Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Bli ett planeringsproffs – och sänk stressen

Tandläkartider, jobbmöten och barnens fotbollsträningar.
Svårt att hålla reda på allt?
Här är några tips på hur du – i några enkla steg – sänker stressen genom att bli en bättre planerare.

Det var för fyra år sedan som bokstavsillustratören Lise Hellström kraschade in i den berömda väggen och var sjukskriven i ett år, något hon fortfarande lever med sviter från.
– Jag tål inte samma belastning – vilket egentligen är något sunt. Jag har koncentrationsproblem och när jag blir stressad får jag otroligt svårt att strukturera upp min tid, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid

Svårt att skapa sig en överblick
Det här gör att en tydlig planering har blivit livsviktig för Lise Hellström. Hennes planeringssystem har nu också utvecklats till boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv”.Lises planering
Och första steget att strukturera upp sin tid på ett bättre sätt är att ta sig tid att planera medvetet, menar hon.
– Idag slänger vi in planering i olika appar och i digitala kalendrar, och håller andra saker i huvudet. Det här gör det svårt att skapa sig en överblick och påverkar både vårt mående och sömn negativt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

En anteckningsbok och en penna
Istället uppmanar Lise Hellström oss att sätta sig en gång i veckan och samla planeringen på ett enda ställe. Allt som behövs är en anteckningsbok och en penna.
– Med en analog planering får du en unik möjlighet till överblick, och överblicken är något som gör att hjärnan kan slappna av. När du skriver ner allt på samma ställe blir du också snabbt medveten om vad du faktiskt planerar in under dygnets 24 timmar.
För ofta är vi omedvetna hur många saker vi lägger på våra mentala listor, och inte sällan är därför planeringen orimlig att hinna med.
– Vi underskattar hur lång tid något tar, eller så planerar vi in för många aktiviteter. Vi har någon form av tro att vi kan göra flera saker samtidigt, men det enda som händer när vi multitaskar är att alla sakerna istället tar längre tid och ofta leder till sämre resultat.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Gör en sak i taget
Istället borde vi göra tvärtom, alltså utföra uppgifter långsamt och metodiskt.
– Vi är inte riggade för den omvärlden vi befinner sig i. Det är inte meningen att vi ska komma hem slutkörda från jobbet varje dag och det är varken humant eller ekonomiskt försvarbart att jobba sönder folk. Gör istället en sak i taget och planera in pauser för att de ska bli av, det gör dig mycket effektivare och mindre stressad.

Så blir du ett planeringsproffs

Ge dig tid att planera. Skapa ett planeringstillfälle för veckoplanering där du ger dig tid att skissa upp den kommande veckan. Försök att få lite lugn och ro, och lägg så mycket eller lite tid på det som du vill.

Ta itu med det tråkigaste först. Gör ett veckouppslag och fördela dina uppgifter på dagarna i veckouppslaget du ritat. Skriv in dem i ordning efter deras deadline, och kom ihåg att inte boka in för mycket samt att ta itu med den tråkigaste eller mest obehagliga saken först. Det som inte får plats under veckan lägger du in på nästa vecka-rutan. Och det som inte får plats där heller får hitta en plats längre fram.

LÄS OCKSÅ: Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Räkna med att få rucka lite på schemat. Skriv gärna in vilka tider du ska göra vad, men räkna med att du kommer att få rucka lite på det efterhand. Det är svårt att estimera tidsåtgången, och det handlar ju inte om ett 100-meterslopp. Räkna inte med att hinna göra fem svåra uppgifter på två timmar utan paus, om du inte råkar ha massor med energi och motivation. Om det är svårt för dig att ange tider, kan du kanske dela in dagen i block istället: Förmiddag, eftermiddag och kväll. Det ger lite mer utrymme för flexibilitet, men är ändå stadigt nog för att vara en bra ledstång att hålla i.

 

Boka inte in för mycket. Huruvida ditt liv kommer att bli enklare, friare och lugnare beror på vad du skriver i kalendern, inte på hur det ser ut. Det kan vara frestande att planera många dagar, eller till och med veckor, framöver, men försök att inte fylla dina dagar långt i förväg, eftersom du då inte har utrymmen för saker som kommer in på volley. Om du behöver planera långt fram för att må bra, se åtminstone till att lämna utrymme för en del oförutsedda saker – eller att vila men istället för att bara lämna uppgiften ofärdig kan du sätta en pil igenom rutan och flytta över uppgiften till nästa dag (eller när det nu passar att göra den istället). På det sättet blir din planering flexibel och anpassningsbar.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej

Var snäll mot dig själv. Det inte är något misslyckande om du inte hunnit med det du satt dig för att göra. Livet händer ju, och ganska ofta blir det inte som planerat. Istället för att bli bollar som snart kommer att ramla ner på dig, har du nu koll på uppgiften och klarar av den vid ett senare tillfälle.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.