blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Den här blodgruppen finns ofta representerad i Japan men också i Västeuropa och kring Medelhavet. Många i södra Italien, Spanien, Turkiet och i Balkan har denna blodgrupp. De som tillhör blodgrupp A mår bäst av en vegetarisk kost och bör begränsa intaget av kött och fågel för att uppnå en bra balans och en friskare kropp.

 

LÄS OCKSÅ: Medelhavsdieten hjälper cellerna stå emot åldrande

Vegetariskt protein leder till viktminskning
Kostplanen för de som tillhör blodgrupp A leder till naturlig viktminskning. De får energi av vegetabiliskt protein medan animaliskt protein gör att denna blodgrupp samlar på sig vätska och lagrar kött i form av fett. Detta beror på att de som tillhör blodgrupp A har väldigt lite magsyra och det behövs om man ska bryta ner kött. Komjölkprodukter är inte heller gynnsamt för Grupp A på grund av att de är känsliga för insulinhöjningar. Fisk kan ätas i måttliga mängder cirka tre till fyra gånger per vecka. Välj de sorter som är gynnsamma eller neutrala. Ni bör servera alla måltider med rikligt med grönsaker, både kalla och varma. Broccoli, grönkål och spenat är mycket gynnsamt och bör ätas dagligen medan paprika, vitkål, tomater, potatis och sötpotatis bör undvikas. Tofu och alger är bra källor till protein samt alger innehåller jod som denna blodgrupp behöver. Iaktta försiktighet med inläggningar med ättika och vinäger på grund av syran i dessa produkter. Senap är en välgörande smaksättning.

LÄS OCKSÅ: Stort intresse för nya trenden: En dna-anpassad diet

Undvik mjölkprodukter
Mjölkprodukter ska begränsas och bör vara syrade med bakteriekultur. Sojaprodukter är ett bra alternativ för Grupp A tillsammans med get- och fårmjölksprodukter.
När det gäller fett ska de som tillhör blodgrupp A vara lite sparsam och främst använda olivolja i sin matlagning. En annan källa som är bra är nötter och frön, såväl fettet som proteinet. Många bönor och baljväxter är gynnsamt och en bra proteinkälla. Rena spannmål fungerar bra  som till exempel bulgur, dinkel, quinoa, ris och vissa mjölsorter medan processad mat som pasta ska undvikas.

Frukt är bra och bör ätas varje dag, framför allt ananas, plommon och bär. Jag brukar rekommendera de som tillhör denna blodgrupp att ha som vana att starta morgonen med ett glas ljummet citronvatten med riven färsk ingefära som är ypperligt för låga magsyrenivåer. Annan dryck som är gynnsamt för är rödvin i små mängder. Kaffe är också bra för att det ökar magsyran. Kombinerar gärna med några koppar grönt te.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Födoämnen som inte gynnar personer med blodgrupp A

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor/Limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Vete i för stora mängder påverkar insulinets effekt och drar ner förbränningen

Födoämnen som gynnar personer med blodgrupp A

 

  • Vegetabilisk olja bidrar till effektiv matsmältning
  • Sojaprotein ger energi och bidrar till effektiv matsmältning
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning

LÄS OCKSÅ: Mindre måltider ger ett längre och friskare liv

Bra kosttillskott för Blodgrupp A
Eftersom de som tillhör blodgrupp A drar ner på animaliskt protein kan ett tillskott på Vitamin B 12 vara bra. Vitamin B finns naturligt i fisk, misosoppa, sojasås och ägg. Dessutom kan ett järntillskott behövas då järn finns i kött som Grupp A undviker. Eftersom det är vanligt med låga magsyrenivåer är ett tillskott på vitamin C bra samt att äta mycket ananas, broccoli, bär, citron, grapefrukt och körsbär.

Personlighet och utseende
De som tillhör blodgrupp A är ofta snälla, ordningsamma, känsliga, driftiga och bra på att samarbeta. De håller ofta sina bekymmer inombords. De är bra på att reda ut problem och hjälpa andra. De är mycket empatiska och tänkande personer som ibland kan orsaka stress och oro inombords. De är ofta lite kortare och har ett runt ansikte.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.