Deppig kille på säng

Blue Monday – idag inträffar årets deppigaste dag

Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Måndagar brukar sällan omnämnas som veckans bästa dag – snarare det rakt motsatta.
Men – kanske känns just den här måndagen lite extra deppig?
Är det så är det inte konstigt. Just denna måndag inträffar nämligen Blue Monday – dagen som utnämnts till årets absolut deppigaste.

Jul och nyår är över och du är mitt uppe i årets fattigaste månad och har inte fått din lön än. Dessutom har du redan börjat fuska med nyårslöftena, du är förkyld och det är både kallt och snorhalt ute. Dessutom är du inte ett dugg utvilad eftersom det gått i ett sedan julledigheten, som inte ens var existerande eftersom det var så kallad arbetsgivarjul deluxe och alltså extremt få röda – alltså lediga – dagar.

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

 

Sista måndagen i januari innan löning
Du blir ännu deppigare bara av att läsa ovan text, inte sant?! Men lugna dig med att du är fullt normal. Och att det blir bättre!
Internationellt kallas nämligen den sista måndagen som infaller innan löning i januari för Blue Monday. Konceptet myntades 2005 av Cliff Arnall som påstod sig var en brittisk forskare. Han hävdade att han skapat en ekvation där bland annat vädret, hur många dagar det var kvar till löning och hur lång tid det gått sedan julledigheten ingick etcetera. Allt såg mycket vetenskapligt ut för en lekman, skriver Expressen hälsoliv.

Har pekats ut som bluff
Den gode forskarens ekvation har på senare år dock sågats och Cliff Arnall har pekats ut som fejk. Sannolikt handlar det istället om en PR-kupp av det numera nedlagda resbolaget Sky Travel – men ändå har konceptet levt vidare. I dag mer som en självuppfyllande profetia än någonting annat, skriver tidningen.

► Läs också: Internetterapi effektivt vid depression

Många deppiga och låga så här års
Årstidsbundna depressioner är däremot inget fejk. Hela tio procent uppges lida av dem. Så är du låg är det kanske helt enkelt så det ligger till.
Vid årstidsbunden depression ska vissa kriterier uppfyllas. Dessa är:
• Depressionen bör ha inträffat regelbundet efter varandra under minst två år och under en viss period av året.
• Depressionen försvinner efter ett tag.
• Den årstidsrelaterade depressionen bör ha uppstått flera gånger än andra typer av depressioner.

► Läs också: Nedstämd, låg, deppig? Här är tre tips som hjälper

Teorier till varför vissa blir deppiga och andra inte
Det finns inte någon tydlig orsak till varför vissa drabbas av årstidsbundna depressioner. En anledning är att man kan ha fötts med en större sårbarhet för livet än andra. En annan orsak kan vara stress i samband med svåra livshändelser en speciell tid på året. En tredje teori är att en kemisk obalans har uppstått i hjärnan. Serotoninbrist gör att kommunikationen mellan olika hjärnceller försämras vilket leder till att man inte mår bra.
Överproduktion av sömnhormonet melatonin gör att du känner dig trött.

Naturlig hjälp

Goda nyheter dock. Det finns gott om naturlig hjälp att få för den som vill må bättre. Läs mer i länkarna nedan.

Örter
Örterna som ökar välbefinnandet
Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa
•  Deppig? Så får du snabb hjälp
•  Mer ork och mindre oro med rosenrot

Akupunktur, homeopati och zonterapi
Akupunktur effektivt mot ångest och depression
• Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv – även mentalt
• Schweiz likställer homeopati och alternativmedicin med skolmedicin

Kryddor
Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan
Saffran kan minska nedstämdhet
TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av saffran och vitaminer!”

Goda bakterier
Probiotika minskar negativa tankar
Ny forskning: Tarmbakteriernas inverkan på ADHD och autism

Vitaminer och aminosyror

D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden vid psykisk sjukdom
Läsarfråga: Hur dämpar jag min ångest/oro? Experten tipsar om B6, tryptofan och…
Optimal mental hälsa med aminosyror
De här naturliga knepen tar Johanna Toftby till för att lindra sin PMDS
Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression
Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
•  ”D-vitamin tog mig ur depressionen”
Tips på näring för dig som är utmattad
Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör
Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin

Fettsyror
Forskning: Tillskott med omega-3 hjälper vid ADHD och ADD
Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Komplementär hormonterapi
Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Träning
Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Sömn
Kvalitetssömn avgörande för fysisk och psykisk hälsa – och naturliga tips vid sömnbesvär

Av Redaktionen 

Källa: Expressen Hälsoliv 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Enkla vetenskapliga knep för att bli lyckligare

Rör på dig
Fysisk aktivitet har en stor inverkan på vårt välbefinnande. När du motionerar utsöndrar kroppen bland annat endorfiner som går under smeknamnet "Lyckohormonet".

Häng med någon du gillar
Socialt umgänge är otroligt viktigt för oss människor. Och i forskningsvärlden värderas sociala band högt. De gör att vi lever längre, är friskare och lyckligare.

Sök ljuset
När dagarna är korta blir det extra viktigt med solljus. D-vitamin gör oss kanske inte lyckligare, men det har hittats samband mellan depression och låga nivåer av d-vitamin i blodet.

Planera en resa
Enligt en studie publicerad i Applied research in quality räcker det att planera en resa för att humöret ska höjas.
Källa: Expressen Hälsoliv 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.