Björn Rudman

Foto: Johan Gederberg

Björn Rudman: “Jag hade kronisk smärta i nio år”

I nio år levde bokaktuelle rehab- och träningsentreprenören Björn Rudman med kronisk smärta.
Nu uppmanar han politiker att lyfta blicken och ta ett helhetsgrepp kring smärta och stress.

Min broskskada och meniskskada i vänster knä började som idrottsskador men tack vare artrosen och lite för bra förmåga att ”bita ihop och hålla käft” utvecklade det sig till långvarig kronisk smärta.

Att inte kunna prestera på den nivån man önskar, vare sig det är i match, på jobbet eller med familjen är tufft och kräver acceptans, tålamod och förståelse. Att jag har egen erfarenhet av smärta och stresspåverkan är för mig en helt avgörande faktor för att kunna leverera i mitt jobb som terapeut där jag träffar utbrända patienter med kronisk smärta.

 

Att kunna se en människa i ögonen och ärligt säga ”jag vet precis hur mosigt och mjöligt det blir i kroppen av morfin och att du är så förbannat less på skiten att du bara vill skrika.”

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

En ömsesidig erfarenhet
För jag var precis likadan. I nio år gick jag omkring med kronisk smärta innan jag till slut fick hjälp genom en ökad stresskontroll via medveten närvaro och en förståelse av det mentala i relation till smärtan.

För har en människa haft ont länge är det sannolikt inte fler gummibandsövningar som löser problemet. Rehabövningar är en del av lösningen men långt ifrån hela.

Inom modern rehabvetenskap finns det ett förhållningssätt som sticker ut på ett bra sätt – den biopsykosociala modellen, BPS. Inom rehabiliteringen innebär den kortfattat att det finns en biologisk del med kroppen, leder, muskler, skador, eventuella fysiska sjukdomar, en psykologisk del, det vill säga känslan av sammanhang, begriplighet för att minska oro, stresshantering och undermedvetna problemlösningsstrategier. Det finns också en social del med familj, tillhörighet och socialt umgänge.

LÄS OCKSÅ: Så hänger stress och smärta ihop – och så kan du lindra den

Nödvändigt med mer samtal 
Om det inte fungerar med fler övningar eller mer värktabletter så hjälper BPS oss att förstå att lösningen inte bara finns på ett ställe utan på fler.
Att sjukvården på många ställen inte har tid att möta människan i ögonhöjd och se hela situationen genom den biopsykosociala modellen beror till stor del på resursbrist. Det är inte det att vårdpersonal inte vill göra detta. Faktum är att de inte vill något annat än att hinna med ett samtal på djupet. När det gäller komplex, långvarig smärta är det helt nödvändigt med mer samtal än de få minuterna med någon stafettläkare.

 

Tyvärr är dagens sjukvård utformad på ett helt annat sätt tack vare att resurserna och styrningen varit så dåliga under så många år. Detta har jag själv fått uppleva under mina nio år som smärtpatient. Hade det funnits ett helhetsperspektiv där någon hade lyft att det kan vara andra muskler som skapar smärtan och att stressen påverkar lidandet starkt hade vägen fram varit mycket lättare och kortare för mig som patient. Operationer och mediciner var lösningarna jag hade att förhålla mig till.

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Behöver lyfta blicken
Här behöver politiker och beslutsfattare inom vården lyfta blicken. Det går inte att möta människor genom sifferkolumner. Det går bara inte.
Istället bör man ta ett helhetsgrepp. Stressbesvär är ett enormt problem i vårt samhälle idag – något som i allra hösta grad hänger ihop med smärtpatienter.
Stress kan göra musklerna extra spända, smärtkänsliga och även göra att de återhämtar sig sämre.

Jag menar att det finns relativt enkla sätt för vården att åtminstone ta reda på ifall stress och psykisk ohälsa är en stor eller mindre faktor hos de som söker vård för långvarig smärtproblematik. Och det behövs inga psykologer eller psykiatriker för att prata med människor. Det räcker ofta med några genuina frågor för att ”lyfta på locket”.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Stressen inverkar på livskvaliteten
Dessutom finns det en rad olika frågeformulär med självskattning som ger en riktning och en liten fingervisning om hur mycket besvär individen upplever av sin stress och hur stressen inverkar på livskvaliteten.

Exempelvis. För några år sedan startade en försöksverksamhet i Kalmar där alla patienter som sökte för besvär med leder, senor och muskler fick träffa en fysioterapeut som första besök istället för läkare. Testet resulterade i att läkarnas belastning minskade och att patienterna fick rätt hjälp snabbare, och nu används samma metod på flera vårdcentraler runt om i landet.
Detta visar att ett nytt tänk kan skapa förbättring för både vårdpersonal och patienter.

 

Jag tror stenhårt på att effekten skulle bli liknande om vi flyttade fram frontlinjen i kriget mot stressbesvär och möter dem tidigare och hårdare och tar dem på större allvar än vi gör idag. Det behövs inte mycket för att insatserna ska bli mer exakta och mer enligt den biopsykosociala modellen än de är idag.

Enkla och vetenskapliga självskattningsformulär kan vara ett bra ställe att börja på.

Av: Björn Rudman, rehab- och träningsentreprenör med många års erfarenhet som professionell tränare, och aktuell med boken ”Boken om ont”.

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny studie: Fåglar flyttar tio dagar efter fullmåne

Övrigt

Svårt att sova vid fullmåne? Ja, hävdar en del och är tvärsäkra, men analyser och vetenskapliga studier säger oftast, men inte alltid, det motsatta. Och huruvida månen påverkar oss människor eller inte är en debatt som lär fortsätta. Flyttfåglarna, de rör i alla fall på sig i måncykler. Vid Lunds universitet har man sett att nattskärror påverkas av månens sken och de synkroniserar sin flytt söderut tio dagar efter fullmånen.

Därför påverkas du av mörker och sömnbrist

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att både kropp och själ inte mår bra. Och när mörkret sänker sig över vårt vinterlandskap – ja, då blir vi ännu tröttare. Maria Nordin som är forskare vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet berättar varför och ur den mörka årstiden påverkar oss och varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Glutamin kan hjälpa överviktiga att gå ner i vikt

Forskning

En studie gjord vid Karolinska Institutet och universitet i Oxford visade att aminosyran glutamin kan reducera fettvävnad men också minska inflammation i fettväven. Överviktiga personer hade i genomsnitt lägre nivåer av glutamin i fettväven än normalviktiga personer. Mer forskning krävs innan glutamin kan rekommenderas som ett kosttillskott vid fetma.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Forskning

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare i Skåne jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i “Årets matbluff” utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Sojagrädde med två procent soja och glutenfritt teff- och bovetemjöl med tre procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

 

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

 

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

 

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

 

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.