Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olika bär jordgubbar, björnbär, blåbär, hallon i en röd skål på ett träbord

Bär för immunförsvaret

Hallon, blåbär och lingon.
Lassa på ett berg av bär på morgongröten och du kan möta hösten med ett starkare immunförsvar.

Höst betyder förkylning- och virustider, men du kan hjälpa immunförsvaret på traven genom att utnyttja skogens skafferi och äta bär i olika färger och former.
Bär innehåller rejält med antioxidanter som C-vitamin, betakaroten och fytonäringsämnen, vilket är antioxidanter som aktiverar kroppens immunförsvar, bidrar till förbättrad avgiftning och minskar inflammatoriska processer.

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Ät mer frukt och bär – det skyddar mot demens

Bättre än frukt
Bär är också generellt bättre än frukt, eftersom de är mer näringsrika, innehåller mer fytokemikalier och mindre fruktsocker.
Och desto intensivare färg - desto mer antioxidanter, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg, som också tipsar om att äta bär i varierande färger, då de innehåller olika vitaminer och mineraler.
– Orange bär som havtorn eller rönnbär innehåller stora mängder betakaroten, en antioxidant som verkar som ett förstadie till A-vitamin, medan blå bär som björnbär är rika på antocyaniner som bland annat skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.
Hur mycket bör man då äta för att kunna påverka immunförsvaret?
– Att äta ett blåbär är bättre än inget alls, men det finns en gammal regel att man bör äta fem portioner frukt, grönsaker och bär per dag, varav åtminstone en bör vara bär, vilket motsvarar ungefär en knuten näve eller en deciliter.

LÄS OCKSÅ: Så nyttiga är björnbär

Äta bären råa
För att du ska tillgodogöra dig alla näringsämnen och enzymer bör du dock äta bären råa, tipsar Zarah Öberg om. Om du hellre vill tillaga dina bär så tänk i så fall på att inte använda höga temperaturer. Använd en torkugn, ångkoka eller sjud på låg värme, vilket är mer skonsamt och bidrar till att näringsämnena behålls.
Har du svårt att få i dig råa bär så kan du göra en smoothie, äta bär på morgongröten eller göra raw food-rätter. Zarah Öberg vill också slå ett slag för att använda sig av de bär som finns i närheten och gärna plocka och frysa in dem själv – både av miljöskäl och eftersom de innehåller mer vitaminer.
– Det känns inte bra att köpa blåbär från Polen när vi har hela svenska skogen full av blåbär. Ett exempel är att vi i Norden behöver mer D-vitamin, vilket gör att svamp i våra skogar är väldigt rika på just D-vitamin.

Här är några bär som boostar immunförsvaret.

  • Hallon
    Hallon innehåller gott om fibrer för tarmfloran, polyfenoler som motverkar mikrober, samt är rika på vitamin C, E och K och anses skydda kroppen från virus och bakterier.
    LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek
  • Björnbär
    Björnbär är rika på anthocyanin och c-vitaminer vilket är starka antioxidanter som stärker immunförsvaret. Dess mörksvarta färg indikerar gott om antioxidanter.
  • Svarta vinbär
    Svarta vinbär är rika på C-vitamin som är viktigt för immunförsvarets normala funktion, samt även vitamin E och vitamin K. Svarta vinbär är även rika på kostfibrer, som är nödvändiga för en bra tarmflora och för immunförsvaret.
  • Blåbär
    I blåbär finns gott om C-vitamin, vitamin E och fibrer. Blåbär innehåller också en stor mängd polyfenoler som anthocyaniner, flavonoider och ellagsyra, som har kraftiga antioxidant-effekter i kroppen. Blåbär används även vid ögonbesvär på grund av dess höga innehåll av antocyanosider och lutein.
  • Fläderbär
    Fläderbär verkar avgiftande och antibakteriellt och är rika på C-vitamin. Bären har länge använts som en medicinalväxt för att motverka hosta och förkylningar.
  • Lingon
    Lingon är rika på vitamin C, E och K. Lingon innehåller också höga halter tannin, och är på så vis bra vid urinvägsinfektioner. Bären är även en bra källa till antioxidanter, såsom quercetin och anthocyaniner, vilket kan vara effektivt mot olika virussjukdomar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.