Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

bitten jonsson

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Bitten Jonsson – sockrets fiende nummer ett

Fakta

Namn: Bitten Jonsson
Ålder: 65 år
Bor: Näsviken i Hälsingland
Yrke:
Sjuksköterska och beroendeterapeut
Hobby: Hundälskare
Böcker av Bitten och Pia Nordström:
"Sockerbomben", "Sockerbomben i din hjärna","Sockerbomben 3.0" samt "Sockerfria kokboken"
Bittens hemsida hittar du här.
12-stegsprogram mot sockerberoende och ätstörningar: Overeaters anonymous samt Food addicts anonymous, den som vill kan även ansöka om att gå med i Bittens slutna Facebookgrupp..

Bitten Jonsson har stått på barrikaderna och slagits mot sockret och den beroendeproblematik som följer i dess spår i 25 år. Alla blir förstås inte beroende men trots det tvekar hon inte att dra paralleller till tunga droger som heroin och kokain.

Första boken ”Sockerbomben” kom redan 2004, den har fått flera uppföljare ”Sockerbomben i din hjärna” 2010, året som gick kom ”Sockerbomben 3.0” och nu är det dags för en kokbok. Kurera fick en pratstund med Bitten och frågade bland annat om sockerskatt och varför det behövs en sockerfri kokbok.

Samarbete bakom böckerna
Bitten har länge arbetat ihop med Expressenjournalisten Pia Nordström, ett lyckat samarbete får man väl säga.
– Utan Pia hade det inte blivit några böcker alls. Jag är ingen författare, jag är en pratmakare jag, säger Bitten som är märkbart tacksam över samarbetet.
Det hela började med att en av Bittens patienter ringde Expressen och berättade om sina erfarenheter. Pia skrev, nyheten hamnade på löpet och tidningens växel kraschade, berättar Bitten.
– Pia var ju skeptisk, men någonstans förstod hon att det var något som slog an.
Bitten bjöd in medicinjournalisten på några kurser där hon fick inblick i hur svårt ett sockerberoende och ätstörningar kan vara och på den vägen är det.
– Hon blev väldig tagen av mötet med dessa människor och ur det växte det fram en bok, säger Bitten.

 

Kunskap om kosten har ökat
"Sockerbomben" följdes av en kokbok som inte längre finns i tryck och nu är det alltså dags för ännu en.
– Det hänt en hel del sedan den förra, kunskapen om kosten är mycket större idag, menar Bitten. Något som gör att det känns angeläget att komma ut med en ny kokbok.
– Man vet till exempel nu att även så kallat snälla kolhydrater som grönsaker kan trigga ett sug hos den som är beroende.
Dieten som presenteras i boken har inslag av LCHF, paleo- och ketogen diet, förklarar Bitten.
– Men med beroendeögon.
I de andra dieterna finns ofta substitut för efterrätter, något de helt utesluter.
– Mörk choklad och bröd funkar till exempel inte på beroendepersoner säger Bitten.
– Det spelar ingen roll om brödet är gjort på mandelmjöl, det är kolhydrater.
Och det räcker att konsistensen är densamma så triggar det förklarar hon.
– Vi har sett under åren att det inte fungerar.
Även mejeriprodukter uppmanar hon till försiktighet med för den som är sockerberoende även om det förekommer flitigt i recepten, dock med förslag på alternativ till den som bör avhålla sig.
– Ungefär 70 procent får sug och hetsäter på det, säger hon.
Förklaringen till det är att kroppen kan felläsa som Bitten uttrycker det mjölkproteinet kasein och tolkar det som en opiat.
Bitten är noga med att påpeka att boken inte bara vänder sig till sockerberoende utan riktar sig till fler och att även de med andra känsligheter kan ha glädje av den.

Socker en drog som alla andra
Bitten har hela tiden jämfört socker med alkohol och menar att det fungerar på precis samma sätt, att vissa blir beroende medan andra klarar av det. Det är viktigt att de som blir beroende slutar slå på sig själva. Det handlar om biokemi förklarar hon och att belöningscentret i hjärnan är kidnappat.
– De för en väldigt ojämn kamp med sug, frosseri och dieter hit och dit. De provar allt från hemgjorda dieter till Aspire-metoden, säger Bitten som inte ger mycket för att göra hål i magen så man kan tömma ut maginnehållet efter man ätit.
En utveckling som tydligt vittnar om hur desperata människor kan bli. Bitten tror istället stenhårt på livsstilsförändring.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Har inget att sälja
Bitten Jonsson har jobbat med den här problematiken i 25 år och vet att det inte finns några genvägar. Det var ensamt i början men med stöd av experter i USA som gått före klarade hon det, men det har inte varit lätt. Nu har hon utbildat fler terapeuter men fram till 2013 jobbade hon helt själv med att ge behandlingar till en växande skara hjälpsökande.
Det är en fattig bransch förklarar Bitten som säger att de inte kan sälja något utan det de erbjuder är en livsstilsförändring.
– Det är inget man kan sälja som en påse piller.

Har medvetandet ökat sedan du började för 25 år sedan?
– Både ja och nej säger Bitten som menar att det också finns ett starkt motstånd, och fortsätter:
– Fortfarande händer det att det står i tidningen att sockerberoende är ett påhitt, fast det är vetenskapligt bevisat säger Bitten som berättar att hennes patienter blir förtvivlade när det kommer den typen av artiklar.

Har sockerberondet ökat?
– Absolut, självklart säger Bitten som menar att livsmedelsindustrin de senast tio åren stoppar i nya saker i maten som gör oss sjukare och mer beroende ännu snabbare.
Som exempel nämner hon high fructose corn syrup som i Sverige går under namn som glukossirap och stärkelsesirap.
Trots att alla vet att inte socker inte är bra säljs bara mer och mer, Bitten kallar det sockerparadoxen. Förklaringen som Bitten ser det är att allt fler är beroende.
– Socker gör att vi styrs av belöningssystemet och reptilhjärnan, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Studie: Fiberfattig kost bakom flera sjukdomar

Skadar hjärnan på samma sätt som alkohol
Hon berättar även att det finns forskare som menar att långvarit socker- och mjölätande ger samma hjärnskador som långvarigt alkoholmissbruk.
– Hjärnans förmåga till nya kopplingar minskar drastiskt, det ger skador som är väldigt svåra att läka.
Gruppen sockerberoende är särskilt utsatt menar Bitten och många klarar inte att sluta då bland annat trycket från omgivningen är för hårt. Bitten tror heller inte på att man ska kunna ha ätdagar på lördagar eller att de med ätstörningar ska kunna äta lite av allt.
– Då säger jag, jaha så man ska ta lite heroin dagligen då. Det är exakt samma sak.
Bitten har svårt att dölja sin ilska.
– Jag möter dessa människor när de är i en livskris. De orkar inte med barnen, de orkar inte med jobbet och relationen, de orkar inte med hunden, säger Bitten som menar att det är arrogant att inte ens försöka sätta sig in i problemets allvar, utan vifta bort det eller ta för lätt på det.
Bitten återkommer till sin samarbetspartner Pia och hur tacksam hon är för den ödmjukhet hon visar trots att hon inte själv lider av problematiken och att hon som utomstående valt att fördjupa sig i ämnet och ansträngt sig att förstå.
– Det har betytt mycket för många, säger hon.

 

Rekommenderar 12-stegsgrupper
För de som hamnat i ett beroende rekommenderar Bitten olika stödgrupper förutom Bittens egen slutna Facebookgrupp med 9 000 medlemmar finns två olika tolvstegsprogram FA – Food addicts anonymous och OA – Overeaters anonymous som både har fysiska möten och telefonmöten, något Bitten rekommenderar varmt.
– När jag började 1994-95 fanns det kanske två möten i hela Sverige, nu finns det telefonmöten två gånger om dagen säger Bitten som är tacksam för att utvecklingen går framåt.

Vad kan man göra för att stämma i bäcken och motverka att så många hamnar i beroende?
– All barnmat borde vara LCHF/keto säger Bitten som efterlyser en större medvetenhet även i skolorna.

LÄS OCKSÅ: Allt fler skolor skippar sockret

Är sockerskatt en bra idé?
– Jag tror inte ett skit på det om jag ska vara ärlig, vi har redan alkoholskatt och tobaksskatt, det biter inte på kidnappade hjärnor. En beroendemänniska har alltid pengar till drogen.
Istället får man satsa på att behandla dem som är beroende och vägleda dem som har ett skadligt bruk enligt Bitten som också menar att industrin måste ta större ansvar. I övrigt tror Bitten på balans och att återgå till en mer naturlig livsstil där vi är i kontakt med andra människor och naturen. Hon efterfrågar också mer andliga värderingar, så länge vi inte har det kommer vi söka snabba kickar menar hon.
– Hela samhället bygger ju på instant gratification. Vi får inte lära oss det här med försenad belöning när vi är små.
Bitten menar att det är de stressande livsmedlen som mjöl och socker som i förlängningen orsakar det stressade samhälle vi har idag, som i sin tur är en grogrund för allehanda missbruk och beroenden.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Bitten Jonsson
Ålder: 65 år
Bor: Näsviken i Hälsingland
Yrke:
Sjuksköterska och beroendeterapeut
Hobby: Hundälskare
Böcker av Bitten och Pia Nordström:
"Sockerbomben", "Sockerbomben i din hjärna","Sockerbomben 3.0" samt "Sockerfria kokboken"
Bittens hemsida hittar du här.
12-stegsprogram mot sockerberoende och ätstörningar: Overeaters anonymous samt Food addicts anonymous, den som vill kan även ansöka om att gå med i Bittens slutna Facebookgrupp..

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.