Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna utomhus har huvudet nedsänkt i handen

Blir du deppig på våren? Här är 4 tips på naturlig hjälp

Fakta

Lider du av vårdepression?
En diagnos på en vårdepression har vissa kriterier är uppfyllda. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen skall försvinna efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Omkring en halv miljon svenskar antas lida av mild till måttlig depression på våren. Antalet drabbade ökar ständigt och bland dessa växer andelen ungdomar. Konventionella SSRI-preparat i all ära men innan man tar till detta ”tyngre artilleri” kan det vara värt att prova hjälp i naturlig form. Biverkningsfria sådana, vilket många ser som en fördel eftersom just biverkningarna för vissa kan vara så starka att en del väljer att avbryta behandlingen i förtid.
Här får du fyra tips på naturlig hjälp.

Visste du att drygt 400 000 människor uppskattas vara drabbade av årstidsbunden depression i Sverige? När man drabbas av årstidsbunden depression är det vanligt att vara man är extremt trött trots att man sover mycket mer än vanligt. Man kan även vara extra sugen på sött och snabba kolhydrater eftersom hjärnan skriker efter energi.

 Läs också: Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Fyra naturliga sätt att få bukt med sin vårdepp

- som fungerar året om...

1. D-vitamin
Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

 

Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som allra lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.
Som exempel på kvalitetsprodukter på D-vitaminfronten bör nämnas D-vitamin från till exempel Holistic, Alpha Plus och Great Earth.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

2. Rosenrot
Tillskott med rosenrot utmanar antidepressiva mediciner vid depression, visar bland annat en ny studie från USA. Amerikanska forskare jämförde det svenska rosenrotsextraktet SHR-5 med Sertralin och fann att patienter med mild till måttlig depression fick bättre hjälp. Svåra biverkningar försämrade resultatet för den konventionella medicinen. Studien har väckt stort intresse i amerikansk media.

Vid en ny randomiserad placebokontrollerad studie, utförd vid Perelman School of Medicine på universitetet i Pennsylvania, utvärderades den relativa säkerheten och effekten av rosenrot kontra SSRI-preparatet sertralin för behandling av mild till måttlig depression. Det visade sig att även om rosenrot, jämfört med sertralin, gav en lägre antidepressiv effekt innebar det samtidigt betydligt färre biverkningar och tolererades bättre.

Rosenrot piggar även upp den som är trött, utan att ge sömnbesvär.
Det finns flera bra rosenrotpreparat, fråga om råd på hälsokosten.

 

► Läs också: Mer ork och mindre oro med rosenrot

3. Johannesört
Johannesört lindrar oro och nedstämdhet och är en enkel och snabb hjälp till en gladare sinnesstämning. Många rapporterar att livet börjar kännas ljusare redan efter ett par veckor. Oro och nedstämdhet minskar men också de som varit deprimerade känner lättnad. Efter en månad har full effekt nåtts, visar flera av de studier som gjorts på örten.

2005 gjordes två metaanlayser på Johannesört där 26 respektive 37 studier ingick. Totalt 5 000 patienter deltog och analyserna visade att johannesört var lika effektiv som antidepressiv medicin vid lätt och måttlig depression. Samma år jämfördes Johannesört med SSRI-preparatet paroxetin och den studien bekräftade att Johannesört var lika effektivt men hade färre biverkningar.

Några år tidigare tittade man på äldre antidepressiv medicin och den studien visade att Johannesört hade bättre effekt och mindre biverkningar.
Att ett Johannesörtpreparat (som till exempel Hypermin) verkar snabbare än ett SSRI-preparat talar för växtläkemedlets fördel, likaså de få och milda biverkningarna. Johannesört i kombination med livsstilsförändringar som daglig motion, regelbundna måltider, näringsrik kost och en normal dygnsrytm är sannolikt en lyckosam och framkomlig väg för de som drabbats av psykisk ohälsa.

► Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

 

4. Saffran
Saffran är en stämningshöjande krydda som höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan. Den kan både användas i förebyggande syfte men också ge livskraft och positiva känslor tillbaka för den som redan drabbats av nedstämdhet eller mild till medelsvår depression. Och det hjälper dessutom fort.
Det finns ett flertal publicerade kliniska studier med saffran som visar på hur saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt. Det finns också anekdoter och erfarenheter som spänner sig över mer än 3000 år.

• Saffranextrakt (Saframyl) har i flera kliniska studier visat sig kunna höja sinnesstämingen efter 14 dagar hos de testpersoner som kände sig trötta, oroliga och nedstämda.

• Kliniska studier som gjorts på saffran där man har jämfört saffranextrakt med SSRI-preparat och placebo hos patienter med medelsvår depression har visat att saffranextrakt har liknande effekt som SSRI-preparat vad gäller tid och effekt. Den stora skillnaden är att saffran har få, milda eller inga biverkningar alls. De patienter som fick saffranextrakt blev gladare, positivare, mindre negativa och de hade färre humörsvängningar, något som placebogruppen och SSRI-gruppen inte upplevde.

► Läs också: Må bra med saffran – en naturlig stämningshöjare

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Lider du av vårdepression?
En diagnos på en vårdepression har vissa kriterier är uppfyllda. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen skall försvinna efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.