Biotin är inblandat i syntesen och frigörandet av insulin. Det ökar insulinkänsligheten och förbättrar kroppens användning av socker. Det frigör enzymet, glukokinas som påverkar leverns kontroll av blodsockret.

Biotin (vitamin H)

Historik
1924 upptäcks biotin som en tillväxtfaktor hos mikroorganismer. Den döptes först till Bios II, 1 av 3 växtfaktorer. De andra faktorerna döptes till vitamin H och co-enzym R. Senare märkte man att dessa 3 faktorer egentligen var en och samma.
1941 isolerades biotin från lever av Paul György.
1943 syntetiserade man biotin och märkte att det var en sammansättning som skyddade råttor mot "äggviteskador".

Kemi
Biotin är vattenlösligt och tål hetta men konservering och tillagning minskar biotininnehållet i maten. Det är även känsligt för alkali och oxidation.
Rå äggvita innehåller avidin, ett protein som binder biotin och förhindrar dess absorption i äggtoddy.
Tarmbakterierna kan i normala fall producera tillräckligt med biotin för människans behov.

Metabolism
Biotin absorberas snabbt genom hela tunntarmen. Det absorberas huvudsakligen intakt.

Funktion
Syntes och oxidation av fettsyror behöver biotin som medfaktor. Biotin är inblandat i nedbrytningen av aminosyror såsom serin, asparaginsyra och treonin. Det är nödvändigt för karboxylering och dekarboxylering tillägg och avlägsnande av CO2 från särskilda aktiva föreningar, samt för syntesen av pankreasamylas och niacin. Biotin är inblandat i syntesen och frigörandet av insulin. Det ökar insulinkänsligheten och förbättrar kroppens användning av socker. Det frigör enzymet, glukokinas som påverkar leverns kontroll av blodsockret.
• Biotin effektiviserar B-cellsfunktionen som svarar för produktion av antikroppar.
• Biotin krävs för normal omsättning av proteiner, fetter och B-vitaminer. Det är nödvändigt för glykoneogenes (omvandlingen av aminosyror i levern till glukos), energiutvinning av fettsyror via citronsyracykeln och för fettsyrasyntesen.
• Biotin fungerar som ett coenzym vid flera ämnesomsättningsreaktioner.
• Biotin är vidare nödvändigt för pyrimidinsyntesen och därmed bildning av DNA, RNA och protein. Även för sin utsöndring är proteinet beroende av biotin, eftersom det krävs för argininsyntes och bildning av urinämnen.
• Biotin tillverkas av kroppen själv i ett väl fungerande tarmsystem med bra tarmflora.
• Biotin bidrar till bildning och kolonisering av en friskare tarmflora. Detta är en av orsakerna till att man bör undvika medicin som förstör de viktiga och nyttiga tarmbakterierna och att man äter en fiberrik kost och sköter tarmfunktionen ordentligt.
• Biotin hjälper till att behålla frisk hud, hår, naglar, svettkörtlar, nerver, benmärg och könshormoner.
• Biotin motarbetar övertag av candidasvamp.
• Biotin har fått extra uppmärksamhet den senaste tiden p.g.a. studier och klinisk erfarenhet av lindring av candidabesvär med extra tillskott av biotin. Men iaktta försiktighet i användandet av tillskott över alltför långa perioder, eftersom patienter eventuellt kan reagera mot biotin som odlats fram på sorbitolbas.

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom

Ren biotinbrist förekommer endast vid:
• Leiners sjukdom (speciell typ av utbrett eksem)
• speciell svampsjukdom, ofta med håravfall, skador på centrala nervsystemet eller störningar i immunförsvaret.

 

Andra besvär som i sällsynta fall kan ha samband med låga nivåer eller förbättras av biotin:
• depression med ångest och självmordsbenägenhet
• trötthet, nedsatt aptit och illamående
• inflammation av munslemhinnan
• muskelsmärta, sämre reflexer eller benkramper
• slät och blek tunga
• anorexia
• dermatit i form av finfjällig hudavflagning utan klåda, håravfall och riklig utsöndring från talgkörtlarna
• eksem
• blöjeksem
• funktionsstörningar i lungorna
• grånande hår eller håravfall
• sköra naglar
• candidasvamp
• diabetes.

Tidiga förändringar sker i huden. Tecken och symtom liknar dem vid vitamin B1-brist. Tidiga tecken och symtom är sköra naglar, dermatit, anorexi, trötthet och illamående. Detta följs av håravfall och muskelatrofi. Det finns bevis på att biotinbrist leder till ökning av både blodglukos och serumkolesterol.

Terapeutisk användning
Håravfall och sköra naglar (500–2 000 µg), candiasis (2 000–5 000 µg), metabola syndromet (2 000–6 000 µg), typ 1- och typ 2-diabetes, (5 000–10 000 µg), blöjeksem (2 000–6 000 µg), seborroiskt eksem, (2 000–6 000 µg), Leiners sjukdom, hudbesvär, nefros, minnesförlust, rastlösa ben-syndromet (RLS) samt darrningar, verkar förebyggande mot AIDS.

Ökad risk för att utveckla brister
Barn som genomgår en antibiotikakur, personer som äter mer än ett rått ägg dagligen (äggvitan innehåller avidin som hindrar upptag av biotin) och personer som har brist på saltsyra. Folk som stressar mycket. Personer som står under antibiotika- eller sulfabehandling, bantare, patienter med dropp, rökare, äldre, idrottsmän och epileptiker. Det spekuleras om biotin kan förbättra blodsockerkontrollen hos diabetiker och därmed minska risken för diabetes neuropati.

Bästa källorna för biotin (µg/100 g)

öljäst                                 200                            ägg                                      25
kycklinglever                170                           havremjöl                         20
kalvlever                          53                            vetekli                                 14
nötlever                            50                            fullkornsmjöl                     7

 

Biotin finns även i sojaprodukter, äggula och nötter.

Dosering
RDI: 100–200 µg.
ODI: 100–300 µg.
TDI: 300–16 000 µg.

Toxiska doser
Inga kända.

Interaktion med läkemedel
Eventuell negativ interaktion/undvik tillskott: antiepileptika.
Blandad interaktion: antibakteriella medel.
Antibiotika- och sulfakurer dödar vänliga tarmbakterier som producerar biotin. Inta gärna biotin eller
vitamin B-komplex innehållande biotin samt probiotika efter en antibiotikakur.
Intag av biotin med mer än 4 mg dagligen kan sänka blodsockret samt minska behovet av insulin hos diabetiker.

Beredningsform
Biotintillskott förekommer oftast i form av isolerat biotin eller biocytinkomplex, gjord av bryggerijäst innehållande 65,6 procent biotin.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet, vitamin B12, folsyra, pantotensyra och C-vitamin.
Aminosyror: cystein.

Synergister
Vitaminer: folsyra, vitamin B5, B-komplexet, vitamin B12, CoQ10, karnitin och C.

Antagonister
Höga intag av vitamin B5 kan minska biotin i kroppen. Alkohol och avidin från råa ägg minskar biotin i kroppen. Vid stora insulindoser och stor konsumtion av råa ägg finns ett ökat biotinbehov.

 

Analyser och mätmetoder
Blod och urinanalyser av biotinbrist kan vara värdefulla hos vissa människor, speciellt barn.

Exempel på studier, referenser

Biotinbrist
En 3 månaders baby började få kramper (cirka 10 kramper dagligen) och man prövade olika behandlingar. Vid 14 månaders ålder hade flickan förlorat allt sitt hår, även ögonbryn och ögonfransar. en röd, fjällig hudirritation täckte hennes kropp och hennes ögon uppvisade vätskeansamlingar och var inflammerade. Hon blev lättirriterad och sömnig eftersom hennes muskler försvagades och hennes gång blev ostadig. Mjölksyranivåerna var 2 ggr över normal nivå. 12 timmar efter det att man gett henne 10 mg biotin oralt blev hennes mjölksyranivå normal. Inom 48 timmar hade alla blodvärden blivit normala och efter ytterligare 4 månader hade hela hennes utveckling normaliserats.
NINTEM, 2 April, 1981.

Njurbesvär
Biotinterapi rekommenderas för patienter med svåra njurbesvär.
Yatzidis H. et al. ”Biotin in the management of uremic neurologic disorders”. Nephron, 1984;36:183-186.

Dermatit
Biotinterapi hjälper ammande mödrar med seborroisk dermatit.
Nutrition in Health and Disease, sixth ed. Philadelphia: Lea and Febiger 1980:274-279.

Sköra naglar
35 personer med spröda och sprickande naglar tog biotin dagligen under 6 månader. 22 personer (63 procent) förbättrades kliniskt och 13 personer (37 procent) uppvisade ingen förbättring.
Hochman LG. ”Brittle nails: response to daily biotin supplementation”. Cutis, 51:4;303-5.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

 

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.