Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bioflavonoider kallas också citrin, C2-vitamin, flavoner, flavonoler och flavononer. Tack vare sina vitaminliknande egenskaper kallades de ursprungligen för P-vitamin. P = "permeabilitetsfaktor". Bioflavanoiderna jobbar alltid i samverkan med C-vitamin.

Bioflavonoider (C-komplex, P-vitamin)

Historik
Bioflavonoiderna upptäcktes av nobelpristagaren Albert Szent-György.

Kemi
Bioflavonoider kallas också citrin, C2-vitamin, flavoner, flavonoler och flavononer. Tack vare sina vitaminliknande egenskaper kallades de ursprungligen för P-vitamin. P = "permeabilitetsfaktor". Bioflavanoiderna jobbar alltid i samverkan med C-vitamin. Det finns flera olika bioflavonoider bl.a. hesperitin, hesperidin (som finns i skalet på citrusfrukter), quercetin, nobiletin, sinensetin, tangeretin, citrin, rutin, narigen, eriodictyol, metoxiflavon, myrecitin och kamemferol. De är vattenlösliga och har hög stabilitet vid tillredning.

Funktion
Bioflavanoiderna förstärker funktionen hos C-vitamin. Det ökar upptaget av C-vitamin hos lever, njurar och binjurar. Bioflavonoider måste finnas i kroppen för att den ska kunna absorbera och använda C-vitamin adekvat. C-vitamin är en viktig komponent i framställningen av kollagen och utan bioflavonoider skulle detta minska p.g.a. bioflavonoidernas påverkan på aktiviteten hos C-vitamin.
Bioflavonoiderna binder koppar och bildar då mycket aktiva kopparflavonoidkelater. Dessa kelater skyddar sedan C-vitaminet i kroppen samt frukter och grönsaker från oxidation. De ökar också stabiliteten i kapillärkollagenet.

Bioflavonoider:
• är viktiga för permeabiliteten och styrkan i kapillärerna
• förstärker effekter av läkemedel mot flebit
• är antiinflammatoriska
• hindrar förstörelse av C-vitamin genom oxidation av kopparbärande enzymer
• medverkar till resistens mot infektion
• är antioxidanta
• motarbetar blodplättssamlingar
• hesperidin och rutin är särskilt viktiga för styrkan hos kollagenet i kapillärväggarna
• pectinater är ett ämne i bioflavonoider som skyddar cellerna från virus och bakterier
• minskar risk för näsblödning och blåmärken
• motarbetar histaminreaktioner och allergi
• quercitin motverkar aldos reduktas som leder till grå starr.

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Högt blodtryck, kapillärsvaghet, atheroskleros, slaganfall, blåmärken, blödnings- och koagulationsstörningar, näsblödning, diabetes, ögonblödning, glaukom, allergier, förkylningar och infektioner, reumatisk feber, polio, artrit, blödande tandkött, blödning vid hemofili, tuberkulos, tumörer, leukemiska blödningar, åderbråck, missfall och menstruationsstörningar.

 

Ökad risk för att utveckla brister
De som har ett lågt intag av frukt och grönsaker, personer med svaga kapillärer samt äldre människor.

Terapeutisk användning
• åderbråck, hemorrojder, sköra kapillärer (2 000–4 000 mg)
• riklig mens (2 000–4 000 mg)
• blåmärken, dålig sårläkning (2 000–4 000 mg)
• övergångsbesvär, vallningar, (2 000–4 000 mg)
• ödem och yrsel (från innerörat), högt blodtryck, diabetes, allergi, astma, förkylning, infektioner, reumatisk feber, polio, artrit, depression, tumörer, grå starr, artrit, vid ökad risk för blodpropp, retinopati, carcinogen exponering, yrsel, strålskador, herpes, och näsblödning.

Bästa källorna för bioflavonoider
(Tillagning, djupfrysning och tillverkningsprocesser ändrar vitamininnehållet i rå mat)

Peppar

Plommon

Persilja

Papaya

Katrinplommon

Citrus (vitt innerskinn)

Aprikos

Bovete

Blomkål

Björnbär

Körsbär

Nypon

Vindruvor

Svarta vinbär

Kål

Cantaloupe

Tomat

Broccoli

Dosering
RDI: ingen fastställd.
ODI: 100–1 000 mg.
TDI: 1 000–5 000 mg.
Ge helst lika stor dos bioflavonoider som C-vitamin eller halv dos bioflavonoider i förhållande till C-vitamin. T.ex. inta en tablett innehållande 250 mg bioflavonoider och 250 mg C-vitamin vid 3–4 måltider.

Toxiska doser
Inga kända. Bioflavonoider bryts ned och utsöndras lätt.

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: hjärtglykosider, laxantia.

Nyckelorgan
Blodkärl, immunförsvaret, ögon.

Synergister
Vitaminer: C (100–500 mg bioflavonoider per 500 mg av C).

Exempel på studier, referenser

Riklig mens
Tillskott av C-vitamin plus bioflavonoider minskade riklig mens hos 14 av 16 kvinnor.
Cohen JD. et al. “Functional Menorrhagia: Treatment with Bioflavonoids and Vitamin C”. Curr Ther Res, 1960:2:539.

 

Skaderehabilitering
Återhämtning från idrottsskador var dubbelt så snabba hos idrottsmän som intog bioflavonoidtillskott jämfört med de grupper som endast intog C-vitamin eller placebo.
Cragin RB. “The Use of Bioflavonoids in the Prevention and Treatment of Athletic Injuries”. Med Times, 1962;90:529-30.

Minskad blödning efter operation
Bioflavonoidtillskott minimerade kapillärblödning under och efter operationer av halsmandlar.
Ryan RE. ”A New Aid to Tonsil and Adenoid Surgery”. Clin Med, 1958:5:327.

Övergångsbesvär
I en studie visade det sig att intag av bioflavonoidtillskott hade en mer positiv effekt vid övergångsbesvär än östrogen och annan skolmedicinsk behandling.
Smith CJ. ”Non-hormonal Control of Vaso-motor Flushing in Menopausal Patients”. Chic Med,1964;7:67:163 –5.

Hjärtsjukdom och flavonoider
En finsk studie med 5 133 personer, bestående av män och kvinnor mellan 30 och 69 år, visade att personer med lågt intag av flavonoider löpte högre risk att få hjärtsjukdom. Denna studie antyder ett omvänt samband mellan flavonoidintag och hjärtsjukdom.
Knekt P. et al. “Flavonoid Intake and Coronary Mortality in Finland: A Cohort Study”. Brit Med J, 1996;312:478-481.

Histamin
I en undersökning av 11 naturligt förekommande flavonoider upptäcktes att flavonolerna, quercetin, fisetin och flavonen apigenin kunde hindra histaminutsöndring som stimulerats av IgE beroende faktorer. Histamin är en viktig substans vid allergier och inflammationer.
Middleton E. Jr. “Flavonoid Inhibition of Human Basophil Histamine Release Stimulated by Various Agents”. Biochem Pharmacol, 1984;33:21:3333-8. 

 

Quercetin och hjärt-kärlsjukdomar
I denna studie visades att ett lågt intag av quercetin, en antioxidant, förorsakade ökad dödlighet i hjärt- kärlsjukdomar hos äldre män. Samma studie visar också att ansenliga mängder quercetin tas upp i människokroppen och att upptaget underlättas av konjugering (neutralisering) med glykos.
Hollman PC. et al. ”Absorption of Dietary Quercetin Glycosides and Quercetin in Healthy Ileostomy Volunteers”. Am J of Clin Nutr, 1995;62:6:1276-82.

Rött och vitt vin
Vid en provrörsundersökning av viner konstaterades att röda viner innehåller mer fenoler, men att vita viner har bättre antioxidativ förmåga. Artikelförfattarna menar att den gynnsamma effekten av viner vid hjärtsjukdomar troligen beror på den antioxidativa effekten. De påstår att viner är bättre antioxidanter än askorbinsyra och tokoferol. Författarna rekommenderar konsumtion av fenoler från vin, vindruvor eller druvjuice.
Vinson JA. ”Phenol Antioxidant Index: Comparative Antioxidant Effectiveness of Red and White Wines”. J of Agric and Food Chem, 1995;43:2:401-3.

Te
Vid en provrörsundersökning, som simulerade oxidation av LDL-kolesterol i kärlväggen, sågs att växtflavonoider, speciellt flavonoler från te, är mycket kraftigare antioxidanter än betakaroten, E- och C-vitamin. Resultaten tyder på en gynnsam effekt av kostflavonoider vid hjärt-kärlsjukdom.
Vinson JA. et al. ”Plant Flavonoids, Especially Tea Flavonols, Are Powerful Antioxidants Using an in Vitro Oxidation Model for Heart Disease”. J of Agric and Food Chem, 1995:43:11:2800-2.

Fytokemikalier
Flavonerna quercetin, fisetin och flavonen apigenin visar en benägenhet att inhibera histaminfrisättning stimulerad genom IgE-beroende liganer (antigen, anti-IgE och conA).
Middelton E. Jr. “Flavonoid Inhibitation of Human Basophil Histamin Release Stimulated by Various agents”. Biochem Pharmacol, 984;33:3333-8.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!