Kvinna sitter med knäppta händer hos läkare

B-vitaminbrist vanligt i samband med psykisk ohälsa

B-vitaminer har en mycket större inverkan på vårt mentala hälsotillstånd än vad de flesta vet, och kan bland annat motverka depression och olika typer av psykiska problem. Detta framgår av en artikel nyligen publicerad i den vetenskapliga tidskriften Maturitas där går författarna gått igenom det aktuella forskningsläget kring B-vitaminer och depression.

Den forskning som gjorts hittills visar att B-vitaminer har stor betydelse för vår hälsa, såväl fysiskt som psykiskt. Den visar också att brist på B-vitaminer kan kopplas till psykiska problem av olika slag, bland annat depression. En anledning till detta är, kanske lite överraskande, vitaminernas förmåga att motverka inflammation, berättar hälso- och kunskapsföretaget Holistic i sin blogg. Det visar till exempel en studie publicerad i Maturitas i februari 2017. [1]

► Läs också: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

 

Vissa B-vitaminer särskilt viktiga

I artikeln konstaterar författarna snabbt att några av B-vitaminer verka ha särskild stor betydelse när det gäller vår psykiska hälsa. Bland de särskilt viktiga nämns B1, B3, B6, folsyra (B9) och B12.

B1 (Tiamin): Brist på vitamin B1 kan kopplas till depression, visar bland annat en kinesisk studie. [2] I en annan studie fick en grupp äldre kvinnor med måttlig brist på B1 fick under sex veckor tillskott av vitamin B1, vilket resulterade i ökat allmänt välmående, mer energi, bättre sömn och färre depressionssymtom. [3]

B3 (Niacin, nikotinsyra): Redan på 1950-talet fann forskare att brist på vitamin B3 kunde ha samband med schizofreni, depression och oro. Tillskott av vitaminet har också visat sig förbättra symtom som oro, irritabilitet och depression. [4]

► Läs också: Därför ska du äta vitamin B3

B6 (Pyridoxin): B6 verkar vara det vitamin som har starkast koppling till depression i forskningssammanhang. Detta kan bero på att B6 har en stark inverkan på de olika signalsubstanserna i hjärnan, vilka spelar en avgörande roll för vår mentala hälsa. B6-brist kan ge depression och oro och tillskott har i studier visat sig fungera bra. [5], [6]

Folsyra (B9): Efter en genomgång av elva studier kunde man konstatera att låga nivåer av folsyra kan associeras med depression. [7] Värt att notera är också att de personer som svarar dåligt på antidepressiva mediciner, så kallade SSRI-läkemedel, kan vara just de med brist på folsyra. Det finns därför teorier om att tillskott med folsyra kan förbättra effekten av medicineringen i dessa fall. [8]

B12 (Kobalamin): Brist på B12 är vanligt och kan ge bland annat svåra depressionssymtom, sämre minne och mental utmattning. B12-brist är vanligt inte minst hos äldre. Att tillföra B12 via tillskott eller intravenöst via spruta har visat signifikant kunna förbättra symtomen vid depression. [9], [10]

 Läs också: Har du brist på vitamin B12?

Inflammation kan orsaka depression
Att det mesta i kroppen hänger samman på något sätt stämmer verkligen, inte när det gäller immunsystemet och nervsystemet vilka ständigt kommunicerar med varandra. Har man obalanser i immunsystemet bidrar detta till obalanser i nervsystemet, vilket direkt påverkar vårt mentala mående. Man har sett att immunsystemet hos deprimerade personer producerar fler inflammatoriska ämnen än normalt, något som påverkar hjärnans biokemi. Kortfattat: Inflammation kan alltså orsaka nedstämdhet och depression.

B-vitaminer motverkar inflammation
Samtliga B-vitaminer motverkar inflammation och är viktiga för ett balanserat immunsystem. Flera av de studier som författarna i refererar till visar att brist på någon av de olika B-vitaminerna leder till ökad inflammation, vilket i sin tur leder till till skada för nervsystemet.

► Läs också: Studie: B-vitaminbehandling kan skydda mot luftföroreningar

Alla B-vitaminer samverkar
Värt att känna till är att samtliga B-vitaminer påverkar och interagerar med varandra, bloggar Holistic vidare och menar att det därför är det extra viktigt att se till att kroppen får tillgång till alla B-vitaminer.
Så – har du inte gjort en analys till exempel blodprov eller hårmineralanalys, som visar att du specifikt har brist på en särskild B-vitamin kan en bra grundregel vara att tillföra hela spektrat. Och intar man ett enskilt B-vitamin i lite högre dos bör man, efter en tid, lägga till ett B-vitaminkomplex med alla övriga B-vitaminer.
Fråga gärna om ett kvalitativt B-vitaminkomplex på din hälsokostaffär. Några exempel på populära produkter är Mega B-komplex, B-Complex och B-Komplex med C-vitamin.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Av Redaktionen

Referenser
[1] Mikkelsen K ”The effects of vitamin B on the immune/cytokine network and their involvement in depression. Maturitas. 2017 Feb;96:58-71.
[2]. G. Zhang, H. Ding, H. Chen, X. Ye, H. Li, X. Lin, et al., ”Thiamine nutritionalstatus and depressive symptoms are inversely associated among older Chinese adults”, J. Nutr. 143 (2013) 53–58.
[3]. L.J. Smidt, F.M. Cremin, L.E. Grivetti, A.J. Clifford, ”Influence of thiamin supplementation on the health and general well-being of an elderly Irish population with marginal thiamin deficiency”, J. Gerontol. 46 (1991)M16–M22.
[4]. L.J. Thompson, R.C. Proctor, ”Depressive and anxiety reactions treated with nicotinic acid and phenobarbital”, N. C. Med. J. 14 (1953) 420–426.
[5]. R. Shiloh, A. Weizman, N. Weizer, P. Dorfman-Etrog, H. Munitz, ”Antidepressive effect of pyridoxine (vitamin B6) in neuroleptic-treated schizophrenic patients with co-morbid minor depression—preliminary open-label trial”, Harefuah 140 (2001) 369–373, 456.
[6]. F. Holsboen, O. Benkert, L. Meier, A. Kreuz-Kersting, ”Combined estradiol andvitamin B6 treatment in women with major depression”, Am. J. Psychiatry142 (1985) 658.
[7]. S. Gilbody, T. Lightfoot, T. Sheldon, ”Is low folate a risk factor for depression? A meta-analysis and exploration of heterogeneity”, J. Epidemiol. Community Health 61 (2007) 631–637.
[8]. A. Coppen, C. Bolander-Gouaille, ”Treatment of depression: time to considerfolic acid and vitamin B12”, J. Psychopharmacol. (Oxf.) 19 (2005) 59–65.
[9]. E.U. Syed, M. Wasay, S. Awan, ”Vitamin B12 supplementation in treatingmajor depressive disorder: a randomized controlled trial”, Open Neurol. J. 7(2013) 44–48.
[10]. J.G. Walker, P.J. Batterham, A.J. Mackinnon, A.F. Jorm, I. Hickie, M. Fenech,et al., ”Oral folic acid and vitamin B-12 supplementation to prevent cognitive decline in community-dwelling older adults with depressive symptoms — the Beyond Ageing Project: a randomized controlled trial”, Am. J.Clin. Nutr. 95 (2012) 194–203.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år. 

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.

agneta_10_favoriter

Agneta Sjödins 10 hälsofavoriter

Hälsa

Agneta Sjödin är en kvinna med många järn i elden. Som programledare på TV har hon arbetat i nästan 27 år. Men hon är också författare och släppte sin åttonde bok i  år. De senaste åren har hon ägnat mycket tid åt sin inre resa. Idag känner hon sig starkare än någonsin och njuter av livet till fullo. Läs hennes tio bästa hälsotips.

one_pot_pasta

Supergod och snabb one-pot-pasta

Recept

En superenkel maträtt som slängs ihop på nolltid. En perfekt vardagsrätt och du slipper massa disk eftersom allt tillagas i en och samma kastrull. Använd gärna bönpasta för en glutenfri och proteinrik måltid.