Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bönor, kikärtor osv på hög

Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

Så här gick studien till:

I studien deltog 46 kvinnor i åldern 50- 73 år och med ett BMI mellan 25 och 33, friska men lätt överviktiga och därmed i riskzonen för att utveckla diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och metabolt syndrom. Undersökningsperioden pågick 12 veckor och var indelad i tre faser. Under fyra veckor åt de enligt en matsedel baserad på nordiska näringsrekommendationer, i mitten en fyra veckors ”wash out-period” då försökspersonen åt som de brukade, till sist enligt en matsedel också baserad på nordiska näringsrekommendationerna men innehållande 85 g bruna bönor och/eller kikärtor, 60 g kokta, hela eller hackade korngryn samt 200 g bröd innehållande hög andel hela kornkärnor per dag. Energimängderna i referens- och försöksdieterna var desamma och menyn utformades tillsammans med en dietist. Forskarna tog blodprover under referens- och kontrollkosten och mätte LDC-kolesterol, glukos, insulin och sammanvägda riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom enligt Framinghams modell ”Cardiovascular Disease 10-year risk”. Varje försöksperson var sin egen referens.

Lite baljväxter och korn varje dag kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent. Det visar en ny omfattande koststudie från Lunds universitet. Resultaten visar att försökspersonerna bland annat fick sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och minskade nivåer av en markör som förknippas med risk för att utveckla metabolt syndrom.

I studien jämfördes två olika koster. Den ena var rik på bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn, medan den andra innehöll lika mycket kostfiber, fast istället främst från fullkornsvete. Båda följde de nordiska kostrekommendationerna, vilka i sin tur ligger till grund för Livsmedelsverkets rekommendationer. Dessa rekommenderar exempelvis en viss fibermängd per dag, men gör inte skillnad på olika slags fiber eller andra aktiva substanser i maten. I studien såg man att kosten rik på baljväxter minskade riskmarkörerna för att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar med elva procent.
– Det här visar hur man på ett enkelt sätt kan förebygga ohälsa och sjukdom. Och utöver hälsovinsterna, tänk vilka enorma kostnadsbesparingar det skulle innebära för sjukvården om folk åt så här! säger Juscelino Tovar, forskare inom Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet och den som lett studien.

Bakterierna i tjocktarmen viktiga
Bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn innehåller alltså en effektiv blandning av odigererbara kolhydrater och även flera andra bioaktiva ämnen, exempelvis antioxidanter, som är bra för vår hälsa. Dessa föreningar kommer ner till tjocktarmen och kan där utnyttjas av ”goda” tarmbakterier och omvandlas till nya föreningar som visats ha positiva effekter på vår ämnesomsättning. Inom vetenskapen börjar man alltmer får klart för sig att bakterierna i tjocktarmen spelar större roll för vår hälsa än vad man tidigare trott.

 

"Kan ompaketeras"
Att bönor och kikärtor har positiv hälsoeffekt på kort sikt har Juscelino Tovars kollegor vid Antidiabetic Food Centre nyligen kommit fram till. Kortidsstudier på korn har gjorts tidigare. I den här studien ville Juscelino Tovar ta resultaten ett steg vidare och studera vad som händer när man äter dessa råvaror som en naturlig del i sin dagliga kost under en längre period, i en så kallad långtidsstudie.
– Vi ska ju äta varierat, eftersom olika råvaror kompletterar varandra. Men vi måste lära oss mer om hur erkänt bra råvaror påverkar oss på längre sikt så att vi har mycket att välja på. Exempelvis skulle jag också vilja studera linfrön, havre och alger som också visat god effekt i korttidsstudier, säger han och tillägger att de nyttiga substanserna inte nödvändigtvis måste ätas i ”ursprungsskick” utan också kan ompaketeras.
– Man kan tänka sig en dryck som är gjord påbaljväxter. Eller bröd gjort av bönmjöl. Men det får industrin utveckla i så fall.

Gaser då? Många upplever ju att man bli rätt körig i magen när man ätit bönor. Juscelino Tovar förklarar att när bakteriefloran hunnit växa till sig, brukar eventuella besvär försvinna. Det har tidigare studier visat.
– Vi frågade deltagarna också. Om det fanns problem, försvann de efter en vecka.
Resultaten har publicerats i British Journal of Nutrition.

Av Redaktionen


Så här gick studien till:

I studien deltog 46 kvinnor i åldern 50- 73 år och med ett BMI mellan 25 och 33, friska men lätt överviktiga och därmed i riskzonen för att utveckla diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och metabolt syndrom. Undersökningsperioden pågick 12 veckor och var indelad i tre faser. Under fyra veckor åt de enligt en matsedel baserad på nordiska näringsrekommendationer, i mitten en fyra veckors ”wash out-period” då försökspersonen åt som de brukade, till sist enligt en matsedel också baserad på nordiska näringsrekommendationerna men innehållande 85 g bruna bönor och/eller kikärtor, 60 g kokta, hela eller hackade korngryn samt 200 g bröd innehållande hög andel hela kornkärnor per dag. Energimängderna i referens- och försöksdieterna var desamma och menyn utformades tillsammans med en dietist. Forskarna tog blodprover under referens- och kontrollkosten och mätte LDC-kolesterol, glukos, insulin och sammanvägda riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom enligt Framinghams modell ”Cardiovascular Disease 10-year risk”. Varje försöksperson var sin egen referens.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.