Kvinna utomhus har huvudet nedsänkt i handen

Blir du deppig på våren? Här är 4 tips på naturlig hjälp

Fakta

Lider du av vårdepression?
En diagnos på en vårdepression har vissa kriterier är uppfyllda. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen skall försvinna efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Omkring en halv miljon svenskar antas lida av mild till måttlig depression på våren. Antalet drabbade ökar ständigt och bland dessa växer andelen ungdomar. Konventionella SSRI-preparat i all ära men innan man tar till detta ”tyngre artilleri” kan det vara värt att prova hjälp i naturlig form. Biverkningsfria sådana, vilket många ser som en fördel eftersom just biverkningarna för vissa kan vara så starka att en del väljer att avbryta behandlingen i förtid.
Här får du fyra tips på naturlig hjälp.

Visste du att drygt 400 000 människor uppskattas vara drabbade av årstidsbunden depression i Sverige? När man drabbas av årstidsbunden depression är det vanligt att vara man är extremt trött trots att man sover mycket mer än vanligt. Man kan även vara extra sugen på sött och snabba kolhydrater eftersom hjärnan skriker efter energi.

 Läs också: Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

 

Fyra naturliga sätt att få bukt med sin vårdepp

– som fungerar året om…

1. D-vitamin
Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som allra lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.
Som exempel på kvalitetsprodukter på D-vitaminfronten bör nämnas D-vitamin från till exempel Holistic, Alpha Plus och Great Earth.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

2. Rosenrot
Tillskott med rosenrot utmanar antidepressiva mediciner vid depression, visar bland annat en ny studie från USA. Amerikanska forskare jämförde det svenska rosenrotsextraktet SHR-5 med Sertralin och fann att patienter med mild till måttlig depression fick bättre hjälp. Svåra biverkningar försämrade resultatet för den konventionella medicinen. Studien har väckt stort intresse i amerikansk media.

Vid en ny randomiserad placebokontrollerad studie, utförd vid Perelman School of Medicine på universitetet i Pennsylvania, utvärderades den relativa säkerheten och effekten av rosenrot kontra SSRI-preparatet sertralin för behandling av mild till måttlig depression. Det visade sig att även om rosenrot, jämfört med sertralin, gav en lägre antidepressiv effekt innebar det samtidigt betydligt färre biverkningar och tolererades bättre.

Rosenrot piggar även upp den som är trött, utan att ge sömnbesvär.
Det finns flera bra rosenrotpreparat, fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Mer ork och mindre oro med rosenrot

3. Johannesört
Johannesört lindrar oro och nedstämdhet och är en enkel och snabb hjälp till en gladare sinnesstämning. Många rapporterar att livet börjar kännas ljusare redan efter ett par veckor. Oro och nedstämdhet minskar men också de som varit deprimerade känner lättnad. Efter en månad har full effekt nåtts, visar flera av de studier som gjorts på örten.

2005 gjordes två metaanlayser på Johannesört där 26 respektive 37 studier ingick. Totalt 5 000 patienter deltog och analyserna visade att johannesört var lika effektiv som antidepressiv medicin vid lätt och måttlig depression. Samma år jämfördes Johannesört med SSRI-preparatet paroxetin och den studien bekräftade att Johannesört var lika effektivt men hade färre biverkningar.

Några år tidigare tittade man på äldre antidepressiv medicin och den studien visade att Johannesört hade bättre effekt och mindre biverkningar.
Att ett Johannesörtpreparat (som till exempel Hypermin) verkar snabbare än ett SSRI-preparat talar för växtläkemedlets fördel, likaså de få och milda biverkningarna. Johannesört i kombination med livsstilsförändringar som daglig motion, regelbundna måltider, näringsrik kost och en normal dygnsrytm är sannolikt en lyckosam och framkomlig väg för de som drabbats av psykisk ohälsa.

► Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

4. Saffran
Saffran är en stämningshöjande krydda som höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan. Den kan både användas i förebyggande syfte men också ge livskraft och positiva känslor tillbaka för den som redan drabbats av nedstämdhet eller mild till medelsvår depression. Och det hjälper dessutom fort.
Det finns ett flertal publicerade kliniska studier med saffran som visar på hur saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt. Det finns också anekdoter och erfarenheter som spänner sig över mer än 3000 år.

• Saffranextrakt (Saframyl) har i flera kliniska studier visat sig kunna höja sinnesstämingen efter 14 dagar hos de testpersoner som kände sig trötta, oroliga och nedstämda.

• Kliniska studier som gjorts på saffran där man har jämfört saffranextrakt med SSRI-preparat och placebo hos patienter med medelsvår depression har visat att saffranextrakt har liknande effekt som SSRI-preparat vad gäller tid och effekt. Den stora skillnaden är att saffran har få, milda eller inga biverkningar alls. De patienter som fick saffranextrakt blev gladare, positivare, mindre negativa och de hade färre humörsvängningar, något som placebogruppen och SSRI-gruppen inte upplevde.

► Läs också: Må bra med saffran – en naturlig stämningshöjare

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Lider du av vårdepression?
En diagnos på en vårdepression har vissa kriterier är uppfyllda. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen skall försvinna efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.