Bertil Wosk

Bertil Wosk Foto: Holistic Sweden

Bertil Wosk: “Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har Kurera dragit igång artikelserien “Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Tredje personen ut: Näringsterapeuten och hälsoprofilen Bertil Wosk.

Bertil Wosk anses av många vara en av Sveriges duktigaste näringsterapeuter, föreläsare och hälsoinspiratörer. Han är även grundare av hälsoföretaget Holistic Sweden.
Kurera är givetvis nyfikna på hur han svarar på frågorna: “Behöver man ta kosttillskott och i så fall varför?” och “Vilka kosttillskott bör man i så fall, rent generellt, prioritera och vilka äter du personligen?”

Läs också: Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär

 

“Näring behövs för att vi ska kunna fungera bra, tänka, känna och röra på oss”
Så här resonerar Bertil Wosk:
– För att svara på den frågan behöver man ställa sig frågan ”Varför äter vi mat?” Många svarar att vi äter för att vi är hungriga, för att det är gott och för att man blir mätt. Och för att få energi? Men maten innehåller flera hundra olika näringsämnen som kroppen och cellerna behöver för att kunna fungera bra och producera alla de ämnen som vi behöver för att kunna tänka, känna och röra på oss på ett bra sätt.

Räcker det inte med att äta mat för att få i sig allt vi behöver? Det har ju fungerat bra de senaste par miljoner åren?
– Jo, det är sant, men det finns flera faktorer som gör att det inte räcker för de flesta idag. Idag har de flesta människor näringsbrister och det finns flera samverkande orsaker till det. Här listar jag några:

• Miljöförstöring. Mineralhalten i marken har minskat med 75 procent de senaste hundra åren. Livsmedel är därmed näringsfattigare än de varit tidigare.
• Raffinering av livsmedel med syfte att smaka bättre, ha bättre konsistens och längre hållbarhet. I denna process försvinner många näringsämnen.
• Selektivt val av mat som smakar gott men inte är så näringsrikt (tänk pizza och läsk). Industrin fokuserar inte på näring utan på att vi ska köpa mer av just deras produkter.

Mer gifter
– Andra orsaker är att vi får i oss mycket gifter – kemikalier, tungmetaller etcetera – i luft, vatten men framför allt i mat. För att avgifta dessa ämnen behövs det mer näring.

Läs också: Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Stress
– Även stress gör att vi inte tillgodogör oss näringen i maten lika bra. Stress gör också att vi förbrukar och tappar mer näring, det vill säga mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Varför äter folk kosttillskott?
– I huvudsak av tre anledningar:
1. För att förebygga problem och sjukdomar.
2. För att komma till rätta med symtom eller sjukdomar.
3. För att leva ett långt liv utan att degenerera kroppsligt eller mentalt.

Läs också: Jerry Brännmyr: Jag är emot och för kosttillskott

I en välsorterad hälsokostbutik finns ibland fler än 2000 produkter. Vilka tillskott behöver man – rent generellt så där?
Många tar vitamin D eller omega-3 eftersom det finns mycket studier som visar att vi har brist på dessa ämnen och att de har många viktiga funktioner i kroppen. Men andra väldigt vanliga brister är till exempel brist på vitamin C, vitamin B6 och mineralerna zink och magnesium. Har du brist på dessa hjälper inte vitamin D eller omega-3, även om de är bra. Det är som att skriva på ett tangentbord som saknar flera bokstäver. Det räcker inte att man har halva alfabetet att skriva på, det blir ändå inte bra, säger Bertil Wosk.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Vid brist på magnesium eller vitamin B6 hjälper inte probiotika
Han fortsätter med att prata om vikten av en bra tarmflora och hur man gör för att skaffa sig, och upprätthålla, just en sådan.
Ny forskning visar att tarmen och dess innehåll av bakterier är viktigare än vi tidigare trott. Förutom en positiv livshållning och bra mat är tarmfloran viktigast för att hålla oss friska. Det har alternativmedicinen sagt i flera decennier men idag finns det dessutom väldigt många vetenskapliga studier, berättar han.
För att ha en bra tarmflora ska man känna till att tarmbakterierna behöver näring som de mår bra av, det vill säga riktig mat med mycket grönsaker i alla former. Allt fler förstår idag att tarmfloran är viktig och det mest hypade kosttillskottet just nu är tarmbakterier, det som brukar kallas probiotika, vilket är bra. Men återigen, har du brist på magnesium eller vitamin B6 kan inte probiotika hjälpa dig med det.

Läs också: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

“Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”
Men det är inte bara tarmbakterier som är viktiga, poängterar Bertil.
Lika viktigt är att dina matsmältningsenzymer fungerar bra och kan bryta ner maten och frigöra näringsämnena. Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp. Fungerar inte matsmältningen kan du inte ta upp näringsämnena och får inte den nytta som är tänkt av maten du äter. I USA är matsmältningsenzymer jättestort men i Sverige har det inte slagit igenom ännu. Men det kommer när förståelsen ökar för hur viktiga de är.

Läs också: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Immunförsvaret behöver mycket näring
Om du drabbas av infektioner beror det inte på att du blivit utsatt för ett elakartat virus eller bakterie, utan på att ditt immunförsvar är försvagat och inte klarar av att hantera elaka virus och bakterier, berättar Bertil.
Elaka virus och bakterier alltid finns i vår närhet och för att undvika infektionssjukdomar är ett starkt immunförsvar viktigt. Immunförsvaret behöver mycket näring. Se till att få tillräckligt med näring och ha en väl fungerande tarmflora och sov ordentligt.

Stress stark bakomliggande orsak till sjukdom
Stress är kanske den enskilt viktigaste faktorn som gör oss sjuka, berättar Bertil.
Stress nedsätter immunförsvaret, matsmältningen, bidrar till inflammationer och försvagar de flesta andra funktioner. Att hantera stress är viktigt för att undvika både akuta och kroniska sjukdomar.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Bertil Wosks lista över de viktigaste tillskotten

Min lista är rent generell förstås. Har man speciella symtom eller sjukdomar kan den behöva ändras.

1. Multimineraler. Potent och lättupptaglig.
2. Multivitaminer. Potent och lättupptaglig.
3. Extra D-vitamin. Minst 2000 IE per dag.
4. Essentiella fettsyror (omega 3, helst vegetabiliska).
5. Matsmältningsenzymer. De ska vara potenta, alltså effektiva, och kunna bryta ner allt du äter.
6. Probiotika. Helst tio stammar eller mer. Minst fem miljarder bakterier per kapsel och de ska klara av att färdas till tarmen utan att de dör.
7. Chlorella, spirulina och vetegräs. Dessa superfoods är mer näringstäta än några andra livsmedel. Bra för att komplettera kosten.
8. StressBalans som enligt mig är ett av marknadens bästa kosttillskott för att hantera stress.

Läs också: Därför ska du äta chlorella

Värt att tänka på
När man väljer kosttillskott är det viktigt att man väljer ett varumärke som är seriöst och som man kan ha förtroende för, säger Bertil.
Fråga gärna i hälsokostaffären vilka märken de rekommenderar.

Vilka kosttillskott äter du själv?
Själv äter jag ovanstående varje dag och kompletterar med annat vid behov. Men jag kommer alltid ihåg att med bara kosttillskott kommer jag inte långt och att en bra kost är det viktigaste.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.