Martina Johansson

“Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av landets mest populära hälsobloggar.

Jag har aldrig tittat på Biggest loser, men eftersom min väg till kontoret via tunnelbanan är tapetserad med Biggest loser VIP-planscher blev jag nyfiken på vad det handlar om. Det enda jag har hört tidigare är att de knappt får någon mat och tvingas träna hela tiden, men jag hade inte kollat närmare på om det verkligen stämmer. Jag tänkte att de säkert följde någon uttänkt plan som inte var helt uppåt väggarna, men så var det tyvärr inte.

Biggest Loser dieten
Låt oss titta närmre. Frukosten består av 1,5 deciliter fettfri yoghurt, 1 deciliter müsli eller liknande samt ett äpple. Till mellanmål får deltagarna ett glas lättmjölk och en banan. Till lunch serveras det 100 gram torr kyckling, en och en halv deciliter ris och två deciliter grönsaker. Till nästa mellanmål får de en halv deciliter minikeso och en klementin och till kvällsmat blir det en deciliter bönor, en deciliter bulgur och tre deciliter grönsaker. Ovanpå det kan de välja om de vill festa antingen på 40 gram chips, 11 gelégodisar, 0,75 chokladboll eller fyra chokladbitar.

 

LÄS OCKSÅ: Bättre hälsa med rätt sorts fett

Så vad tittar vi på här?
Lågkalorikost givetvis men också en kost som triggar hunger, sug och socker/matberoende. Hur kan 40 gram chips om dagen eller fyra chokladbitar någonsin vara en bra idé om man haft problem med överätning eller sockerberoende? Det är förstås valfritt men förstår att man är lockad efter att ha legat på kaloriunderskott hela dagen och dessutom haft ett svajjigt blodsocker. Med pre-diabetes eller andra hälsoproblem är det troligt att man inte mår särskilt bra av den här typen av mat.

Låt oss titta på energifördelningen

Det verkar som att alla inte äter så mycket som 1800 kcal utan är närmare 1200kcal. Det är hur som helst inte så relevant. Vad som är relevant är förhållandet mellan fett och kolhydrater som är högst obalanserat för att uttrycka det milt.

300 gram kolhydrater för människor med dålig blodsockerreglering
Personer som väger långt över sin “idealvikt” har ofta en sämre blodsockerreglering och sämre insulinkänslighet. Det gör att mer insulin krävs för att hantera kolhydraterna, än hos en normalviktig person. Frekvent insulinutsöndring flera gånger om dagen bidrar inte bara till hunger såklart, utan till att blodsockret åker jojo och att det blir svårare att gå ned i vikt.

LÄS OCKSÅ: Hur står det egentligen till med kolhydrater och träning?

Viktminskning genom hungerkontroll förnekar kroppen som biologiskt system
När man förnekar kroppen som ett hormonellt biologiskt system och behandlar den mer som en förbränningsugn eller ångmaskin utsätter man sig gärna för omänskliga bantningsförsök. Om man tror att det är såhär viktminskning fungerar förstår jag att man blir opepp, ledsen och deppig. Det är inte bara ovärdigt utan också helt onödigt. När man jobbar med kroppen istället för mot den, kan man gå ned i vikt utan att späka sig. De senaste stora metastudierna inom forskningsvärlden globalt pekar nu alla åt samma håll, så vi kan med gott samvete säga vad vi redan visste. Hög andel kolhydrater är förenligt med högre vikt och ökad dödlighet, ökad andel mättat fett är förenligt med lägre vikt och minskad dödlighet.

 

LÄS OCKSÅ: Därför går deltagarna i Biggest loser oftast upp i vikt igen

Bestående hormonella problem
Jag har inte ens rört vid träningen ännu och innan jag gör det ska jag bara kommentera fettet. Att äta så yttepyttelite fett om dagen är katastrof för alla kroppens hormoner, cellmembran och organ. Hjärnan är ett sådant organ som behöver fett och består av fett. Alla könshormoner är uppbyggda av kolesterol, cellernas skyddande membran är också uppbyggda av kolesterol och vad händer då när vi stryper den källan?

  • Accelererat åldrande och rynkor
  • Sämre kognitiv förmåga (minne och koncentrationssvårigheter)
  • Lägre könshormoner
  • Tidigare klimakterie
  • Lägre virilitet
  • Sänkt förbränning

Träning + fettfattig kost går bra ett tag när man är ung, det är därför man ser så många unga fitnesstävlare som mår jättebra på den här maten. Men vad händer sedan?

Varför får så många tävlande atleter hypotyreos eller fertilitetsproblem?
Det är inte för att de haft en låg fettprocent. Man blir inte infertil av att vara vältränad eller ha låg fettprocent, man blir infertil av att tvinga in kroppen i “fight or flight” (sympatiska nervsystemet) månad efter månad, år efter år. Lågt fettintag och hög fysisk aktivitet bränner slut binjurarna, vilket sänker förbränningen och ger en rad hälsoproblem. Jojobantning och återkommande övervikt kommer som ett brev på posten, gärna i kombination med hetsätning eller överätning. Ett beteende som föds av att kroppen och hjärnan svultit.

Biggest loser kan ge men för livet
Biggest loser-modellen är nästan i klass med överviktsoperation när det kommer till att ge permanenta men. Att bränna slut binjurarna, ligga på ett högt intag av kolhydrater trots dåligt insulinsvar, eller underhålla ett matberoende samtidigt som man svälter kroppen på näring är verkligen ingen human metod. Det är beklagligt att de mest envisa fördomarna om övervikt eldas på på bästa sändningstid.

 

Av Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och bloggare

Källor: Kostdoktorn, Sund.nu, diet.se , Aftonbladet, ExpressenTV4

Denna text är även publicerad på Martinas blogg, där finns samtliga vetenskapliga källhänvisningar redovisade.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar. Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.