Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig mamma med sin ljushåriga tvååriga dotter som suger på tumme

Foto: Benjamin Earwicker

“Barn blir sjuka av för mycket socker”

Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm gjorde succé med boken "Ett sötare blod". I början av november utkommer hon med sin andra bok: "Det sötaste vi har" som handlar om hur barns kroppar skadas av den stora mängden socker de får i sig.
Här är nio tips om hur du kan minska ditt barns sockerintag.

Barn blir sjuka av för mycket socker, varnar vetenskapjournalisten och författaren Ann Fernholm.
Allt fler vuxna tackar nej till sockret men fortsätter att mata barnen med för mycket sött, säger hon i en intervju med Expressen.
I sin tidigare bok "Ett sötare blod" skriver Ann Fernholm om hälsoeffekterna av ett sekel med socker där hon kopplar ihop överkonsumtionen av socker och snabba kolhydrater med vår tids fetmaepidemi och tillstånd som inflammerade kroppar, typ 2-diabetes, ökad risk för demens, hjärtkärlsjukdomar samt cancer.

 

Socker ansett som onyttigt men ofarligt
Mycket socker rubbar kroppens biokemi, den får oss att tappa våra naturliga mättnadskänslor och kan leda till förhöjda blodsockervärden och typ 2-diabetes, menar hon.
Socker har alldeles för länge betraktats som onyttigt men ofarligt.

Få förstår vilken skada sockret gör
Det är allmänt känt att socker inte är bra men många menar att det är ofarligt och oförargligt. Barnen springer det av sig är ett vanligt argument. Men det stämmer inte menar Ann Fernholm.
För mycket socker rubbar på sikt ämnesomsättningen i levern, vilket är en förklaring till varför just socker så lätt orsakar fetma.
– När levern tvingas ta hand om för mycket socker börjar den tillverka fett ur sockret. Så småningom sprängs fett in i levern och musklerna, och hormonerna i barnens kroppar kommer i obalans, med bland annat ökade hungerkänslor som följd, förklarar Ann Fernholm.

Vill betona allvaret
Sin nya bok har hon skrivit eftersom hon själv är mamma och ser vi alla matar våra barn med socker. Samtidigt vill hon inspirera till att bryta de onda cirklarna i tid.
Med sin bok vill hon betona allvaret: Socker kan faktiskt verka som en näve grus i barnens molekylära maskineri.
– Det finns massor vi kan göra för att förebygga att barnen drabbas av välfärdens sjukdomar, säger hon till tidningen.

Ett vanligt barnkalas = 28 sockerbitar på två timmar
Vi har totalt förlorat perspektivet för vad som är normalt, menar hon.Vi kan nästan inte ha någon social samvaro utan att ge barnen socker. Allt kryddas med socker: klassfesten, skolresan, avslutningen, utflykten, fotbollsträningen, besöket på badplatsen. Och så vidare.
Under ett vanligt barnkalas sätter barnen i sig ungefär 28 sockerbitar på två timmar lika mycket som de högst bör konsumera under två och en halv dag, om vi följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Eller fem dagar, om vi följer Världshälsoorganisationens nya hälsomål, skriver Expressen.

 

22 procent av barns dagliga kalorier är socker
Hela 22 procent av de kalorier svenska barn får i sig består i dag av tillsatt socker, enligt en ny europeisk undersökning där svenska forskare deltog. WHO:s mål är fem procent och Livsmedelsverkets 10.

"Överdrivna föreställningar om hur viktigt sockret är"
Den skräpmat vi ger våra barn skulle vi aldrig ge våra husdjur, påpekar hon.
Det borde åtminstone vara nolltolerans i skolan och förskolan, tycker Ann Fernholm. Då skulle vi hjälpa framför allt de barn som får en felaktig kost hemma.
– Ibland tror jag att vi vuxna har överdrivna föreställningar om hur viktigt sockret är för barnen.

 Av Redaktionen


Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.