Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lisa Eriksson. Foto: Anna-Lena Ahlström

Bli vän med din PMS!

Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Svullen mage, ångest och känslomässiga berg- och dalbanor?
Lisa Eriksson skrev den bok hon själv hade behövt när hennes PMS var som värst.
Idag ligger hon steget före och hon och hennes PMS arbetar som ett team.

Förr trodde man att PMS var en ursäkt kvinnor använde för att kunna bete sig på ett visst sätt. Idag vet man att det är ett verkligt fenomen som många kvinnor lider av.
Men varför är det så svårt att prata om PMS? Medan man med lätthet talar om laktosintolerans, migrän och nageltrång kan det kännas pinsamt att berätta om sina premenstruella besvär och även att söka hjälp. Det ville Lisa Eriksson råda bot på.

Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

"Finns saker man kan göra själv för att må bättre"
"Bli vän med din PMS" är namnet på Lisa Erikssons debutbok och den första svenska boken om PMS. I boken får du ta del av hennes egna upplevelser, andra kvinnors berättelser och intervjuer med gynekologer och läkare. Men hon hjälper dig också att bli vän med din egen PMS genom att dela med sig av verktygen som hjälpte henne.
– Jag mådde för bra för att inte sprida vidare att det faktiskt finns saker man kan göra själv för att må så mycket bättre, säger Lisa Eriksson.

Trodde hon höll på att bli galen
Ända sedan barnsben har Lisa Eriksson drömt om att skriva en bok, men att den skulle handla om PMS hade hon då ingen aning om. Det var när hon var runt 22 år som det började att sätta sig mentalt och det fanns stunder då hon ifrågasatte livet. Det tog många år innan hon förstod att det var PMS det handlade om och hon funderade länge på om hon var deprimerad eller kanske, på riktigt, höll på att bli galen.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Blev vän med sin PMS
Bokens idé föddes ur frustration då det var den bok hon själv letade efter när hon började ana att det var PMS hon led av. Men då fanns ingen sådan bok - och när hon själv hittade de verktyg som gjorde att hon började att må bättre valde hon därför att dela med sig av dessa - genom att skriva boken "Bli vän med din PMS".
– Idag är jag vän med min PMS, säger Lisa Eriksson.

Läs också: Grönt te kan lindra PMS-besvär

Svårt få rätt hjälp
En problematik som boken lyfter är att ofta när man vänder sig till läkare och gynekologer för att få hjälp fastnar man istället i diskussioner och blir rekommenderad att byta preventivmedel och dylikt. Vad ingen förklarar, menar Lisa Eriksson, är vad som faktiskt händer i kroppen när man har PMS.
PMS är inget vanligt samtalsämne och - som så ofta när det kommer till kvinnors besvär - en aning tabubelagt.
– Jag tror att det har funnits en rädsla att prata om kvinnor som ett kön. Jag får ofta höra saker som: ”Hur kan du vara feminist och säga att du på något sätt är ägd av ditt kön?”, berättar Lisa Eriksson.

 

Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Uppmanar fler att höja sina röster kring PMS
Så länge man är kvinna kommer man ha hormoner som påverkar kroppen, resonerar Lisa, och då är det bättre att prata om vad vi kan göra för att underlätta detta istället för att vara fast i någon slags stereotyp eller fördom, där man tycker att en kvinna med hormoner och känslor inte kan vara ledare eller chef.
Om allt fler börjar våga prata om PMS kommer det sakta att börja hända saker, tror hon.
– Prata med kompisar som pratar med sina kompisar så blir det ganska snabbt fler. Ju fler vi är som höjer rösten kring saker som känns jobbigt eller svårt så kommer fler haka på den trenden, menar Lisa Eriksson.

För dagbok, jobba mentalt - och med kost och träning
Anar man att det är PMS man har, rekommenderar Lisa Eriksson att man börjar skriva en PMS-dagbok. Där man skriver in hur man mår och när man mår som värst för att kunna hålla koll. Det gör det lättare att gå tillbaka och upptäcka sina egna mönster och därmed få en bättre koll på sin hormoncykel.
Därifrån bör man sedan börja jobba med kost, träning och det mentala tänket, menar Lisa Eriksson.
– Börja jobba inifrån och ut men jobba också mentalt. Ibland är vi rädda för att göra livsstilsförändringar eftersom det känns så stort. Men - man behöver inte lägga om hela kosten eller bli ett gym freak, säger hon.

Läs också: Hur lindrar jag min PMS? Experten svarar

 

Små förändringar räcker
Ett vanligt misstag vi människor gör, menar Lisa Eriksson, är att vi glömmer att lyssna på oss själva och hur vi själva och våra kroppar mår. Det vill hon gärna vända på.
– Vi har fyra veckor på en månad men vet man när man kommer ha en liten dipp då kroppen är i obalans så är mitt råd att då unna dig då egen tid och undvika att stoppa i dig saker som får dig att må sämre, menar hon.
Medvetenhet är viktigt men också att man hjälper kroppen på traven, så när du rör på dig behöver du egentligen inte gå till ett gym och byta om.
– Det räcker med små förändringar, ta en promenad och få igång må bra-hormonerna och blodcirkulationen för det hjälper så otroligt mycket på så många olika plan, fortsätter hon.

Läs också: Jättenattljusolja fick balans på hormonerna

"Börja jobba tillsammans med din PMS"
Det finns mycket man kan göra själv för att lindra sina besvär. Men kunskapen om att förstå att vi kvinnor har hormoner i våra kroppar som kan gå åt olika håll som vi antingen kan förstärka eller ta hand om, till exempel med rätt kost, är kanske det allra viktigaste, menar hon.
– Så börja lyssna på din kropp och ta hand om dig själv, så kan du också börja jobba tillsammans med din PMS och inte emot den.

Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.