Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tjej tittar på sitt hår i kameraspegeln

Bästa huskurerna mot mjäll

Kikar du dig ständigt på axlarna för att se om det hamnat skämmiga mjäll på tröjan?
Mjäll är ett mycket vanligt problem och kan utgöra allt från ett mycket lindrigt till ett mycket svårt lidande för den som är drabbad.
Men glöm de kemikaliespäckade mjällschampona.
Här har vi har samlat de bästa, kemikaliefria huskurerna för dig som vill bli av med ditt mjäll.

De flesta har nog upplevt problem med hårbotten vid något tillfälle. Hela 40 procent av Sveriges befolkning tror sig ha mjäll men troligtvis är endast 15-20 procent är faktiskt drabbade. De övriga lider i själva verket andra besvär, som irriterad och torr hårbotten (som oftast framkallas av starka, irriterande produkter), psoriasis eller eksem.
Det som vanligast kallas mjäll orsakas av en överväxt av svamp i hårbotten. Oavsett om man lider av äkta mjäll eller irritation i hårbotten så finns det huskurer som kan lindra.

Läs också: Det säger ditt hår om din hälsa

"Mjäll" är inte alltid mjäll
Det första många tänker på när de hör ordet mjäll är nog mjällschampo. Inte allt för konstigt med tanke på att många kosmetikföretag marknadsför sig och sina mjällprodukter relativt aggressivt.
Men – vad innehåller egentligen ett vanligt mjällschampo? Och hjälper det verkligen om man nu inte lider av mjäll utan faktiskt lider av eksem, torr hårbotten eller psoriasis?

Undvik starka mjällschampon
Sveriges mest sålda mjällschampo har omskrivits om och om igen i bloggar och tidningar för sin negativa miljöpåverkan. Ändå har det gått många användare förbi att den aktiva substansen zinkpyrition, som de gnuggar in i sin hårbotten flera gånger i veckan, är så pass miljöförstörande att den till och med förbjudits i båtfärger. Om det dessutom är så att du faktisk inte lider av mjäll utan helt enkelt fjällar av andra anledningar så har schampot ingen större effekt.

 

► Läs också: Varför jag hatar Head & Shoulders del 1-8

Naturliga alternativ
Finns det några naturliga alternativ till kemikaliebaserade mjällschampon och som passar även för andra hårbottenproblem? Ja! Vi har delat upp huskurerna efter om de vårdar inifrån eller utifrån.

Utifrån

Tjärschampo
Doftar rikligt av tjära men är en riktig klassiker för diverse hårbottensbesvär. Effektivt mot mjäll, skorv, klåda och torr hårbotten.

Nässlor
Den milda men näringsrika nässlan är ett utmärkt medel för en hårbotten ur balans. Både inifrån och utifrån. Att skölja håret med avkok på nässla sägs lindra hårbottenbesvär samt göra håret blankt och fylligt. Det kan dessutom balansera ett fett hår.

Rosmarin
Eterisk olja av rosmarin har traditionellt använts för att behandla eksem och svamp. Det stimulerar dessutom blodcirkulationen i hårbotten vilket sägs kunna stärka hårväxten. Vill du använda rosmarinbaserade hårvårdsprodukter så välj i första hand eterisk rosmarinolja av cineoltyp. Denna form av rosmarin sägs kunna förebygga fett hår, mjällbildning och seborré.

 

Tea Tree
Tea Tree reglerar fettproduktionen i hårbotten och är välgörande för både fett och torrt hår. Det har svampdödande och klådstillande effekter vilket passar utmärkt vid mjäll besvär. Som behandling mot mjäll kan man välja ett schampo, en hårolja eller ett hårvatten med tea treeolja.

► Läs också: 3 naturliga tips mot mjäll

Kokosolja
Ekologisk, kallpressad kokosolja kan användas på kroppen för att lindra eksem och psoriasis. Precis lika bra fungerar det i hårbotten där det inte bara kan lindra dessa besvär utan även motverka mjäll. En inpackning med kokosolja stärker inte bara din hårbotten utan gör dessutom ditt hår mjukt och blankt.

Äppelcidervinäger
Att skölja håret och hårbotten med äppelcidervinäger är en klassisk huskur mot mjäll, klåda och håravfall. Enzymerna och syrorna i vinägern fungerar bakteriedödande, dessutom balanserar det PH-balansen i hårbotten.

Inifrån

Inifrån finns det flera näringsämnen som kan hjälpa till att balansera de bakomliggande orsaker som kan ge symtom från hårbotten.

A-vitamin
Brist på A-vitamin kan ge torr, flagnande och irriterad hud och hårbotten samt bristfällig hårkvalitet. Störst risk att drabbas av A-vitaminbrist har de som lider av glutenintolerans, cystisk fibros, mag- och tarmopererade, de som äter lite fett samt de som konsumerar mycket alkohol. Vill du ta ett tillskott med A-vitamin så rekommenderas den vattenlösliga formen Betakaroten för att minska risken för överdosering.

 

 Läs också: Slipp dålig andedräkt – naturligt

Zink
Zinkbrist stör kroppens förmåga att transportera A-vitamin korrekt. Terapeutiskt kan zink användas för en mängd hudrelaterade åkommor och det används ofta som kosttillskott av personer som lider av hudbesvär som akne och eksem. Tecken på zinkbrist kan vara psoriasis, eksem, akne, hudsprickor och håravfall.

Havtorn
Havtorn är naturligt rika på ämnen viktiga för huden och hårbotten så som A-vitamin, B-vitaminer, C-vitamin och fettsyror. I just havtorn hittar vi rikligt av fettsyran Omega-7 som visat sig vara mycket välgörande för slemhinnorna och huden. Omega-7 kan bildas av kroppen men ibland inte i tillräckliga mängder. Vid brist kan symtom som torr och fnasig hud uppstå.

Av Therese Hagberg

Källor:
Äppelcidervinger.se
Grongava.se
Shenet.se/ravaror/tjara
Shenet.se/ravaror/eorosmarin
Shenet.se/ravaror/eoteatree
Shenet.se/ravaror/brannassledekokt
Näringsguiden om zink
Näringsguiden om vitamin A
Naturkliniken.info

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.