Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Du mår illa, har ont i magen, diarré och känner dig uppkörd i magen. Men läkaren skakar på huvudet åt dina misstankar om födoämnesallergi. Det betyder bara att immunsystemet inte är inblandat i din reaktion. Du kan ha en icke-allergisk matintolerans.

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland är det vara svårt att avgöra vad som är vad, eftersom symtomen ofta liknar varandra.
Men inuti din kropp är det en väldigt viktig skillnad mellan de båda: Vid en allergisk överkänslighet reagerar immunsystemet mot livsmedlet. Det kan vanliga blodprov hos läkaren mäta.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Matintolerans är ingen allergi
Vid en icke-allergisk matöverkänslighet, vad vi i vardagslag kallar en matintolerans är immunsystemet däremot inte inblandat.
• De kan också mätas, men inte med den typ av blodprov som normalt tas av läkaren.
• Det finns en rad vanliga orsaker till icke-allergisk matöverkänslighet:
• Avsaknad av ett eller flera matsmältningsenzymer (som vid laktosintolerans).
• Kemikalier i mat och dryck, exempelvis färgämnen och konserveringsmedel.
• Histaminrik mat som anjovis, rökt makrill, fisksås och konserverat kött.
• Lektiner som finns i bönor och baljväxter, potatis, jordnötter, frön och spannmål. (Att blötlägga och/eller koka maten är ett sätt att minska problemet med lektiner.)

Om du misstänker att ett specifikt livsmedel är boven bakom ditt dåliga mående kan du prova att utesluta det under minst två veckor. Mår du bättre kan du fortsätta att utesluta det – eller testa att återinföra livsmedlet i din kost, men i mindre mängd än tidigare. Ofta är det dock flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Därför kan det vara bra att se över sin livsstil totalt.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten 

Eliminationskost och variation
Om du äter ett livsmedel ofta kan det leda till en överbelastning som ger överkänslighet. Variera din kost för att minska risken för att kroppen överreagerar. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Upplever du att det är flera olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När du sedan introducerar ett livsmedel i taget kan du ofta märka tydligt vad det är du reagerar emot.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för laktosintoleranta 

Tips på vägen för att eliminera livsmedel och vara din egen matdetektiv:
Frukt
Välj: Osötad färsk, fryst, torkad
Undvik: Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker
Välj: Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker
Undvik: Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk
Välj: Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm
Undvik: Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

 

Säd
Välj: Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete
Undvik: Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter
Välj: Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, ama- rant, quinoa, havre
Undvik: Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning
Välj: Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*
Undvik: Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter
Välj: Alla bönor, ärter och linser
Undvik: Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön**
Välj: Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön
Undvik: Jordnötter, jordnötssmör

 

Fetter
Välj: Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör
Undvik: Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker
Välj: Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)
Undvik: Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor
Välj: Alla, äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger
Undvik: Choklad, ketchup, senap, relish, chutney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel***
Välj: Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung
Undvik: Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa sötningsmedel

* Undvik vid svår allergi
** Undvik om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.