Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lisa Eriksson. Foto: Anna-Lena Ahlström

Bli vän med din PMS!

Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Svullen mage, ångest och känslomässiga berg- och dalbanor?
Lisa Eriksson skrev den bok hon själv hade behövt när hennes PMS var som värst.
Idag ligger hon steget före och hon och hennes PMS arbetar som ett team.

Förr trodde man att PMS var en ursäkt kvinnor använde för att kunna bete sig på ett visst sätt. Idag vet man att det är ett verkligt fenomen som många kvinnor lider av.
Men varför är det så svårt att prata om PMS? Medan man med lätthet talar om laktosintolerans, migrän och nageltrång kan det kännas pinsamt att berätta om sina premenstruella besvär och även att söka hjälp. Det ville Lisa Eriksson råda bot på.

Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

"Finns saker man kan göra själv för att må bättre"
"Bli vän med din PMS" är namnet på Lisa Erikssons debutbok och den första svenska boken om PMS. I boken får du ta del av hennes egna upplevelser, andra kvinnors berättelser och intervjuer med gynekologer och läkare. Men hon hjälper dig också att bli vän med din egen PMS genom att dela med sig av verktygen som hjälpte henne.
– Jag mådde för bra för att inte sprida vidare att det faktiskt finns saker man kan göra själv för att må så mycket bättre, säger Lisa Eriksson.

Trodde hon höll på att bli galen
Ända sedan barnsben har Lisa Eriksson drömt om att skriva en bok, men att den skulle handla om PMS hade hon då ingen aning om. Det var när hon var runt 22 år som det började att sätta sig mentalt och det fanns stunder då hon ifrågasatte livet. Det tog många år innan hon förstod att det var PMS det handlade om och hon funderade länge på om hon var deprimerad eller kanske, på riktigt, höll på att bli galen.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Blev vän med sin PMS
Bokens idé föddes ur frustration då det var den bok hon själv letade efter när hon började ana att det var PMS hon led av. Men då fanns ingen sådan bok - och när hon själv hittade de verktyg som gjorde att hon började att må bättre valde hon därför att dela med sig av dessa - genom att skriva boken "Bli vän med din PMS".
– Idag är jag vän med min PMS, säger Lisa Eriksson.

Läs också: Grönt te kan lindra PMS-besvär

Svårt få rätt hjälp
En problematik som boken lyfter är att ofta när man vänder sig till läkare och gynekologer för att få hjälp fastnar man istället i diskussioner och blir rekommenderad att byta preventivmedel och dylikt. Vad ingen förklarar, menar Lisa Eriksson, är vad som faktiskt händer i kroppen när man har PMS.
PMS är inget vanligt samtalsämne och - som så ofta när det kommer till kvinnors besvär - en aning tabubelagt.
– Jag tror att det har funnits en rädsla att prata om kvinnor som ett kön. Jag får ofta höra saker som: ”Hur kan du vara feminist och säga att du på något sätt är ägd av ditt kön?”, berättar Lisa Eriksson.

 

Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Uppmanar fler att höja sina röster kring PMS
Så länge man är kvinna kommer man ha hormoner som påverkar kroppen, resonerar Lisa, och då är det bättre att prata om vad vi kan göra för att underlätta detta istället för att vara fast i någon slags stereotyp eller fördom, där man tycker att en kvinna med hormoner och känslor inte kan vara ledare eller chef.
Om allt fler börjar våga prata om PMS kommer det sakta att börja hända saker, tror hon.
– Prata med kompisar som pratar med sina kompisar så blir det ganska snabbt fler. Ju fler vi är som höjer rösten kring saker som känns jobbigt eller svårt så kommer fler haka på den trenden, menar Lisa Eriksson.

För dagbok, jobba mentalt - och med kost och träning
Anar man att det är PMS man har, rekommenderar Lisa Eriksson att man börjar skriva en PMS-dagbok. Där man skriver in hur man mår och när man mår som värst för att kunna hålla koll. Det gör det lättare att gå tillbaka och upptäcka sina egna mönster och därmed få en bättre koll på sin hormoncykel.
Därifrån bör man sedan börja jobba med kost, träning och det mentala tänket, menar Lisa Eriksson.
– Börja jobba inifrån och ut men jobba också mentalt. Ibland är vi rädda för att göra livsstilsförändringar eftersom det känns så stort. Men - man behöver inte lägga om hela kosten eller bli ett gym freak, säger hon.

Läs också: Hur lindrar jag min PMS? Experten svarar

 

Små förändringar räcker
Ett vanligt misstag vi människor gör, menar Lisa Eriksson, är att vi glömmer att lyssna på oss själva och hur vi själva och våra kroppar mår. Det vill hon gärna vända på.
– Vi har fyra veckor på en månad men vet man när man kommer ha en liten dipp då kroppen är i obalans så är mitt råd att då unna dig då egen tid och undvika att stoppa i dig saker som får dig att må sämre, menar hon.
Medvetenhet är viktigt men också att man hjälper kroppen på traven, så när du rör på dig behöver du egentligen inte gå till ett gym och byta om.
– Det räcker med små förändringar, ta en promenad och få igång må bra-hormonerna och blodcirkulationen för det hjälper så otroligt mycket på så många olika plan, fortsätter hon.

Läs också: Jättenattljusolja fick balans på hormonerna

"Börja jobba tillsammans med din PMS"
Det finns mycket man kan göra själv för att lindra sina besvär. Men kunskapen om att förstå att vi kvinnor har hormoner i våra kroppar som kan gå åt olika håll som vi antingen kan förstärka eller ta hand om, till exempel med rätt kost, är kanske det allra viktigaste, menar hon.
– Så börja lyssna på din kropp och ta hand om dig själv, så kan du också börja jobba tillsammans med din PMS och inte emot den.

Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.