Deppig kille på säng

Blue Monday – idag inträffar årets deppigaste dag

Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Måndagar brukar sällan omnämnas som veckans bästa dag – snarare det rakt motsatta.
Men – kanske känns just den här måndagen lite extra deppig?
Är det så är det inte konstigt. Just denna måndag inträffar nämligen Blue Monday – dagen som utnämnts till årets absolut deppigaste.

Jul och nyår är över och du är mitt uppe i årets fattigaste månad och har inte fått din lön än. Dessutom har du redan börjat fuska med nyårslöftena, du är förkyld och det är både kallt och snorhalt ute. Dessutom är du inte ett dugg utvilad eftersom det gått i ett sedan julledigheten, som inte ens var existerande eftersom det var så kallad arbetsgivarjul deluxe och alltså extremt få röda – alltså lediga – dagar.

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

 

Sista måndagen i januari innan löning
Du blir ännu deppigare bara av att läsa ovan text, inte sant?! Men lugna dig med att du är fullt normal. Och att det blir bättre!
Internationellt kallas nämligen den sista måndagen som infaller innan löning i januari för Blue Monday. Konceptet myntades 2005 av Cliff Arnall som påstod sig var en brittisk forskare. Han hävdade att han skapat en ekvation där bland annat vädret, hur många dagar det var kvar till löning och hur lång tid det gått sedan julledigheten ingick etcetera. Allt såg mycket vetenskapligt ut för en lekman, skriver Expressen hälsoliv.

Har pekats ut som bluff
Den gode forskarens ekvation har på senare år dock sågats och Cliff Arnall har pekats ut som fejk. Sannolikt handlar det istället om en PR-kupp av det numera nedlagda resbolaget Sky Travel – men ändå har konceptet levt vidare. I dag mer som en självuppfyllande profetia än någonting annat, skriver tidningen.

► Läs också: Internetterapi effektivt vid depression

Många deppiga och låga så här års
Årstidsbundna depressioner är däremot inget fejk. Hela tio procent uppges lida av dem. Så är du låg är det kanske helt enkelt så det ligger till.
Vid årstidsbunden depression ska vissa kriterier uppfyllas. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen försvinner efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

► Läs också: Nedstämd, låg, deppig? Här är tre tips som hjälper

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Naturlig hjälp

Goda nyheter dock. Det finns gott om naturlig hjälp att få för den som vill må bättre. Läs mer i länkarna nedan.

Örter
Örterna som ökar välbefinnandet
Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa
•  Deppig? Så får du snabb hjälp
•  Mer ork och mindre oro med rosenrot

Akupunktur, homeopati och zonterapi
Akupunktur effektivt mot ångest och depression
• Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv – även mentalt
• Schweiz likställer homeopati och alternativmedicin med skolmedicin

Kryddor
Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan
Saffran kan minska nedstämdhet
TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av saffran och vitaminer!”

Goda bakterier
Probiotika minskar negativa tankar
Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Vitaminer och aminosyror

D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden vid psykisk sjukdom
Läsarfråga: Hur dämpar jag min ångest/oro? Experten tipsar om B6, tryptofan och…
Optimal mental hälsa med aminosyror
De här naturliga knepen tar Johanna Toftby till för att lindra sin PMDS
Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression
Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
•  ”D-vitamin tog mig ur depressionen”
Tips på näring för dig som är utmattad
Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör
Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin

Fettsyror
Forskning: Tillskott med omega-3 hjälper vid ADHD och ADD
Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Komplementär hormonterapi
Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Träning
Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Sömn
Kvalitetssömn avgörande för fysisk och psykisk hälsa – och naturliga tips vid sömnbesvär

Av Redaktionen 

Källa: Expressen Hälsoliv 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.