Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Beröring ger bättre sömn

Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.

Ett hormon för hälsan. Så beskriver läkare och professor Kerstin Uvnäs Moberg oxytocinet. I över 30 år har hon forskat på hormonet och dess positiva effekter på hjärna och kropp.
– Ursprungligen trodde man att oxytocinet var ett renodlat amnings- och förlossningshormon, men nu har man förstått att det har bredare effekter än så. När oxytocin frigörs i kroppen får man ett helt paket av effekter som tillsammans är väldigt hälsofrämjande, berättar Kerstin.

Kan vända skadliga celler
Oxytocinets viktigaste uppgift är att hjälpa oss att skapa och stärka sociala band. På köpet får vi en mängd positiva mentala och fysiska bonuseffekter, eftersom oxytocinet motverkar stresshormoner.
– Det har kraftfulla antistress- och lugnande effekter och sänker både puls och blodtryck när det frigörs. Vår smärttröskel höjs och upplevelsen av smärta blir inte lika jobbig med oxytocinets hjälp.

 

Dessutom har hormonet väldigt bra effekter på inflammatoriska processer, berättar Kerstin.
– Oxytocinet kan vända skadliga celler och städa upp systemet från saker som inte ska vara där.

LÄS OCKSÅ: 18 bra knep för bättre sömn!

Täcke kan öka oxytocinet
Alla former av positiv beröring triggar kroppens produktion av oxytocin. När vi har kontakt med någon vi har förtroende för och som vill oss väl går systemet igång. Oxytocin bildas och vi mår bra, känner oss lugna och avslappnade – de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.
– När man är orolig så sover man inte, så enkelt är det. Men slappnar du av så har du sömnen där inom räckhåll. I avslappningen får du en sänkning av stresshormonet kortisol, blodtrycket sjunker och ångesten dämpas.

Kerstin Uvnäs Moberg är läkare och forskare som studerat oxytocin i över 30 år.

Lever du med goda relationer omkring dig har du ett ständigt påslag av oxytocin. Men har du inte turen att göra det kan du hjälpa oxytocinproduktionen på traven, menar Kerstin. Att göra saker som du tycker om – sjunga, rida, dansa, umgås med vänner, klappa hundar eller katter – frigör oxytocin. För att få effekten vid sänggåendet hjälper exempelvis ett varmt bad. Även så kallade tyngdtäcken – täcken med insydda tyngder för ökad vikt – kan öka oxytocinproduktionen.
– Nerverna svarar på det ökade trycket på kroppen och frigör mer oxytocin i hjärnan och i blodet. Även värme är bra för att sätta igång systemet. Man blir lugnare, mer avslappnad och kan somna lättare.

 

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor 

Massage ger bättre sömn
Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde och har gjort studier i ämnet, bland annat på multisjuka äldre, cancerdrabbade och nyligen insjuknade i stroke.
– Beröring är ett basalt behov hos oss alla. En stunds beröring gör att man känner sig bekräftad, man är i ett sammanhang och man blir varm och väldigt avslappnad och både puls och blodtryck sänks.

Berit har även sett i sina studier hur sömnen för patienterna förbättras av lättare massage före sänggående.

Berit Seiger Cronfalk är sjuksköterska och forskare med beröring och massage som specialområde.

– I och med massagen får man en oxytocinomsättning som gör det lättare att slappna av och nattsömnen blir bättre. Många hamnar i så kallad REM-sömn under massagen och fortsätter sedan att sova.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Mindre behov av insomningstabletter
En av Berits första studier visade även på att behovet av insomningstabletter minskade efter lätt massage innan sänggåendet.
– Massage och beröring är ett väldigt billigt sömnmedel som samtidigt får människor att känna välmående.

Berit berättar att det finns mycket forskning som visar att just massage har god effekt hos patienter med svår smärta.
– I min studie av multisjuka kan jag se att lindringen inte bara varade under massagestunden utan höll i sig flera timmar efter. Smärtlindringen hjälper i sin tur till med både avslappning och insomning.

Blir man allvarligt sjuk blir sömnen om möjligt ännu viktigare, menar Berit.
– En bättre sömn kan påverka om man blir sjuk. Livskvalitén förhöjs med bra sömn.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Oxytocin...

• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!