Kvinna sitter med knäppta händer hos läkare

B-vitaminbrist vanligt i samband med psykisk ohälsa

B-vitaminer har en mycket större inverkan på vårt mentala hälsotillstånd än vad de flesta vet, och kan bland annat motverka depression och olika typer av psykiska problem. Detta framgår av en artikel nyligen publicerad i den vetenskapliga tidskriften Maturitas där går författarna gått igenom det aktuella forskningsläget kring B-vitaminer och depression.

Den forskning som gjorts hittills visar att B-vitaminer har stor betydelse för vår hälsa, såväl fysiskt som psykiskt. Den visar också att brist på B-vitaminer kan kopplas till psykiska problem av olika slag, bland annat depression. En anledning till detta är, kanske lite överraskande, vitaminernas förmåga att motverka inflammation, berättar hälso- och kunskapsföretaget Holistic i sin blogg. Det visar till exempel en studie publicerad i Maturitas i februari 2017. [1]

► Läs också: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

 

Vissa B-vitaminer särskilt viktiga

I artikeln konstaterar författarna snabbt att några av B-vitaminer verka ha särskild stor betydelse när det gäller vår psykiska hälsa. Bland de särskilt viktiga nämns B1, B3, B6, folsyra (B9) och B12.

B1 (Tiamin): Brist på vitamin B1 kan kopplas till depression, visar bland annat en kinesisk studie. [2] I en annan studie fick en grupp äldre kvinnor med måttlig brist på B1 fick under sex veckor tillskott av vitamin B1, vilket resulterade i ökat allmänt välmående, mer energi, bättre sömn och färre depressionssymtom. [3]

B3 (Niacin, nikotinsyra): Redan på 1950-talet fann forskare att brist på vitamin B3 kunde ha samband med schizofreni, depression och oro. Tillskott av vitaminet har också visat sig förbättra symtom som oro, irritabilitet och depression. [4]

► Läs också: Därför ska du äta vitamin B3

B6 (Pyridoxin): B6 verkar vara det vitamin som har starkast koppling till depression i forskningssammanhang. Detta kan bero på att B6 har en stark inverkan på de olika signalsubstanserna i hjärnan, vilka spelar en avgörande roll för vår mentala hälsa. B6-brist kan ge depression och oro och tillskott har i studier visat sig fungera bra. [5], [6]

Folsyra (B9): Efter en genomgång av elva studier kunde man konstatera att låga nivåer av folsyra kan associeras med depression. [7] Värt att notera är också att de personer som svarar dåligt på antidepressiva mediciner, så kallade SSRI-läkemedel, kan vara just de med brist på folsyra. Det finns därför teorier om att tillskott med folsyra kan förbättra effekten av medicineringen i dessa fall. [8]

B12 (Kobalamin): Brist på B12 är vanligt och kan ge bland annat svåra depressionssymtom, sämre minne och mental utmattning. B12-brist är vanligt inte minst hos äldre. Att tillföra B12 via tillskott eller intravenöst via spruta har visat signifikant kunna förbättra symtomen vid depression. [9], [10]

 Läs också: Har du brist på vitamin B12?

Inflammation kan orsaka depression
Att det mesta i kroppen hänger samman på något sätt stämmer verkligen, inte när det gäller immunsystemet och nervsystemet vilka ständigt kommunicerar med varandra. Har man obalanser i immunsystemet bidrar detta till obalanser i nervsystemet, vilket direkt påverkar vårt mentala mående. Man har sett att immunsystemet hos deprimerade personer producerar fler inflammatoriska ämnen än normalt, något som påverkar hjärnans biokemi. Kortfattat: Inflammation kan alltså orsaka nedstämdhet och depression.

B-vitaminer motverkar inflammation
Samtliga B-vitaminer motverkar inflammation och är viktiga för ett balanserat immunsystem. Flera av de studier som författarna i refererar till visar att brist på någon av de olika B-vitaminerna leder till ökad inflammation, vilket i sin tur leder till till skada för nervsystemet.

► Läs också: Studie: B-vitaminbehandling kan skydda mot luftföroreningar

Alla B-vitaminer samverkar
Värt att känna till är att samtliga B-vitaminer påverkar och interagerar med varandra, bloggar Holistic vidare och menar att det därför är det extra viktigt att se till att kroppen får tillgång till alla B-vitaminer.
Så – har du inte gjort en analys till exempel blodprov eller hårmineralanalys, som visar att du specifikt har brist på en särskild B-vitamin kan en bra grundregel vara att tillföra hela spektrat. Och intar man ett enskilt B-vitamin i lite högre dos bör man, efter en tid, lägga till ett B-vitaminkomplex med alla övriga B-vitaminer.
Fråga gärna om ett kvalitativt B-vitaminkomplex på din hälsokostaffär. Några exempel på populära produkter är Mega B-komplex, B-Complex och B-Komplex med C-vitamin.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Av Redaktionen

Referenser
[1] Mikkelsen K “The effects of vitamin B on the immune/cytokine network and their involvement in depression. Maturitas. 2017 Feb;96:58-71.
[2]. G. Zhang, H. Ding, H. Chen, X. Ye, H. Li, X. Lin, et al., “Thiamine nutritionalstatus and depressive symptoms are inversely associated among older Chinese adults“, J. Nutr. 143 (2013) 53–58.
[3]. L.J. Smidt, F.M. Cremin, L.E. Grivetti, A.J. Clifford, “Influence of thiamin supplementation on the health and general well-being of an elderly Irish population with marginal thiamin deficiency“, J. Gerontol. 46 (1991)M16–M22.
[4]. L.J. Thompson, R.C. Proctor, “Depressive and anxiety reactions treated with nicotinic acid and phenobarbital“, N. C. Med. J. 14 (1953) 420–426.
[5]. R. Shiloh, A. Weizman, N. Weizer, P. Dorfman-Etrog, H. Munitz, “Antidepressive effect of pyridoxine (vitamin B6) in neuroleptic-treated schizophrenic patients with co-morbid minor depression—preliminary open-label trial“, Harefuah 140 (2001) 369–373, 456.
[6]. F. Holsboen, O. Benkert, L. Meier, A. Kreuz-Kersting, “Combined estradiol andvitamin B6 treatment in women with major depression“, Am. J. Psychiatry142 (1985) 658.
[7]. S. Gilbody, T. Lightfoot, T. Sheldon, “Is low folate a risk factor for depression? A meta-analysis and exploration of heterogeneity“, J. Epidemiol. Community Health 61 (2007) 631–637.
[8]. A. Coppen, C. Bolander-Gouaille, “Treatment of depression: time to considerfolic acid and vitamin B12“, J. Psychopharmacol. (Oxf.) 19 (2005) 59–65.
[9]. E.U. Syed, M. Wasay, S. Awan, “Vitamin B12 supplementation in treatingmajor depressive disorder: a randomized controlled trial“, Open Neurol. J. 7(2013) 44–48.
[10]. J.G. Walker, P.J. Batterham, A.J. Mackinnon, A.F. Jorm, I. Hickie, M. Fenech,et al., “Oral folic acid and vitamin B-12 supplementation to prevent cognitive decline in community-dwelling older adults with depressive symptoms — the Beyond Ageing Project: a randomized controlled trial“, Am. J.Clin. Nutr. 95 (2012) 194–203.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torra ögon

Havtornsolja hjälpte Helgas torra ögon

Naturlig hälsa

Helga Haasum besvärades av torra ögon i flera år. När hon läste om att havtornsolja kan återfukta torra slemhinnor bestämde hon sig för att prova ett kosttillskott med den läkande oljan. Det tog två månader innan effekten kom och nu har Helga varit bra i sina ögon i flera år. En bonuseffekt är att slemhinnorna i mun och underliv inte heller är torra nuförtiden.

kvinna framför datorn med sitt barn och kvinna som leker med sitt barn

Droppa perfektionismen och bli en bättre förälder

Gravid/barn

Att vara nybliven förälder är ingen dans på rosor, oron att göra fel och önskan att vara en perfekt förälder kan få vem som helst att  tvivla på sig själv. Varje beslut från vad de ska äta till när det är OK att börja på dagis kan vara mer eller mindre livsavgörande. Så här på mors dag är det kanske extra viktigt att bli påmind om att det inte är perfektion som gör en god förälder.

Nadja Öström: Många orsaker bakom sköldkörtelproblematik

Krönikan

Inom sjukvården anses hypotyreos vara en lättbehandlad sjukdom, men de som drabbas vet att det många gånger är mycket mer komplext skriver Nadja Öström författare till boken "Sköldkörtelsjuk och frisk" och tidigare ordförande i Sköldkörtelförbundet. Hon understryker vikten att ta nödvändiga prover för att få en tydlig bild av hormonfunktionen i kroppen.

bountybitar susanne hovenäs

Recept på gudomligt goda Bountybitar

Recept

Receptet på denna mumsbit kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randenie.  Tar du en finns det en risk för att du vill tömma hela kakfatet varnar kokboksförfattarna.

Guide: Så tolkar du ditt sköldkörteltest

Naturlig hälsa

Idag är det World Thyroid Day, en dag som uppmärksammar sköldkörtelsjukdomar som är ett växande problem världen över. Framförallt hos kvinnor. Ett blodprov, andra undersökningar och en kartläggning av symptom visar på om sköldkörteln fungerar eller inte. Här får du veta hur du ska tolka ditt blodprov.  

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.