Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Bli ett planeringsproffs – och sänk stressen

Tandläkartider, jobbmöten och barnens fotbollsträningar.
Svårt att hålla reda på allt?
Här är några tips på hur du – i några enkla steg – sänker stressen genom att bli en bättre planerare.

Det var för fyra år sedan som bokstavsillustratören Lise Hellström kraschade in i den berömda väggen och var sjukskriven i ett år, något hon fortfarande lever med sviter från.
– Jag tål inte samma belastning – vilket egentligen är något sunt. Jag har koncentrationsproblem och när jag blir stressad får jag otroligt svårt att strukturera upp min tid, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid

Svårt att skapa sig en överblick
Det här gör att en tydlig planering har blivit livsviktig för Lise Hellström. Hennes planeringssystem har nu också utvecklats till boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv”.Lises planering
Och första steget att strukturera upp sin tid på ett bättre sätt är att ta sig tid att planera medvetet, menar hon.
– Idag slänger vi in planering i olika appar och i digitala kalendrar, och håller andra saker i huvudet. Det här gör det svårt att skapa sig en överblick och påverkar både vårt mående och sömn negativt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

En anteckningsbok och en penna
Istället uppmanar Lise Hellström oss att sätta sig en gång i veckan och samla planeringen på ett enda ställe. Allt som behövs är en anteckningsbok och en penna.
– Med en analog planering får du en unik möjlighet till överblick, och överblicken är något som gör att hjärnan kan slappna av. När du skriver ner allt på samma ställe blir du också snabbt medveten om vad du faktiskt planerar in under dygnets 24 timmar.
För ofta är vi omedvetna hur många saker vi lägger på våra mentala listor, och inte sällan är därför planeringen orimlig att hinna med.
– Vi underskattar hur lång tid något tar, eller så planerar vi in för många aktiviteter. Vi har någon form av tro att vi kan göra flera saker samtidigt, men det enda som händer när vi multitaskar är att alla sakerna istället tar längre tid och ofta leder till sämre resultat.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Gör en sak i taget
Istället borde vi göra tvärtom, alltså utföra uppgifter långsamt och metodiskt.
– Vi är inte riggade för den omvärlden vi befinner sig i. Det är inte meningen att vi ska komma hem slutkörda från jobbet varje dag och det är varken humant eller ekonomiskt försvarbart att jobba sönder folk. Gör istället en sak i taget och planera in pauser för att de ska bli av, det gör dig mycket effektivare och mindre stressad.

Så blir du ett planeringsproffs

Ge dig tid att planera. Skapa ett planeringstillfälle för veckoplanering där du ger dig tid att skissa upp den kommande veckan. Försök att få lite lugn och ro, och lägg så mycket eller lite tid på det som du vill.

Ta itu med det tråkigaste först. Gör ett veckouppslag och fördela dina uppgifter på dagarna i veckouppslaget du ritat. Skriv in dem i ordning efter deras deadline, och kom ihåg att inte boka in för mycket samt att ta itu med den tråkigaste eller mest obehagliga saken först. Det som inte får plats under veckan lägger du in på nästa vecka-rutan. Och det som inte får plats där heller får hitta en plats längre fram.

LÄS OCKSÅ: Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Räkna med att få rucka lite på schemat. Skriv gärna in vilka tider du ska göra vad, men räkna med att du kommer att få rucka lite på det efterhand. Det är svårt att estimera tidsåtgången, och det handlar ju inte om ett 100-meterslopp. Räkna inte med att hinna göra fem svåra uppgifter på två timmar utan paus, om du inte råkar ha massor med energi och motivation. Om det är svårt för dig att ange tider, kan du kanske dela in dagen i block istället: Förmiddag, eftermiddag och kväll. Det ger lite mer utrymme för flexibilitet, men är ändå stadigt nog för att vara en bra ledstång att hålla i.

 

Boka inte in för mycket. Huruvida ditt liv kommer att bli enklare, friare och lugnare beror på vad du skriver i kalendern, inte på hur det ser ut. Det kan vara frestande att planera många dagar, eller till och med veckor, framöver, men försök att inte fylla dina dagar långt i förväg, eftersom du då inte har utrymmen för saker som kommer in på volley. Om du behöver planera långt fram för att må bra, se åtminstone till att lämna utrymme för en del oförutsedda saker – eller att vila men istället för att bara lämna uppgiften ofärdig kan du sätta en pil igenom rutan och flytta över uppgiften till nästa dag (eller när det nu passar att göra den istället). På det sättet blir din planering flexibel och anpassningsbar.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej

Var snäll mot dig själv. Det inte är något misslyckande om du inte hunnit med det du satt dig för att göra. Livet händer ju, och ganska ofta blir det inte som planerat. Istället för att bli bollar som snart kommer att ramla ner på dig, har du nu koll på uppgiften och klarar av den vid ett senare tillfälle.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.