Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Björn Rudman

Foto: Johan Gederberg

Björn Rudman: “Jag hade kronisk smärta i nio år”

I nio år levde bokaktuelle rehab- och träningsentreprenören Björn Rudman med kronisk smärta.
Nu uppmanar han politiker att lyfta blicken och ta ett helhetsgrepp kring smärta och stress.

Min broskskada och meniskskada i vänster knä började som idrottsskador men tack vare artrosen och lite för bra förmåga att ”bita ihop och hålla käft” utvecklade det sig till långvarig kronisk smärta.

Att inte kunna prestera på den nivån man önskar, vare sig det är i match, på jobbet eller med familjen är tufft och kräver acceptans, tålamod och förståelse. Att jag har egen erfarenhet av smärta och stresspåverkan är för mig en helt avgörande faktor för att kunna leverera i mitt jobb som terapeut där jag träffar utbrända patienter med kronisk smärta.

 

Att kunna se en människa i ögonen och ärligt säga ”jag vet precis hur mosigt och mjöligt det blir i kroppen av morfin och att du är så förbannat less på skiten att du bara vill skrika.”

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

En ömsesidig erfarenhet
För jag var precis likadan. I nio år gick jag omkring med kronisk smärta innan jag till slut fick hjälp genom en ökad stresskontroll via medveten närvaro och en förståelse av det mentala i relation till smärtan.

För har en människa haft ont länge är det sannolikt inte fler gummibandsövningar som löser problemet. Rehabövningar är en del av lösningen men långt ifrån hela.

Inom modern rehabvetenskap finns det ett förhållningssätt som sticker ut på ett bra sätt – den biopsykosociala modellen, BPS. Inom rehabiliteringen innebär den kortfattat att det finns en biologisk del med kroppen, leder, muskler, skador, eventuella fysiska sjukdomar, en psykologisk del, det vill säga känslan av sammanhang, begriplighet för att minska oro, stresshantering och undermedvetna problemlösningsstrategier. Det finns också en social del med familj, tillhörighet och socialt umgänge.

LÄS OCKSÅ: Så hänger stress och smärta ihop – och så kan du lindra den

Nödvändigt med mer samtal 
Om det inte fungerar med fler övningar eller mer värktabletter så hjälper BPS oss att förstå att lösningen inte bara finns på ett ställe utan på fler.
Att sjukvården på många ställen inte har tid att möta människan i ögonhöjd och se hela situationen genom den biopsykosociala modellen beror till stor del på resursbrist. Det är inte det att vårdpersonal inte vill göra detta. Faktum är att de inte vill något annat än att hinna med ett samtal på djupet. När det gäller komplex, långvarig smärta är det helt nödvändigt med mer samtal än de få minuterna med någon stafettläkare.

 

Tyvärr är dagens sjukvård utformad på ett helt annat sätt tack vare att resurserna och styrningen varit så dåliga under så många år. Detta har jag själv fått uppleva under mina nio år som smärtpatient. Hade det funnits ett helhetsperspektiv där någon hade lyft att det kan vara andra muskler som skapar smärtan och att stressen påverkar lidandet starkt hade vägen fram varit mycket lättare och kortare för mig som patient. Operationer och mediciner var lösningarna jag hade att förhålla mig till.

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Behöver lyfta blicken
Här behöver politiker och beslutsfattare inom vården lyfta blicken. Det går inte att möta människor genom sifferkolumner. Det går bara inte.
Istället bör man ta ett helhetsgrepp. Stressbesvär är ett enormt problem i vårt samhälle idag – något som i allra hösta grad hänger ihop med smärtpatienter.
Stress kan göra musklerna extra spända, smärtkänsliga och även göra att de återhämtar sig sämre.

Jag menar att det finns relativt enkla sätt för vården att åtminstone ta reda på ifall stress och psykisk ohälsa är en stor eller mindre faktor hos de som söker vård för långvarig smärtproblematik. Och det behövs inga psykologer eller psykiatriker för att prata med människor. Det räcker ofta med några genuina frågor för att ”lyfta på locket”.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Stressen inverkar på livskvaliteten
Dessutom finns det en rad olika frågeformulär med självskattning som ger en riktning och en liten fingervisning om hur mycket besvär individen upplever av sin stress och hur stressen inverkar på livskvaliteten.

Exempelvis. För några år sedan startade en försöksverksamhet i Kalmar där alla patienter som sökte för besvär med leder, senor och muskler fick träffa en fysioterapeut som första besök istället för läkare. Testet resulterade i att läkarnas belastning minskade och att patienterna fick rätt hjälp snabbare, och nu används samma metod på flera vårdcentraler runt om i landet.
Detta visar att ett nytt tänk kan skapa förbättring för både vårdpersonal och patienter.

 

Jag tror stenhårt på att effekten skulle bli liknande om vi flyttade fram frontlinjen i kriget mot stressbesvär och möter dem tidigare och hårdare och tar dem på större allvar än vi gör idag. Det behövs inte mycket för att insatserna ska bli mer exakta och mer enligt den biopsykosociala modellen än de är idag.

Enkla och vetenskapliga självskattningsformulär kan vara ett bra ställe att börja på.

Av: Björn Rudman, rehab- och träningsentreprenör med många års erfarenhet som professionell tränare, och aktuell med boken ”Boken om ont”.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.