citronmeliss

Bli av med dina sömnproblem – på naturlig väg

Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

I över 15 år led Marianne Ohlsson av allvarliga sömnproblem. Hon trodde att lösningen var receptbelagda insomningstabletter. Så var inte fallet – ett receptfritt ört- och näringstillskott var det som blev räddningen.

Marianne

Foto: Malin Björkholm

Att ligga vaken om nätterna och titta på klockan är något som Marianne Ohlsson gjort de senaste 15-20 åren. Det började när hon kom upp i 55-årsåldern och fortfarande jobbade som lärare. Ett par tre nätter i veckan hade hon svårt att komma till ro och det tog lång tid innan hon somnade. Hon sökte ingen hjälp då för hon tyckte inte att det var så farligt. Sömnproblemen var dock inte tillfälliga, tvärtom förvärrades de med åren. Hon fick allt svårare att slappna av och att somna. För fem år sedan var det så illa att hon inte kunde sova alls.
– Jag låg och stirrade i taket och tänkte på min mamma. Hon hade samma problem med sömnen och det började i samma ålder som för mig och det höll på ända tills hon gick bort vid 91 års ålder.

 

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Sökte läkare
Marianne är en pigg, social och utåtriktad pensionär, men sömnbristen gjorde att hon kände sig håglös på dagarna. Hon blev lättirriterad och oroade sig över småsaker som hon tidigare hade struntat i. Hon bokade en tid på vårdcentralen. Efter besöket hos läkaren, där hon fått ett recept på insomningstabletter, kändes det bättre. Nu äntligen skulle hon få sova, trodde hon!
– De hjälpte bara ibland, ofta vaknade jag på natten och kunde inte somna om i alla fall.
Marianne bad sin läkare om starkare sömntabletter, men han ville inte skriva ut det. Däremot ökade han dosen på de som hon tidigare fått.
– Det hjälpte inte och jag kände mig förtvivlad.
Mariannes son som också är läkare förklarade att doktorn bara följde regelverket och att hon fick acceptera situationen trots att sömnen ofta uteblev.

Tog saken i egna händer
Marianne kände att hon inte fick den hjälp hon behövde och bestämde sig för att testa sig fram på egen hand. Hon besökte hälsokosten för att se om det fanns några receptfria alternativ som var bra mot sömnproblem. Hon blev rekommenderad ett par som hon provade utan nämnvärda resultat.
– Jag kände ingen fantastisk förbättring, kanske sov jag lite bättre några nätter emellanåt.
Hon var besviken och framför allt trött, väldigt trött.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Tröttheten påverkade bridgespelandet
Tre dagar i veckan spelar Marianne bridge i Kalmar och hon kör med egen bil dit.
– Bridgen håller min hjärna och mina nervceller i form. Jag har aldrig varit mycket för att motionera, däremot gillar jag intellektuell stimulans.
Mental aktivitet kräver sömn, att halvsova vid bridgebordet gick inget vidare. Hon ville verkligen hitta en lösning på sina sömnproblem. En dag fann hon den när hon satt och bläddrade i en veckotidning.
– Jag läste en annons för Melissa Dream. Ett kosttillskott som skulle ge avslappning och god sömn. Den innehöll vitaminer, mineraler och läkeörter som traditionellt använts mot insomningsbesvär och sömnbrist.

”Somnade direkt och sov hela natten”
Hon bestämde sig för att prova Melissa Dream och redan samma kväll tog hon sina två första tabletter en timme innan sänggående enligt rekommendationen på förpackningen.
– Jag somnade direkt när jag lade mig och sov hela natten. Äntligen var det något som fungerade!

Vaknar utvilad och håller sig pigg hela dagen
Det hade inte hänt på flera år och Marianne kände en stor lättnad. Hon tar fortfarande sin insomningstablett, men utan Melissa Dream somnar hon inte. Förut när hon bara tog insomningstabletten låg hon ofta vaken, det gör hon inte nu längre. På morgonen känner hon sig utvilad och hon är numera pigg hela dagen. Och så har det varit ända sedan hon började med Melissa Dream för fyra månader sedan.

 Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Trygghet på resa
Enligt föreskriften på förpackningen kan man antingen ta två tabletter på kvällen eller inta en dagsdos om tre tabletter utspritt över dagen. Det senare för att lindra oro.
– Jag brukar klara mig på två, men om jag har förlorat på bridgen blir jag så upprörd att jag måste ta tre, säger Marianne och skrattar.
Marianne är en känslomänniska och har lätt för att stressa upp sig. Just nu planerar hon för en resa. Två av sönerna bor nämligen utomlands, den ena i Skottland och den andra i Shanghai och inom kort ska hon flyga till Shanghai.
– Jag oroar mig lite inför resan, det är nervöst att åka själv. Fast jag har ju Melissa Dream med mig. Det känns tryggt för då vet jag i alla fall att jag får sova gott.

Av Sara Hedman

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.