Bästa övningarna för dig som inte vill låta träningen ta semester

Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Öppnar snart en ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier: Instagram: gattitraining 
Facebook: Gatti Training

Sommar, sol, semester… och träning? Det är fullt möjligt!
Kurera guidar dig till de bästa övningarna för att hålla fysiken igång i sommar. Passar även dig som inte tränat förut men vill använda semestern till att börja.
Här, i sommarträning del ett, fokuseras övningarna till underkroppen.

Sommar och semester behöver inte betyda att du måste göra avkall på träningen. Många upplever dock att det är svårare att få till träningen och hålla uppe sina normala träningsrutiner när man kliver ur vardagen. Man kanske är på resande fot, barnen har sommarlov, gruppträningen har semesterstängt eller så har man helt enkelt inte möjlighet att ta sig till gymmet.
Vore det inte praktiskt att kunna träna på egen hand, där man befinner sig, utan en massa redskap? Vet ni vad, det går.

► Läs också: Så får du till träning på semestern!

 

Behöver bara kroppen som verktyg
Vi kontaktade Anders och Jamina Gatti, personliga tränare på Gatti Training, och bad dem dela med sig av de bästa övningarna att ta med på semestern.
– Det är inte svårt att hålla igång under sommaren. Du behöver egentligen inget mer än din kropp som verktyg. Här i del ett av vår sommarträningsspecial fokuseras övningarna på underkroppen. Skriv gärna ut eller spara länken i telefonen så har du gymmet med dig hela sommaren, säger Jamina Gatti, personlig tränare på Gatti Training som hon driver tillsammans med sin man Anders Gatti.
Nedan visar Anders Gatti fyra superövningar som du lätt kan utföra på semestern oavsett var du befinner dig.

► Läs också: Studie: 3 min högintensiv träning lika effektivt som 1 h jogg

Övningsschema för ben och underkropp

 

Superset 1:
1. Splitutfall 3-4 set, 8-15 repetitioner/ben
2. Höftlyft 3-4 set 10-20 repetitioner
– Kör dessa två övningar i superset, det vill säga utan vila mellan övningarna och vila en, två minuter mellan varje superset.
(Läs mer om set och reps i faktarutan.)

Superset 2:
1. Knäböjshopp 3-4 set 6-12 repetitioner
2. Plankan med smisk 3-4 set á 20-40 sekunder
– Kör dessa två övningar i superset, det vill säga utan vila mellan övningarna och vila en, två minuter mellan varje superset.

► Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar!

Övningarna i bilder

 

Splitutfall
Splitutfall
– Stå med ena foten fram och den andra foten bak vilandes mot något stöd, som ett lågt räcke, en bänk etcetera. Ha tyngdpunkten på hålfoten på främre benet och försök slappna av med det bakre benet. Böj i höft och knäled och kom ner så djupt som din rörlighet tillåter, pressa tillbaka upp till utgångsläget. Tänk på att hålla knät rakt över foten och låt inte knät passera över tårna. Övningen ska kännas i fram och baksida lår samt sätet.

Höftlyft
Höftlyft
– Ligg på rygg, knip rumpan hårt och lyft sen upp höften tills du bildar en rak linje från axel till knä. Sänk ner igen och upprepa. Tänk på att spänna magen och undvik att svanka. Övningen skall primärt kännas i sätet.

Knäböjshopp
Knäböjshopp
– Stå bredbent, böj dig ner till parallellt med marken och skjut ifrån uppåt, försök trycka fram höften i hoppet för att aktivera sätet. Vid landning se till att knän spårar rakt över fötterna och att du landar mjukt genom att följa med i rörelsen och bromsa. Övningen ska kännas i fram och baksida lår samt sätet.

Planka med smisk
Planka med smisk
– Stå i en armhävningsposition med kroppen i bra hållning, släpp taget med ena handen och klappa dig själv på rumpan och kom sedan kontrollerat tillbaka. Försök att vara helt still i höft och knän och bara röra armen som klappar. Klappa med varannan arm. Övningen ska kännas i bålen.

►  Läs också: Fyra vanliga myter om styrketräning

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Öppnar snart en ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier: Instagram: gattitraining 
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.