Bertil Wosk

Bertil Wosk Foto: Holistic Sweden

Bertil Wosk: “Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har Kurera dragit igång artikelserien “Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Tredje personen ut: Näringsterapeuten och hälsoprofilen Bertil Wosk.

Bertil Wosk anses av många vara en av Sveriges duktigaste näringsterapeuter, föreläsare och hälsoinspiratörer. Han är även grundare av hälsoföretaget Holistic Sweden.
Kurera är givetvis nyfikna på hur han svarar på frågorna: “Behöver man ta kosttillskott och i så fall varför?” och “Vilka kosttillskott bör man i så fall, rent generellt, prioritera och vilka äter du personligen?”

Läs också: Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär

 

“Näring behövs för att vi ska kunna fungera bra, tänka, känna och röra på oss”
Så här resonerar Bertil Wosk:
– För att svara på den frågan behöver man ställa sig frågan ”Varför äter vi mat?” Många svarar att vi äter för att vi är hungriga, för att det är gott och för att man blir mätt. Och för att få energi? Men maten innehåller flera hundra olika näringsämnen som kroppen och cellerna behöver för att kunna fungera bra och producera alla de ämnen som vi behöver för att kunna tänka, känna och röra på oss på ett bra sätt.

Räcker det inte med att äta mat för att få i sig allt vi behöver? Det har ju fungerat bra de senaste par miljoner åren?
– Jo, det är sant, men det finns flera faktorer som gör att det inte räcker för de flesta idag. Idag har de flesta människor näringsbrister och det finns flera samverkande orsaker till det. Här listar jag några:

• Miljöförstöring. Mineralhalten i marken har minskat med 75 procent de senaste hundra åren. Livsmedel är därmed näringsfattigare än de varit tidigare.
• Raffinering av livsmedel med syfte att smaka bättre, ha bättre konsistens och längre hållbarhet. I denna process försvinner många näringsämnen.
• Selektivt val av mat som smakar gott men inte är så näringsrikt (tänk pizza och läsk). Industrin fokuserar inte på näring utan på att vi ska köpa mer av just deras produkter.

Mer gifter
– Andra orsaker är att vi får i oss mycket gifter – kemikalier, tungmetaller etcetera – i luft, vatten men framför allt i mat. För att avgifta dessa ämnen behövs det mer näring.

Läs också: Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Stress
– Även stress gör att vi inte tillgodogör oss näringen i maten lika bra. Stress gör också att vi förbrukar och tappar mer näring, det vill säga mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Varför äter folk kosttillskott?
– I huvudsak av tre anledningar:
1. För att förebygga problem och sjukdomar.
2. För att komma till rätta med symtom eller sjukdomar.
3. För att leva ett långt liv utan att degenerera kroppsligt eller mentalt.

Läs också: Jerry Brännmyr: Jag är emot och för kosttillskott

I en välsorterad hälsokostbutik finns ibland fler än 2000 produkter. Vilka tillskott behöver man – rent generellt så där?
Många tar vitamin D eller omega-3 eftersom det finns mycket studier som visar att vi har brist på dessa ämnen och att de har många viktiga funktioner i kroppen. Men andra väldigt vanliga brister är till exempel brist på vitamin C, vitamin B6 och mineralerna zink och magnesium. Har du brist på dessa hjälper inte vitamin D eller omega-3, även om de är bra. Det är som att skriva på ett tangentbord som saknar flera bokstäver. Det räcker inte att man har halva alfabetet att skriva på, det blir ändå inte bra, säger Bertil Wosk.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Vid brist på magnesium eller vitamin B6 hjälper inte probiotika
Han fortsätter med att prata om vikten av en bra tarmflora och hur man gör för att skaffa sig, och upprätthålla, just en sådan.
Ny forskning visar att tarmen och dess innehåll av bakterier är viktigare än vi tidigare trott. Förutom en positiv livshållning och bra mat är tarmfloran viktigast för att hålla oss friska. Det har alternativmedicinen sagt i flera decennier men idag finns det dessutom väldigt många vetenskapliga studier, berättar han.
För att ha en bra tarmflora ska man känna till att tarmbakterierna behöver näring som de mår bra av, det vill säga riktig mat med mycket grönsaker i alla former. Allt fler förstår idag att tarmfloran är viktig och det mest hypade kosttillskottet just nu är tarmbakterier, det som brukar kallas probiotika, vilket är bra. Men återigen, har du brist på magnesium eller vitamin B6 kan inte probiotika hjälpa dig med det.

Läs också: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

“Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”
Men det är inte bara tarmbakterier som är viktiga, poängterar Bertil.
Lika viktigt är att dina matsmältningsenzymer fungerar bra och kan bryta ner maten och frigöra näringsämnena. Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp. Fungerar inte matsmältningen kan du inte ta upp näringsämnena och får inte den nytta som är tänkt av maten du äter. I USA är matsmältningsenzymer jättestort men i Sverige har det inte slagit igenom ännu. Men det kommer när förståelsen ökar för hur viktiga de är.

Läs också: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Immunförsvaret behöver mycket näring
Om du drabbas av infektioner beror det inte på att du blivit utsatt för ett elakartat virus eller bakterie, utan på att ditt immunförsvar är försvagat och inte klarar av att hantera elaka virus och bakterier, berättar Bertil.
Elaka virus och bakterier alltid finns i vår närhet och för att undvika infektionssjukdomar är ett starkt immunförsvar viktigt. Immunförsvaret behöver mycket näring. Se till att få tillräckligt med näring och ha en väl fungerande tarmflora och sov ordentligt.

Stress stark bakomliggande orsak till sjukdom
Stress är kanske den enskilt viktigaste faktorn som gör oss sjuka, berättar Bertil.
Stress nedsätter immunförsvaret, matsmältningen, bidrar till inflammationer och försvagar de flesta andra funktioner. Att hantera stress är viktigt för att undvika både akuta och kroniska sjukdomar.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Bertil Wosks lista över de viktigaste tillskotten

Min lista är rent generell förstås. Har man speciella symtom eller sjukdomar kan den behöva ändras.

1. Multimineraler. Potent och lättupptaglig.
2. Multivitaminer. Potent och lättupptaglig.
3. Extra D-vitamin. Minst 2000 IE per dag.
4. Essentiella fettsyror (omega 3, helst vegetabiliska).
5. Matsmältningsenzymer. De ska vara potenta, alltså effektiva, och kunna bryta ner allt du äter.
6. Probiotika. Helst tio stammar eller mer. Minst fem miljarder bakterier per kapsel och de ska klara av att färdas till tarmen utan att de dör.
7. Chlorella, spirulina och vetegräs. Dessa superfoods är mer näringstäta än några andra livsmedel. Bra för att komplettera kosten.
8. StressBalans som enligt mig är ett av marknadens bästa kosttillskott för att hantera stress.

Läs också: Därför ska du äta chlorella

Värt att tänka på
När man väljer kosttillskott är det viktigt att man väljer ett varumärke som är seriöst och som man kan ha förtroende för, säger Bertil.
Fråga gärna i hälsokostaffären vilka märken de rekommenderar.

Vilka kosttillskott äter du själv?
Själv äter jag ovanstående varje dag och kompletterar med annat vid behov. Men jag kommer alltid ihåg att med bara kosttillskott kommer jag inte långt och att en bra kost är det viktigaste.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bountybitar susanne hovenäs

Recept på gudomligt goda Bountybitar

Recept

Receptet på denna mumsbit kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randenie.  Tar du en finns det en risk för att du vill tömma hela kakfatet varnar kokboksförfattarna.

Guide: Så tolkar du ditt sköldkörteltest

Naturlig hälsa

Idag är det World Thyroid Day, en dag som uppmärksammar sköldkörtelsjukdomar som är ett växande problem världen över. Framförallt hos kvinnor. Ett blodprov, andra undersökningar och en kartläggning av symptom visar på om sköldkörteln fungerar eller inte. Här får du veta hur du ska tolka ditt blodprov.  

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Naturlig hälsa

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.