Bobby i badbyxor i vatten

Vältränade Bobby Oduncus knep för att komma i form

Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Människor känner honom främst som kändisfrisör, men han är licensierad PT och fitnessfreak också. Och driftig entreprenör.
Kurera träffade Bobby Oduncu på Fitnessfestivalen som går av stapeln samtidigt som Allt för hälsan och la märke till att han är i otroligt bra form. Killens magrutor går knappt att räkna. Vi var bara tvungna att fråga honom: Vilka är hans knep? 
Här är Bobby Oduncus bästa tränings- och komma i form-tips. Just for you. 😉

Han står i Self Omninutritions monter på Fitnessfestivalen – men springer som en iller mellan den mässan och Allt för hälsan-mässan som pågår parallellt i hallen intill (där han även har business med kosttillskottsföretaget Better You). Bobby Oduncu är i bra form och han är både kunnig och inspirerande att tala med.
Här låter han oss ta del av sina bästa formknep.

► Läs också: Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips

1. Ät smart
– Öka proteinintaget minska kolhydratintaget. Ät helst fem mål över dagen. Tycker man det är jobbigt är alternativet två mål vanlig mat och två mellanmål som är exempelvis proteindrinkar. Proteinpulver kan köpas i nästan varje hälsokostbutik. En grymt viktig sak, särskilt när man äter fem gånger per dag, är att aldrig äta tills man blir proppmätt, utan tills du inte längre är hungrig. Det gäller att förstå skillnaden.

 

2. Få det gjort
– Tänk på träning som med tandborstning, det ska göras!

3. Våga be om hjälp
– Våga fråga folk som kan om hjälp bland vikterna, vi har alla börjat någonstans. Och kan du inget om träning, ta hjälp av en PT. Även om du kanske inte kommer köra med en PT hela livet så kan du på bara några PT-timmar få rejält med kött på benen i gymmet - plus du får bra tips som blir en grund du sedan kan bygga vidare på.

4. Styrketräna mera tjejer
– Du kommer inte att bli tight och hård annars, bara spinkig och slapp. Styrketräningen har också längre efterförbränning på kroppen än joggningen på löpbandet. Tjejer brukar vara rädda för styrketräning och tro att de kommer bli för stora men tro mig, det tar lång tid av extrem tuff och tung träning innan man får stora Bobby-muskler, haha. Styrketräning är tvärtom riktigt bra för tjejer som vill bli hårda eftersom muskler äter fett.

Bobby Oduncu och hans magrutor

5. Kombinera styrketräning med konditionsträning
– Om man tränar en timme på gymmet kan tiden bestå av 30 minuter styrka följt av 30 minuter på löpbandet. För att få bra resultat krävs träning minst tre gånger veckan.

6. Öka inte antalet repetitioner, öka belastningen
– För att bygga muskler: Öka inte antal repetitioner, öka vikten. Klarar man de antal repetitioner man åtagit sig med en viss vikt ska man alltid höja belastningen till nästa set. När man styrketränar bör man försöka ligga på 15 repetitioner, vilket alltså innebär att man klarar att lyfta vikten minst 15 gånger.

7. Utnyttja tiden du tränar smart
– Slöa inte från maskin till maskin och från vikt till vikt, utan håll ett högt tempo och vila bara ytterst lite mellan övningarna. Försök hålla uppe pulsen och svettas under tiden du styrketränar. Då blir träningen ännu mer effektiv - och du slipper stanna så länge.

8. Glöm inte baksidan
– Träna baksidan av kroppen lika mycket som framsidan av kroppen grabbar, gärna till och med mer! Gäller båda könen men killar särskilt har en tendens att glömma baksidan, inte sällan med resultatet att de får en form som gorillor.

 

9. Gör något du gillar
– Hitta en träningsform - eller ett par - som är kul! Strunta i om alla dina vänner gymmar, simmar eller yogar - det viktigaste att hitta något som passar just dig.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

10. Fortsätt utmana dig
– När du blivit van vid att röra på dig ska du komma ihåg att ständigt försöka utmana kroppen, förnya övningarna och försök alltid att bli lite bättre. Att variera sin träning med olika träningsformer är ett bra sätt att utmana kroppen - och ett sätt att se till att det aldrig blir tråkigt.

11. Förstå vad ordet "vältränad" innebär
– Att vara vältränad är inte lika med stora muskler. Att ha en vältränad kropp betyder att ha en kropp i god kondition, vilket innebär många olika komponenter. Till exempel kondition, rörlighet och koordination. Se därför till att involvera alla dessa, och fler, i din träning.

12. Gör det inte svårt för dig
– Välj en träningsanläggning som ligger nära till hands, gärna i direkt anknytning till ditt hem eller arbete. Ju mer lätt tillgänglig din träning är desto större chans är det att den faktiskt blir av. Om du har svårt att komma iväg: Träna hemma!

Bobby i solbrillor, jeans och bar överkropp

Bobby Oduncu. Foto: Bingo Rimér

 

13. Glöm inte kost och vila
– Kost och vila är i sig lika viktigt för ditt slutresultat som själva träningen. Lägg därför stor vikt vid dessa. Hur länge man behöver vila mellan träningspass beror på hur vältränad man är och hur hårt man tränar.

14. Värm alltid upp
– Värm alltid upp innan du börjar att träna, försök att engagera hela kroppen då du gör detta. En roddmaskin eller crosstrainer funkar bra. Värmer du upp minskar du din skaderisk och ökar din prestationsförmåga.

15. Byt träningsschema ungefär en gång i månaden
– Träningsverk är inget kvitto på att du fått dig en rejäl genomkörare, du kan ha tillgodogjort dig din träning utan denna bieffekt. Kom dock ihåg att kroppen vänjer sig vid träning/övningar, vilket är bra till viss del eftersom det gör att du kan ta högre vikter - men det kräver också att du byter övningar/träningsschema då och då för att fortsätta få resultat. Jag brukar rekommendera att byta ungefär var fjärde till var sjätte vecka.

16. Ha tålamod
– Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det kan ta lite tid att komma i den form man önskar - men kämpar du på kommer du att se resultat snabbare än du tror.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

 

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.