Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Det kan nog vara väldigt förvånande för många att bli sjuk när man går på en ledighet. Det borde ju vara tvärtom, inte sant? Jobb, stress, möten, tidiga morgnar och så vidare sliter på kroppen, medan semester borde bygga upp.

– Det sista man räknat med inför semestern är väl att bli sjuk. Men när du jobbar och har ett ständigt stresspåslag använder sig kroppen av alla sina resurser för att klara sitt uppdrag. VI gör det som krävs för att orka och i slutändan överleva, säger stresscoachen och terapeuten Karins Isberg, som är utbildad inom neurovetenskap och positiv psykolog.

 

LÄS OCKSÅ: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

Stresscoachen och terapeuten Karin Isberg


Det känns som ett motorstopp

Stress är utformad på så sätt att ju mer långvarig den är, desto mindre känner vi att vi är stressade. Om vi tänker oss en situation där våra liv är hotade och vi springer bort från faran ska vi inte känna oss trötta. Vi ska fortsätta springa så att vi överlever, även om vi är helt utmattade.

– Om du frågar en person som varit under press länge, om den är trött så svarar den troligen nej. Det har inte att göra med att personen är ointelligent, utan att den faktiskt inte upplever sig trött, förklarar Karin.

Går det för långt säger kroppen till slut stopp. De som upplevt detta känner det som om de går rakt in i en vägg. All fysisk ork bara försvinner, och det gör även den mentala förmågan. Karin förklarar att det känns som att få motorstopp, det är slut med bensin i tanken och då kommer vi ingenstans.

 

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Ett friskhetstecken att bli sjuk


När vi varvar ner, sätter oss vilsamt på stranden eller läser en bok i hängmattan sjunker stresshormonerna och kroppen inser att det plötsligt finns utrymme att återhämta sig. Då känner vi hur trötta vi är, och att bli sjuk är egentligen ett friskhetstecken, eller åtminstone ett tecken på att kroppen fungerar som den ska.

– Lång tids press och stress gör att vi bygger upp en återhämtningsskuld, som man kan likna vid den vårdskuld som byggts upp under corona. När krisen är över behöver sjukvården ta tag i alla uppskjutna operationer och patienter som inte har bedömts vara akuta. Även om de sköts åt sidan har de inte försvunnit. De har funnits där hela tiden.

Precis så är det med stress och återhämtning. Varje vecka, och helst varje dag behöver vi tid för återhämtning. Skjuter vi undan det behovet för att hantera mer akuta problem hemma och på jobbet kommer återhämningsskulden att göra sig påmind.

Sov och ta det lugnt

– Även om det inte är lika extremt som att gå in i väggen känner många av det här när semestern kommer. Det blir en jättebesvikelse när man sett fram emot att umgås och ha trevligt och så orkar man ingenting. Men det är som att vara förkyld och få feber. Då höjs din kroppstemperatur för att ta död på det som gör dig sjuk. Kroppen är fantastiskt intelligent. Den gör nästan alltid det som är bäst för oss – även när det inte alls är vad vi själva har planerat.

 

Hur ska man göra om man vet med sig att vintern och våren varit enormt påfrestande och är orolig för att kollapsa inför semestern?

– Om det går är det bra att inte planera in något de första dagarna. Att sova och ta det lugnt är antagligen vad din kropp behöver. För den som har familj kan det bli svårt om alla andra vill komma i väg och göra saker, men man kan ju ha detta i åtanke i alla fall. Det kanske är bättre att ge sig själv några dagars ordentlig vila för att ha mer ork resten av semestern?

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vila är inte det viktigaste

Karin Isberg berättar att i en balanserad kropp växelverkar det sympatiska nervsystemet med det parasympatiska. Det parasympatiska hanterar återhämtning och processer som ger oss energi. En kropp som har varit väldigt stressad under en längre tid kan ha svårt att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Då är det svårt att sitta ner och ta det lugnt, men det behöver inte vara ett problem. Återhämtning handlar nämligen inte bara om vila.

–  Man kanske tror att stillsamma aktiviteter som yoga, läsa en bok eller gå en skogspromenad är det som behövs, men det viktiga med återhämtning är att vi känner att vi mår bra. Allt som gör att vi slappnar av är återhämtning, så du kan lika gärna dricka ett glas rosé med goda vänner och ha en trevlig kväll med skratt och härliga samtal, gå på en fotbollsmatch eller köra ett hårt träningspass om du känner dig stärkt av det. När du kan blicka tillbaka och känna ”Åh vad skönt vad det där var och åh vad bra jag mådde” – då har du gett dig själv riktigt bra återhämtning.

Av Inger Palm


Karin Isberg

Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida: karinisberg.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

 

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

 

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

Kvinna sprutar parfym på handleden

Så farliga är hormonstörande ämnen

Hälsa

Hormonstörande ämnen är kemikalier som gömmer sig i produkter vi alla använder dagligen: i mat, dricksvatten och inte minst i smink och kroppsprodukter. Men vilka hälsorisker innebär de? Och vilka produkter är viktigast att undvika? Hudvårdsexperten reder ut!