Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Du mår illa, har ont i magen, diarré och känner dig uppkörd i magen. Men läkaren skakar på huvudet åt dina misstankar om födoämnesallergi. Det betyder bara att immunsystemet inte är inblandat i din reaktion. Du kan ha en icke-allergisk matintolerans.

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland är det vara svårt att avgöra vad som är vad, eftersom symtomen ofta liknar varandra.
Men inuti din kropp är det en väldigt viktig skillnad mellan de båda: Vid en allergisk överkänslighet reagerar immunsystemet mot livsmedlet. Det kan vanliga blodprov hos läkaren mäta.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

 

Matintolerans är ingen allergi
Vid en icke-allergisk matöverkänslighet, vad vi i vardagslag kallar en matintolerans är immunsystemet däremot inte inblandat.
• De kan också mätas, men inte med den typ av blodprov som normalt tas av läkaren.
• Det finns en rad vanliga orsaker till icke-allergisk matöverkänslighet:
• Avsaknad av ett eller flera matsmältningsenzymer (som vid laktosintolerans).
• Kemikalier i mat och dryck, exempelvis färgämnen och konserveringsmedel.
• Histaminrik mat som anjovis, rökt makrill, fisksås och konserverat kött.
• Lektiner som finns i bönor och baljväxter, potatis, jordnötter, frön och spannmål. (Att blötlägga och/eller koka maten är ett sätt att minska problemet med lektiner.)

Om du misstänker att ett specifikt livsmedel är boven bakom ditt dåliga mående kan du prova att utesluta det under minst två veckor. Mår du bättre kan du fortsätta att utesluta det – eller testa att återinföra livsmedlet i din kost, men i mindre mängd än tidigare. Ofta är det dock flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Därför kan det vara bra att se över sin livsstil totalt.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten 

Eliminationskost och variation
Om du äter ett livsmedel ofta kan det leda till en överbelastning som ger överkänslighet. Variera din kost för att minska risken för att kroppen överreagerar. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Upplever du att det är flera olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När du sedan introducerar ett livsmedel i taget kan du ofta märka tydligt vad det är du reagerar emot.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för laktosintoleranta 

Tips på vägen för att eliminera livsmedel och vara din egen matdetektiv:
Frukt
Välj: Osötad färsk, fryst, torkad
Undvik: Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker
Välj: Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker
Undvik: Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk
Välj: Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm
Undvik: Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

Säd
Välj: Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete
Undvik: Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter
Välj: Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, ama- rant, quinoa, havre
Undvik: Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning
Välj: Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*
Undvik: Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter
Välj: Alla bönor, ärter och linser
Undvik: Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön**
Välj: Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön
Undvik: Jordnötter, jordnötssmör

Fetter
Välj: Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör
Undvik: Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker
Välj: Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)
Undvik: Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor
Välj: Alla, äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger
Undvik: Choklad, ketchup, senap, relish, chutney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel***
Välj: Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung
Undvik: Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa sötningsmedel

* Undvik vid svår allergi
** Undvik om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus. 

Beröring ger bättre sömn

Hälsa

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.