohälsa. Moderna forskningsrön är förvånansvärt ofta i linje med vad den 5000-åriga indiska läran om ayurveda säger. Livsstilen har stor betydelse.
– Med rätt vanor, bra mat och örter går det ofta att undvika och även bota inflammationer, säger Dr. Tejal Athavle-Limaye som är ayurvedisk läkare.

Inom ayurveda har det alltid varit grundläggande att hitta orsaken till alla sjukdomar. I 5000 år har förklaringsmodellerna prövats och målet för ayurvediska läkare, som kallas vaidyas, är att utifrån en helhetssyn på människan åtgärda varje symptom på ohälsa från grunden. Det som västerländsk medicin kallar sjukdom betraktas alltså utifrån ett ayurvediskt helhetstänk främst som symptom på grundläggande obalanser. Och som begreppet obalans antyder går det att balansera upp obalanser genom att addera något som är dess motsats.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat 

Justera obalanser
Det bästa är att åtgärda obalanser innan de utvecklats till inflammation. Då räcker det ofta att bara justera sin livsstil. Det finns också specifika örter (gurkmeja, boswellia och ingefära är några exempel) att använda. Men eftersom det ofta är något i livsstilen som orsakat obalansen behöver också vanor förändras.
– Man måste bli av med orsaken till inflammationen annars är man inte frisk, säger Tejal Athavle-Limaye, Bachelor of Ayurvedic medicine and Surgery (B.A.M.S.) från University of Mumbai och post graduate profiency in panchakarma (P.G.P.P.) från University of Pune.

 

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja och boswellia hjälper 9 av 10 med artros

Dr. Tejal Athavle-Limaye

Eld och hetta
Vid en inflammation är det framför allt det som i ayurveda kallas pitta, som står för metabolism och innefattar eld och hetta, som är i obalans. Det är därför inflammationer ofta är rodnande, varma och ibland kan svida.
– Inflammation innebär att man har en eld som behöver kylas ned för att det ska bli balans, förklarar Tejal.

För att förstå varför inflammation utvecklas behöver man också förstå pittas funktion i kroppen. Pitta reglerar bland annat matsmältningen. Om man lever och äter på ett sätt som inte gynnar metabolismen hamnar pitta i obalans. Då blir mat ofta kvar för länge i magen och det produceras slagg och toxiner som leder till inflammation.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar 

Stress orsakar obalans
– Stress och processade matvaror är vanliga orsaker till pittaobalans i dag, säger Tejal.

Modern forskning är samstämmig med ayurvedan om att processad mat, stress och toxiner leder till inflammation. Tejal nämner även kaffe, alkohol, för mycket animaliska produkter, kemikalier, socker, kolsyrade drycker och transfett. Men oavsett vad man äter och gör är måttfullhet centralt. Hälsosamma saker som träning, nötter, starka kryddor eller sol i stora mängder kan också bidra till pittaobalans och försämrad matsmältning. Inflammation kan i sin tur visa sig nästan var som helst i kroppen. Alla har någon svaghet, det kan vara huden, musklerna eller lederna. När det samlas toxiner i magen går de till den svaga delen av kroppen och det blir inflammation där, förklarar Tejal.

 

LÄS OCKSÅ: De indiska kryddornas många hälsofördelar 

Gurkmeja är antiinflammatorisk
Inom ayurveda används gurkmeja för många sjukdomar som drabbat hud, lever, mag-tarmkanalen och vid läkning av sår. Gurkmeja är en slags ingefärsväxt, där roten skördas och färgar den indiska maten gul. Gurkmejans aktiva ämne curcumin är känt för sina antiinflammatoriska, antivirala, antibakteriella och antioxidanta egenskaper.

Curcumin minskar också smärta och stelhet relaterad till ledgångsrematism, osteo-artrit och annan ledsmärta och svullnad. Studier vid tarmsjukhdomen ulcerös colit visar också att samtliga indikatorer för inflammation minskade vid intag av gurkmeja. Curcumin är en antioxidant som tar bort toxiner från kroppen och stärker immunförsvaret.

LÄS OCKSÅ: 15 intressanta fakta om gurkmeja

Starkare tillsammans
Inom ayurvedan kombineras ofta gurkmejan med boswellia serrata, eller salai guggul eller shallaki, en slags kåda som skördas i bergstrakter i Indien. Inom ayurvedan har den använts i hundratals år för att behandla kroniska inflammatoriska sjukdomar som artros, osteoartrit, ledgångsreumatism, inflammatoriskt tarmsyndrom, astma, ledsmärta kopplad till menopaus och ulcerös kolit.

Boswellia innehåller en syra, acetyl-11-keto-boswellic acid (AKBA), som skyddar leder och brosk. Kådan har naturliga smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper.

Effekten av boswellia och gurkmeja förstärks när de tas tillsammans, studier visar att de bör intas i lika delar för att bäst antiinflammatorisk effekt ska uppnås. Kombinationen gynnar cirkulation och rörlighet, minskar ledsmärta och svullnad.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens "mirakel" vid artros, inflammation och ledvärk 

Doktor Tejals råd för en antiinflammatorisk livsstil:

Rätt mat, väl valda dagliga rutiner och örter kan kyla pitta och dämpa inflammation. Grunden till en antiinflammatorisk livsstil ligger i enkla men viktiga rutiner som hjälper matsmältningen att fungera optimalt.

  • Vakna samma tid varje dag. Observera ditt andetag och gör någon form av meditation. Gör gärna också solhälsningar så tränas hela kroppen.
  • Drick varmt vatten på morgonen. Gå på toa. Om du är hungrig – ät frukost. Annars vänta.
  • Planera dina måltider och ät på regelbundna tider. Ät färsk mat och lagad från grunden. Lägg till örter och kryddor, det hjälper kroppen att smälta maten och göra sig av med skadliga ämnen. Ät bara när du är hungrig och sluta äta när du är mätt. Dra ner på rött kött, alkohol, kaffe och tobak.
  • Välj bra fett. Ghee och kokosolja är bra för pitta eftersom det kyler.
  • Drick te med färsk ingefära mellan måltiderna, det minskar toxiner.
  • Komplettera gärna med kurkumin och boswellia, framför allt om du har problem med leder eller har smärtor. Även ashwagandha är bra eftersom det stärker kroppen, reducerar stress och ökar cellenergin.

 

Av  Helena E. Källgren

Källa: Efficancy and safety of curcumin and its combination with boswellic acid in osteoarthritis: a comparative, randomized, doubleblind, placebo-controlled study.
BMC Complementary and Alternative Medicine 2018; 18:7, 2017


Detta är en ayurvedisk läkare

En ayurvedisk läkare har en akademisk läkarexamen, precis som en ” västerländsk läkare”, men är specialiserad på ayurvedisk medicin. Dr. Tejal Athavle-Limaye har t.ex. studerat medicin på universitet i 6,5 år och är utbildad både för att arbeta med ”västerländsk” och ayurvedisk medicin. Dr. Tejal har varit verksam läkare i drygt 15 år och arbetat både i Indien och USA innan hon kom till Sverige.

Så förstärks effekten

Studier har visat att renframställd curcumin är svårt för kroppen att ta upp och tillgodogöra sig – och man har hittat den felande länken. Turmeronerna saknas. Turmeroner är de eteriska oljor som naturligt förekommer i gurkmeja. När de saknas hämmas upptaget då kroppen upplever curcuminoiderna som främmande.

I en ny produktionsprocess behålls curcuminoider och turmeroner i sina naturliga former – men i 30 gånger högre koncentration än den som finns i torkad gurkmeja. Resultatet är ett extrakt som kallas BCM95, som uppfattas av kroppen som en ”vän” och släpps in, precis som den hela gurkmejan, och kan verka ända in i cellen. Det stannar kvar i kroppen lika länge som naturlig gurkmeja, ungefär åtta timmar.

För extrakt av boswellia är det istället ett naturligt ämne som tas bort för att effekten ska optimeras. Detta för att det hämmar den antiinflammatoriska effekten. Ämnet som tas bort är beta boswellic acid. Resultatet är ett extrakt som kallas BosPure. De båda extrakten finns i Curamin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.