Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Beröring ger bättre sömn

Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.

Ett hormon för hälsan. Så beskriver läkare och professor Kerstin Uvnäs Moberg oxytocinet. I över 30 år har hon forskat på hormonet och dess positiva effekter på hjärna och kropp.
– Ursprungligen trodde man att oxytocinet var ett renodlat amnings- och förlossningshormon, men nu har man förstått att det har bredare effekter än så. När oxytocin frigörs i kroppen får man ett helt paket av effekter som tillsammans är väldigt hälsofrämjande, berättar Kerstin.

Kan vända skadliga celler
Oxytocinets viktigaste uppgift är att hjälpa oss att skapa och stärka sociala band. På köpet får vi en mängd positiva mentala och fysiska bonuseffekter, eftersom oxytocinet motverkar stresshormoner.
– Det har kraftfulla antistress- och lugnande effekter och sänker både puls och blodtryck när det frigörs. Vår smärttröskel höjs och upplevelsen av smärta blir inte lika jobbig med oxytocinets hjälp.

 

Dessutom har hormonet väldigt bra effekter på inflammatoriska processer, berättar Kerstin.
– Oxytocinet kan vända skadliga celler och städa upp systemet från saker som inte ska vara där.

LÄS OCKSÅ: 18 bra knep för bättre sömn!

Täcke kan öka oxytocinet
Alla former av positiv beröring triggar kroppens produktion av oxytocin. När vi har kontakt med någon vi har förtroende för och som vill oss väl går systemet igång. Oxytocin bildas och vi mår bra, känner oss lugna och avslappnade – de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.
– När man är orolig så sover man inte, så enkelt är det. Men slappnar du av så har du sömnen där inom räckhåll. I avslappningen får du en sänkning av stresshormonet kortisol, blodtrycket sjunker och ångesten dämpas.

Kerstin Uvnäs Moberg är läkare och forskare som studerat oxytocin i över 30 år.

Lever du med goda relationer omkring dig har du ett ständigt påslag av oxytocin. Men har du inte turen att göra det kan du hjälpa oxytocinproduktionen på traven, menar Kerstin. Att göra saker som du tycker om – sjunga, rida, dansa, umgås med vänner, klappa hundar eller katter – frigör oxytocin. För att få effekten vid sänggåendet hjälper exempelvis ett varmt bad. Även så kallade tyngdtäcken – täcken med insydda tyngder för ökad vikt – kan öka oxytocinproduktionen.
– Nerverna svarar på det ökade trycket på kroppen och frigör mer oxytocin i hjärnan och i blodet. Även värme är bra för att sätta igång systemet. Man blir lugnare, mer avslappnad och kan somna lättare.

 

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Massage ger bättre sömn
Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde och har gjort studier i ämnet, bland annat på multisjuka äldre, cancerdrabbade och nyligen insjuknade i stroke.
– Beröring är ett basalt behov hos oss alla. En stunds beröring gör att man känner sig bekräftad, man är i ett sammanhang och man blir varm och väldigt avslappnad och både puls och blodtryck sänks.

Berit har även sett i sina studier hur sömnen för patienterna förbättras av lättare massage före sänggående.

Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde.

– I och med massagen får man en oxytocinomsättning som gör det lättare att slappna av och nattsömnen blir bättre. Många hamnar i så kallad REM-sömn under massagen och fortsätter sedan att sova.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Mindre behov av insomningstabletter
En av Berits första studier visade även på att behovet av insomningstabletter minskade efter lätt massage innan sänggåendet.
– Massage och beröring är ett väldigt billigt sömnmedel som samtidigt får människor att känna välmående.

Berit berättar att det finns mycket forskning som visar att just massage har god effekt hos patienter med svår smärta.
– I min studie av multisjuka kan jag se att lindringen inte bara varade under massagestunden utan höll i sig flera timmar efter. Smärtlindringen hjälper i sin tur till med både avslappning och insomning.

Blir man allvarligt sjuk blir sömnen om möjligt ännu viktigare, menar Berit.
– En bättre sömn kan påverka om man blir sjuk. Livskvalitén förhöjs med bra sömn.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

 

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!