Blir man sjuk av kosttillskott?

Det är en fråga som ofta debatteras. För två dagar sedan publicerades en artikel i Expressen där de varnar för kosttillskott. Så här bemöter Bertil Wosk, grundare och VD för det svenska hälsoföretaget Holistic, Expressens artikel.

Visst finns det oseriösa aktörer på marknaden, liksom i alla branscher, det är självklart tråkigt och något vi tar avstånd från. Samtidigt är det fel att hela branschen ska klä skott för att några företag gör fel. I artikeln blandar de äpplen och päron i och med att prestationshöjande medel, bantningspreparat och naturläkemedel klumpas ihop och nyanseringen är bristfällig.

Vi på Holistic håller med både Livsmedelsverket och Expressen om att det bästa är att få i sig så mycket näring som möjligt genom att äta bra mat. Men det är inte alltid att det räcker till.

 
Blir man sjuk av vitaminer?

Bertil Wosk, grundare och VD för Holistic Sverige

Forskning finns liksom ohälsa 
Att Hanna Eneroth från Livsmedelsverket hävdar att det saknas vetenskapliga underlag som lyfter fram hälsofördelarna med kosttillskott visar på okunskap. Det finns tusentals vetenskapliga studier publicerade på Pubmed som visar att tillskott med vitaminer och mineraler har positiva hälsoeffekter. Det visar också på Livsmedelsverkets ovilja att acceptera alternativmedicinens fördelar för människors hälsa.

► Läs också: ”Ett larm gällande den svenska folkhälsans framtid”

Samtidigt ser vi att människor i dag brottas med hälsoproblem kopplat till kost samt att fler och fler människor använder alternativa metoder när den traditionella skolmedicinen kommer till korta. Ohälsan i Sverige skenar och det är svårt att se att sjukvården kommer att kunna klara av att hjälpa alla som behöver hjälp. Vi är övertygade om att skolmedicinen inom en snar framtid kommer att acceptera och integrera stora delar av alternativmedicinen så att sjukvården kan fokusera på de mer allvarliga problemen.

Frågan är när Livsmedelsverket ska släppa det gamla paradigmet de verkar utifrån och öppna upp även för individens eget ansvar att hjälpa till att återställa balansen.

D-vitamin och brister
I artikeln skriver de om riskerna att drabbas av förgiftning av D-vitamin, men enligt forskning på området är det extremt ovanligt och svårt att överdosera. Fallet som lyfts upp i artikeln refererar till en demenssjuk man som av sin son fick hästdoser av D-vitamin på 50.000 IE per dag. Självklart kan man överdosera D-vitamin, liksom precis vad som helst. Men i sann journalistisk anda borde Expressen ha redovisat storleken på överdoseringen för att vara saklig. Troligen ville man inte det eftersom syftet var att skrämma människor till att inte ta tillskott.

Läs också – Svensk Egenvårds VD: ”Förlorarna är konsumenterna”

När Hanna Eneroth hänvisar till maten som en källa för D-vitamin är det också vilseledande om hon inte samtidigt redovisar vilken mat man ska äta och hur mycket man behöver äta av olika livsmedel för att få relevanta doser av D-vitamin.

Livsmedelsverket säger själv följande på sin hemsida. ”Fisk, skaldjur och berikade mjölkprodukter är bra D-vitaminkällor, och även ägg, kyckling och kött innehåller en del av vitaminet. Trots det är det många i Sverige som inte får i sig tillräckligt. Därför föreslår Livsmedelsverket att fler livsmedel än tidigare ska berikas med extra D-vitamin.” Läs förslaget här.

Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin

Livsmedelsverket föreslår alltså att man ska berika maten eftersom mängden vi får inte räcker till. Det är ju precis det människor gör genom att ta tillskott. Vill Livsmedelsverket att vi ska avstå från att ta eget ansvar och tillföra D-vitamin trots att vi har brister, i väntan på att det kommer ett beslut på att berika maten. Dessutom finns det många personer som inte äter de livsmedel som verket räknar upp. Och så har vi allt fler personer som är mörkhyade eller har täckande kläder där solen inte ger tillräckligt även under sommarhalvåret.

Expressen lyfter kosttillskott
Intressant att notera är att Expressen har ett ambivalent förhållande till kosttillskott. Ibland bedriver de häxjakt på branschen men ibland skriver de att vi har brister och behöver tillskott.

I artikeln Det enda vitaminet du verkligen behöver nu  som publicerades i Expressen Hälsoliv den 16 september i år säger överläkaren Mats Humble bland annat följande om D-vitamin:

”Min rekommendation är att man utsätter sig för solen på ett vettigt och hälsosamt sätt under sommarhalvåret, så att man behåller den här förmågan att bilda D-vitamin i huden. Och så tar man tillskott under vinterhalvåret.”

I en annan artikel säger Mats Humble följande:

”Den rekommenderade dagsdosen för vuxna i Sverige är 7,5 mikrogram per dag. Men den dosen skyddar bara mot de svåraste bristsjukdomarna. För en bra hälsa behöver vi en högre dos. Upp till 50 mikrogram (2000 IE) per dag är riskfritt.” Denna dos är i stort sett omöjlig att få via kosten.

Här är en bra artikel i Expressen Hälsoliv om att särskilt kvinnor behöver vitamin K2, där studier visat att det stärker benstomme och skelett och skyddar mot hjärt-kärlproblem.

Här är en annan artikel i tidningen tar upp det viktiga mineralet magnesium och att brist är mycket vanligt.

I en artikel säger Expressen mycket riktigt att selen är viktigt och att vi har väldigt selenfattiga jordar i Sverige och EU jämfört med resten av världen. Vidare säger man att ”låga selennivåer ökar risken för hjärtsjukdom”. Om närodlad mat från Sverige och EU är selenfattiga kanske det trots allt är bra att ta lite tillskott. Vidare nämner man det vitaminliknande ämnet Q10 och säger att ”Alla celler behöver Q10 för att producera energi” och ”Ju äldre du blir desto mer minskar halterna av Q10 i kroppen.” ”Hos patienter med kronisk hjärtsvikt har det observerats reducerade Q10-nivåer i hjärtmuskeln.” Kanske kan ett tillskott av Q10 trots allt vara en bra idé för de som är äldre. Läs artikeln här.

Läs också: Minst hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

Vilken tur att Holistic (och även andra företag) har dessa kosttillskott som Expressen visat att många lider brist på. Vi kan även berätta att just de av Expressen nämnda produkterna är några av våra storsäljare.

Gårdagens artikel:
Dina kosttillskott kan göra dig sjuk

Andra relevanta artiklar:
Experten svarar på 10 frågor om D-vitamin
Professorn: ”Därför behöver vi kosttillskott”
Forskare: ”Magnesium räddar liv”
Systemfel i jordbruket ger näringsfattig mat

Av Bertil Wosk, grundare och VD för Holistic Sverige

 

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa.
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt.
Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla oss på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.