Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Olika bär jordgubbar, björnbär, blåbär, hallon i en röd skål på ett träbord

Bär för immunförsvaret

Hallon, blåbär och lingon.
Lassa på ett berg av bär på morgongröten och du kan möta hösten med ett starkare immunförsvar.

Höst betyder förkylning- och virustider, men du kan hjälpa immunförsvaret på traven genom att utnyttja skogens skafferi och äta bär i olika färger och former.
Bär innehåller rejält med antioxidanter som C-vitamin, betakaroten och fytonäringsämnen, vilket är antioxidanter som aktiverar kroppens immunförsvar, bidrar till förbättrad avgiftning och minskar inflammatoriska processer.

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Ät mer frukt och bär – det skyddar mot demens

Bättre än frukt
Bär är också generellt bättre än frukt, eftersom de är mer näringsrika, innehåller mer fytokemikalier och mindre fruktsocker.
Och desto intensivare färg - desto mer antioxidanter, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg, som också tipsar om att äta bär i varierande färger, då de innehåller olika vitaminer och mineraler.
– Orange bär som havtorn eller rönnbär innehåller stora mängder betakaroten, en antioxidant som verkar som ett förstadie till A-vitamin, medan blå bär som björnbär är rika på antocyaniner som bland annat skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.
Hur mycket bör man då äta för att kunna påverka immunförsvaret?
– Att äta ett blåbär är bättre än inget alls, men det finns en gammal regel att man bör äta fem portioner frukt, grönsaker och bär per dag, varav åtminstone en bör vara bär, vilket motsvarar ungefär en knuten näve eller en deciliter.

LÄS OCKSÅ: Så nyttiga är björnbär

Äta bären råa
För att du ska tillgodogöra dig alla näringsämnen och enzymer bör du dock äta bären råa, tipsar Zarah Öberg om. Om du hellre vill tillaga dina bär så tänk i så fall på att inte använda höga temperaturer. Använd en torkugn, ångkoka eller sjud på låg värme, vilket är mer skonsamt och bidrar till att näringsämnena behålls.
Har du svårt att få i dig råa bär så kan du göra en smoothie, äta bär på morgongröten eller göra raw food-rätter. Zarah Öberg vill också slå ett slag för att använda sig av de bär som finns i närheten och gärna plocka och frysa in dem själv – både av miljöskäl och eftersom de innehåller mer vitaminer.
– Det känns inte bra att köpa blåbär från Polen när vi har hela svenska skogen full av blåbär. Ett exempel är att vi i Norden behöver mer D-vitamin, vilket gör att svamp i våra skogar är väldigt rika på just D-vitamin.

Här är några bär som boostar immunförsvaret.

  • Hallon
    Hallon innehåller gott om fibrer för tarmfloran, polyfenoler som motverkar mikrober, samt är rika på vitamin C, E och K och anses skydda kroppen från virus och bakterier.
    LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek
  • Björnbär
    Björnbär är rika på anthocyanin och c-vitaminer vilket är starka antioxidanter som stärker immunförsvaret. Dess mörksvarta färg indikerar gott om antioxidanter.
  • Svarta vinbär
    Svarta vinbär är rika på C-vitamin som är viktigt för immunförsvarets normala funktion, samt även vitamin E och vitamin K. Svarta vinbär är även rika på kostfibrer, som är nödvändiga för en bra tarmflora och för immunförsvaret.
  • Blåbär
    I blåbär finns gott om C-vitamin, vitamin E och fibrer. Blåbär innehåller också en stor mängd polyfenoler som anthocyaniner, flavonoider och ellagsyra, som har kraftiga antioxidant-effekter i kroppen. Blåbär används även vid ögonbesvär på grund av dess höga innehåll av antocyanosider och lutein.
  • Fläderbär
    Fläderbär verkar avgiftande och antibakteriellt och är rika på C-vitamin. Bären har länge använts som en medicinalväxt för att motverka hosta och förkylningar.
  • Lingon
    Lingon är rika på vitamin C, E och K. Lingon innehåller också höga halter tannin, och är på så vis bra vid urinvägsinfektioner. Bären är även en bra källa till antioxidanter, såsom quercetin och anthocyaniner, vilket kan vara effektivt mot olika virussjukdomar.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!