Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Bli ett planeringsproffs – och sänk stressen

Tandläkartider, jobbmöten och barnens fotbollsträningar.
Svårt att hålla reda på allt?
Här är några tips på hur du – i några enkla steg – sänker stressen genom att bli en bättre planerare.

Det var för fyra år sedan som bokstavsillustratören Lise Hellström kraschade in i den berömda väggen och var sjukskriven i ett år, något hon fortfarande lever med sviter från.
– Jag tål inte samma belastning – vilket egentligen är något sunt. Jag har koncentrationsproblem och när jag blir stressad får jag otroligt svårt att strukturera upp min tid, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid

Svårt att skapa sig en överblick
Det här gör att en tydlig planering har blivit livsviktig för Lise Hellström. Hennes planeringssystem har nu också utvecklats till boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv”.Lises planering
Och första steget att strukturera upp sin tid på ett bättre sätt är att ta sig tid att planera medvetet, menar hon.
– Idag slänger vi in planering i olika appar och i digitala kalendrar, och håller andra saker i huvudet. Det här gör det svårt att skapa sig en överblick och påverkar både vårt mående och sömn negativt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

En anteckningsbok och en penna
Istället uppmanar Lise Hellström oss att sätta sig en gång i veckan och samla planeringen på ett enda ställe. Allt som behövs är en anteckningsbok och en penna.
– Med en analog planering får du en unik möjlighet till överblick, och överblicken är något som gör att hjärnan kan slappna av. När du skriver ner allt på samma ställe blir du också snabbt medveten om vad du faktiskt planerar in under dygnets 24 timmar.
För ofta är vi omedvetna hur många saker vi lägger på våra mentala listor, och inte sällan är därför planeringen orimlig att hinna med.
– Vi underskattar hur lång tid något tar, eller så planerar vi in för många aktiviteter. Vi har någon form av tro att vi kan göra flera saker samtidigt, men det enda som händer när vi multitaskar är att alla sakerna istället tar längre tid och ofta leder till sämre resultat.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Gör en sak i taget
Istället borde vi göra tvärtom, alltså utföra uppgifter långsamt och metodiskt.
– Vi är inte riggade för den omvärlden vi befinner sig i. Det är inte meningen att vi ska komma hem slutkörda från jobbet varje dag och det är varken humant eller ekonomiskt försvarbart att jobba sönder folk. Gör istället en sak i taget och planera in pauser för att de ska bli av, det gör dig mycket effektivare och mindre stressad.

Så blir du ett planeringsproffs

Ge dig tid att planera. Skapa ett planeringstillfälle för veckoplanering där du ger dig tid att skissa upp den kommande veckan. Försök att få lite lugn och ro, och lägg så mycket eller lite tid på det som du vill.

Ta itu med det tråkigaste först. Gör ett veckouppslag och fördela dina uppgifter på dagarna i veckouppslaget du ritat. Skriv in dem i ordning efter deras deadline, och kom ihåg att inte boka in för mycket samt att ta itu med den tråkigaste eller mest obehagliga saken först. Det som inte får plats under veckan lägger du in på nästa vecka-rutan. Och det som inte får plats där heller får hitta en plats längre fram.

LÄS OCKSÅ: Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Räkna med att få rucka lite på schemat. Skriv gärna in vilka tider du ska göra vad, men räkna med att du kommer att få rucka lite på det efterhand. Det är svårt att estimera tidsåtgången, och det handlar ju inte om ett 100-meterslopp. Räkna inte med att hinna göra fem svåra uppgifter på två timmar utan paus, om du inte råkar ha massor med energi och motivation. Om det är svårt för dig att ange tider, kan du kanske dela in dagen i block istället: Förmiddag, eftermiddag och kväll. Det ger lite mer utrymme för flexibilitet, men är ändå stadigt nog för att vara en bra ledstång att hålla i.

 

Boka inte in för mycket. Huruvida ditt liv kommer att bli enklare, friare och lugnare beror på vad du skriver i kalendern, inte på hur det ser ut. Det kan vara frestande att planera många dagar, eller till och med veckor, framöver, men försök att inte fylla dina dagar långt i förväg, eftersom du då inte har utrymmen för saker som kommer in på volley. Om du behöver planera långt fram för att må bra, se åtminstone till att lämna utrymme för en del oförutsedda saker – eller att vila men istället för att bara lämna uppgiften ofärdig kan du sätta en pil igenom rutan och flytta över uppgiften till nästa dag (eller när det nu passar att göra den istället). På det sättet blir din planering flexibel och anpassningsbar.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej

Var snäll mot dig själv. Det inte är något misslyckande om du inte hunnit med det du satt dig för att göra. Livet händer ju, och ganska ofta blir det inte som planerat. Istället för att bli bollar som snart kommer att ramla ner på dig, har du nu koll på uppgiften och klarar av den vid ett senare tillfälle.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.