Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Julia Fors gör regnbågsplankan

Julias favvoövning regnbågsplankan stärker de sneda magmusklerna och förbättrar hållning och core. Foto: Susanne Kindt

Bokaktuella Julia Fors – om att leva hälsosamt inifrån och ut

Superlicious vill inspirera sina läsare till en hälsosammare livsstil. Hälsojournalisten och kostrådgivaren Julia Fors är en av de två kvinnorna bakom boken. Här berättar hon om sin syn på smart träning.

Julia Fors arbetar som hälsojournalist på Aftonbladet Wellness och är utbildad kostrådgivare. Hon har tillsammans med sin kollega och vän Sofi Fahrman nyligen släppt sin andra hälsobok – Superlicious.
– Jag älskar träning och god mat och mitt mål är att inspirera till att leva en aktiv livsstil och att bra mat inte är krångligt eller trist, berättar hon.

Det börjar i huvudet
Boken Superlicious ser hon lite som en superuppdatering av deras första bok, Bodylicious.
– Bodylicious handlade mycket om träning och kost, vilket är två viktiga verktyg till att må bättre, men hälsa är ju så otroligt mycket mer! I den här boken ville vi ta ett större helhetsgrepp på hälsa genom att inkludera tankar om återhämtning, stresshantering och hur vi jobbar med våra mentala muskler och inställning. För det är ju trots allt där det börjar, i huvudet, säger Julia.
För att må så bra som möjligt tror Julia att man ska hitta en balans mellan fysiskt, psykiskt, socialt och själsligt välmående.
– Personligen får jag just den åtråvärda balansen genom att träna lagom mycket, fylla på kroppen med näringsrik och ren kost, vila när jag behöver det och boosta mig själv med snälla tankar, familj och vänner.
Julias och Sofis träningsfilosofi har alltid varit att man ska träna smartare, inte hårdare.
– Det har verkligen blivit ännu mer tydligt nu när vi båda har blivit mammor, Sofi till Lily 1,5 år och jag fick Valerie för ett år sedan. Idag tränar jag mest korta hemmarutiner med egen kroppsvikt, berättar Julia.

 

Träna smart!
I Superlicious finns förslag på övningar som man enkelt klarar av på 20 minuter.
– Jag varvar gärna barnvagnspromenader med några pulshöjande intervaller i veckan. Tränar man smart behöver man inte lägga så mycket tid utan tiden du lägger in blir istället extremt effektiv, säger hon.
Är man nybörjare så tycker Julia att det inte är realistiskt att gå ut för hårt i början.
– Lägg upp en vettig träningsplan, tre pass i veckan är lagom. Se också till att krydda dina pass med minst ett träningspass som du bara gör för att det är kul och fyller dig med kravlös träningsglädje. Själv har jag precis upptäckt en superhärlig yogainspirerad klass som heter ”fire and soul” som ger mig precis det, berättar Julia.

Julias egna favoritövning - en variant av sidoplanka
Om Julia får välja en favoritövning så blir det regnbågsplankan, en variant av sidoplanka.
– Jag älskar den övningen eftersom den verkligen stretchar ut kroppen och är superskön om man sitter böjd över datorn på dagarna. Dessutom stärker den magens sneda muskler så att man får en snygg och stark hållning. Sofi älskar plankan eftersom den är så enkel och kan göras var som helst, på hotellrummet eller som avslutning på en löprunda, avslöjar Julia.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.