Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Beröring ger bättre sömn

Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.

Ett hormon för hälsan. Så beskriver läkare och professor Kerstin Uvnäs Moberg oxytocinet. I över 30 år har hon forskat på hormonet och dess positiva effekter på hjärna och kropp.
– Ursprungligen trodde man att oxytocinet var ett renodlat amnings- och förlossningshormon, men nu har man förstått att det har bredare effekter än så. När oxytocin frigörs i kroppen får man ett helt paket av effekter som tillsammans är väldigt hälsofrämjande, berättar Kerstin.

Kan vända skadliga celler
Oxytocinets viktigaste uppgift är att hjälpa oss att skapa och stärka sociala band. På köpet får vi en mängd positiva mentala och fysiska bonuseffekter, eftersom oxytocinet motverkar stresshormoner.
– Det har kraftfulla antistress- och lugnande effekter och sänker både puls och blodtryck när det frigörs. Vår smärttröskel höjs och upplevelsen av smärta blir inte lika jobbig med oxytocinets hjälp.

 

Dessutom har hormonet väldigt bra effekter på inflammatoriska processer, berättar Kerstin.
– Oxytocinet kan vända skadliga celler och städa upp systemet från saker som inte ska vara där.

LÄS OCKSÅ: 18 bra knep för bättre sömn!

Täcke kan öka oxytocinet
Alla former av positiv beröring triggar kroppens produktion av oxytocin. När vi har kontakt med någon vi har förtroende för och som vill oss väl går systemet igång. Oxytocin bildas och vi mår bra, känner oss lugna och avslappnade – de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.
– När man är orolig så sover man inte, så enkelt är det. Men slappnar du av så har du sömnen där inom räckhåll. I avslappningen får du en sänkning av stresshormonet kortisol, blodtrycket sjunker och ångesten dämpas.

Kerstin Uvnäs Moberg är läkare och forskare som studerat oxytocin i över 30 år.


Lever du med goda relationer omkring dig har du ett ständigt påslag av oxytocin. Men har du inte turen att göra det kan du hjälpa oxytocinproduktionen på traven, menar Kerstin. Att göra saker som du tycker om – sjunga, rida, dansa, umgås med vänner, klappa hundar eller katter – frigör oxytocin. För att få effekten vid sänggåendet hjälper exempelvis ett varmt bad. Även så kallade tyngdtäcken – täcken med insydda tyngder för ökad vikt – kan öka oxytocinproduktionen.
– Nerverna svarar på det ökade trycket på kroppen och frigör mer oxytocin i hjärnan och i blodet. Även värme är bra för att sätta igång systemet. Man blir lugnare, mer avslappnad och kan somna lättare.

 

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Massage ger bättre sömn
Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde och har gjort studier i ämnet, bland annat på multisjuka äldre, cancerdrabbade och nyligen insjuknade i stroke.
– Beröring är ett basalt behov hos oss alla. En stunds beröring gör att man känner sig bekräftad, man är i ett sammanhang och man blir varm och väldigt avslappnad och både puls och blodtryck sänks.

Berit har även sett i sina studier hur sömnen för patienterna förbättras av lättare massage före sänggående.

Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde.

– I och med massagen får man en oxytocinomsättning som gör det lättare att slappna av och nattsömnen blir bättre. Många hamnar i så kallad REM-sömn under massagen och fortsätter sedan att sova.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Mindre behov av insomningstabletter
En av Berits första studier visade även på att behovet av insomningstabletter minskade efter lätt massage innan sänggåendet.
– Massage och beröring är ett väldigt billigt sömnmedel som samtidigt får människor att känna välmående.

Berit berättar att det finns mycket forskning som visar att just massage har god effekt hos patienter med svår smärta.
– I min studie av multisjuka kan jag se att lindringen inte bara varade under massagestunden utan höll i sig flera timmar efter. Smärtlindringen hjälper i sin tur till med både avslappning och insomning.

Blir man allvarligt sjuk blir sömnen om möjligt ännu viktigare, menar Berit.
– En bättre sömn kan påverka om man blir sjuk. Livskvalitén förhöjs med bra sömn.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

 

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.