tyngdlyftare och joggare

Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Att träna benmusklerna är inte är inte bara för tyngdlyftare eller något vi ska göra för att hålla dem snygga. Ny forskning visar att vi är beroende av signaler från våra benmuskler för god nerv- och hjärnhälsa. Studien sprider nytt ljus över flera viktiga hälsofrågor och visar att starka lår är en god investering för framtiden.

En studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Neuroscience ändrar hur man hittills sett på hjärnan och nervsystemet och ger nya förklaringar till varför tillståndet hos patienter med neurologiska sjukdomar som MS ofta försämras snabbt när rörelseförmågan begränsas.

Påvekar på cellnivå
“Vår studie stöder bilden av att personer som inte kan göra muskelövningar för att stärka benmusklerna – till exempel patienter som är sängliggande, men även astronauter som är ute på längre resor – inte bara förlorar muskelmassa. Även kroppskemin förändras på cellnivå och nervsystemet påverkas negativt” det säger Dr. Raffaella Adami från Università degli Studi di Milano, Italien.

LÄS OCKSÅ: Så vinner du kampen om dina hjärnceller

 

70 procentig minskning av cellproduktionen
I studien hindrades möss från att använda sina bakben under en period av 28 dagar, mössen fortsatte äta och putsa sig som vanligt och visade inte några tecken på stress, men när forskarna vid slutet av perioden undersökte  den del av hjärnan som styr över nervcellernas hälsa och där stamceller producerar nya neuroner visade det sig att begränsningen av fysiska aktivitet ledde till en sänkning med 70 procent när det kommer till bildandet av nya neuroner jämfört med mössen i den kontrollgrupp som fått röra sig fritt. Vidare visade det sig att både nervceller och de celler som är specialiserade på att isolera och skydda nervceller inte mognade helt när rörelsen begränsades.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Påverkar även syresättningen
Forskningen visar att vi genom att använda våra lårmuskler – särskilt vid styrketräning – sänder signaler som är viktiga för att vi ska kunna producera friska neuroner och nervceller som är avgörande för hjärna och nervsystem. Att dra ned på träning påverkar även syrenivåerna i kroppen negativt och gör det svårare för hjärnan att producera nya nervceller som är livsviktiga för att kunna handskas med stress, klara utmaningar och anpassa oss till förändringar.

LÄS OCKSÅ: Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Sprider nytt ljus över viktiga hälsofrågor 
Minskad träning påverkar även två gener som är inblandade i de energiproducerande mitokondriernas hälsa. Resultaten från studien sprider nytt ljus över flera viktiga hälsofrågor från hjärta och kärl till neurologisk sjukdomar skriver Medical Xpress

Av Nina Törmark

Studien hittar du här.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.