Mörkhårig mamma med sin ljushåriga tvååriga dotter som suger på tumme

Foto: Benjamin Earwicker

“Barn blir sjuka av för mycket socker”

Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm gjorde succé med boken “Ett sötare blod”. I början av november utkommer hon med sin andra bok: “Det sötaste vi har” som handlar om hur barns kroppar skadas av den stora mängden socker de får i sig.
Här är nio tips om hur du kan minska ditt barns sockerintag.

Barn blir sjuka av för mycket socker, varnar vetenskapjournalisten och författaren Ann Fernholm.
Allt fler vuxna tackar nej till sockret men fortsätter att mata barnen med för mycket sött, säger hon i en intervju med Expressen.
I sin tidigare bok “Ett sötare blod” skriver Ann Fernholm om hälsoeffekterna av ett sekel med socker där hon kopplar ihop överkonsumtionen av socker och snabba kolhydrater med vår tids fetmaepidemi och tillstånd som inflammerade kroppar, typ 2-diabetes, ökad risk för demens, hjärtkärlsjukdomar samt cancer.

Socker ansett som onyttigt men ofarligt
Mycket socker rubbar kroppens biokemi, den får oss att tappa våra naturliga mättnadskänslor och kan leda till förhöjda blodsockervärden och typ 2-diabetes, menar hon.
Socker har alldeles för länge betraktats som onyttigt men ofarligt.

 

Få förstår vilken skada sockret gör
Det är allmänt känt att socker inte är bra men många menar att det är ofarligt och oförargligt. Barnen springer det av sig är ett vanligt argument. Men det stämmer inte menar Ann Fernholm.
För mycket socker rubbar på sikt ämnesomsättningen i levern, vilket är en förklaring till varför just socker så lätt orsakar fetma.
– När levern tvingas ta hand om för mycket socker börjar den tillverka fett ur sockret. Så småningom sprängs fett in i levern och musklerna, och hormonerna i barnens kroppar kommer i obalans, med bland annat ökade hungerkänslor som följd, förklarar Ann Fernholm.

Vill betona allvaret
Sin nya bok har hon skrivit eftersom hon själv är mamma och ser vi alla matar våra barn med socker. Samtidigt vill hon inspirera till att bryta de onda cirklarna i tid.
Med sin bok vill hon betona allvaret: Socker kan faktiskt verka som en näve grus i barnens molekylära maskineri.
– Det finns massor vi kan göra för att förebygga att barnen drabbas av välfärdens sjukdomar, säger hon till tidningen.

Ett vanligt barnkalas = 28 sockerbitar på två timmar
Vi har totalt förlorat perspektivet för vad som är normalt, menar hon.Vi kan nästan inte ha någon social samvaro utan att ge barnen socker. Allt kryddas med socker: klassfesten, skolresan, avslutningen, utflykten, fotbollsträningen, besöket på badplatsen. Och så vidare.
Under ett vanligt barnkalas sätter barnen i sig ungefär 28 sockerbitar på två timmar lika mycket som de högst bör konsumera under två och en halv dag, om vi följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Eller fem dagar, om vi följer Världshälsoorganisationens nya hälsomål, skriver Expressen.

22 procent av barns dagliga kalorier är socker
Hela 22 procent av de kalorier svenska barn får i sig består i dag av tillsatt socker, enligt en ny europeisk undersökning där svenska forskare deltog. WHO:s mål är fem procent och Livsmedelsverkets 10.

“Överdrivna föreställningar om hur viktigt sockret är”
Den skräpmat vi ger våra barn skulle vi aldrig ge våra husdjur, påpekar hon.
Det borde åtminstone vara nolltolerans i skolan och förskolan, tycker Ann Fernholm. Då skulle vi hjälpa framför allt de barn som får en felaktig kost hemma.
– Ibland tror jag att vi vuxna har överdrivna föreställningar om hur viktigt sockret är för barnen.

 Av Redaktionen


Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

olika strumpor

Rocka gärna sockorna – men tänk på det här

Krönikan

Susanne Wide skriver om en annan aspekt av  "rocka sockorna" – och uppmanar föräldrar och övriga vuxna att ta tillvara dagen som (ännu) en chans att prata med sina barn om att kanske låta flickan som gungar ensam att få vara med, eller se den lilla pojken som kastar sten för sig själv i ett hörn. Och som gör det just för att de är, eller av någon anledning anses, annorlunda... Något som i verkligheten tyvärr bara är konstigt och allt annat än okej, menar hon.

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Allmänt

Varje år föds omkring 120 barn med Downs syndrom i Sverige. Det motsvarar ett barn på cirka 800 födslar och är den vanligaste kromosomavvikelsen.  FN har utlyst 21 mars till Internationella Världsdagen för Downs syndrom. Dagen har blivit synonym med fenomenet "Rocka sockorna", där många sätter på sig eller barnen olika strumpor – för att hylla människors olikheter och stå upp för vårt lika värde.

Tävla och vinn boken “Den växtbaserade kosten”

Tävling

Tävla och vinn boken "Den växtbaserade kosten" där du kan lära dig mer om fördelarna av att äta växtbaserat från läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding. I boken tar de upp myter och missförstånd och besvarar de vanligaste frågorna om vad det innebär att äta växtbaserat samt ger en praktisk introduktion.

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Hälsa

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt? Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.