Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Det är ett enkelt sätt att snegla på stegräknaren i mobiltelefonen för att se hur många steg som uppnåtts per dag. Vi har ju blivit övertygade om att just 10 000 steg är det som krävs för att vi ska nå dagens fysiska må-bra-mål. Men du kanske inte visste att ett japanskt företag på 60-talet lanserade en stegräknare som kallades 10 000 i samband med OS i Tokyo. Att det blev just 10 000 berodde sannolikt på att det japanska tecknet för 10 000 ser ut som en man som promenerar. Så rådet att ta 10 000 steg om dagen kommer faktiskt från ett reklambudskap.

LÄS OCKSÅ: 10 anledningar att ta kvällspromenader

Alla har stegräknare
Daniel Berglind som är forskare i fysisk aktivitet vid institutet för folkhälsovetenskap på Karolinska institutet, säger i en intervju i tidningen Café:

 

– Siffran 10 000 är enkel att kommunicera och mäta. Alla går ju runt med stegmätare i sina mobiler idag. Det är dock bättre att kommunicera ut att vi bör träna 30 minuter intensivt per dag, vilket är mycket effektivare än att promenera 10 000 lågintensiva steg. Man kan exempelvis springa upp och ned för trappor, cykla eller köra roddmaskin.

LÄS OCKSÅ: Promenera mera

4 700 steg minskade risken att dö i förtid
I tidskriften Jama  publicerades förra året en studie där 16 741 kvinnor i 70-årsåldern deltog. Amerikanska forskare ville ta reda på hur långt vi behöver gå för att bibehålla god hälsa. Resultatet av studien visade att de som tog 4 700 steg om dagen hade minskad risk att dö under studiens gång än de som tog 2 700 steg. Och de som tog ännu fler steg per dag fortsatte att minska sin risk att dö men effekten kvarstod bara fram till 7 500 dagliga steg. En intressant iakttagelse var att det inte spelade någon roll hur snabbt kvinnorna gick, det var antalet steg som var avgörande.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar effekten av stillasittande

Internationell forskning
I SvD berättade Ulf Ekelund, professor vid Norges Idrottshögskola att behovet av steg troligen är lite högre när du är ung än när du nått medelåldern. Han säger:

– I dag finns det faktiskt ingen officiell stegrekommendation. Var den hamnar går förstås inte att säga, men sannolikt kring 5000–6000 steg om dagen. Det kan variera med kanske tusen steg men på det stora hela stämmer det med vad vi kunde se för några år sedan i en egen studie. Då såg vi också en kraftigt minskad dödlighet även i den grupp som bara tränade med lätt intensitet. De flesta skulle må bra av att bli mer aktiva, men den största hälsovinsten är för dem som nästan inte rör sig alls från början. Vid ökning från högre träningsnivåer ser vi bara små extra hälsovinster.

 

Ulf Eklund ingår i ett internationellt konsortium av forskare från hela världen som ska analysera världsomspännande data. Målet är att ta fram ett förslag om hur många steg vi behöver ta varje dag.

LÄS OCKSÅ: Träna med stavar ökar förbränningen

Få upp pulsen under 30 minuter
Det är förstås inte bortkastad tid att promenera 10 000 steg per dag, men än så länge finns det inte tillräckligt med vetenskapliga bevis för att det ger mer hälsofördelar. Men all motion är bättre än ingen alls oavsett hur lätt den aktiviteten är. Vardagsmotion som att gå och handla, gå i trappor, att cykla eller gå till och från jobbet är bra.

De flesta är dock överens om att en halvtimma per dag är det som behövs. En del hävdar att lågintensiv träning räcker under dessa 30 minuter, och andra menar att du behöver få upp pulsen. En av dem är Michael Sjöström, som är docent på institutionen för biovetenskaper och näringslära, vid Karolinska Institutet. Han menar att det krävs att du blir andfådd och får lite svårt att prata för att effekten på allmänkonditionen och välbefinnandet ska uppnås. De pulshöjande aktiviteterna behöver dock inte vara mer än i tio minuter per gång för att effekt ska nås.

 

LÄS OCKSÅ: "Behåll" hjärnan med träning

Störst hälsovinst för de minst aktiva
Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius varnar dock för att stirra sig blind på alla rekommendationer. Hon säger:

– Vilken sorts aktivitet som är tillräcklig för en förbättring av hälsan är helt och hållet individuell. För väldigt många människor är det som andra betraktar som vardagslunk ansträngande, och då finns det stora hälsovinster med exempelvis att börja promenera eller att ta trapporna. Andra har en högre grundnivå och måste börja jogga eller träna för att förbättra sin hälsa. Forskningen visar att det är de som rör sig allra minst som har mest att vinna. Vinsterna blir mindre och mindre ju mer man närmar sig elitidrottarnas nivå.

Av Inger Palm

Källor: SvD, tidningen Café och Karolinska Institutet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.

 

Grön smoothie med topping, på ett brunt bord

Miss Raw’s superfoodsmoothie

Recept

Denna läckert gröna smoothie kommer från rawfoodkocken Anna Krigh och är perfekt om du på ett snabbt och enkelt sätt vill och behöver få i dig massor med näring och energi i form av frukt och grönt. Mixa och njut!

 

Kvinna på ett berg

”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Kurera debatt

Plötsligt står du där och förstår inte vad som händer: Viktförändringar, nedstämdhet, sömnrubbning, stelhet, ont i kroppen och sämre träningsresultat. Precis så är det för många kvinnor. Klimakteriet drabbar oss plötsligt och många saknar kunskap om denna helt naturliga livsfas. Vi behöver prata ännu mer om hormoner, hälsan, kosten och träningen. Det skriver Christina Sundequist som är personlig tränare, föreläsare, certifierad kostrådgivare och hälsocoach i ett debattinlägg.

kvinna i bil

Äntligen slipper Hanna migrän!

Naturlig hälsa

Hanna Öhlanders migränanfall var så svåra att det enda som hjälpte var vila i ett mörkt rum. Och anfallen kom ofta – fem till sex gånger i veckan. Ingen av de receptbelagda mediciner hon fick utskrivna hjälpte, men för ett halvår sedan började Hanna med ett växtbaserat läkemedel med läkeörten mattram. Effekten kom direkt. Hon får fortfarande migrän ibland – men nu ett milt anfall en gång månaden.

Blandade grönsaker i en låda och på ett bord

4 skäl att välja eko för klimatet

Eko/miljö

Under "Eko-september" bjuder ekobönder över hela landet in till "öppen gård”, och i butikerna kampanjas det för ekologiska varor under hela månaden. Och eftersom jordbruket står för en stor andel av alla växthusgaser finns det flera goda skäl att välja eko, här är fyra!