Bobby i badbyxor i vatten

Vältränade Bobby Oduncus knep för att komma i form

Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Människor känner honom främst som kändisfrisör, men han är licensierad PT och fitnessfreak också. Och driftig entreprenör.
Kurera träffade Bobby Oduncu på Fitnessfestivalen som går av stapeln samtidigt som Allt för hälsan och la märke till att han är i otroligt bra form. Killens magrutor går knappt att räkna. Vi var bara tvungna att fråga honom: Vilka är hans knep? 
Här är Bobby Oduncus bästa tränings- och komma i form-tips. Just for you. 😉

Han står i Self Omninutritions monter på Fitnessfestivalen – men springer som en iller mellan den mässan och Allt för hälsan-mässan som pågår parallellt i hallen intill (där han även har business med kosttillskottsföretaget Better You). Bobby Oduncu är i bra form och han är både kunnig och inspirerande att tala med.
Här låter han oss ta del av sina bästa formknep.

► Läs också: Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips

 

1. Ät smart
– Öka proteinintaget minska kolhydratintaget. Ät helst fem mål över dagen. Tycker man det är jobbigt är alternativet två mål vanlig mat och två mellanmål som är exempelvis proteindrinkar. Proteinpulver kan köpas i nästan varje hälsokostbutik. En grymt viktig sak, särskilt när man äter fem gånger per dag, är att aldrig äta tills man blir proppmätt, utan tills du inte längre är hungrig. Det gäller att förstå skillnaden.

2. Få det gjort
– Tänk på träning som med tandborstning, det ska göras!

3. Våga be om hjälp
– Våga fråga folk som kan om hjälp bland vikterna, vi har alla börjat någonstans. Och kan du inget om träning, ta hjälp av en PT. Även om du kanske inte kommer köra med en PT hela livet så kan du på bara några PT-timmar få rejält med kött på benen i gymmet – plus du får bra tips som blir en grund du sedan kan bygga vidare på.

4. Styrketräna mera tjejer
– Du kommer inte att bli tight och hård annars, bara spinkig och slapp. Styrketräningen har också längre efterförbränning på kroppen än joggningen på löpbandet. Tjejer brukar vara rädda för styrketräning och tro att de kommer bli för stora men tro mig, det tar lång tid av extrem tuff och tung träning innan man får stora Bobby-muskler, haha. Styrketräning är tvärtom riktigt bra för tjejer som vill bli hårda eftersom muskler äter fett.

Bobby Oduncu och hans magrutor

5. Kombinera styrketräning med konditionsträning
– Om man tränar en timme på gymmet kan tiden bestå av 30 minuter styrka följt av 30 minuter på löpbandet. För att få bra resultat krävs träning minst tre gånger veckan.

6. Öka inte antalet repetitioner, öka belastningen
– För att bygga muskler: Öka inte antal repetitioner, öka vikten. Klarar man de antal repetitioner man åtagit sig med en viss vikt ska man alltid höja belastningen till nästa set. När man styrketränar bör man försöka ligga på 15 repetitioner, vilket alltså innebär att man klarar att lyfta vikten minst 15 gånger.

7. Utnyttja tiden du tränar smart
– Slöa inte från maskin till maskin och från vikt till vikt, utan håll ett högt tempo och vila bara ytterst lite mellan övningarna. Försök hålla uppe pulsen och svettas under tiden du styrketränar. Då blir träningen ännu mer effektiv – och du slipper stanna så länge.

8. Glöm inte baksidan
– Träna baksidan av kroppen lika mycket som framsidan av kroppen grabbar, gärna till och med mer! Gäller båda könen men killar särskilt har en tendens att glömma baksidan, inte sällan med resultatet att de får en form som gorillor.

9. Gör något du gillar
– Hitta en träningsform – eller ett par – som är kul! Strunta i om alla dina vänner gymmar, simmar eller yogar – det viktigaste att hitta något som passar just dig.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

10. Fortsätt utmana dig
– När du blivit van vid att röra på dig ska du komma ihåg att ständigt försöka utmana kroppen, förnya övningarna och försök alltid att bli lite bättre. Att variera sin träning med olika träningsformer är ett bra sätt att utmana kroppen – och ett sätt att se till att det aldrig blir tråkigt.

11. Förstå vad ordet “vältränad” innebär
– Att vara vältränad är inte lika med stora muskler. Att ha en vältränad kropp betyder att ha en kropp i god kondition, vilket innebär många olika komponenter. Till exempel kondition, rörlighet och koordination. Se därför till att involvera alla dessa, och fler, i din träning.

12. Gör det inte svårt för dig
– Välj en träningsanläggning som ligger nära till hands, gärna i direkt anknytning till ditt hem eller arbete. Ju mer lätt tillgänglig din träning är desto större chans är det att den faktiskt blir av. Om du har svårt att komma iväg: Träna hemma!

Bobby i solbrillor, jeans och bar överkropp

Bobby Oduncu. Foto: Bingo Rimér

13. Glöm inte kost och vila
– Kost och vila är i sig lika viktigt för ditt slutresultat som själva träningen. Lägg därför stor vikt vid dessa. Hur länge man behöver vila mellan träningspass beror på hur vältränad man är och hur hårt man tränar.

14. Värm alltid upp
– Värm alltid upp innan du börjar att träna, försök att engagera hela kroppen då du gör detta. En roddmaskin eller crosstrainer funkar bra. Värmer du upp minskar du din skaderisk och ökar din prestationsförmåga.

15. Byt träningsschema ungefär en gång i månaden
– Träningsverk är inget kvitto på att du fått dig en rejäl genomkörare, du kan ha tillgodogjort dig din träning utan denna bieffekt. Kom dock ihåg att kroppen vänjer sig vid träning/övningar, vilket är bra till viss del eftersom det gör att du kan ta högre vikter – men det kräver också att du byter övningar/träningsschema då och då för att fortsätta få resultat. Jag brukar rekommendera att byta ungefär var fjärde till var sjätte vecka.

16. Ha tålamod
– Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det kan ta lite tid att komma i den form man önskar – men kämpar du på kommer du att se resultat snabbare än du tror.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg

Eko/miljö

Hösten 2016 kom rapporter om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Mer ork och bättre träningsresultat

Mer ork och bättre träningsresultat

Naturlig hälsa

Det är nog åldern. Det var den första tanken som slog Ann-Louise Gustafsson när kroppen inte riktigt ville hänga med på gymmet i höstas. Hon var ju ändå 54 år. Men hälsointresserad som hon är, började hon botanisera i hälsokostbutikernas utbud utifall det skulle finnas någon ört mot orkeslösheten. Det gjorde det.

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.