Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bobby i badbyxor i vatten

Vältränade Bobby Oduncus knep för att komma i form

Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Människor känner honom främst som kändisfrisör, men han är licensierad PT och fitnessfreak också. Och driftig entreprenör.
Kurera träffade Bobby Oduncu på Fitnessfestivalen som går av stapeln samtidigt som Allt för hälsan och la märke till att han är i otroligt bra form. Killens magrutor går knappt att räkna. Vi var bara tvungna att fråga honom: Vilka är hans knep? 
Här är Bobby Oduncus bästa tränings- och komma i form-tips. Just for you. 😉

Han står i Self Omninutritions monter på Fitnessfestivalen – men springer som en iller mellan den mässan och Allt för hälsan-mässan som pågår parallellt i hallen intill (där han även har business med kosttillskottsföretaget Better You). Bobby Oduncu är i bra form och han är både kunnig och inspirerande att tala med.
Här låter han oss ta del av sina bästa formknep.

► Läs också: Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips

1. Ät smart
– Öka proteinintaget minska kolhydratintaget. Ät helst fem mål över dagen. Tycker man det är jobbigt är alternativet två mål vanlig mat och två mellanmål som är exempelvis proteindrinkar. Proteinpulver kan köpas i nästan varje hälsokostbutik. En grymt viktig sak, särskilt när man äter fem gånger per dag, är att aldrig äta tills man blir proppmätt, utan tills du inte längre är hungrig. Det gäller att förstå skillnaden.

 

2. Få det gjort
– Tänk på träning som med tandborstning, det ska göras!

3. Våga be om hjälp
– Våga fråga folk som kan om hjälp bland vikterna, vi har alla börjat någonstans. Och kan du inget om träning, ta hjälp av en PT. Även om du kanske inte kommer köra med en PT hela livet så kan du på bara några PT-timmar få rejält med kött på benen i gymmet - plus du får bra tips som blir en grund du sedan kan bygga vidare på.

4. Styrketräna mera tjejer
– Du kommer inte att bli tight och hård annars, bara spinkig och slapp. Styrketräningen har också längre efterförbränning på kroppen än joggningen på löpbandet. Tjejer brukar vara rädda för styrketräning och tro att de kommer bli för stora men tro mig, det tar lång tid av extrem tuff och tung träning innan man får stora Bobby-muskler, haha. Styrketräning är tvärtom riktigt bra för tjejer som vill bli hårda eftersom muskler äter fett.

Bobby Oduncu och hans magrutor

5. Kombinera styrketräning med konditionsträning
– Om man tränar en timme på gymmet kan tiden bestå av 30 minuter styrka följt av 30 minuter på löpbandet. För att få bra resultat krävs träning minst tre gånger veckan.

6. Öka inte antalet repetitioner, öka belastningen
– För att bygga muskler: Öka inte antal repetitioner, öka vikten. Klarar man de antal repetitioner man åtagit sig med en viss vikt ska man alltid höja belastningen till nästa set. När man styrketränar bör man försöka ligga på 15 repetitioner, vilket alltså innebär att man klarar att lyfta vikten minst 15 gånger.

7. Utnyttja tiden du tränar smart
– Slöa inte från maskin till maskin och från vikt till vikt, utan håll ett högt tempo och vila bara ytterst lite mellan övningarna. Försök hålla uppe pulsen och svettas under tiden du styrketränar. Då blir träningen ännu mer effektiv - och du slipper stanna så länge.

8. Glöm inte baksidan
– Träna baksidan av kroppen lika mycket som framsidan av kroppen grabbar, gärna till och med mer! Gäller båda könen men killar särskilt har en tendens att glömma baksidan, inte sällan med resultatet att de får en form som gorillor.

 

9. Gör något du gillar
– Hitta en träningsform - eller ett par - som är kul! Strunta i om alla dina vänner gymmar, simmar eller yogar - det viktigaste att hitta något som passar just dig.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

10. Fortsätt utmana dig
– När du blivit van vid att röra på dig ska du komma ihåg att ständigt försöka utmana kroppen, förnya övningarna och försök alltid att bli lite bättre. Att variera sin träning med olika träningsformer är ett bra sätt att utmana kroppen - och ett sätt att se till att det aldrig blir tråkigt.

11. Förstå vad ordet "vältränad" innebär
– Att vara vältränad är inte lika med stora muskler. Att ha en vältränad kropp betyder att ha en kropp i god kondition, vilket innebär många olika komponenter. Till exempel kondition, rörlighet och koordination. Se därför till att involvera alla dessa, och fler, i din träning.

12. Gör det inte svårt för dig
– Välj en träningsanläggning som ligger nära till hands, gärna i direkt anknytning till ditt hem eller arbete. Ju mer lätt tillgänglig din träning är desto större chans är det att den faktiskt blir av. Om du har svårt att komma iväg: Träna hemma!

Bobby i solbrillor, jeans och bar överkropp

Bobby Oduncu. Foto: Bingo Rimér

 

13. Glöm inte kost och vila
– Kost och vila är i sig lika viktigt för ditt slutresultat som själva träningen. Lägg därför stor vikt vid dessa. Hur länge man behöver vila mellan träningspass beror på hur vältränad man är och hur hårt man tränar.

14. Värm alltid upp
– Värm alltid upp innan du börjar att träna, försök att engagera hela kroppen då du gör detta. En roddmaskin eller crosstrainer funkar bra. Värmer du upp minskar du din skaderisk och ökar din prestationsförmåga.

15. Byt träningsschema ungefär en gång i månaden
– Träningsverk är inget kvitto på att du fått dig en rejäl genomkörare, du kan ha tillgodogjort dig din träning utan denna bieffekt. Kom dock ihåg att kroppen vänjer sig vid träning/övningar, vilket är bra till viss del eftersom det gör att du kan ta högre vikter - men det kräver också att du byter övningar/träningsschema då och då för att fortsätta få resultat. Jag brukar rekommendera att byta ungefär var fjärde till var sjätte vecka.

16. Ha tålamod
– Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det kan ta lite tid att komma i den form man önskar - men kämpar du på kommer du att se resultat snabbare än du tror.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.