Bli din egen matdetektiv – hitta maten du inte tål

Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Du mår illa, har ont i magen, diarré och känner dig uppkörd i magen. Men läkaren skakar på huvudet åt dina misstankar om födoämnesallergi. Det betyder bara att immunsystemet inte är inblandat i din reaktion. Du kan ha en icke-allergisk matintolerans.

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland är det vara svårt att avgöra vad som är vad, eftersom symtomen ofta liknar varandra.
Men inuti din kropp är det en väldigt viktig skillnad mellan de båda: Vid en allergisk överkänslighet reagerar immunsystemet mot livsmedlet. Det kan vanliga blodprov hos läkaren mäta.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Matintolerans är ingen allergi
Vid en icke-allergisk matöverkänslighet, vad vi i vardagslag kallar en matintolerans är immunsystemet däremot inte inblandat.
• De kan också mätas, men inte med den typ av blodprov som normalt tas av läkaren.
• Det finns en rad vanliga orsaker till icke-allergisk matöverkänslighet:
• Avsaknad av ett eller flera matsmältningsenzymer (som vid laktosintolerans).
• Kemikalier i mat och dryck, exempelvis färgämnen och konserveringsmedel.
• Histaminrik mat som anjovis, rökt makrill, fisksås och konserverat kött.
• Lektiner som finns i bönor och baljväxter, potatis, jordnötter, frön och spannmål. (Att blötlägga och/eller koka maten är ett sätt att minska problemet med lektiner.)

Om du misstänker att ett specifikt livsmedel är boven bakom ditt dåliga mående kan du prova att utesluta det under minst två veckor. Mår du bättre kan du fortsätta att utesluta det – eller testa att återinföra livsmedlet i din kost, men i mindre mängd än tidigare. Ofta är det dock flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Därför kan det vara bra att se över sin livsstil totalt.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten 

Eliminationskost och variation
Om du äter ett livsmedel ofta kan det leda till en överbelastning som ger överkänslighet. Variera din kost för att minska risken för att kroppen överreagerar. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Upplever du att det är flera olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När du sedan introducerar ett livsmedel i taget kan du ofta märka tydligt vad det är du reagerar emot.

LÄS OCKSÅ: Första hjälpen för laktosintoleranta 

Tips på vägen för att eliminera livsmedel och vara din egen matdetektiv:
Frukt
Välj: Osötad färsk, fryst, torkad
Undvik: Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker
Välj: Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker
Undvik: Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk
Välj: Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm
Undvik: Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

 

Säd
Välj: Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete
Undvik: Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter
Välj: Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, ama- rant, quinoa, havre
Undvik: Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning
Välj: Mjölkersättning som rismjölk, mandelmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*
Undvik: Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter
Välj: Alla bönor, ärter och linser
Undvik: Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön**
Välj: Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön
Undvik: Jordnötter, jordnötssmör

 

Fetter
Välj: Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör
Undvik: Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker
Välj: Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)
Undvik: Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor
Välj: Alla, äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger
Undvik: Choklad, ketchup, senap, relish, chutney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel***
Välj: Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung
Undvik: Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa sötningsmedel

* Undvik vid svår allergi
** Undvik om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Känslig mot gluten? Läs detta först!

Om du upplever att du har problem med gluten ska du inte vara din egen matdetektiv, utan istället gå till läkaren först och testa om du är glutenintolerant, det vill säga om du har celiaki.
Celiaki är en allvarlig sjukdom som måste upptäckas och behandlas i tid – och det är svårare att diagnosticera celiaki om redan du har tagit bort gluten ur din kost. Om du har celiaki får du inte äta gluten alls! Har du däremot ”bara” en överkänslighet mot gluten så kan du fuska ibland eftersom du är inte glutenintolerant. Det är en väldigt viktig skillnad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här kan du lämna in dina överblivna läkemedel

Eko/miljö

Har du överblivna läkemedel hemma? Ta en sväng förbi apoteket och lämna in dem. Varje år blir cirka 15 000 ton läkemedel över och ungefär 250 ton av dessa hamnar i hushållssoporna och i avloppet – skadar miljön. Våra svenska reningsverk är från början inte byggda för att rena de lite tyngre läkemedlen. Därför behöver du hjälpa till.

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

 

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning