Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

citronmeliss

Bli av med dina sömnproblem – på naturlig väg

Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

I över 15 år led Marianne Ohlsson av allvarliga sömnproblem. Hon trodde att lösningen var receptbelagda insomningstabletter. Så var inte fallet – ett receptfritt ört- och näringstillskott var det som blev räddningen.

Marianne

Foto: Malin Björkholm

Att ligga vaken om nätterna och titta på klockan är något som Marianne Ohlsson gjort de senaste 15-20 åren. Det började när hon kom upp i 55-årsåldern och fortfarande jobbade som lärare. Ett par tre nätter i veckan hade hon svårt att komma till ro och det tog lång tid innan hon somnade. Hon sökte ingen hjälp då för hon tyckte inte att det var så farligt. Sömnproblemen var dock inte tillfälliga, tvärtom förvärrades de med åren. Hon fick allt svårare att slappna av och att somna. För fem år sedan var det så illa att hon inte kunde sova alls.
– Jag låg och stirrade i taket och tänkte på min mamma. Hon hade samma problem med sömnen och det började i samma ålder som för mig och det höll på ända tills hon gick bort vid 91 års ålder.

 

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Sökte läkare
Marianne är en pigg, social och utåtriktad pensionär, men sömnbristen gjorde att hon kände sig håglös på dagarna. Hon blev lättirriterad och oroade sig över småsaker som hon tidigare hade struntat i. Hon bokade en tid på vårdcentralen. Efter besöket hos läkaren, där hon fått ett recept på insomningstabletter, kändes det bättre. Nu äntligen skulle hon få sova, trodde hon!
– De hjälpte bara ibland, ofta vaknade jag på natten och kunde inte somna om i alla fall.
Marianne bad sin läkare om starkare sömntabletter, men han ville inte skriva ut det. Däremot ökade han dosen på de som hon tidigare fått.
– Det hjälpte inte och jag kände mig förtvivlad.
Mariannes son som också är läkare förklarade att doktorn bara följde regelverket och att hon fick acceptera situationen trots att sömnen ofta uteblev.

Tog saken i egna händer
Marianne kände att hon inte fick den hjälp hon behövde och bestämde sig för att testa sig fram på egen hand. Hon besökte hälsokosten för att se om det fanns några receptfria alternativ som var bra mot sömnproblem. Hon blev rekommenderad ett par som hon provade utan nämnvärda resultat.
– Jag kände ingen fantastisk förbättring, kanske sov jag lite bättre några nätter emellanåt.
Hon var besviken och framför allt trött, väldigt trött.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Tröttheten påverkade bridgespelandet
Tre dagar i veckan spelar Marianne bridge i Kalmar och hon kör med egen bil dit.
– Bridgen håller min hjärna och mina nervceller i form. Jag har aldrig varit mycket för att motionera, däremot gillar jag intellektuell stimulans.
Mental aktivitet kräver sömn, att halvsova vid bridgebordet gick inget vidare. Hon ville verkligen hitta en lösning på sina sömnproblem. En dag fann hon den när hon satt och bläddrade i en veckotidning.
– Jag läste en annons för Melissa Dream. Ett kosttillskott som skulle ge avslappning och god sömn. Den innehöll vitaminer, mineraler och läkeörter som traditionellt använts mot insomningsbesvär och sömnbrist.

"Somnade direkt och sov hela natten"
Hon bestämde sig för att prova Melissa Dream och redan samma kväll tog hon sina två första tabletter en timme innan sänggående enligt rekommendationen på förpackningen.
– Jag somnade direkt när jag lade mig och sov hela natten. Äntligen var det något som fungerade!

 

Vaknar utvilad och håller sig pigg hela dagen
Det hade inte hänt på flera år och Marianne kände en stor lättnad. Hon tar fortfarande sin insomningstablett, men utan Melissa Dream somnar hon inte. Förut när hon bara tog insomningstabletten låg hon ofta vaken, det gör hon inte nu längre. På morgonen känner hon sig utvilad och hon är numera pigg hela dagen. Och så har det varit ända sedan hon började med Melissa Dream för fyra månader sedan.

 Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Trygghet på resa
Enligt föreskriften på förpackningen kan man antingen ta två tabletter på kvällen eller inta en dagsdos om tre tabletter utspritt över dagen. Det senare för att lindra oro.
– Jag brukar klara mig på två, men om jag har förlorat på bridgen blir jag så upprörd att jag måste ta tre, säger Marianne och skrattar.
Marianne är en känslomänniska och har lätt för att stressa upp sig. Just nu planerar hon för en resa. Två av sönerna bor nämligen utomlands, den ena i Skottland och den andra i Shanghai och inom kort ska hon flyga till Shanghai.
– Jag oroar mig lite inför resan, det är nervöst att åka själv. Fast jag har ju Melissa Dream med mig. Det känns tryggt för då vet jag i alla fall att jag får sova gott.

Av Sara Hedman

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

 

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

 

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.