Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Du mår illa, har ont i magen, diarré och känner dig uppkörd i magen. Men läkaren skakar på huvudet åt dina misstankar om födoämnesallergi. Det betyder bara att immunsystemet inte är inblandat i din reaktion. Du kan ha en icke-allergisk matintolerans.

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland är det vara svårt att avgöra vad som är vad, eftersom symtomen ofta liknar varandra.
Men inuti din kropp är det en väldigt viktig skillnad mellan de båda: Vid en allergisk överkänslighet reagerar immunsystemet mot livsmedlet. Det kan vanliga blodprov hos läkaren mäta.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Matintolerans är ingen allergi
Vid en icke-allergisk matöverkänslighet, vad vi i vardagslag kallar en matintolerans är immunsystemet däremot inte inblandat.
• De kan också mätas, men inte med den typ av blodprov som normalt tas av läkaren.
• Det finns en rad vanliga orsaker till icke-allergisk matöverkänslighet:
• Avsaknad av ett eller flera matsmältningsenzymer (som vid laktosintolerans).
• Kemikalier i mat och dryck, exempelvis färgämnen och konserveringsmedel.
• Histaminrik mat som anjovis, rökt makrill, fisksås och konserverat kött.
• Lektiner som finns i bönor och baljväxter, potatis, jordnötter, frön och spannmål. (Att blötlägga och/eller koka maten är ett sätt att minska problemet med lektiner.)

Om du misstänker att ett specifikt livsmedel är boven bakom ditt dåliga mående kan du prova att utesluta det under minst två veckor. Mår du bättre kan du fortsätta att utesluta det – eller testa att återinföra livsmedlet i din kost, men i mindre mängd än tidigare. Ofta är det dock flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Därför kan det vara bra att se över sin livsstil totalt.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten 

Eliminationskost och variation
Om du äter ett livsmedel ofta kan det leda till en överbelastning som ger överkänslighet. Variera din kost för att minska risken för att kroppen överreagerar. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Upplever du att det är flera olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När du sedan introducerar ett livsmedel i taget kan du ofta märka tydligt vad det är du reagerar emot.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för laktosintoleranta 

Tips på vägen för att eliminera livsmedel och vara din egen matdetektiv:
Frukt
Välj: Osötad färsk, fryst, torkad
Undvik: Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker
Välj: Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker
Undvik: Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk
Välj: Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm
Undvik: Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

 

Säd
Välj: Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete
Undvik: Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter
Välj: Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, ama- rant, quinoa, havre
Undvik: Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning
Välj: Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*
Undvik: Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter
Välj: Alla bönor, ärter och linser
Undvik: Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön**
Välj: Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön
Undvik: Jordnötter, jordnötssmör

 

Fetter
Välj: Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör
Undvik: Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker
Välj: Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)
Undvik: Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor
Välj: Alla, äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger
Undvik: Choklad, ketchup, senap, relish, chutney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel***
Välj: Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung
Undvik: Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa sötningsmedel

* Undvik vid svår allergi
** Undvik om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

 

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.