Deppig kille på säng

Blue Monday – idag inträffar årets deppigaste dag

Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Måndagar brukar sällan omnämnas som veckans bästa dag – snarare det rakt motsatta.
Men – kanske känns just den här måndagen lite extra deppig?
Är det så är det inte konstigt. Just denna måndag inträffar nämligen Blue Monday – dagen som utnämnts till årets absolut deppigaste.

Jul och nyår är över och du är mitt uppe i årets fattigaste månad och har inte fått din lön än. Dessutom har du redan börjat fuska med nyårslöftena, du är förkyld och det är både kallt och snorhalt ute. Dessutom är du inte ett dugg utvilad eftersom det gått i ett sedan julledigheten, som inte ens var existerande eftersom det var så kallad arbetsgivarjul deluxe och alltså extremt få röda – alltså lediga – dagar.

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

 

Sista måndagen i januari innan löning
Du blir ännu deppigare bara av att läsa ovan text, inte sant?! Men lugna dig med att du är fullt normal. Och att det blir bättre!
Internationellt kallas nämligen den sista måndagen som infaller innan löning i januari för Blue Monday. Konceptet myntades 2005 av Cliff Arnall som påstod sig var en brittisk forskare. Han hävdade att han skapat en ekvation där bland annat vädret, hur många dagar det var kvar till löning och hur lång tid det gått sedan julledigheten ingick etcetera. Allt såg mycket vetenskapligt ut för en lekman, skriver Expressen hälsoliv.

Har pekats ut som bluff
Den gode forskarens ekvation har på senare år dock sågats och Cliff Arnall har pekats ut som fejk. Sannolikt handlar det istället om en PR-kupp av det numera nedlagda resbolaget Sky Travel – men ändå har konceptet levt vidare. I dag mer som en självuppfyllande profetia än någonting annat, skriver tidningen.

► Läs också: Internetterapi effektivt vid depression

Många deppiga och låga så här års
Årstidsbundna depressioner är däremot inget fejk. Hela tio procent uppges lida av dem. Så är du låg är det kanske helt enkelt så det ligger till.
Vid årstidsbunden depression ska vissa kriterier uppfyllas. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen försvinner efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

► Läs också: Nedstämd, låg, deppig? Här är tre tips som hjälper

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Naturlig hjälp

Goda nyheter dock. Det finns gott om naturlig hjälp att få för den som vill må bättre. Läs mer i länkarna nedan.

Örter
Örterna som ökar välbefinnandet
Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa
•  Deppig? Så får du snabb hjälp
•  Mer ork och mindre oro med rosenrot

Akupunktur, homeopati och zonterapi
Akupunktur effektivt mot ångest och depression
• Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv – även mentalt
• Schweiz likställer homeopati och alternativmedicin med skolmedicin

Kryddor
Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan
Saffran kan minska nedstämdhet
TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av saffran och vitaminer!”

Goda bakterier
Probiotika minskar negativa tankar
Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Vitaminer och aminosyror

D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden vid psykisk sjukdom
Läsarfråga: Hur dämpar jag min ångest/oro? Experten tipsar om B6, tryptofan och…
Optimal mental hälsa med aminosyror
De här naturliga knepen tar Johanna Toftby till för att lindra sin PMDS
Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression
Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
•  ”D-vitamin tog mig ur depressionen”
Tips på näring för dig som är utmattad
Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör
Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin

Fettsyror
Forskning: Tillskott med omega-3 hjälper vid ADHD och ADD
Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Komplementär hormonterapi
Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Träning
Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Sömn
Kvalitetssömn avgörande för fysisk och psykisk hälsa – och naturliga tips vid sömnbesvär

Av Redaktionen 

Källa: Expressen Hälsoliv 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.