Bertil Wosk

Bertil Wosk Foto: Holistic Sweden

Bertil Wosk: “Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har Kurera dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Tredje personen ut: Näringsterapeuten och hälsoprofilen Bertil Wosk.

Bertil Wosk anses av många vara en av Sveriges duktigaste näringsterapeuter, föreläsare och hälsoinspiratörer. Han är även grundare av hälsoföretaget Holistic Sweden.
Kurera är givetvis nyfikna på hur han svarar på frågorna: "Behöver man ta kosttillskott och i så fall varför?" och "Vilka kosttillskott bör man i så fall, rent generellt, prioritera och vilka äter du personligen?"

Läs också: Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär

"Näring behövs för att vi ska kunna fungera bra, tänka, känna och röra på oss"
Så här resonerar Bertil Wosk:
– För att svara på den frågan behöver man ställa sig frågan ”Varför äter vi mat?” Många svarar att vi äter för att vi är hungriga, för att det är gott och för att man blir mätt. Och för att få energi? Men maten innehåller flera hundra olika näringsämnen som kroppen och cellerna behöver för att kunna fungera bra och producera alla de ämnen som vi behöver för att kunna tänka, känna och röra på oss på ett bra sätt.

Räcker det inte med att äta mat för att få i sig allt vi behöver? Det har ju fungerat bra de senaste par miljoner åren?
– Jo, det är sant, men det finns flera faktorer som gör att det inte räcker för de flesta idag. Idag har de flesta människor näringsbrister och det finns flera samverkande orsaker till det. Här listar jag några:

 

• Miljöförstöring. Mineralhalten i marken har minskat med 75 procent de senaste hundra åren. Livsmedel är därmed näringsfattigare än de varit tidigare.
• Raffinering av livsmedel med syfte att smaka bättre, ha bättre konsistens och längre hållbarhet. I denna process försvinner många näringsämnen.
• Selektivt val av mat som smakar gott men inte är så näringsrikt (tänk pizza och läsk). Industrin fokuserar inte på näring utan på att vi ska köpa mer av just deras produkter.

Mer gifter
– Andra orsaker är att vi får i oss mycket gifter - kemikalier, tungmetaller etcetera - i luft, vatten men framför allt i mat. För att avgifta dessa ämnen behövs det mer näring.

Läs också: Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Stress
– Även stress gör att vi inte tillgodogör oss näringen i maten lika bra. Stress gör också att vi förbrukar och tappar mer näring, det vill säga mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Varför äter folk kosttillskott?
– I huvudsak av tre anledningar:
1. För att förebygga problem och sjukdomar.
2. För att komma till rätta med symtom eller sjukdomar.
3. För att leva ett långt liv utan att degenerera kroppsligt eller mentalt.

Läs också: Jerry Brännmyr: Jag är emot och för kosttillskott

I en välsorterad hälsokostbutik finns ibland fler än 2000 produkter. Vilka tillskott behöver man – rent generellt så där?
Många tar vitamin D eller omega-3 eftersom det finns mycket studier som visar att vi har brist på dessa ämnen och att de har många viktiga funktioner i kroppen. Men andra väldigt vanliga brister är till exempel brist på vitamin C, vitamin B6 och mineralerna zink och magnesium. Har du brist på dessa hjälper inte vitamin D eller omega-3, även om de är bra. Det är som att skriva på ett tangentbord som saknar flera bokstäver. Det räcker inte att man har halva alfabetet att skriva på, det blir ändå inte bra, säger Bertil Wosk.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Vid brist på magnesium eller vitamin B6 hjälper inte probiotika
Han fortsätter med att prata om vikten av en bra tarmflora och hur man gör för att skaffa sig, och upprätthålla, just en sådan.
Ny forskning visar att tarmen och dess innehåll av bakterier är viktigare än vi tidigare trott. Förutom en positiv livshållning och bra mat är tarmfloran viktigast för att hålla oss friska. Det har alternativmedicinen sagt i flera decennier men idag finns det dessutom väldigt många vetenskapliga studier, berättar han.
För att ha en bra tarmflora ska man känna till att tarmbakterierna behöver näring som de mår bra av, det vill säga riktig mat med mycket grönsaker i alla former. Allt fler förstår idag att tarmfloran är viktig och det mest hypade kosttillskottet just nu är tarmbakterier, det som brukar kallas probiotika, vilket är bra. Men återigen, har du brist på magnesium eller vitamin B6 kan inte probiotika hjälpa dig med det.

Läs också: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

"Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp"
Men det är inte bara tarmbakterier som är viktiga, poängterar Bertil.
Lika viktigt är att dina matsmältningsenzymer fungerar bra och kan bryta ner maten och frigöra näringsämnena. Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp. Fungerar inte matsmältningen kan du inte ta upp näringsämnena och får inte den nytta som är tänkt av maten du äter. I USA är matsmältningsenzymer jättestort men i Sverige har det inte slagit igenom ännu. Men det kommer när förståelsen ökar för hur viktiga de är.

Läs också: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Immunförsvaret behöver mycket näring
Om du drabbas av infektioner beror det inte på att du blivit utsatt för ett elakartat virus eller bakterie, utan på att ditt immunförsvar är försvagat och inte klarar av att hantera elaka virus och bakterier, berättar Bertil.
Elaka virus och bakterier alltid finns i vår närhet och för att undvika infektionssjukdomar är ett starkt immunförsvar viktigt. Immunförsvaret behöver mycket näring. Se till att få tillräckligt med näring och ha en väl fungerande tarmflora och sov ordentligt.

Stress stark bakomliggande orsak till sjukdom
Stress är kanske den enskilt viktigaste faktorn som gör oss sjuka, berättar Bertil.
Stress nedsätter immunförsvaret, matsmältningen, bidrar till inflammationer och försvagar de flesta andra funktioner. Att hantera stress är viktigt för att undvika både akuta och kroniska sjukdomar.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

 

Bertil Wosks lista över de viktigaste tillskotten

Min lista är rent generell förstås. Har man speciella symtom eller sjukdomar kan den behöva ändras.

1. Multimineraler. Potent och lättupptaglig.
2. Multivitaminer. Potent och lättupptaglig.
3. Extra D-vitamin. Minst 2000 IE per dag.
4. Essentiella fettsyror (omega 3, helst vegetabiliska).
5. Matsmältningsenzymer. De ska vara potenta, alltså effektiva, och kunna bryta ner allt du äter.
6. Probiotika. Helst tio stammar eller mer. Minst fem miljarder bakterier per kapsel och de ska klara av att färdas till tarmen utan att de dör.
7. Chlorella, spirulina och vetegräs. Dessa superfoods är mer näringstäta än några andra livsmedel. Bra för att komplettera kosten.
8. StressBalans som enligt mig är ett av marknadens bästa kosttillskott för att hantera stress.

Läs också: Därför ska du äta chlorella

Värt att tänka på
När man väljer kosttillskott är det viktigt att man väljer ett varumärke som är seriöst och som man kan ha förtroende för, säger Bertil.
Fråga gärna i hälsokostaffären vilka märken de rekommenderar.

Vilka kosttillskott äter du själv?
Själv äter jag ovanstående varje dag och kompletterar med annat vid behov. Men jag kommer alltid ihåg att med bara kosttillskott kommer jag inte långt och att en bra kost är det viktigaste.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.