Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bobby i badbyxor i vatten

Vältränade Bobby Oduncus knep för att komma i form

Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Människor känner honom främst som kändisfrisör, men han är licensierad PT och fitnessfreak också. Och driftig entreprenör.
Kurera träffade Bobby Oduncu på Fitnessfestivalen som går av stapeln samtidigt som Allt för hälsan och la märke till att han är i otroligt bra form. Killens magrutor går knappt att räkna. Vi var bara tvungna att fråga honom: Vilka är hans knep? 
Här är Bobby Oduncus bästa tränings- och komma i form-tips. Just for you. 😉

Han står i Self Omninutritions monter på Fitnessfestivalen – men springer som en iller mellan den mässan och Allt för hälsan-mässan som pågår parallellt i hallen intill (där han även har business med kosttillskottsföretaget Better You). Bobby Oduncu är i bra form och han är både kunnig och inspirerande att tala med.
Här låter han oss ta del av sina bästa formknep.

► Läs också: Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips

1. Ät smart
– Öka proteinintaget minska kolhydratintaget. Ät helst fem mål över dagen. Tycker man det är jobbigt är alternativet två mål vanlig mat och två mellanmål som är exempelvis proteindrinkar. Proteinpulver kan köpas i nästan varje hälsokostbutik. En grymt viktig sak, särskilt när man äter fem gånger per dag, är att aldrig äta tills man blir proppmätt, utan tills du inte längre är hungrig. Det gäller att förstå skillnaden.

 

2. Få det gjort
– Tänk på träning som med tandborstning, det ska göras!

3. Våga be om hjälp
– Våga fråga folk som kan om hjälp bland vikterna, vi har alla börjat någonstans. Och kan du inget om träning, ta hjälp av en PT. Även om du kanske inte kommer köra med en PT hela livet så kan du på bara några PT-timmar få rejält med kött på benen i gymmet - plus du får bra tips som blir en grund du sedan kan bygga vidare på.

4. Styrketräna mera tjejer
– Du kommer inte att bli tight och hård annars, bara spinkig och slapp. Styrketräningen har också längre efterförbränning på kroppen än joggningen på löpbandet. Tjejer brukar vara rädda för styrketräning och tro att de kommer bli för stora men tro mig, det tar lång tid av extrem tuff och tung träning innan man får stora Bobby-muskler, haha. Styrketräning är tvärtom riktigt bra för tjejer som vill bli hårda eftersom muskler äter fett.

Bobby Oduncu och hans magrutor

5. Kombinera styrketräning med konditionsträning
– Om man tränar en timme på gymmet kan tiden bestå av 30 minuter styrka följt av 30 minuter på löpbandet. För att få bra resultat krävs träning minst tre gånger veckan.

6. Öka inte antalet repetitioner, öka belastningen
– För att bygga muskler: Öka inte antal repetitioner, öka vikten. Klarar man de antal repetitioner man åtagit sig med en viss vikt ska man alltid höja belastningen till nästa set. När man styrketränar bör man försöka ligga på 15 repetitioner, vilket alltså innebär att man klarar att lyfta vikten minst 15 gånger.

7. Utnyttja tiden du tränar smart
– Slöa inte från maskin till maskin och från vikt till vikt, utan håll ett högt tempo och vila bara ytterst lite mellan övningarna. Försök hålla uppe pulsen och svettas under tiden du styrketränar. Då blir träningen ännu mer effektiv - och du slipper stanna så länge.

8. Glöm inte baksidan
– Träna baksidan av kroppen lika mycket som framsidan av kroppen grabbar, gärna till och med mer! Gäller båda könen men killar särskilt har en tendens att glömma baksidan, inte sällan med resultatet att de får en form som gorillor.

 

9. Gör något du gillar
– Hitta en träningsform - eller ett par - som är kul! Strunta i om alla dina vänner gymmar, simmar eller yogar - det viktigaste att hitta något som passar just dig.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

10. Fortsätt utmana dig
– När du blivit van vid att röra på dig ska du komma ihåg att ständigt försöka utmana kroppen, förnya övningarna och försök alltid att bli lite bättre. Att variera sin träning med olika träningsformer är ett bra sätt att utmana kroppen - och ett sätt att se till att det aldrig blir tråkigt.

11. Förstå vad ordet "vältränad" innebär
– Att vara vältränad är inte lika med stora muskler. Att ha en vältränad kropp betyder att ha en kropp i god kondition, vilket innebär många olika komponenter. Till exempel kondition, rörlighet och koordination. Se därför till att involvera alla dessa, och fler, i din träning.

12. Gör det inte svårt för dig
– Välj en träningsanläggning som ligger nära till hands, gärna i direkt anknytning till ditt hem eller arbete. Ju mer lätt tillgänglig din träning är desto större chans är det att den faktiskt blir av. Om du har svårt att komma iväg: Träna hemma!

Bobby i solbrillor, jeans och bar överkropp

Bobby Oduncu. Foto: Bingo Rimér

 

13. Glöm inte kost och vila
– Kost och vila är i sig lika viktigt för ditt slutresultat som själva träningen. Lägg därför stor vikt vid dessa. Hur länge man behöver vila mellan träningspass beror på hur vältränad man är och hur hårt man tränar.

14. Värm alltid upp
– Värm alltid upp innan du börjar att träna, försök att engagera hela kroppen då du gör detta. En roddmaskin eller crosstrainer funkar bra. Värmer du upp minskar du din skaderisk och ökar din prestationsförmåga.

15. Byt träningsschema ungefär en gång i månaden
– Träningsverk är inget kvitto på att du fått dig en rejäl genomkörare, du kan ha tillgodogjort dig din träning utan denna bieffekt. Kom dock ihåg att kroppen vänjer sig vid träning/övningar, vilket är bra till viss del eftersom det gör att du kan ta högre vikter - men det kräver också att du byter övningar/träningsschema då och då för att fortsätta få resultat. Jag brukar rekommendera att byta ungefär var fjärde till var sjätte vecka.

16. Ha tålamod
– Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det kan ta lite tid att komma i den form man önskar - men kämpar du på kommer du att se resultat snabbare än du tror.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Bobby Oduncu
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Maken Jimi Bennet Oduncu. Inga husdjur än. Vi tänker barn först, sedan husdjur till barnen.
Sysselsättning: Frisör och entreprenör
Aktuell med: Produkten Bobbys Superhair (i samarbete med kosttillskottföretaget Better You) med en formula framtagen för en nordisk livsstil. Även aktiv med produktserien Self by Bobby (i samarbete med Self Omninutrition), som är protein- och träningstillskott.
Bobby på sociala medier:
Hemsida: Bobbys Hårstudio
Instagram: /bobbyoduncu
Facebook: Bobbys Hårstudio
5 saker få vet om Bobby:
1. Är utbildad PT.
2. Vissa frisörelever brukar klippa någon i örat men Bobby råkade klippa av sig en rejäl bit av sin egen näsa och fick åka till akuten och sy sju stygn som 16-åring.
3. Äter om nätterna i sömnen.
4. Tackade nej till att bli popstjärna 1997 och fick förslag att eventuellt vara med i mello med en låt men tackade tvärnej eftersom han säger sig absolut inte kunna sjunga.
5. Har hånglat med George Michael.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.