blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Den här blodgruppen finns ofta representerad i Japan men också i Västeuropa och kring Medelhavet. Många i södra Italien, Spanien, Turkiet och i Balkan har denna blodgrupp. De som tillhör blodgrupp A mår bäst av en vegetarisk kost och bör begränsa intaget av kött och fågel för att uppnå en bra balans och en friskare kropp.

 

LÄS OCKSÅ: Medelhavsdieten hjälper cellerna stå emot åldrande

Vegetariskt protein leder till viktminskning
Kostplanen för de som tillhör blodgrupp A leder till naturlig viktminskning. De får energi av vegetabiliskt protein medan animaliskt protein gör att denna blodgrupp samlar på sig vätska och lagrar kött i form av fett. Detta beror på att de som tillhör blodgrupp A har väldigt lite magsyra och det behövs om man ska bryta ner kött. Komjölkprodukter är inte heller gynnsamt för Grupp A på grund av att de är känsliga för insulinhöjningar. Fisk kan ätas i måttliga mängder cirka tre till fyra gånger per vecka. Välj de sorter som är gynnsamma eller neutrala. Ni bör servera alla måltider med rikligt med grönsaker, både kalla och varma. Broccoli, grönkål och spenat är mycket gynnsamt och bör ätas dagligen medan paprika, vitkål, tomater, potatis och sötpotatis bör undvikas. Tofu och alger är bra källor till protein samt alger innehåller jod som denna blodgrupp behöver. Iaktta försiktighet med inläggningar med ättika och vinäger på grund av syran i dessa produkter. Senap är en välgörande smaksättning.

LÄS OCKSÅ: Stort intresse för nya trenden: En dna-anpassad diet

Undvik mjölkprodukter
Mjölkprodukter ska begränsas och bör vara syrade med bakteriekultur. Sojaprodukter är ett bra alternativ för Grupp A tillsammans med get- och fårmjölksprodukter.
När det gäller fett ska de som tillhör blodgrupp A vara lite sparsam och främst använda olivolja i sin matlagning. En annan källa som är bra är nötter och frön, såväl fettet som proteinet. Många bönor och baljväxter är gynnsamt och en bra proteinkälla. Rena spannmål fungerar bra  som till exempel bulgur, dinkel, quinoa, ris och vissa mjölsorter medan processad mat som pasta ska undvikas.

Frukt är bra och bör ätas varje dag, framför allt ananas, plommon och bär. Jag brukar rekommendera de som tillhör denna blodgrupp att ha som vana att starta morgonen med ett glas ljummet citronvatten med riven färsk ingefära som är ypperligt för låga magsyrenivåer. Annan dryck som är gynnsamt för är rödvin i små mängder. Kaffe är också bra för att det ökar magsyran. Kombinerar gärna med några koppar grönt te.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Födoämnen som inte gynnar personer med blodgrupp A

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor/Limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Vete i för stora mängder påverkar insulinets effekt och drar ner förbränningen

Födoämnen som gynnar personer med blodgrupp A

 

  • Vegetabilisk olja bidrar till effektiv matsmältning
  • Sojaprotein ger energi och bidrar till effektiv matsmältning
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning

LÄS OCKSÅ: Mindre måltider ger ett längre och friskare liv

Bra kosttillskott för Blodgrupp A
Eftersom de som tillhör blodgrupp A drar ner på animaliskt protein kan ett tillskott på Vitamin B 12 vara bra. Vitamin B finns naturligt i fisk, misosoppa, sojasås och ägg. Dessutom kan ett järntillskott behövas då järn finns i kött som Grupp A undviker. Eftersom det är vanligt med låga magsyrenivåer är ett tillskott på vitamin C bra samt att äta mycket ananas, broccoli, bär, citron, grapefrukt och körsbär.

Personlighet och utseende
De som tillhör blodgrupp A är ofta snälla, ordningsamma, känsliga, driftiga och bra på att samarbeta. De håller ofta sina bekymmer inombords. De är bra på att reda ut problem och hjälpa andra. De är mycket empatiska och tänkande personer som ibland kan orsaka stress och oro inombords. De är ofta lite kortare och har ett runt ansikte.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.