Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna sitter med knäppta händer hos läkare

B-vitaminbrist vanligt i samband med psykisk ohälsa

B-vitaminer har en mycket större inverkan på vårt mentala hälsotillstånd än vad de flesta vet, och kan bland annat motverka depression och olika typer av psykiska problem. Detta framgår av en artikel nyligen publicerad i den vetenskapliga tidskriften Maturitas där går författarna gått igenom det aktuella forskningsläget kring B-vitaminer och depression.

Den forskning som gjorts hittills visar att B-vitaminer har stor betydelse för vår hälsa, såväl fysiskt som psykiskt. Den visar också att brist på B-vitaminer kan kopplas till psykiska problem av olika slag, bland annat depression. En anledning till detta är, kanske lite överraskande, vitaminernas förmåga att motverka inflammation, berättar hälso- och kunskapsföretaget Holistic i sin blogg. Det visar till exempel en studie publicerad i Maturitas i februari 2017. [1]

► Läs också: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

 

Vissa B-vitaminer särskilt viktiga

I artikeln konstaterar författarna snabbt att några av B-vitaminer verka ha särskild stor betydelse när det gäller vår psykiska hälsa. Bland de särskilt viktiga nämns B1, B3, B6, folsyra (B9) och B12.

B1 (Tiamin): Brist på vitamin B1 kan kopplas till depression, visar bland annat en kinesisk studie. [2] I en annan studie fick en grupp äldre kvinnor med måttlig brist på B1 fick under sex veckor tillskott av vitamin B1, vilket resulterade i ökat allmänt välmående, mer energi, bättre sömn och färre depressionssymtom. [3]

B3 (Niacin, nikotinsyra): Redan på 1950-talet fann forskare att brist på vitamin B3 kunde ha samband med schizofreni, depression och oro. Tillskott av vitaminet har också visat sig förbättra symtom som oro, irritabilitet och depression. [4]

► Läs också: Därför ska du äta vitamin B3

B6 (Pyridoxin): B6 verkar vara det vitamin som har starkast koppling till depression i forskningssammanhang. Detta kan bero på att B6 har en stark inverkan på de olika signalsubstanserna i hjärnan, vilka spelar en avgörande roll för vår mentala hälsa. B6-brist kan ge depression och oro och tillskott har i studier visat sig fungera bra. [5], [6]

 

Folsyra (B9): Efter en genomgång av elva studier kunde man konstatera att låga nivåer av folsyra kan associeras med depression. [7] Värt att notera är också att de personer som svarar dåligt på antidepressiva mediciner, så kallade SSRI-läkemedel, kan vara just de med brist på folsyra. Det finns därför teorier om att tillskott med folsyra kan förbättra effekten av medicineringen i dessa fall. [8]

B12 (Kobalamin): Brist på B12 är vanligt och kan ge bland annat svåra depressionssymtom, sämre minne och mental utmattning. B12-brist är vanligt inte minst hos äldre. Att tillföra B12 via tillskott eller intravenöst via spruta har visat signifikant kunna förbättra symtomen vid depression. [9], [10]

 Läs också: Har du brist på vitamin B12?

Inflammation kan orsaka depression
Att det mesta i kroppen hänger samman på något sätt stämmer verkligen, inte när det gäller immunsystemet och nervsystemet vilka ständigt kommunicerar med varandra. Har man obalanser i immunsystemet bidrar detta till obalanser i nervsystemet, vilket direkt påverkar vårt mentala mående. Man har sett att immunsystemet hos deprimerade personer producerar fler inflammatoriska ämnen än normalt, något som påverkar hjärnans biokemi. Kortfattat: Inflammation kan alltså orsaka nedstämdhet och depression.

B-vitaminer motverkar inflammation
Samtliga B-vitaminer motverkar inflammation och är viktiga för ett balanserat immunsystem. Flera av de studier som författarna i refererar till visar att brist på någon av de olika B-vitaminerna leder till ökad inflammation, vilket i sin tur leder till till skada för nervsystemet.

 

► Läs också: Studie: B-vitaminbehandling kan skydda mot luftföroreningar

Alla B-vitaminer samverkar
Värt att känna till är att samtliga B-vitaminer påverkar och interagerar med varandra, bloggar Holistic vidare och menar att det därför är det extra viktigt att se till att kroppen får tillgång till alla B-vitaminer.
Så – har du inte gjort en analys till exempel blodprov eller hårmineralanalys, som visar att du specifikt har brist på en särskild B-vitamin kan en bra grundregel vara att tillföra hela spektrat. Och intar man ett enskilt B-vitamin i lite högre dos bör man, efter en tid, lägga till ett B-vitaminkomplex med alla övriga B-vitaminer.
Fråga gärna om ett kvalitativt B-vitaminkomplex på din hälsokostaffär. Några exempel på populära produkter är Mega B-komplex, B-Complex och B-Komplex med C-vitamin.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Av Redaktionen

Referenser
[1] Mikkelsen K "The effects of vitamin B on the immune/cytokine network and their involvement in depression". Maturitas. 2017 Feb;96:58-71.
[2]. G. Zhang, H. Ding, H. Chen, X. Ye, H. Li, X. Lin, et al., "Thiamine nutritionalstatus and depressive symptoms are inversely associated among older Chinese adults", J. Nutr. 143 (2013) 53–58.
[3]. L.J. Smidt, F.M. Cremin, L.E. Grivetti, A.J. Clifford, "Influence of thiamin supplementation on the health and general well-being of an elderly Irish population with marginal thiamin deficiency", J. Gerontol. 46 (1991)M16–M22.
[4]. L.J. Thompson, R.C. Proctor, "Depressive and anxiety reactions treated with nicotinic acid and phenobarbital", N. C. Med. J. 14 (1953) 420–426.
[5]. R. Shiloh, A. Weizman, N. Weizer, P. Dorfman-Etrog, H. Munitz, "Antidepressive effect of pyridoxine (vitamin B6) in neuroleptic-treated schizophrenic patients with co-morbid minor depression—preliminary open-label trial", Harefuah 140 (2001) 369–373, 456.
[6]. F. Holsboen, O. Benkert, L. Meier, A. Kreuz-Kersting, "Combined estradiol andvitamin B6 treatment in women with major depression", Am. J. Psychiatry142 (1985) 658.
[7]. S. Gilbody, T. Lightfoot, T. Sheldon, "Is low folate a risk factor for depression? A meta-analysis and exploration of heterogeneity", J. Epidemiol. Community Health 61 (2007) 631–637.
[8]. A. Coppen, C. Bolander-Gouaille, "Treatment of depression: time to considerfolic acid and vitamin B12", J. Psychopharmacol. (Oxf.) 19 (2005) 59–65.
[9]. E.U. Syed, M. Wasay, S. Awan, "Vitamin B12 supplementation in treatingmajor depressive disorder: a randomized controlled trial", Open Neurol. J. 7(2013) 44–48.
[10]. J.G. Walker, P.J. Batterham, A.J. Mackinnon, A.F. Jorm, I. Hickie, M. Fenech,et al., "Oral folic acid and vitamin B-12 supplementation to prevent cognitive decline in community-dwelling older adults with depressive symptoms — the Beyond Ageing Project: a randomized controlled trial", Am. J.Clin. Nutr. 95 (2012) 194–203.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.