Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olika bär jordgubbar, björnbär, blåbär, hallon i en röd skål på ett träbord

Bär för immunförsvaret

Hallon, blåbär och lingon.
Lassa på ett berg av bär på morgongröten och du kan möta hösten med ett starkare immunförsvar.

Höst betyder förkylning- och virustider, men du kan hjälpa immunförsvaret på traven genom att utnyttja skogens skafferi och äta bär i olika färger och former.
Bär innehåller rejält med antioxidanter som C-vitamin, betakaroten och fytonäringsämnen, vilket är antioxidanter som aktiverar kroppens immunförsvar, bidrar till förbättrad avgiftning och minskar inflammatoriska processer.

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Ät mer frukt och bär – det skyddar mot demens

Bättre än frukt
Bär är också generellt bättre än frukt, eftersom de är mer näringsrika, innehåller mer fytokemikalier och mindre fruktsocker.
Och desto intensivare färg - desto mer antioxidanter, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg, som också tipsar om att äta bär i varierande färger, då de innehåller olika vitaminer och mineraler.
– Orange bär som havtorn eller rönnbär innehåller stora mängder betakaroten, en antioxidant som verkar som ett förstadie till A-vitamin, medan blå bär som björnbär är rika på antocyaniner som bland annat skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.
Hur mycket bör man då äta för att kunna påverka immunförsvaret?
– Att äta ett blåbär är bättre än inget alls, men det finns en gammal regel att man bör äta fem portioner frukt, grönsaker och bär per dag, varav åtminstone en bör vara bär, vilket motsvarar ungefär en knuten näve eller en deciliter.

LÄS OCKSÅ: Så nyttiga är björnbär

Äta bären råa
För att du ska tillgodogöra dig alla näringsämnen och enzymer bör du dock äta bären råa, tipsar Zarah Öberg om. Om du hellre vill tillaga dina bär så tänk i så fall på att inte använda höga temperaturer. Använd en torkugn, ångkoka eller sjud på låg värme, vilket är mer skonsamt och bidrar till att näringsämnena behålls.
Har du svårt att få i dig råa bär så kan du göra en smoothie, äta bär på morgongröten eller göra raw food-rätter. Zarah Öberg vill också slå ett slag för att använda sig av de bär som finns i närheten och gärna plocka och frysa in dem själv – både av miljöskäl och eftersom de innehåller mer vitaminer.
– Det känns inte bra att köpa blåbär från Polen när vi har hela svenska skogen full av blåbär. Ett exempel är att vi i Norden behöver mer D-vitamin, vilket gör att svamp i våra skogar är väldigt rika på just D-vitamin.

Här är några bär som boostar immunförsvaret.

  • Hallon
    Hallon innehåller gott om fibrer för tarmfloran, polyfenoler som motverkar mikrober, samt är rika på vitamin C, E och K och anses skydda kroppen från virus och bakterier.
    LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek
  • Björnbär
    Björnbär är rika på anthocyanin och c-vitaminer vilket är starka antioxidanter som stärker immunförsvaret. Dess mörksvarta färg indikerar gott om antioxidanter.
  • Svarta vinbär
    Svarta vinbär är rika på C-vitamin som är viktigt för immunförsvarets normala funktion, samt även vitamin E och vitamin K. Svarta vinbär är även rika på kostfibrer, som är nödvändiga för en bra tarmflora och för immunförsvaret.
  • Blåbär
    I blåbär finns gott om C-vitamin, vitamin E och fibrer. Blåbär innehåller också en stor mängd polyfenoler som anthocyaniner, flavonoider och ellagsyra, som har kraftiga antioxidant-effekter i kroppen. Blåbär används även vid ögonbesvär på grund av dess höga innehåll av antocyanosider och lutein.
  • Fläderbär
    Fläderbär verkar avgiftande och antibakteriellt och är rika på C-vitamin. Bären har länge använts som en medicinalväxt för att motverka hosta och förkylningar.
  • Lingon
    Lingon är rika på vitamin C, E och K. Lingon innehåller också höga halter tannin, och är på så vis bra vid urinvägsinfektioner. Bären är även en bra källa till antioxidanter, såsom quercetin och anthocyaniner, vilket kan vara effektivt mot olika virussjukdomar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.