Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Av User:Sansculotte - self-drawn, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=335448

Boosta din blodcirkulation naturligt

Vår blodcirkulation är viktig. Blodcirkulationen gör att näringsämnen, syre och hormoner transporteras ut i kroppen och slaggprodukter transporteras tillbaka. Dålig cirkulation kan ge problem med erektion, kondition, minne, muskelmassa, kalla händer och fötter, yrsel, koncentrationen, trötthet och kärlkramp.

Här är sju tips för att förbättra din blodcirkulation naturligt:

1. Gingko biloba
Extrakt av bladen från ginkgoträdet innehåller ämnen som har både en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Detta är viktigt för blodets förmåga att passera genom de minsta blodkärlen och förgreningar ut i fingrar och tår. Ginkgo Bilobas effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning, något som har en tydlig effekt på hjärnan.

Läs också: Bättre blodcirkulation med kosttillskott

2. E-vitamin
Förbättrar cirkulationen, speciellt i ben och fötter samt ökar blod- och syresättningen.

Läs också: Alzheimer bromsas av E-vitamin

3. Ingefära, cayennepeppar och kanel
Dessa kryddor som stimulerar cirkulationen i kroppen.

4. Vitamin B3
Förbättrar cirkulationen genom att utvidga perifera blodkärl.Vitaminet finns ofta i kosttillskott för bättre hår- och nageltillväxt eftersom det ger en bättre blodcirkulation i hårbotten och huden. Får man i sig mycket kan man få en rodnad på huden som visar att det fungerar cirkulationsökande. Man brukar kalla det en "flush" eller kapillärrusning, och innebär att kapillärerna öppnar sig vilket ger ökad syresättning. Även vitamin B5 är bra för blodcirkulationen.

 

Läs också: B3 för muskler, hud och hår

5. Rödbetsjuice och l-arginin
Rödbetor är är rika på ett ämne som heter nitrat. Nitrat omvandlas till kväveoxid. Det gör att kroppen behöver mindre syre och kan använda det mer effektivt genom ett ökat blodgenomflöde. Speciellt bra vid träning för att förbättra konditionen. L'arginin är en aminosyra som är nödvändig för bildandet av kväveoxid. Många använder l'arginin mot erektionsproblem och dålig sexuell lust.

Läs också: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

6. Träning och massage
All träning samt massage sätter igång blodcirkulationen.

7. Omega-3
Omega-3 gör att blodet blir lite tunnare och mer lättflytande. Det är bra för hjärta och kärl och ökar blodcirkulationen.

 

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.