Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål | Kurera.se

Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Du mår illa, har ont i magen, diarré och känner dig uppkörd i magen. Men läkaren skakar på huvudet åt dina misstankar om födoämnesallergi. Det betyder bara att immunsystemet inte är inblandat i din reaktion. Du kan ha en icke-allergisk matintolerans.

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland är det vara svårt att avgöra vad som är vad, eftersom symtomen ofta liknar varandra.
Men inuti din kropp är det en väldigt viktig skillnad mellan de båda: Vid en allergisk överkänslighet reagerar immunsystemet mot livsmedlet. Det kan vanliga blodprov hos läkaren mäta.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Matintolerans är ingen allergi
Vid en icke-allergisk matöverkänslighet, vad vi i vardagslag kallar en matintolerans är immunsystemet däremot inte inblandat.
• De kan också mätas, men inte med den typ av blodprov som normalt tas av läkaren.
• Det finns en rad vanliga orsaker till icke-allergisk matöverkänslighet:
• Avsaknad av ett eller flera matsmältningsenzymer (som vid laktosintolerans).
• Kemikalier i mat och dryck, exempelvis färgämnen och konserveringsmedel.
• Histaminrik mat som anjovis, rökt makrill, fisksås och konserverat kött.
• Lektiner som finns i bönor och baljväxter, potatis, jordnötter, frön och spannmål. (Att blötlägga och/eller koka maten är ett sätt att minska problemet med lektiner.)

Om du misstänker att ett specifikt livsmedel är boven bakom ditt dåliga mående kan du prova att utesluta det under minst två veckor. Mår du bättre kan du fortsätta att utesluta det – eller testa att återinföra livsmedlet i din kost, men i mindre mängd än tidigare. Ofta är det dock flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Därför kan det vara bra att se över sin livsstil totalt.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten 

Eliminationskost och variation
Om du äter ett livsmedel ofta kan det leda till en överbelastning som ger överkänslighet. Variera din kost för att minska risken för att kroppen överreagerar. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Upplever du att det är flera olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När du sedan introducerar ett livsmedel i taget kan du ofta märka tydligt vad det är du reagerar emot.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för laktosintoleranta 

Tips på vägen för att eliminera livsmedel och vara din egen matdetektiv:
Frukt
Välj: Osötad färsk, fryst, torkad
Undvik: Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker
Välj: Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker
Undvik: Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk
Välj: Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm
Undvik: Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

 

Säd
Välj: Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete
Undvik: Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter
Välj: Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, ama- rant, quinoa, havre
Undvik: Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning
Välj: Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*
Undvik: Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter
Välj: Alla bönor, ärter och linser
Undvik: Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön**
Välj: Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön
Undvik: Jordnötter, jordnötssmör

 

Fetter
Välj: Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör
Undvik: Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker
Välj: Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)
Undvik: Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor
Välj: Alla, äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger
Undvik: Choklad, ketchup, senap, relish, chutney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel***
Välj: Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung
Undvik: Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa sötningsmedel

* Undvik vid svår allergi
** Undvik om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.