Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna kontrollerar sin andedräkt med handen

Bli kvitt din dåliga andedräkt

Dålig andedräkt kan kännas både pinsamt och obekvämt.
Men det behöver inte vara särskilt svårt att bli av med.
Här listar vi några knep.

Det finns många olika anledningar till dålig andedräkt – vanligast är att man har en tarm i obalans, enligt Kureras hud- och skönhetsexpert Johanna Bjurström.
– Dålig andedräkt kan också bero på inflammation i tandköttet, vissa läkemedel, en lägre magsyra eller fel bakterieflora i munnen.

LÄS OCKSÅ: Hur blir jag av med dålig andedräkt? Experten tipsar

Reglera bakteriefloran 
Att äta för lite är en annan faktor som kan påverka din andedräkt. När man äter lite eller inga kolhydrater uppstår så kallad ketos, vilket betyder att kroppen bildar ketoner som frigörs i andedräkten, något som kan lukta illa.
Vad kan man då göra åt saken?
– En god tandhälsa med tandtråd morgon och kväll är A och O och ett inflammerat tandkött är en indikation på tandlossning och c-vitaminbrist. Om andedräkten beror på ketos så kommer den försvinna när du ändrar kosten. Beror det på tarmen eller inflammation i munnen, är det oftast bakteriefloran som behöver regleras.

 

Och här spelar stress en viktig roll, då det gör att spottkörtlarna producerar mindre saliv. Stress kan också utlösa en mer obalanserad tarmflora och orsaka svamp. Stress kan även ge en obalanserad magsyra, då vagusnerven styr magsyreutsöndringen, berättar Johanna Bjurström.
– Några saker som hjälper tarmen på traven är att tillsätta probiotika, syrade grönsaker och att tugga maten extra noga och minst 30 gånger.
Genom att ta bort mat som tar längre tid på sig att ruttna i tarmen, som ägg och kött, och undvika socker, äta mer grönt och tillsätta syrade grönsaker till varje måltid eller probiotika i form av ett tillskott kan man komma långt.

LÄS OCKSÅ: 10 anledningar till varför du ska starta dagen med citronvatten

Låg magsyra
Att hålla igång salivproduktionen och undvika muntorrhet är också ett effektivt sätt att slippa dålig andedräkt.
– Genom att träna djupandning, in och ut genom näsan och långt ner i buken, kan du få bättre andning på natten och även mindre muntorrhet.
Vid en låg magsyra är det viktigt att tugga maten mer och bättre. Man kan även behöva tillsätta saltsyretabletter som hjälper till att höja upp magsyran och bryta ner maten bättre.
– B1, jod och natriumklorid kan vara betydelsefulla, men för att veta exakt kan det vara en idé att göra en hälsoanalys.
Det finns också en del naturliga knep att ta till. Som eterisk pepparmintsolja - den gör inte bara andedräkten angenämare utan hjälper också till att stärka upp matsmältningen.
– Även fänkålsfrön kan vara bra att ha med sig och tugga på innan varje måltid, vilket gynnar både matsmältningen och magsyran, säger Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

När behöver man söka hjälp för sin dåliga andedräkt?
– Har man ont i magen, smärtor som kommer och går och har långvarig diarré i kombination med en dålig andedräkt kan det vara bra att kolla upp. Detsamma gäller vid smärtor som bränner i halsen i kombination med sura uppstötningar och hjärtkramper, vilket kan vara en indikation på ett hjärtproblem.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.