Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Beröring ger bättre sömn

Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.

Ett hormon för hälsan. Så beskriver läkare och professor Kerstin Uvnäs Moberg oxytocinet. I över 30 år har hon forskat på hormonet och dess positiva effekter på hjärna och kropp.
– Ursprungligen trodde man att oxytocinet var ett renodlat amnings- och förlossningshormon, men nu har man förstått att det har bredare effekter än så. När oxytocin frigörs i kroppen får man ett helt paket av effekter som tillsammans är väldigt hälsofrämjande, berättar Kerstin.

Kan vända skadliga celler
Oxytocinets viktigaste uppgift är att hjälpa oss att skapa och stärka sociala band. På köpet får vi en mängd positiva mentala och fysiska bonuseffekter, eftersom oxytocinet motverkar stresshormoner.
– Det har kraftfulla antistress- och lugnande effekter och sänker både puls och blodtryck när det frigörs. Vår smärttröskel höjs och upplevelsen av smärta blir inte lika jobbig med oxytocinets hjälp.

 

Dessutom har hormonet väldigt bra effekter på inflammatoriska processer, berättar Kerstin.
– Oxytocinet kan vända skadliga celler och städa upp systemet från saker som inte ska vara där.

LÄS OCKSÅ: 18 bra knep för bättre sömn!

Täcke kan öka oxytocinet
Alla former av positiv beröring triggar kroppens produktion av oxytocin. När vi har kontakt med någon vi har förtroende för och som vill oss väl går systemet igång. Oxytocin bildas och vi mår bra, känner oss lugna och avslappnade – de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.
– När man är orolig så sover man inte, så enkelt är det. Men slappnar du av så har du sömnen där inom räckhåll. I avslappningen får du en sänkning av stresshormonet kortisol, blodtrycket sjunker och ångesten dämpas.

Kerstin Uvnäs Moberg är läkare och forskare som studerat oxytocin i över 30 år.

Lever du med goda relationer omkring dig har du ett ständigt påslag av oxytocin. Men har du inte turen att göra det kan du hjälpa oxytocinproduktionen på traven, menar Kerstin. Att göra saker som du tycker om – sjunga, rida, dansa, umgås med vänner, klappa hundar eller katter – frigör oxytocin. För att få effekten vid sänggåendet hjälper exempelvis ett varmt bad. Även så kallade tyngdtäcken – täcken med insydda tyngder för ökad vikt – kan öka oxytocinproduktionen.
– Nerverna svarar på det ökade trycket på kroppen och frigör mer oxytocin i hjärnan och i blodet. Även värme är bra för att sätta igång systemet. Man blir lugnare, mer avslappnad och kan somna lättare.

 

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Massage ger bättre sömn
Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde och har gjort studier i ämnet, bland annat på multisjuka äldre, cancerdrabbade och nyligen insjuknade i stroke.
– Beröring är ett basalt behov hos oss alla. En stunds beröring gör att man känner sig bekräftad, man är i ett sammanhang och man blir varm och väldigt avslappnad och både puls och blodtryck sänks.

Berit har även sett i sina studier hur sömnen för patienterna förbättras av lättare massage före sänggående.

Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde.

– I och med massagen får man en oxytocinomsättning som gör det lättare att slappna av och nattsömnen blir bättre. Många hamnar i så kallad REM-sömn under massagen och fortsätter sedan att sova.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Mindre behov av insomningstabletter
En av Berits första studier visade även på att behovet av insomningstabletter minskade efter lätt massage innan sänggåendet.
– Massage och beröring är ett väldigt billigt sömnmedel som samtidigt får människor att känna välmående.

Berit berättar att det finns mycket forskning som visar att just massage har god effekt hos patienter med svår smärta.
– I min studie av multisjuka kan jag se att lindringen inte bara varade under massagestunden utan höll i sig flera timmar efter. Smärtlindringen hjälper i sin tur till med både avslappning och insomning.

Blir man allvarligt sjuk blir sömnen om möjligt ännu viktigare, menar Berit.
– En bättre sömn kan påverka om man blir sjuk. Livskvalitén förhöjs med bra sömn.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.