Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna kontrollerar sin andedräkt med handen

Bli kvitt din dåliga andedräkt

Dålig andedräkt kan kännas både pinsamt och obekvämt.
Men det behöver inte vara särskilt svårt att bli av med.
Här listar vi några knep.

Det finns många olika anledningar till dålig andedräkt – vanligast är att man har en tarm i obalans, enligt Kureras hud- och skönhetsexpert Johanna Bjurström.
– Dålig andedräkt kan också bero på inflammation i tandköttet, vissa läkemedel, en lägre magsyra eller fel bakterieflora i munnen.

LÄS OCKSÅ: Hur blir jag av med dålig andedräkt? Experten tipsar

Reglera bakteriefloran 
Att äta för lite är en annan faktor som kan påverka din andedräkt. När man äter lite eller inga kolhydrater uppstår så kallad ketos, vilket betyder att kroppen bildar ketoner som frigörs i andedräkten, något som kan lukta illa.
Vad kan man då göra åt saken?
– En god tandhälsa med tandtråd morgon och kväll är A och O och ett inflammerat tandkött är en indikation på tandlossning och c-vitaminbrist. Om andedräkten beror på ketos så kommer den försvinna när du ändrar kosten. Beror det på tarmen eller inflammation i munnen, är det oftast bakteriefloran som behöver regleras.

 

Och här spelar stress en viktig roll, då det gör att spottkörtlarna producerar mindre saliv. Stress kan också utlösa en mer obalanserad tarmflora och orsaka svamp. Stress kan även ge en obalanserad magsyra, då vagusnerven styr magsyreutsöndringen, berättar Johanna Bjurström.
– Några saker som hjälper tarmen på traven är att tillsätta probiotika, syrade grönsaker och att tugga maten extra noga och minst 30 gånger.
Genom att ta bort mat som tar längre tid på sig att ruttna i tarmen, som ägg och kött, och undvika socker, äta mer grönt och tillsätta syrade grönsaker till varje måltid eller probiotika i form av ett tillskott kan man komma långt.

LÄS OCKSÅ: 10 anledningar till varför du ska starta dagen med citronvatten

Låg magsyra
Att hålla igång salivproduktionen och undvika muntorrhet är också ett effektivt sätt att slippa dålig andedräkt.
– Genom att träna djupandning, in och ut genom näsan och långt ner i buken, kan du få bättre andning på natten och även mindre muntorrhet.
Vid en låg magsyra är det viktigt att tugga maten mer och bättre. Man kan även behöva tillsätta saltsyretabletter som hjälper till att höja upp magsyran och bryta ner maten bättre.
– B1, jod och natriumklorid kan vara betydelsefulla, men för att veta exakt kan det vara en idé att göra en hälsoanalys.
Det finns också en del naturliga knep att ta till. Som eterisk pepparmintsolja - den gör inte bara andedräkten angenämare utan hjälper också till att stärka upp matsmältningen.
– Även fänkålsfrön kan vara bra att ha med sig och tugga på innan varje måltid, vilket gynnar både matsmältningen och magsyran, säger Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

När behöver man söka hjälp för sin dåliga andedräkt?
– Har man ont i magen, smärtor som kommer och går och har långvarig diarré i kombination med en dålig andedräkt kan det vara bra att kolla upp. Detsamma gäller vid smärtor som bränner i halsen i kombination med sura uppstötningar och hjärtkramper, vilket kan vara en indikation på ett hjärtproblem.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.