vitamin B12 skrivet

B12-brist kan ligga bakom många besvär

B12-brist är något vi främst sammanknippar med veganer och vegetarisk kost men det kan även drabba allätare särskilt när man börjar bli lite äldre. Vitaminet är oerhört viktigt för många organ och kroppsfunktioner som bland annat hjärna och nervsystem, för vår mental hälsa, för blodbildning och energiproduktion.

Brist på B12 blir vanligare ju äldre vi blir. Till exempel kan en depression eller begynnande demens hos äldre personer vara tecken på B12-brist. Men även barn behöver tillräckligt med B12 för att hjärnan ska utvecklas på rätt sätt. Barn som äter vegetariskt utan att få i sig extra B12 har visat sig kunna halka efter i utvecklingen. Det finns många symtom som kopplas till B12-brist och man behöver alltså inte vara vegan för att inte få i sig tillräckliga mängder. Här följer några exempel på hur tecken på brist kan ta sig uttryck.

Nervsystemet
• Myrkrypningar
• Stickningar i ben, händer och fötter
• Domningar
• Besvär att gå, koordinationsrubbningar, yrsel
• Minnesförlust, kognitiv dysfunktion, demens, Alzheimers
• Stickningar i tungan då och då
• Skarp stickande smärta i handen rakt under ringfingret
• Spasm i ena sidan av ansiktet

 

Blodet
• Blodbrist
• Perniciös anemi

Mental hälsa, energi
• Depression, irritabilitet
• Mani, psykos
• Personlighetsförändring
• Fysisk svaghet, trötthet
• Utmattning

Huden
• Vita fläckar på huden
• Bruna områden mellan fingrarna
• Ökad blekhet eller gulaktig hy
• Bleka läppar, tunga och tandkött
• Sår i mungiporna och längs överläppen

Var finns B12?
B12 finns främst i animaliska livsmedel. Många fiskar och skaldjur är rika på B12. Utöver de animaliska källorna finns det även i algerna chlorella och nori. I en studie fann man att de som åt okokt vegankost som levande föda och så kallad raw food hade signifikant lägre värden jämfört med allätare. Dock hade de veganer som kompletterade sin kost med chlorella och/eller nori dubbelt så högt B12-värde jämfört med övriga veganer. Men trots det räcker det inte att tillföra alger, experter menar att vegetarianer och veganer behöver ta extra tillskott av B12.

LÄS OCKSÅ: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

Hur vet jag om jag har brist?
Att mäta den totala mängden B12 i blodet ger ingen rättvis bild av B12-statusen i kroppen. Många får höra att de har en bra B12-status trots attde egentligen ligger alldeles för lågt. De prover som bättre visar hur det egentligen ligger till är Homocystein (Hcys) och Metylmalonsyra (MMA). När mängden B12 i kroppen sjunker, stiger nämligen dessa två ämnen. Om man har svårt att få dessa analyser gjorda och misstänker brist på B12 så kan man ta ett tillskott av B12 under en tid och se om symtomen förbättras.

LÄS OCKSÅ: B-vitaminbrist vanligt i samband med psykisk ohälsa

Hur tillförs B12 på bästa sätt?
B12 kan ges som tillskott både via injektion och som tablett eller kapsel. Tablettintag av B12 anses likvärdigt med injektion. I vissa fall kan läkare välja att ge en injektion av B12 för att snabbt öka nivåerna i kroppen. B12 finns i naturlig och syntetisk form, den sistnämnda cyanokobalamin är vanlig i tillskott. Vissa menar att de naturliga formerna är bättre, då det finns många med B12-brist som inte blivit bättre trots lång medicinering med cyanokobalamin även om man kunnat se en ökning av B12 i blodet. Men som när man bytt till naturligt B12 blivit av med sina symptom helt eller delvis.

LÄS OCKSÅ; Brist på järn och B12 gav myrkrypningar

Ibland är behovet extra stort
Det finns vissa tillstånd då behovet av B12 är större än vanligt och behöver tillföras, ofta i större mängd. Några av dessa tillstånd är:

• Perniciös anemi (alltid livslångt behov)
• Trötthet, utmattning, KTS/ME
• Demensliknande symtom, Alzheimers
• Depression, bipolär sjukdom och andra psykiska besvär
• Diabetes och diabetes neuropati
• MS
• Bältros
• Crohns sjukdom och andra tarmsjukdomar
• Celiaki, obehandlad
• Parasitinfektioner och andra störningar i tarmfloran

Av redaktionen

Källa: Holistic blogg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Naturlig hälsa

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.

charlotte kalla muggkaka

Recept på Charlotte Kallas “Muggkaka”

Recept

Snabb och energirik mat är viktigt för en idrottare, Charlotte Kalla är inget undantag. När hon är hemma knaprar hon gärna på riskakor med olika toppings eller scones, till det tar hon gärna en grön smoothie. Här bjuder hon på receptet på sin snabba och mumsiga "Mugcake" som passar utmärkt till frukost och tipsar om sina bästa mellanmål.

charlotte kalla

Glöden för skidåkning får Charlotte Kalla att fortsätta

Intervju

Under Tour de Ski 2008 fick Charlotte Kalla sitt stora internationella genombrott. Tio år senare är hon fortfarande en superstjärna, men ännu starkare både fysisk som mentalt och fast besluten att vinna allt som går. Hon har sitt första pris kvar i en låda hemma hos pappa i Tärendö. Idag är hon inte bara en av världens bästa skidåkare utan också folkhemmets hjältinna.

Carina Sunding: “2019 ska bli mitt bjussigaste år”

Krönikan

Vad är det som gör oss lyckliga? Idag pratas det mycket om de blåa zonerna – områden i världen där människor lever längre och är lyckligare. Vad är hemligheten? Mycket rörelse och bra mat är några ingredienser. Men det handlar också om att vara tillsammans och tillhöra. Att vara en del av något där du känner dig trygg, känner mening och blir sedd skriver Carina Sunding som lovar att 2019 ska bli året då hon tittar upp från mobilen och säger hej till en främling.

Gott nytt år önskar Kurera!

Allmänt

2018 har varit ett fantastiskt år för oss på Kurera, antalet läsare bara ökar och vi känner oss uppmuntrade och peppade av framgången. Vi tackar för förtroendet och hoppas 2019 blir ett lika framgångsrikt år – och att ni vill fortsätta följa oss.