blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Den här blodgruppen finns ofta representerad i Japan men också i Västeuropa och kring Medelhavet. Många i södra Italien, Spanien, Turkiet och i Balkan har denna blodgrupp. De som tillhör blodgrupp A mår bäst av en vegetarisk kost och bör begränsa intaget av kött och fågel för att uppnå en bra balans och en friskare kropp.

LÄS OCKSÅ: Medelhavsdieten hjälper cellerna stå emot åldrande

 

Vegetariskt protein leder till viktminskning
Kostplanen för de som tillhör blodgrupp A leder till naturlig viktminskning. De får energi av vegetabiliskt protein medan animaliskt protein gör att denna blodgrupp samlar på sig vätska och lagrar kött i form av fett. Detta beror på att de som tillhör blodgrupp A har väldigt lite magsyra och det behövs om man ska bryta ner kött. Komjölkprodukter är inte heller gynnsamt för Grupp A på grund av att de är känsliga för insulinhöjningar. Fisk kan ätas i måttliga mängder cirka tre till fyra gånger per vecka. Välj de sorter som är gynnsamma eller neutrala. Ni bör servera alla måltider med rikligt med grönsaker, både kalla och varma. Broccoli, grönkål och spenat är mycket gynnsamt och bör ätas dagligen medan paprika, vitkål, tomater, potatis och sötpotatis bör undvikas. Tofu och alger är bra källor till protein samt alger innehåller jod som denna blodgrupp behöver. Iaktta försiktighet med inläggningar med ättika och vinäger på grund av syran i dessa produkter. Senap är en välgörande smaksättning.

LÄS OCKSÅ: Stort intresse för nya trenden: En dna-anpassad diet

Undvik mjölkprodukter
Mjölkprodukter ska begränsas och bör vara syrade med bakteriekultur. Sojaprodukter är ett bra alternativ för Grupp A tillsammans med get- och fårmjölksprodukter.
När det gäller fett ska de som tillhör blodgrupp A vara lite sparsam och främst använda olivolja i sin matlagning. En annan källa som är bra är nötter och frön, såväl fettet som proteinet. Många bönor och baljväxter är gynnsamt och en bra proteinkälla. Rena spannmål fungerar bra  som till exempel bulgur, dinkel, quinoa, ris och vissa mjölsorter medan processad mat som pasta ska undvikas.

Frukt är bra och bör ätas varje dag, framför allt ananas, plommon och bär. Jag brukar rekommendera de som tillhör denna blodgrupp att ha som vana att starta morgonen med ett glas ljummet citronvatten med riven färsk ingefära som är ypperligt för låga magsyrenivåer. Annan dryck som är gynnsamt för är rödvin i små mängder. Kaffe är också bra för att det ökar magsyran. Kombinerar gärna med några koppar grönt te.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Födoämnen som inte gynnar personer med blodgrupp A

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor/Limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Vete i för stora mängder påverkar insulinets effekt och drar ner förbränningen

Födoämnen som gynnar personer med blodgrupp A

  • Vegetabilisk olja bidrar till effektiv matsmältning
  • Sojaprotein ger energi och bidrar till effektiv matsmältning
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning

LÄS OCKSÅ: Mindre måltider ger ett längre och friskare liv

Bra kosttillskott för Blodgrupp A
Eftersom de som tillhör blodgrupp A drar ner på animaliskt protein kan ett tillskott på Vitamin B 12 vara bra. Vitamin B finns naturligt i fisk, misosoppa, sojasås och ägg. Dessutom kan ett järntillskott behövas då järn finns i kött som Grupp A undviker. Eftersom det är vanligt med låga magsyrenivåer är ett tillskott på vitamin C bra samt att äta mycket ananas, broccoli, bär, citron, grapefrukt och körsbär.

Personlighet och utseende
De som tillhör blodgrupp A är ofta snälla, ordningsamma, känsliga, driftiga och bra på att samarbeta. De håller ofta sina bekymmer inombords. De är bra på att reda ut problem och hjälpa andra. De är mycket empatiska och tänkande personer som ibland kan orsaka stress och oro inombords. De är ofta lite kortare och har ett runt ansikte.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.