Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

bild på pepparkaksdeg

Baka nyttigt till jul – så gör du

Så gör du julbaket nyttigare

1. Byt i största möjliga mån ut strösocker och sirap med kokossocker, agavesirap eller stevia.

2. Ersätt helt eller delar av vetemjölet mot ett mjöl utan gluten. Kokosmjöl och mandelmjöl ger saftiga bakverk med goda nötiga smaker. Det man kan tänka på är att kokosmjöl binder mer vätska än vetemjöl, samt att det kan behövas ett extra ägg eller mer bakpulver för att bakverken ska lyfta.

3. Experimentera! Ta mormors favoritrecept och testa att byta ut socker, mjöl eller smör och se vad som händer. Kanske skapar du en ny julfavorit.

4. Välj ekologiska produkter så ofta det går.

Nyttigt julbak? Ja, det är fullt möjligt och det bästa av allt är att det inte alls är särskilt svårt – och du behöver inte tumma på smaken. Här tipsar receptkreatören Anna Sellgren om hur du kan göra dina julfavoriter lite nyttigare.

Julen närmar sig med stormsteg och likaså julbaket. Genom att byta ut några ingredienser kan du skapa julgodis som är både gott och nyttigt. Anna Sellgren vet precis hur du ska gå tillväga. Hon spenderar många timmar i köket och knåpar ihop recept som gör gott för både smaklökar och kropp. Hon arbetar på Superfruit och har ansvar för de inspirerande recepthäften som företaget ger ut.
– Med våra egna recept vill vi visa hur man på ett enkelt sätt kan göra vardagen både nyttigare och roligare, berättar hon.

bild på receptkreatören Anna Sellgren

Anna Sellgren

Naturliga produkter
Superfruits slogan lyder ”Devoted to life, health and nature” vilket sammanfattar varumärket väl. De fokuserar på ett hållbart tänk ända från produktion till slutkonsument. I sortimentet finns naturliga produkter som gojibär, chiafrön, greenspulver, spirulina, hampaprotein och kokosolja. Råvaror som alla kan göra bakning nyttigare.
– Det är så enkelt att addera både fröer, bär, proteiner och nyttiga fettsyror till allt från smoothies, pannkakor och bakverk. Det är ju alltid bättre att ersätta en sak än ingen alls, som till exempel kallpressad kokosolja istället för smör och margarin eller kokossocker istället för raffinerat vitt socker, förklarar Anna.

 

Chiafrön och greens
När Anna ska skapa nya recept tänker hon utifrån sig själv, hur hon kan göra om sina egna favoriter till nyttigare versioner.
– Någonting vi gör mycket hemma är smoothies, till vuxna som barn. Här kan man kamouflera in allt möjligt; chiafrön som innehåller protein, omegafetter och kostfiber, eller greenspulver, rödbetspulver och alger.

Kokossocker istället för strösocker
Julen är en tid för godsaker men Anna byter alltid ut någon ingrediens mot ett bättre alternativ.
– Julens smaker skulle jag sammanfatta med kryddigt, nötigt och mycket choklad. Pepparkakskryddor kan du enkelt använda för att göra en pepparkaks-smoothie och krydda egenrostade nötter med. Du kan också göra glutenfria pepparkakor där du använder mandel och kokosmjöl. Kokossocker har likheter med farinsocker och råsocker, fast helt naturligt och med ett lägre GI.

”Våga testa”
Anna tycker att bakningen kan göras mycket enkel. I Superfruits julrecepthäfte finns till exempel ett recept på chokladtryfflar som innehåller bara fyra ingredienser; kokosolja, kokossocker, raw kakaopulver och äkta vaniljpulver.
– Vill man göra den klassiska ischokladen använder man en god, kallpressad kokosolja med mycket smak av kokos. Det viktigaste är att experimentera sig fram med julgodiset. Våga testa!

Här hittar du fem av Annas recept som passar till julen.

Av Emma V Larsson


Så gör du julbaket nyttigare

1. Byt i största möjliga mån ut strösocker och sirap med kokossocker, agavesirap eller stevia.

2. Ersätt helt eller delar av vetemjölet mot ett mjöl utan gluten. Kokosmjöl och mandelmjöl ger saftiga bakverk med goda nötiga smaker. Det man kan tänka på är att kokosmjöl binder mer vätska än vetemjöl, samt att det kan behövas ett extra ägg eller mer bakpulver för att bakverken ska lyfta.

3. Experimentera! Ta mormors favoritrecept och testa att byta ut socker, mjöl eller smör och se vad som händer. Kanske skapar du en ny julfavorit.

4. Välj ekologiska produkter så ofta det går.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.