bild på pepparkaksdeg

Baka nyttigt till jul – så gör du

Så gör du julbaket nyttigare

1. Byt i största möjliga mån ut strösocker och sirap med kokossocker, agavesirap eller stevia.

2. Ersätt helt eller delar av vetemjölet mot ett mjöl utan gluten. Kokosmjöl och mandelmjöl ger saftiga bakverk med goda nötiga smaker. Det man kan tänka på är att kokosmjöl binder mer vätska än vetemjöl, samt att det kan behövas ett extra ägg eller mer bakpulver för att bakverken ska lyfta.

3. Experimentera! Ta mormors favoritrecept och testa att byta ut socker, mjöl eller smör och se vad som händer. Kanske skapar du en ny julfavorit.

4. Välj ekologiska produkter så ofta det går.

Nyttigt julbak? Ja, det är fullt möjligt och det bästa av allt är att det inte alls är särskilt svårt – och du behöver inte tumma på smaken. Här tipsar receptkreatören Anna Sellgren om hur du kan göra dina julfavoriter lite nyttigare.

Julen närmar sig med stormsteg och likaså julbaket. Genom att byta ut några ingredienser kan du skapa julgodis som är både gott och nyttigt. Anna Sellgren vet precis hur du ska gå tillväga. Hon spenderar många timmar i köket och knåpar ihop recept som gör gott för både smaklökar och kropp. Hon arbetar på Superfruit och har ansvar för de inspirerande recepthäften som företaget ger ut.
– Med våra egna recept vill vi visa hur man på ett enkelt sätt kan göra vardagen både nyttigare och roligare, berättar hon.

bild på receptkreatören Anna Sellgren

Anna Sellgren

Naturliga produkter
Superfruits slogan lyder ”Devoted to life, health and nature” vilket sammanfattar varumärket väl. De fokuserar på ett hållbart tänk ända från produktion till slutkonsument. I sortimentet finns naturliga produkter som gojibär, chiafrön, greenspulver, spirulina, hampaprotein och kokosolja. Råvaror som alla kan göra bakning nyttigare.
– Det är så enkelt att addera både fröer, bär, proteiner och nyttiga fettsyror till allt från smoothies, pannkakor och bakverk. Det är ju alltid bättre att ersätta en sak än ingen alls, som till exempel kallpressad kokosolja istället för smör och margarin eller kokossocker istället för raffinerat vitt socker, förklarar Anna.

 

Chiafrön och greens
När Anna ska skapa nya recept tänker hon utifrån sig själv, hur hon kan göra om sina egna favoriter till nyttigare versioner.
– Någonting vi gör mycket hemma är smoothies, till vuxna som barn. Här kan man kamouflera in allt möjligt; chiafrön som innehåller protein, omegafetter och kostfiber, eller greenspulver, rödbetspulver och alger.

Kokossocker istället för strösocker
Julen är en tid för godsaker men Anna byter alltid ut någon ingrediens mot ett bättre alternativ.
– Julens smaker skulle jag sammanfatta med kryddigt, nötigt och mycket choklad. Pepparkakskryddor kan du enkelt använda för att göra en pepparkaks-smoothie och krydda egenrostade nötter med. Du kan också göra glutenfria pepparkakor där du använder mandel och kokosmjöl. Kokossocker har likheter med farinsocker och råsocker, fast helt naturligt och med ett lägre GI.

”Våga testa”
Anna tycker att bakningen kan göras mycket enkel. I Superfruits julrecepthäfte finns till exempel ett recept på chokladtryfflar som innehåller bara fyra ingredienser; kokosolja, kokossocker, raw kakaopulver och äkta vaniljpulver.
– Vill man göra den klassiska ischokladen använder man en god, kallpressad kokosolja med mycket smak av kokos. Det viktigaste är att experimentera sig fram med julgodiset. Våga testa!

Här hittar du fem av Annas recept som passar till julen.

Av Emma V Larsson


Så gör du julbaket nyttigare

1. Byt i största möjliga mån ut strösocker och sirap med kokossocker, agavesirap eller stevia.

2. Ersätt helt eller delar av vetemjölet mot ett mjöl utan gluten. Kokosmjöl och mandelmjöl ger saftiga bakverk med goda nötiga smaker. Det man kan tänka på är att kokosmjöl binder mer vätska än vetemjöl, samt att det kan behövas ett extra ägg eller mer bakpulver för att bakverken ska lyfta.

3. Experimentera! Ta mormors favoritrecept och testa att byta ut socker, mjöl eller smör och se vad som händer. Kanske skapar du en ny julfavorit.

4. Välj ekologiska produkter så ofta det går.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

 

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

 

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.

 

“Vad är det som driver denna galenskap?”

Krönikan

Är det verkligen så jädra roligt?  I den här krönikan skriver Jessica Odén Strand, ledarskapskonsult om drivkraft, stress och själens plats i arbetslivet. Hon ställer frågan vad som skulle hända om vi skulle göra ett försök att höra hemma i världen istället för att försöka äga den.