tyngdlyftare och joggare

Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Att träna benmusklerna är inte är inte bara för tyngdlyftare eller något vi ska göra för att hålla dem snygga. Ny forskning visar att vi är beroende av signaler från våra benmuskler för god nerv- och hjärnhälsa. Studien sprider nytt ljus över flera viktiga hälsofrågor och visar att starka lår är en god investering för framtiden.

En studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Neuroscience ändrar hur man hittills sett på hjärnan och nervsystemet och ger nya förklaringar till varför tillståndet hos patienter med neurologiska sjukdomar som MS ofta försämras snabbt när rörelseförmågan begränsas.

Påvekar på cellnivå
“Vår studie stöder bilden av att personer som inte kan göra muskelövningar för att stärka benmusklerna – till exempel patienter som är sängliggande, men även astronauter som är ute på längre resor – inte bara förlorar muskelmassa. Även kroppskemin förändras på cellnivå och nervsystemet påverkas negativt” det säger Dr. Raffaella Adami från Università degli Studi di Milano, Italien.

LÄS OCKSÅ: Så vinner du kampen om dina hjärnceller

 

70 procentig minskning av cellproduktionen
I studien hindrades möss från att använda sina bakben under en period av 28 dagar, mössen fortsatte äta och putsa sig som vanligt och visade inte några tecken på stress, men när forskarna vid slutet av perioden undersökte  den del av hjärnan som styr över nervcellernas hälsa och där stamceller producerar nya neuroner visade det sig att begränsningen av fysiska aktivitet ledde till en sänkning med 70 procent när det kommer till bildandet av nya neuroner jämfört med mössen i den kontrollgrupp som fått röra sig fritt. Vidare visade det sig att både nervceller och de celler som är specialiserade på att isolera och skydda nervceller inte mognade helt när rörelsen begränsades.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Påverkar även syresättningen
Forskningen visar att vi genom att använda våra lårmuskler – särskilt vid styrketräning – sänder signaler som är viktiga för att vi ska kunna producera friska neuroner och nervceller som är avgörande för hjärna och nervsystem. Att dra ned på träning påverkar även syrenivåerna i kroppen negativt och gör det svårare för hjärnan att producera nya nervceller som är livsviktiga för att kunna handskas med stress, klara utmaningar och anpassa oss till förändringar.

LÄS OCKSÅ: Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Sprider nytt ljus över viktiga hälsofrågor 
Minskad träning påverkar även två gener som är inblandade i de energiproducerande mitokondriernas hälsa. Resultaten från studien sprider nytt ljus över flera viktiga hälsofrågor från hjärta och kärl till neurologisk sjukdomar skriver Medical Xpress

Av Nina Törmark

Studien hittar du här.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.