citronmeliss

Bli av med dina sömnproblem – på naturlig väg

Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

I över 15 år led Marianne Ohlsson av allvarliga sömnproblem. Hon trodde att lösningen var receptbelagda insomningstabletter. Så var inte fallet – ett receptfritt ört- och näringstillskott var det som blev räddningen.

Marianne

Foto: Malin Björkholm

Att ligga vaken om nätterna och titta på klockan är något som Marianne Ohlsson gjort de senaste 15-20 åren. Det började när hon kom upp i 55-årsåldern och fortfarande jobbade som lärare. Ett par tre nätter i veckan hade hon svårt att komma till ro och det tog lång tid innan hon somnade. Hon sökte ingen hjälp då för hon tyckte inte att det var så farligt. Sömnproblemen var dock inte tillfälliga, tvärtom förvärrades de med åren. Hon fick allt svårare att slappna av och att somna. För fem år sedan var det så illa att hon inte kunde sova alls.
– Jag låg och stirrade i taket och tänkte på min mamma. Hon hade samma problem med sömnen och det började i samma ålder som för mig och det höll på ända tills hon gick bort vid 91 års ålder.

 

► Läs också: Sömnbrist påverkar våra tarmbakterier – kan leda till övervikt och diabetes

Sökte läkare
Marianne är en pigg, social och utåtriktad pensionär, men sömnbristen gjorde att hon kände sig håglös på dagarna. Hon blev lättirriterad och oroade sig över småsaker som hon tidigare hade struntat i. Hon bokade en tid på vårdcentralen. Efter besöket hos läkaren, där hon fått ett recept på insomningstabletter, kändes det bättre. Nu äntligen skulle hon få sova, trodde hon!
– De hjälpte bara ibland, ofta vaknade jag på natten och kunde inte somna om i alla fall.
Marianne bad sin läkare om starkare sömntabletter, men han ville inte skriva ut det. Däremot ökade han dosen på de som hon tidigare fått.
– Det hjälpte inte och jag kände mig förtvivlad.
Mariannes son som också är läkare förklarade att doktorn bara följde regelverket och att hon fick acceptera situationen trots att sömnen ofta uteblev.

Tog saken i egna händer
Marianne kände att hon inte fick den hjälp hon behövde och bestämde sig för att testa sig fram på egen hand. Hon besökte hälsokosten för att se om det fanns några receptfria alternativ som var bra mot sömnproblem. Hon blev rekommenderad ett par som hon provade utan nämnvärda resultat.
– Jag kände ingen fantastisk förbättring, kanske sov jag lite bättre några nätter emellanåt.
Hon var besviken och framför allt trött, väldigt trött.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Tröttheten påverkade bridgespelandet
Tre dagar i veckan spelar Marianne bridge i Kalmar och hon kör med egen bil dit.
– Bridgen håller min hjärna och mina nervceller i form. Jag har aldrig varit mycket för att motionera, däremot gillar jag intellektuell stimulans.
Mental aktivitet kräver sömn, att halvsova vid bridgebordet gick inget vidare. Hon ville verkligen hitta en lösning på sina sömnproblem. En dag fann hon den när hon satt och bläddrade i en veckotidning.
– Jag läste en annons för Melissa Dream. Ett kosttillskott som skulle ge avslappning och god sömn. Den innehöll vitaminer, mineraler och läkeörter som traditionellt använts mot insomningsbesvär och sömnbrist.

"Somnade direkt och sov hela natten"
Hon bestämde sig för att prova Melissa Dream och redan samma kväll tog hon sina två första tabletter en timme innan sänggående enligt rekommendationen på förpackningen.
– Jag somnade direkt när jag lade mig och sov hela natten. Äntligen var det något som fungerade!

 

Vaknar utvilad och håller sig pigg hela dagen
Det hade inte hänt på flera år och Marianne kände en stor lättnad. Hon tar fortfarande sin insomningstablett, men utan Melissa Dream somnar hon inte. Förut när hon bara tog insomningstabletten låg hon ofta vaken, det gör hon inte nu längre. På morgonen känner hon sig utvilad och hon är numera pigg hela dagen. Och så har det varit ända sedan hon började med Melissa Dream för fyra månader sedan.

 Läs också: Sömn boostar inlärningsförmågan

Trygghet på resa
Enligt föreskriften på förpackningen kan man antingen ta två tabletter på kvällen eller inta en dagsdos om tre tabletter utspritt över dagen. Det senare för att lindra oro.
– Jag brukar klara mig på två, men om jag har förlorat på bridgen blir jag så upprörd att jag måste ta tre, säger Marianne och skrattar.
Marianne är en känslomänniska och har lätt för att stressa upp sig. Just nu planerar hon för en resa. Två av sönerna bor nämligen utomlands, den ena i Skottland och den andra i Shanghai och inom kort ska hon flyga till Shanghai.
– Jag oroar mig lite inför resan, det är nervöst att åka själv. Fast jag har ju Melissa Dream med mig. Det känns tryggt för då vet jag i alla fall att jag får sova gott.

Av Sara Hedman

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta


  • Magnesium är ett viktigt mineral som behövs för att nerverna och muskulaturen ska fungera. Mineralen har en lugnande kramplösande effekt och har god terapeutisk verkan vid sömnlöshet och kramper i benen.
    Vår moderna kost ger ofta för lite av mineralet eftersom vete och andra sädesslag raffineras hårt. Vid processen försvinner 75 procent av allt magnesium. Är du ofta sugen på choklad, salt eller har ytliga röda blodkärl kan det vara tecken på magnesiumbrist.

  • B-vitaminer behöver man tillföra kroppen varje dag eftersom de är vattenlösliga och därför inte kan lagras i kroppen. B-vitaminbrist är ganska vanligt och påverkar vårt humör och nervsystem. De är även viktiga för blodbildningen och muskulaturen. Brist på B-vitamin orsakar ofta sömnsvårigheter, nedstämdhet och oro.

  • Citronmeliss är en gammal medicinalväxt som har använts i många olika kulturer främst mot oro och sömnproblem, men även vid förkylning och som hjärtstärkande medel. Örten är framför allt rogivande.

  • Kamomill har en lugnande och kramplösande effekt på mage och tarmsystem. Att dricka kamomillte innan läggdags är ett beprövat sätt att komma till ro och få en god nattsömn.

  • Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran L-teanin som i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. Aminosyran verkar i centrala nervsystemet genom att öka nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande.
    I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar efter behandling med L-teanin. Aminosyran ökar även nivåerna av tryptofan som är ett viktigt ämne för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning