vitamin B12 skrivet

B12-brist kan ligga bakom många besvär

B12-brist är något vi främst sammanknippar med veganer och vegetarisk kost men det kan även drabba allätare särskilt när man börjar bli lite äldre. Vitaminet är oerhört viktigt för många organ och kroppsfunktioner som bland annat hjärna och nervsystem, för vår mental hälsa, för blodbildning och energiproduktion.

Brist på B12 blir vanligare ju äldre vi blir. Till exempel kan en depression eller begynnande demens hos äldre personer vara tecken på B12-brist. Men även barn behöver tillräckligt med B12 för att hjärnan ska utvecklas på rätt sätt. Barn som äter vegetariskt utan att få i sig extra B12 har visat sig kunna halka efter i utvecklingen. Det finns många symtom som kopplas till B12-brist och man behöver alltså inte vara vegan för att inte få i sig tillräckliga mängder. Här följer några exempel på hur tecken på brist kan ta sig uttryck.

Nervsystemet
• Myrkrypningar
• Stickningar i ben, händer och fötter
• Domningar
• Besvär att gå, koordinationsrubbningar, yrsel
• Minnesförlust, kognitiv dysfunktion, demens, Alzheimers
• Stickningar i tungan då och då
• Skarp stickande smärta i handen rakt under ringfingret
• Spasm i ena sidan av ansiktet

 

Blodet
• Blodbrist
• Perniciös anemi

Mental hälsa, energi
• Depression, irritabilitet
• Mani, psykos
• Personlighetsförändring
• Fysisk svaghet, trötthet
• Utmattning

Huden
• Vita fläckar på huden
• Bruna områden mellan fingrarna
• Ökad blekhet eller gulaktig hy
• Bleka läppar, tunga och tandkött
• Sår i mungiporna och längs överläppen

Var finns B12?
B12 finns främst i animaliska livsmedel. Många fiskar och skaldjur är rika på B12. Utöver de animaliska källorna finns det även i algerna chlorella och nori. I en studie fann man att de som åt okokt vegankost som levande föda och så kallad raw food hade signifikant lägre värden jämfört med allätare. Dock hade de veganer som kompletterade sin kost med chlorella och/eller nori dubbelt så högt B12-värde jämfört med övriga veganer. Men trots det räcker det inte att tillföra alger, experter menar att vegetarianer och veganer behöver ta extra tillskott av B12.

LÄS OCKSÅ: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

Hur vet jag om jag har brist?
Att mäta den totala mängden B12 i blodet ger ingen rättvis bild av B12-statusen i kroppen. Många får höra att de har en bra B12-status trots attde egentligen ligger alldeles för lågt. De prover som bättre visar hur det egentligen ligger till är Homocystein (Hcys) och Metylmalonsyra (MMA). När mängden B12 i kroppen sjunker, stiger nämligen dessa två ämnen. Om man har svårt att få dessa analyser gjorda och misstänker brist på B12 så kan man ta ett tillskott av B12 under en tid och se om symtomen förbättras.

LÄS OCKSÅ: B-vitaminbrist vanligt i samband med psykisk ohälsa

Hur tillförs B12 på bästa sätt?
B12 kan ges som tillskott både via injektion och som tablett eller kapsel. Tablettintag av B12 anses likvärdigt med injektion. I vissa fall kan läkare välja att ge en injektion av B12 för att snabbt öka nivåerna i kroppen. B12 finns i naturlig och syntetisk form, den sistnämnda cyanokobalamin är vanlig i tillskott. Vissa menar att de naturliga formerna är bättre, då det finns många med B12-brist som inte blivit bättre trots lång medicinering med cyanokobalamin även om man kunnat se en ökning av B12 i blodet. Men som när man bytt till naturligt B12 blivit av med sina symptom helt eller delvis.

 

LÄS OCKSÅ; Brist på järn och B12 gav myrkrypningar

Ibland är behovet extra stort
Det finns vissa tillstånd då behovet av B12 är större än vanligt och behöver tillföras, ofta i större mängd. Några av dessa tillstånd är:

• Perniciös anemi (alltid livslångt behov)
• Trötthet, utmattning, KTS/ME
• Demensliknande symtom, Alzheimers
• Depression, bipolär sjukdom och andra psykiska besvär
• Diabetes och diabetes neuropati
• MS
• Bältros
• Crohns sjukdom och andra tarmsjukdomar
• Celiaki, obehandlad
• Parasitinfektioner och andra störningar i tarmfloran

Av redaktionen

Källa: Holistic blogg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.