Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig mamma med sin ljushåriga tvååriga dotter som suger på tumme

Foto: Benjamin Earwicker

“Barn blir sjuka av för mycket socker”

Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm gjorde succé med boken "Ett sötare blod". I början av november utkommer hon med sin andra bok: "Det sötaste vi har" som handlar om hur barns kroppar skadas av den stora mängden socker de får i sig. Här är nio tips om hur du kan minska ditt barns sockerintag.

Barn blir sjuka av för mycket socker, varnar vetenskapjournalisten och författaren Ann Fernholm. Allt fler vuxna tackar nej till sockret men fortsätter att mata barnen med för mycket sött, säger hon i en intervju med Expressen. I sin tidigare bok "Ett sötare blod" skriver Ann Fernholm om hälsoeffekterna av ett sekel med socker där hon kopplar ihop överkonsumtionen av socker och snabba kolhydrater med vår tids fetmaepidemi och tillstånd som inflammerade kroppar, typ 2-diabetes, ökad risk för demens, hjärtkärlsjukdomar samt cancer.

 

Socker ansett som onyttigt men ofarligt

Mycket socker rubbar kroppens biokemi, den får oss att tappa våra naturliga mättnadskänslor och kan leda till förhöjda blodsockervärden och typ 2-diabetes, menar hon. Socker har alldeles för länge betraktats som onyttigt men ofarligt.

Det är allmänt känt att socker inte är bra men många menar att det är ofarligt och oförargligt. Barnen springer det av sig är ett vanligt argument. Men det stämmer inte menar Ann Fernholm. För mycket socker rubbar på sikt ämnesomsättningen i levern, vilket är en förklaring till varför just socker så lätt orsakar fetma.

– När levern tvingas ta hand om för mycket socker börjar den tillverka fett ur sockret. Så småningom sprängs fett in i levern och musklerna, och hormonerna i barnens kroppar kommer i obalans, med bland annat ökade hungerkänslor som följd, förklarar Ann Fernholm.

Vill betona allvaret

Sin nya bok har hon skrivit eftersom hon själv är mamma och ser vi alla matar våra barn med socker. Samtidigt vill hon inspirera till att bryta de onda cirklarna i tid. Med sin bok vill hon betona allvaret: Socker kan faktiskt verka som en näve grus i barnens molekylära maskineri.

– Det finns massor vi kan göra för att förebygga att barnen drabbas av välfärdens sjukdomar, säger hon till tidningen.

Vi har totalt förlorat perspektivet för vad som är normalt, menar hon.Vi kan nästan inte ha någon social samvaro utan att ge barnen socker. Allt kryddas med socker: klassfesten, skolresan, avslutningen, utflykten, fotbollsträningen, besöket på badplatsen. Och så vidare. Under ett vanligt barnkalas sätter barnen i sig ungefär 28 sockerbitar på två timmar lika mycket som de högst bör konsumera under två och en halv dag, om vi följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Eller fem dagar, om vi följer Världshälsoorganisationens nya hälsomål, skriver Expressen.

 

22 procent av barns dagliga kalorier är socker

Hela 22 procent av de kalorier svenska barn får i sig består i dag av tillsatt socker, enligt en ny europeisk undersökning där svenska forskare deltog. WHO:s mål är fem procent och Livsmedelsverkets 10.

Den skräpmat vi ger våra barn skulle vi aldrig ge våra husdjur, påpekar hon. Det borde åtminstone vara nolltolerans i skolan och förskolan, tycker Ann Fernholm. Då skulle vi hjälpa framför allt de barn som får en felaktig kost hemma.
– Ibland tror jag att vi vuxna har överdrivna föreställningar om hur viktigt sockret är för barnen.

 Av Redaktionen


Fakta

Nio tips för att minska ditt barns sockerintag

  • 1. Belöna barnen med din tid och uppmärksamhet i stället för socker.

  • 2. Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i matlagningen. Nyttig mat blir godare och mättar längre.

  • 3. Se upp för färdiga flingor och sötad yoghurt = två sockerbovar i butiken.

  • Gör egen müsli.

  • Ge barnen en fetare osockrad yoghurt som du smaksätter med färska bär.

  • Tips: En knivsudd äkta vaniljpulver ger yoghurten mjukare smak.

  • 4. Fasa ut läsken. Ge barnen vatten/mjölk till vardags. Till fest kan man späda fruktjuice som är rik på socker men innehåller vitaminer med bubbelvatten.

  • 5. Om ditt barn är van vid söta smaker minska sockret gradvis. Se det som en träning; en avvänjning.

  • Exempel: Från söt O'boy kan du successivt göra varm choklad med allt mindre socker tills du landar på 1/2 dl kakao + 1/4 dl socker + 1 liter mjölk.

  • 6. Vid fest då du serverar sött: Grunda med till exempel nyttiga snittar som köttbullar, körsbärstomater, små ostkuber, oliver, gurkbitar, paprika, korv och räkor på tandpetare. Om barnen får i sig lite mat äter de inte lika mycket av det söta. Dessutom kommer sockret att gå ut lite långsammare i blodet.

  • 7. Ställ aldrig fram stora skålar med godis och snacks. Vissa barn kan hantera detta, men inte andra som äter för mycket. Barn ska aldrig ha obegränsad tillgång till sötsaker.

  • 8. Var tjat-smart. Börjar du ge barnen glass på väg till eller från en regelbunden aktivitet eller på en plats dit ni går ofta kommer de att tjata efter glass varje gång. Låt barnen få sött vid sällsynta, noga genomtänkta tillfällen - som en guldkant.

  • 9. Ska barnen ha med sig dryck till utflykten och du vill köpa en tetrapak med sugrör - gå till bebishyllan; där finns juice utan socker.


 

Fakta Socker:

  • Sockerrören kom till Europa på 700-talet, men var länge en lyx för de allra rikaste.

  • I slutet av 1800-­talet blev det vita sockret allmän­gods i Sverige; vi åt 16 kilo per person och år.

  • Under slutet av 1930-talet åt vi cirka 50 kilo om året, men under andra världs­kriget ransonerades sockret; färre personer drabbades då av diabetes och hjärtinfarkt.

  • Från 1900-talets mitt har konsumtionen av vitt socker pendlat mellan 40 och 45 kilo per år.

  • I dag äter vi dessutom nya sockerarter exempelvis fruktossirap, invertsocker och maltos som framställs bland annat genom att bryta ner majs/potatis/ris till sockermolekyler. Uppskattningsvis cirka 15 kilo per person och år. Vi äter alltså 55-60 kilo socker om året, mer än ett kilo i veckan.

  • 6-9-åringar bör äta högst 19-23 gram socker per dag, enligt WHO. 2 dl sötad barnyoghurt kan innehålla nästan så mycket: cirka 18 gram.


 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.