Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Bli ett planeringsproffs – och sänk stressen

Tandläkartider, jobbmöten och barnens fotbollsträningar.
Svårt att hålla reda på allt?
Här är några tips på hur du – i några enkla steg – sänker stressen genom att bli en bättre planerare.

Det var för fyra år sedan som bokstavsillustratören Lise Hellström kraschade in i den berömda väggen och var sjukskriven i ett år, något hon fortfarande lever med sviter från.
– Jag tål inte samma belastning – vilket egentligen är något sunt. Jag har koncentrationsproblem och när jag blir stressad får jag otroligt svårt att strukturera upp min tid, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid

Svårt att skapa sig en överblick
Det här gör att en tydlig planering har blivit livsviktig för Lise Hellström. Hennes planeringssystem har nu också utvecklats till boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv”.Lises planering
Och första steget att strukturera upp sin tid på ett bättre sätt är att ta sig tid att planera medvetet, menar hon.
– Idag slänger vi in planering i olika appar och i digitala kalendrar, och håller andra saker i huvudet. Det här gör det svårt att skapa sig en överblick och påverkar både vårt mående och sömn negativt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

En anteckningsbok och en penna
Istället uppmanar Lise Hellström oss att sätta sig en gång i veckan och samla planeringen på ett enda ställe. Allt som behövs är en anteckningsbok och en penna.
– Med en analog planering får du en unik möjlighet till överblick, och överblicken är något som gör att hjärnan kan slappna av. När du skriver ner allt på samma ställe blir du också snabbt medveten om vad du faktiskt planerar in under dygnets 24 timmar.
För ofta är vi omedvetna hur många saker vi lägger på våra mentala listor, och inte sällan är därför planeringen orimlig att hinna med.
– Vi underskattar hur lång tid något tar, eller så planerar vi in för många aktiviteter. Vi har någon form av tro att vi kan göra flera saker samtidigt, men det enda som händer när vi multitaskar är att alla sakerna istället tar längre tid och ofta leder till sämre resultat.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Gör en sak i taget
Istället borde vi göra tvärtom, alltså utföra uppgifter långsamt och metodiskt.
– Vi är inte riggade för den omvärlden vi befinner sig i. Det är inte meningen att vi ska komma hem slutkörda från jobbet varje dag och det är varken humant eller ekonomiskt försvarbart att jobba sönder folk. Gör istället en sak i taget och planera in pauser för att de ska bli av, det gör dig mycket effektivare och mindre stressad.

Så blir du ett planeringsproffs

Ge dig tid att planera. Skapa ett planeringstillfälle för veckoplanering där du ger dig tid att skissa upp den kommande veckan. Försök att få lite lugn och ro, och lägg så mycket eller lite tid på det som du vill.

Ta itu med det tråkigaste först. Gör ett veckouppslag och fördela dina uppgifter på dagarna i veckouppslaget du ritat. Skriv in dem i ordning efter deras deadline, och kom ihåg att inte boka in för mycket samt att ta itu med den tråkigaste eller mest obehagliga saken först. Det som inte får plats under veckan lägger du in på nästa vecka-rutan. Och det som inte får plats där heller får hitta en plats längre fram.

LÄS OCKSÅ: Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Räkna med att få rucka lite på schemat. Skriv gärna in vilka tider du ska göra vad, men räkna med att du kommer att få rucka lite på det efterhand. Det är svårt att estimera tidsåtgången, och det handlar ju inte om ett 100-meterslopp. Räkna inte med att hinna göra fem svåra uppgifter på två timmar utan paus, om du inte råkar ha massor med energi och motivation. Om det är svårt för dig att ange tider, kan du kanske dela in dagen i block istället: Förmiddag, eftermiddag och kväll. Det ger lite mer utrymme för flexibilitet, men är ändå stadigt nog för att vara en bra ledstång att hålla i.

 

Boka inte in för mycket. Huruvida ditt liv kommer att bli enklare, friare och lugnare beror på vad du skriver i kalendern, inte på hur det ser ut. Det kan vara frestande att planera många dagar, eller till och med veckor, framöver, men försök att inte fylla dina dagar långt i förväg, eftersom du då inte har utrymmen för saker som kommer in på volley. Om du behöver planera långt fram för att må bra, se åtminstone till att lämna utrymme för en del oförutsedda saker – eller att vila men istället för att bara lämna uppgiften ofärdig kan du sätta en pil igenom rutan och flytta över uppgiften till nästa dag (eller när det nu passar att göra den istället). På det sättet blir din planering flexibel och anpassningsbar.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej

Var snäll mot dig själv. Det inte är något misslyckande om du inte hunnit med det du satt dig för att göra. Livet händer ju, och ganska ofta blir det inte som planerat. Istället för att bli bollar som snart kommer att ramla ner på dig, har du nu koll på uppgiften och klarar av den vid ett senare tillfälle.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.